|
Etusivulle
|
Raamatunopetuksia |
Anna palautetta
SaulusMedia |
Petri - Youtube
Betlehem Jeesus ja totuus joulukuusta Noin 100 -luvulta jKr. lähtien Jeesuksen syntymän ajankohdasta on ollut monenlaista tulkintaa ja ymmärrystä. Jeesuksen syntymän ajankohta joulukuun 25. päivänä nostattaa vielä nykyäänkin riitaa ja jännitteitä. Tarkoitukseni ei ole kirjoittaa riidanhalusta, vaan tuoda esille Raamatun ja alkuseurakunnan sekä Betlehemin (Beetlehem) sääolosuhteiden kautta ettei Messias Jeesus voinut syntyä joulukuussa. Onko sillä väliä milloin Jeesus on syntynyt ja onko ihan sama sanoa jonkun syntyneen ajankohtana, joka ei kuitenkaan ole totta? Raamattu sanoo Jeesuksen syntyneen Betlehemissä, se on tosiasia. Raamattu ei sano Jeesuksen syntymisen tapahtuneen joulukuussa, josta on monta todistetta, joita tuon esille tässä kirjoituksessa. Silläkin on väliä, että syntymän ajankohta laitetaan oikeaan kohtaan. Jos sillä ei ole sinulle väliä, niin se on sama asia kun et halua tässä asiassa välittää siitä mikä on totuus. Tämä ei ole pelastuskysymys, enkä yritä kieltää kenenkään joulun viettoa, vaan pyrin pysymään siinä mikä on totta. Raamatun Jumala on aina totuuden puolella valhetta ja uskonnollisia perinteitä vastaan. Tämä on hyvä pitää mielessä. Monet uskovat ovat todella vilpittömiä sydämessään, mutta vilpitönkin voi luulla uskonnollisen perinteen edustavan totuutta, vaikka se ei edusta sitä. Toivon ettei kukaan käytä kirjoitustani lyömäaseena niitä vastaan, jotka pitävät kiinni jouluperinteestä Jeesuksen "syntymäpäivänä", koska kirjoitukseni tarkoitus ei ole riidan haastaminen, vaan tutkia sitä mikä on totuus. Tutki ja koettele kirjoitukseni Jumalan sanan totuuden kautta rukouksen kera.
Sisällys: Joulu on kristillisen kirkon juhla, mutta ei Raamatullinen juhla Kun luet koko Raamatun tai Uuden Testamentin, niin missään Raamatussa ei ole käskyä tai opetusta viettää Messias Jeesuksen syntymän juhlaa joulukuun 25. päivä, eikä mitään muutakaan päivämäärää. Messias Jeesus ei viettänyt Raamatussa syntymäpäiviään, eikä käskenyt viettämään sitä. Apostolit eivät opettaneet eivätkä käskeneet viettämään Jeesuksen syntymän juhlaa joulukuun 25. päivä eikä minään muunakaan päivämääränä. Joulu, Jeesuksen syntymä joulukuun 25. päivä on Raamatulle tuntematon käsite, Raamattu ei opeta joulua (25.12) Jeesuksen syntymisen ajankohtana. Jeesuksen syntymää toki saa muistaa, vaikka vuoden jokaisena päivänä, mutta totuudessa pysyen. Silloin kun kertoo sen tosiasian, että Messias Jeesus ja apostolit ja Raamattu ei opeta joulun (25.12) olevan Jeesuksen syntymän ajankohta, eikä Raamattu opeta yhtään mitään joulusta, niin saattaa saada syytöksen, jossa tosiasian esittäjä rinnastetaan Jehovan todistajiin. Messias Jeesus ja apostolit eivät olleet Jehovan todistajia (Vartiotorni-lahko), vaikka he eivät koskaan viettäneet joulua. Jos syytät sellaista Herran Jeesuksen opetuslasta Jehovan todistajaksi, joka ei vietä joulua, niin silloin tuomitset myös Messias Jeesuksen ja apostolit Jehovan todistajaksi, koska he eivät milloinkaan viettäneet joulua. Mielestäni olisi parempi luopua Jehovan todistaja syytöksistä kokonaan niiden uskovien kohdalla, jotka eivät vietä tai juhli joulua, koska Jeesus ja apostolit eivät viettäneet sitä, eikä Raamattu opeta yhtään mitään joulusta. Joulu (25.12) ja Jeesuksen syntyminen ovat kaksi täysin eri asiaa, joilla ei ole mitään yhteyttä ja tekemistä toistensa kanssa. Seuraavaksi katsomme kuinka ja miten joulusta tuli kristillisen kirkon juhla (Rooman katolinen kirkko), vaikka se ei edes ole Raamatullinen juhla:
