Etusivulle
Raamatunopetuksia
Anna palautetta


              

Kaikki kirjoituksen luvut löydät täältä: Taivas maan päälle

 

Ihmisen väärä käyttäytyminen ja usko

 

Bill Johnsonin opettaa ihmisen voimakkaasta käyttäytymisestä (Raamatun sanan todistaa hänen opettavan väärästä käyttäytymisestä) ja uskosta kirjassaan:

Bill Johnson When Heaven Invades Earth Chapter 4 Faith - Anchored In the Unseen:Until now the kingdom of heaven suffers violence, and the violent take it by force (Matthew 11: 12).

Two blind men (see Matt. 9: 27) who sat by the road called out to Jesus. People told them to be quiet. That only hardened their determination. They became more desperate and cried out all the louder. He called them forth and healed them, saying, “The kingdom has come near you.” He attributed their miracle to their faith.

A woman (see Matt. 9: 20-22) who had hemorrhaged for 12 years pressed through a crowd. When she was finally able to touch the garment of Jesus, she was healed. He attributed it to her faith.

The stories of this kind are many, all with similar endings— they were healed or delivered because of their faith. Faith may quietly press in, or it may cry out very loudly, but it is always violent in the spirit world. It grabs hold of an invisible reality and won’t let go. Taking the Kingdom by faith is the violent act that is necessary to come into what God has made available.

Bill Johnson siteeraa Raamattua Matteuksen evankeliumin 11 luvusta jakeesta 12, jossa kerrotaan kuinka Johannes Kastajan päivistä siihen hetkeen asti milloin Jeesus puhui hyökätään taivasten valtaakuntaa vastaan ja hyökkääjät tempaavat (ottavat sen väkivalloin) sen itselleen.

Sitten Johnson ottaa esille kaksi sokeaa miestä kirjoittaen Jeesuksen pitäneen ihmettä heidän uskonsa ansiona. Samoin Johnson sanoo verenjuoksua sairastaneen naisen uskon olleen hänen parantumisensa ansiota.

Tämän jälkeen Bill Johnson opettaa, että tällaisilla tarinoilla on samanlainen loppu - he parantuivat uskonsa tähden. Johnson sanoo, että usko voi toimia hiljaisesti tai ilmetä kovaäänisesti, mutta se (usko) on aina  voimakasta henkimaailmassa. Johnson käyttää englanninkielen sanaa violent, joka tarkoittaa väkivaltainen, raju, intensiivinen, voimakas. Johnsonin mukaan usko tarttuu kiinni näkymättömään todellisuuteen eikä päästä siitä irti. Johnson sanoi valtakunnan ottamisen uskon kautta olevan voimakas (Johnson käytti sanaa violent) teko ja se on välttämätöntä saadakseen haltuunsa sen minkä Jumala on tehnyt tarjolla olevaksi.

Bill Johnsonin siteerama Raamatun kohta Matt 11:12 kertoo väärällä tavalla väkisin tunkeutumisesta Jumalan valtakuntaan. Tämä kohta ei tarkoita sitä, että Jeesukseen uskovien tulisi väärällä tavalla pyrkiä sisälle Jumalan valtakuntaan:

Matt 11:
12 Mutta Johannes Kastajan päivistä tähän asti hyökätään taivasten valtakuntaa vastaan, ja hyökkääjät tempaavat sen itselleen.

Herra Jeesus opetti, että Johannes Kastajan päivistä tähän hetkeen asti Jumalan valtakuntaa vastaan hyökätään ja hyökkääjät ottavat sen itselleen väkivalloin. Jeesuksen puhe tarkoitti sitä, että hyökkääjät, jotka hyökkäsivät Jumalan valtakuntaa vastaan ja ottivat sen itselleen väkivalloin ovat sellaisia, jotka opettavat väärin Jumalan sanaa ja väärin perustein pyrkivät tekemään itsestään Jumalan valtakunnan kansalaisia. Jeesus ei tietenkään tarkoittanut sitä, että väärin perustein voitaisiin päästä sisälle Jumalan valtakuntaan, vaan sitä että jotkut luulevat pääsevänsä sinne väärin perustein, mutta eivät pääse.

Koska Bill Johnson ottaa esimerkiksi uskon, joka voimakkaasti (väkivalloin) pyrkii pääsemään Jumalan valtakuntaan, luullen sen olevan Jumalan tahto, niin tämä paljastaa sen millaiset ovat Johnsonin uskon perustukset. Johnson ottaa Jumalan tahdon mukaisesta uskosta esimerkin, jossa meidän tulisi päättäväisesti ja väkivalloin mennä sisälle Jumalan valtakuntaan.

Englanninkielen sanaa violent (jonka eräs päämerkitys on väkivaltainen) ei kukaan Raamatullisessa uskossa oleva voi käyttää kuvaamaan toimintaa, jonka kautta uskova olisi menossa Jumalan valtakuntaan. Sanan merkityksistä voi tietenkin olla eri mieltä, mutta Matt 11:12 esille ottaminen oppinsa tueksi käyttäen violent sanaa todistaa väärästä käyttämismallista ja uskosta koskien opetusta kuinka ihminen pääsee Jumalan valtakuntaan.

