4. Paavalin opetusta
armolahjoista Korintossa 1 Kor 12
1 Kor 12:
1 ¶ Mutta mitä hengellisiin lahjoihin tulee, niin en tahdo, veljet,
pitää teitä niistä tietämättöminä.
2 Te tiedätte, että kun olitte pakanoita, teitä vietiin mykkien
epäjumalien luo, miten vain tahdottiin.
3 Sentähden minä teen teille tiettäväksi, ettei kukaan, joka puhuu Jumalan
Hengessä, sano: "Jeesus olkoon kirottu," ja ettei kukaan voi sanoa:
"Jeesus olkoon Herra," paitsi Pyhässä Hengessä.
4 Armolahjat ovat moninaiset, mutta Henki on sama;
5 ja seurakuntavirat ovat moninaiset, mutta Herra on sama;
6 ja voimavaikutukset ovat moninaiset, mutta Jumala, joka kaikki kaikissa
vaikuttaa, on sama.
7 Mutta kullekin annetaan Hengen ilmoitus yhteiseksi hyödyksi.
8 Niinpä saa Hengen kautta toinen viisauden sanat, toinen tiedon sanat
saman Hengen vaikutuksesta;
9 toinen saa uskon samassa Hengessä, toinen taas terveeksitekemisen lahjat
siinä yhdessä Hengessä;
10 toinen lahjan tehdä voimallisia tekoja; toinen profetoimisen lahjan,
toinen lahjan arvostella henkiä; toinen eri kielillä puhumisen lahjan,
toinen taas lahjan selittää kieliä.
11 Mutta kaiken tämän vaikuttaa yksi ja sama Henki, jakaen kullekin
erikseen, niinkuin tahtoo.
12 ¶ Sillä niinkuin ruumis on yksi ja siinä on monta jäsentä, mutta kaikki
ruumiin jäsenet, vaikka niitä on monta, ovat yksi ruumis, niin on
Kristuskin;
13 sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi,
olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki
olemme saaneet juoda samaa Henkeä.
14 Sillä eihän ruumiskaan ole yksi jäsen, vaan niitä on siinä monta.
15 Jos jalka sanoisi: "Koska en ole käsi, en kuulu ruumiiseen," niin ei se
silti olisi ruumiiseen kuulumaton.
16 Ja jos korva sanoisi: "Koska en ole silmä, en kuulu ruumiiseen," niin
ei se silti olisi ruumiiseen kuulumaton.
17 Jos koko ruumis olisi silmänä, missä sitten olisi kuulo? Jos taas
kokonaan kuulona, missä silloin haisti?
18 Mutta nyt Jumala on asettanut jäsenet, itsekunkin niistä,
ruumiiseen, niinkuin hän on tahtonut.
19 Vaan jos ne kaikki olisivat yhtenä jäsenenä, missä sitten ruumis olisi?
20 Mutta nytpä onkin monta jäsentä, ja ainoastaan yksi ruumis.
21 Silmä ei saata sanoa kädelle: "En tarvitse sinua," eikä myöskään pää
jaloille: "En tarvitse teitä".
22 Päinvastoin ne ruumiin jäsenet, jotka näyttävät olevan heikompia, ovat
välttämättömiä;
23 ja ne ruumiin jäsenet, jotka meistä ovat vähemmän kunniakkaita, me
verhoamme sitä kunniallisemmin, ja niitä, joita häpeämme, me sitä
häveliäämmin peitämme;
24 mutta ne, joita emme häpeä, eivät sitä tarvitse. Mutta Jumala on
liittänyt ruumiin yhteen niin, että antoi halvempiarvoiselle suuremman
kunnian,
25 ettei ruumiissa olisi eripuraisuutta, vaan että jäsenet pitäisivät
yhtäläistä huolta toinen toisestaan.
26 Ja jos yksi jäsen kärsii, niin kaikki jäsenet kärsivät sen kanssa; tai
jos jollekulle jäsenelle annetaan kunnia, niin kaikki jäsenet iloitsevat
sen kanssa.