Otavan Suuri
Ensyklopedia: Opetushallituksen nettisivuilla on ortodoksisen kirkon julkaisu ja oppimateriaali Ortodoksinen uskontokirja, jossa ortodoksikirkko opettaa Jeesuksen syntymästä seuraavasti:
Alkukirkko vietti Kristuksen syntymän muistoa yhdessä Herran
kasteen juhlan kanssa 6. tammikuuta. Rooman katolinen kirkko asetti joulun, Jeesuksen syntymäjuhlan ajankohdaksi joulukuun 25. päivälle, joka oli yleisesti tunnettu monien pakanajuhlien ajankohta ja päivämäärä. Raamatulla ja joululla (Jeesuksen syntymä 25.12) ei ole mitään yhteyttä ja tekemistä toistensa kanssa. Katolisen kirkon ensyklopedia kertoo joulusta näin: Joulu ei kuulunut kirkon varhaisimpiin juhliin. Irenaeus ja Tertullianus jättävät sen pois juhlaluetteloistaan; Origenes, vilkaisten kenties epäkunnioitettavaa keisarillista Natalitiaa, väittää (teoksessa Lev. Hom. viii in Migne, P.G., XII, 495), että Raamatussa syntymäpäiväänsä juhlivat vain syntiset, eivät pyhimykset; Arnobius (VII, 32 teoksessa P.L., V, 1264) jaksaa vielä pilkata jumalten "syntymäpäiviä". Ensimmäiset todisteet juhlasta ovat peräisin Egyptistä. Noin vuonna 200 jKr. Klemens Aleksandrialainen (Stromata I.21) sanoo, että eräät egyptiläiset teologit "liian kummallisesti" määrittelivät Kristuksen syntymävuoden sijoittamalla sen 25. Pachonille (20. toukokuuta) Augustuksen kahdeskymmeneskahdeksannella vuodella. [Ideler (Chron., II, 397, n.) arveli, että he tekivät näin uskoen, että yhdeksäs kuukausi, jona Kristus syntyi, oli heidän oman kalenterinsa yhdeksäs kuukausi.] Toiset päätyivät päivämääräksi 24. tai 25. Pharmuthi (19. tai 20. huhtikuuta). Klemensin todisteiden kanssa voidaan mainita vuonna 243 kirjoitettu ja virheellisesti Cyprianukselle liitetty "De paschæ computus" (P.L., IV, 963 sqq.), jossa Kristuksen syntymä sijoittuu maaliskuun 28. päivään, koska tuona päivänä luotiin aineellinen aurinko. Lupi on kuitenkin osoittanut (Zaccaria, Dissertazioni ecc. del p. A.M. Lupi, Faenza, 1785, s. 219), että vuodessa ei ole yhtään kuukautta, johon arvostetut auktoriteetit eivät olisi asettaneet Kristuksen syntymää. Klemens kertoo kuitenkin myös, että basilidialaiset viettivät ilmestyspäivää ja sen myötä todennäköisesti myös syntymää 15. tai 11. Tybi (10. tai 6. tammikuuta). Joka tapauksessa tämä kaksinkertainen muistojuhla tuli suosituksi osittain siksi, että paimenille tapahtunutta ilmestystä pidettiin yhtenä Kristuksen kirkkauden ilmestymisenä, ja se lisättiin 6. tammikuuta vietettyihin suurempiin ilmestymisiin; osittain siksi, että kaste-ilmestyksen yhteydessä monet koodeksit (esim. esim. Codex Bezæ) esittävät virheellisesti jumalalliset sanat seuraavasti: sou ei ei ho houios mou ho agapetos, ego semeron gegenneka se (Sinä olet minun rakas poikani, tänä päivänä minä olen sinut synnyttänyt) eikä en soi eudokesa (Sinuun minä olen mielistynyt), kuten Luuk. 3:22:ssa lukee. Abraham Ecchelensis (Labbe, II, 402) siteeraa Aleksandrian kirkon konstituutioita dies Nativitatis et Epiphaniæ -nimityksenä Nikean aikana; Epiphanius (Hær.., li, ed. Dindorf, 1860, II, 483) siteeraa Aleksandriassa järjestettyä erikoista puolignostilaista seremoniaa, jossa tammikuun 5.