Johnson ei ymmärrä Matt 11:12 olevan negatiivinen ja kielteinen opetus Jumalan valtakuntaan pääsemisestä, vaan hän luulee sen olevan positiivinen ja Jumalan tahto, jonka tähden hän erehtyy opetuksessaan.

Johnson sanoi valtakunnan ottamisen olevan voimakas (violent) teko, joka on välttämätöntä saadakseen haltuunsa  sen minkä Jumala on tehnyt tarjolla olevaksi.

Jos Johnson olisi ottanut esimerkeiksi ainoastaan kaksi sokeaa miestä ja verenjuoksua sairastaneen naisen, niin sanoista ja opetuksesta olisi voinut saanut sellaisen ymmärryksen, että Jumalan armosta ja Hänen vaikutuksestaan lujan ja kestävän uskon kautta pääsemme Jumalan valtakuntaan. Koska hän otti kahden edellä mainitun Raamatun kohdan lisäksi Raamatun jakeen opetuksensa tueksi, jossa kerrotaan väkivalloin hyökkäämisestä Jumalan valtakuntaan, niin se todistaa ettei hän opeta lujasta ja kestävästä uskosta, vaan uskosta, jossa ihminen väärin perustein väkivalloin pyrkii tunkeutumaan paikkaan, jonne hän ei kuulu eikä pääse.

Jos opetat sellaisesta uskon käyttäytymisestä ja sen kautta Jumalan valtakuntaan pääsemisestä, jota Jeesus pitää vääränlaisena ja jonka kautta kukaan ei pääse sisälle Jumalan valtakuntaan, niin olet eksynyt pois Raamatun totuudesta.

Sitten Johnson ottaa esille kaksi sokeaa miestä kirjoittaen Jeesuksen pitäneen ihmettä heidän uskonsa ansiona. Samoin Johnson sanoo verenjuoksua sairastaneen naisen uskon olleen hänen parantumisensa ansiota.

Todellinen ansio parantumisesta ja pelastuksesta kuuluu Jumalalle, joka rakastaa meitä niin paljon, että Hän parantaa sairauksia ja pelastaa ihmisiä synnin ja saatanan orjuudesta. Me uskovina liian vähän tuomme esille Jumalan hyvyyttä ja rakkautta sekä ansiota parantumisissa ja pelastumisessa. Varsinkin menestysteologisissa piireissä tulee korostuneesti esille ihmisen teko ja ihmisen usko koskien parantumisia sekä pelastumista, mutta Raamattu korostaa ja painottaa Jumalan tekoa ja Jeesuksen uskoa kun on kyseessä parantuminen ja pelastuminen tai mikä tahansa Jumalaan uskomisen asia.

Mark 1:15 ja sanoi: "Aika on täyttynyt, ja Jumalan valtakunta on tullut lähelle; tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi".

Joh 3:3 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa".

Ihminen pääsee Jumalan valtakuntaan kun hän Jumalan armosta tekee parannuksen (katumus, mielenmuutos, ajatella toisella tavalla) ja uskoo evankeliumin Herrasta Jeesuksesta, jonka seurauksena ihminen uudestisyntyy ja pelastuu iankaikkiseen elämään Jumalan valtakunnassa.

Apt 14:22 ja vahvistivat opetuslasten sieluja ja kehoittivat heitä pysymään uskossa ja sanoivat: "Monen ahdistuksen kautta meidän pitää menemän sisälle Jumalan valtakuntaan".

Jumalan valtakuntaan on sisälle meneminen monen ahdistuksen ja koetuksen kautta.

Mark 10:14 Mutta kun Jeesus sen näki, närkästyi hän ja sanoi heille: "Sallikaa lasten tulla minun tyköni, älkääkä estäkö heitä, sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta.

Luuk 18:17 Totisesti minä sanon teille: joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niinkuin lapsi, se ei pääse sinne sisälle."

Jumalan valtakuntaan pääsee sisälle, jos ottaa vastaan (uskoa Jeesukseen) Jumalan valtakunnan niin kuin lapsi. Lapsi ei ymmärrä kaikkea, mutta hän luottaa vanhempiinsa ja uskoo heitä. Samankaltainen lapsen usko meillä tulee olla Jumalaan. Meidän tulee uskoa ja luottaa Jumalaan, koska meillä ei ole voimaa itsessämme elää Jumalan tahdon mukaisesti ilman Jumalan vaikuttamaa voimaa Pyhässä Hengessä, emmekä itse ymmärrä sitä mikä on Jumalan tahto ilman Jumalan antamaa ymmärrystä. Lapsi rakastaa ja palvoo vanhempiansa. Meidänkin tulee rakastaa ja palvoa Jumalaa.
 

 

Petri Paavola 18.7.2016

Ps. Kirjoituksen lähdeviitteet löydät täältä: Taivas maan päälle

 

 

 

 





eXTReMe Tracker