-6. päivän yönä ristillä leimattu Korê kannettiin kulkueessa kryptan ympäri laulun "Tänään tällä hetkellä Korê synnytti Ikuisen" tahdissa; Johannes Kassian kirjoittaa "Collations" -teoksessaan (X, 2 in P.L., XLIX, 820), joka on kirjoitettu vuosina 418-427, että egyptiläiset luostarit noudattavat edelleen "muinaista tapaa"; mutta 29. Choiakina (25. joulukuuta) ja 1. tammikuuta 433 Paavali Emesalainen saarnasi Aleksandrian Kyrilloksen edessä, ja hänen saarnansa (ks. Mansi, IV, 293; liite Act. Conc. Eph.) osoittavat, että joulukuun juhla oli tuolloin vakiintunut sinne, ja kalenterit todistavat sen pysyvyyden. Joulukuun juhla saavutti Egyptin siis vuosien 427 ja 433 välisenä aikana. Katolisen kirkon ensyklopedia tunnustaa ettei joulu (Kristuksen syntymä 25.12) ollut kirkon varhaisten juhlien joukossa. Historia todistaa myös sen kuinka monta erilaista tulkintaa ja arviota Jeesuksen syntymän ajankohdasta on ollut. Joulukuun 25.12 ei ollut yksimielinen tulkinta Kristuksen syntymäpäiväksi, vaan se oli kirkkopoliittinen päätös, että se asetettiin samalle päivämäärälle jo olemassa olevien pakanjuhlien kanssa. Joulu Jeesuksen syntymänä on kristillisen kirkon juhla (Rooman katolinen kirkko), mutta ei Raamatullinen juhla, koska Raamattu ei käske sitä viettämään. Luukkaan evankeliumin 2 luku kertoo Messias Jeesuksen syntymisestä Betlehemissä. Joosef ja Maria lähtivät verolle pantavaksi Betlehemiin ja kun he olivat Betlehemissä, niin Maria synnytti Jeesuksen. Kun Jeesus oli syntynyt, niin Herran enkeli ilmestyi paimenille, jotka olivat kedolla yöllä vartiomassa laumaansa. Raamattu ei sano missä kuussa Jeesus syntyi, mutta Raamatun ja muiden todisteiden mukaan tiedämme ettei se voinut olla joulukuussa. Israelissa alkaa talvikausi marraskuussa kestäen huhtikuulle saakka. Betlehem on Jerusalemista noin 10 kilometrin päässä. Betlehemin säätietoja on netistä vaikeampi tutkia, mutta Jerusalemin säätä voidaan tutkia 30 vuoden ajalta. Kun puhumme Jerusalemin säästä, niin Betlehemissä on samat sääolosuhteet, koska Betlehem sijaitsee aivan Jerusalemin vieressä. Jerusalemissa talvi kestää yleensä joulukuusta maaliskuun alkuun saakka, jolloin sää on yleensä sateinen ja kylmä ja satunnaisesti luntakin voi sataa. Jerusalemissa sataa lunta yleensä muutaman vuoden välein, tosin lumi ei pysy kauan aikaa maassa, vaan sulaa pois, mutta voi sataa myös uudelleen. Talvikaudella Jerusalemissa lämpötila voi laskea pakkasen puolelle, mutta ei kovin pitkäksi aikaa. Talvikauden Jerusalem on kylmä johtuen sateista, tuulesta sekä paikoin pakkasista. Betlehemin sää on ihan samanlainen kuin Jerusalemissa, eli kun tutkimme Jerusalemin sääolosuhteita, niin sää on Betlehemissä ihan sama kuin Jerusalemissa.
Koska joulukuussa alkoi Jerusalemin/Betlehemin alueella talvi ja sadekausi sekä yöllä lämpötila saattoi olla jopa pakkasen puolella tai vain muutamassa plusasteessa, niin siksi Herra ei määrännyt yhtään juhlaa, jota tulisi viettää pahimpina talvikuukausina joulukuusta helmikuuhun. Joulukuussa Jerusalemissa/Betlehemissä saattaa olla yöllä pikkupakkasta tai vain muutama plusaste sekä oli märkä sadekausi, niin siksi verollepanoa ei voitu määrätä joulukuussa teiden huonon kunnon ja kylmyyden vuoksi. Jerusalemin/Betlehemin sääolosuhteet joulukuussa ovat Israelin ilmastoon nähden varsin rajuja ja kylmiä. Jos ajatellaan Jeesuksen aikaisia teitä, niin verollepanoa ei voitu suorittaa näin huonoissa ja kylmissä olosuhteissa. Betlehemissä olleet paimenet ja lampaat olivat Raamatun sanan mukaan kedolla yöllä, kun enkeli ilmestyi heille ilmoittaen Jeesuksen syntymästä, joka tarkoittaa sitä, että joulukuussa talviajan kylmyyden takia paimenet ja lampaat eivät olleet yötä kedolla. Olivatko paimenet paimentamassa lampaita Betlehemissä joulukuussa päivin ja öin on kysymys, johon on paljon vastauksia sen puolesta ja sitä vastaan. Sanotaan, että Jerusalemin/Betlehemin alueella oli lampaita, joita kasvatettiin eläinuhreiksi temppeliin, ja nämä lampaat olisivat olleet öin ja päivin ulkona kedolla. Sanotaan myös, että Betlehemissä paimenet olisivat paimentaneet lampaita ulkona öin ja päivin maaliskuusta marraskuuhun, jonka jälkeen ne siirrettiin ainakin öiksi sisätiloihin. Se on varmasti totta, että Jerusalemin/Betlehemin alueella kasvatettiin lampaita, jotka uhrattiin temppelissä. Mutta, Luukkaan evankeliumin 2 luku eikä mikään muukaan Raamatun kohta sano, että ne lampaat, joita paimenet paimensivat kedolla olisivat olleet temppelin uhreiksi kasvatettavia lampaita, joten tätä emme tiedä. Sekin on selvää, että kaikkia Jerusalemin/Betlehemin alueen lampaita ei kasvatettu temppelin uhreja varten. Raamattu puhuu myös lumesta. 2 Samuelin kirjan luvun 23 jae 20 sanoo kuinka Benaja, Joojadan poika tappoi lumisena päivänä leijonan. Jotkut tutkijat ovat sitä mieltä, että Jeesuksen aikainen Israelin ilmasto oli hiukan kylmempää kuin nykyään.
Yläpuolella olevat kuvat ovat Jerusalemista joulukuulta vuosilta 1921 ja 2013. Kuten näet kuvista, niin Jerusalemin/Betlehemin alueella voi olla sellaisia talvia, jolloin lunta voi olla paljonkin. 2000 vuotta sitten oli myös välillä hyvinkin lumista Jerusalemin/Betlehemin alueella. Kun he Raamatun aikana tiesivät sen kuinka huono sää saattoi olla joulukuussa (Kislev-kuu), sillä vettä saattoi sataa paljonkin tehden tiet liejuisiksi sekä välillä saattoi sataa lunta ja sää saattoi olla jopa pakkasen puolella, niin on selvää ettei verollepanoa määrätty joulukuussa tai muinakaan talvikuukausina, vaan lämpiminä kuukausina, joilloin tiet olivat hyvässä kunnossa matkustamiseen. Jerusalemin/Betlehemin sääolosuhteiden takia Messias Jeesus ei voinut syntyä joulukuussa. Jos sivuutat kaikki tosiasiat, jotka todistavat ettei Jeesus voinut syntyä joulukuussa ja siitä huolimatta pidät sitä Jeesuksen syntymäaikana tai ajattelet, että mitä väliä ihan sama milloin sitä juhlii, niin oletko ajatellut mitä se tarkoittaa? Mitä tarkoittaa sellainen, että pitää jostakin kiinni mistä Raamattu ei opeta mitään, mutta jonka katolinen porttokirkko on asettanut virallisesti 350 -luvulla? Se tarkoittaa sitä, että ainakin joissakin asioissa et välitä siitä mitä Jumalan sana opettaa, vaan ihmisten perinteet ovat sinulle tärkeämpiä kuin mitä Raamattu opettaa ja sanoo. Voi myös olla niin kuin minä ajattelin vielä 1990- luvun puolivälissä, että Jeesus on todellakin syntynyt 25.12. Olin vilpitön ja uskoin sen mitä minulle sanottiin, mutta en tutkinut sitä itse. 1990 -luvun puolivälissä sain sydämelleni, että minun tuli itse tutkia ja selvittää Messias Jeesuksen syntymän ajankohtaa. Jumalan armosta sain selville Messias Jeesuksen syntyneen lehtimajanjuhlan aikana, tarkalleen Eetanim-kuun (seitsemäs kuukausi) 15. päivä, lehtimajanjuhlan ensimmäisenä päivänä sen juhlasapattina. Koen itseni hyvin vajavaiseksi ja ansiottomaksi palvelijaksi Herran edessä, mutta Jumalan lapsena olen kutsuttu uskomaan totuuteen, niin kuin kaikki Jumalan lapset uskon kautta Messias Jeesukseen ovat, Jumalan armosta Herran Jeesuksen veren ja sovitustyön ansioiden tähden. Koska Jumala ei asettanut jokavuotista Jeesuksen syntymäjuhlaa, niin silloin ei tässä armontalouskaudessa ole minkäänlaisia velvoitteita viettää Jeesuksen syntymäjuhlaa sen oikeassa ajankohdassa. Jumala on asettanut Jeesuksen muiston vieton Herran ateriaan, joka kertoo Jeesuksen kuolemasta, ylösnousemuksesta ja syntien anteeksisaamisesta Jeesuksen veren ja sovitustyön kautta. Sitäkin kannattaa miettiä, että kun Jeesus ja apostolit eivät viettäneet joulua (Kristuksen syntymä 25.12) eikä Raamattu opeta siitä mitään, ja jos sinä vietät sitä, niin miksi teet niin? Tätäkin kannatta miettiä, miksi Jumala ei ole käskenyt viettämään Messias Jeesuksen syntymäjuhlaa? Jos Jumala haluaisi meidän viettävän kerran vuodessa Kristuksen syntymäjuhlaa, niin Hän olisi asettanut sellaisen, mutta ei asettanut. Toki meillä on oikeus muistella Jeesuksen syntymää, vaikka joka päivä, mutta ei ole oikeutta uskoa ja opettaa vastoin Jumalan tahtoa ja Jumalan sanan totuutta. Jos et vietä joulua Jeesuksen syntymäjuhlana, etkä minään muunakaan ajankohtana, niin et tee siinä väärin, koska Jumala ei ole käskenyt sellaista viettämään. Jos taas teet sellaista mitä Jumala ei ole käskenyt tekemään, niin kannattaa pysähtyä ajattelemaan mistä se voi johtua? Emme ole kukaan toinen toisiamme parempia Herran Jeesuksen opetuslapsina, sillä olemme kaikki vajavaisia ihmisiä. Silloin kun toimit sen mukaan mitä Raamattu opettaa, niin elät Jumalan armosta uskossa siihen mikä on Jumalan tahto. Jos noudatat perinteitä, jotka eivät ole Raamatun opetus, vaan uskonnollinen perinnäissääntö, ihmisen uskonnollinen oppi, niin silloin et elä uskosta, vaan olet uskonnollinen. Meillä kaikilla on tämä uskonnollisuuden vaara, eikä tässä kohden kannata ylenkatsoa muita, vaan pysyä pienellä paikalla ja olla aralla tunnolla Herran edessä. Jos kuitenkin pidät kiinni perinteistä, jotka eivät ole Raamatun opetus ja Jumalan tahto, niin sinun kannattaa pysähtyä miettimään mistä se johtuu sinun omalla kohdallasi? Mikä saa sinut valitsemaan uskonnollisuuden uskon sijasta? Minä olen saanut laittaa sydämestäni pois monia perinteitä. Miksi olen tehnyt sen? Siksi, koska Raamattu sanoo, että meidän tulee uskoa Jeesukseen niin kuin Raamattu opettaa. Olkaamme toinen toisillemme armollisia ja antakaamme toisillemme aikaa kasvaa totuudessa, vääriä istutuksia hyljäten: Ps 51:6 (51:8) Katso, totuutta sinä tahdot salatuimpaan saakka, ja sisimmässäni sinä ilmoitat minulle viisauden. Laitan tähän vielä aiheeseen liittyen kirjoituksia erilaisista näkökulmista katsottuna, jos tämä aihe kiinnostaa:
Herra Jeesus syntyi lehtimajanjuhlan aikana
Petri Paavola 23.12.2023
Lähteet:
|
|