27 ¶ Mutta te olette Kristuksen ruumis ja kukin osaltanne hänen
jäseniänsä.
28 Niinpä Jumala asetti seurakuntaan ensiksi muutamia apostoleiksi, toisia
profeetoiksi, kolmansia opettajiksi, sitten hän antoi voimallisia tekoja,
sitten armolahjoja parantaa tauteja, avustaa, hallita, puhua eri kielillä.
29 Eivät suinkaan kaikki ole apostoleja? Eivät kaikki profeettoja? Eivät
kaikki opettajia? Eiväthän kaikki tee voimallisia tekoja?
30 Eihän kaikilla ole parantamisen armolahjoja? Eiväthän kaikki puhu
kielillä? Eiväthän kaikki kykene niitä selittämään?
31 Pyrkikää osallisiksi parhaimmista armolahjoista. Ja vielä minä osoitan
teille tien, verrattoman tien.
Paavali opetti
Korintossa ettei armolahjoista tule olla tietämättömiä, vaan seurakunnan
tulee tietää niistä ja olla niihin osallisia Jumalan armosta.
Moninaiset
armolahjat
Armolahjat ovat
moninaiset, mutta Henki on kuitenkin sama. Samoin voimavaikutukset ovat
moninaiset, mutta Jumala on sama, joka kaikissa vaikuttaa. Paavali opettaa
Hengen ilmoituksen annettavan yhteiseksi hyödyksi seurakunnassa. Tämä
tulee muistaa ettei seurakuntaelämä ole sooloilua ja oman kunnian
hakemista eikä oman palvelutehtävän tai armolahjan korottamista.
Viisauden sanat
Paavali opetti, että Henki jakaa
itse kullekin lahjoja, niin kuin tahtoo. Viisauden sanat on armolahja,
joka toimii siten että on kyky Jumalan armosta tuoda esille Jumalan
viisaus erilaisiin tilanteisiin, jolla ratkotaan erilaisia vaikeitakin
tilanteita. Viisauden sanat painottuu tuomaan esille Jumalan viisautta,
jonka kautta monet ongelmatilanteet ratkeavat.
Viisauden sanat on
myös armolahja, jonka kautta on kyky ja viisaus tulkita ilmestyksiä,
näkyjä ja unia.
Tiedon sanat
Tiedon sanojen
armolahjan avulla pystytään ymmärtämään Jumalan sanan opetusta sekä
jakamaan sitä muille. Viisauden sanojen armolahja keskittyy Jumalan
viisauteen, mutta tiedon sanat keskittyvät Jumalan sanan opetukselliseen
ymmärtämiseen.
Tiedon sanat on kreikaksi logos gnoseos.
Logos tarkoittaa sanaa ja puhetta. Joh 1:1 on sana logos, eli Herra Jeesus
oli se sana, joka oli Jumalan tykönä ja oli Jumala. Gnosis (gnoseos)
tarkoittaa tietoa sekä tietoa jonka voi ymmärtää.
Tiedon sanat on armolahja, jonka kautta
kyetään ymmärtämään Jumalan sanan opetusta ja Kristusta Jumalan sanana.
Uskon, että tiedon sanojen armolahja on armolahja, jonka Jumala antaa
sanan opettajille, mutta miksei myös muillekin.
Logos (sana ja puhe) sekä gnosis
(tieto jonka ymmärtää) tarkoittaa Jumalan sanan ja puheen ymmärtämistä,
eli tietoa siitä mitä Jumalan sana opettaa.
Uskon lahja
Uskon lahja Hengessä,
ei tarkoita sitä uskoa Jeesukseen, jonka kaikki saavat lahjaksi uskoon
tultuaan. Uskon lahja tarkoittaa uskoa, jonka kautta voidaan rohkeasti ja
pelottomasti julistaa ja kertoa Jumalan sanasta. Tämä uskon lahja ei ole
sama lahja kuin voimallisten tekojen lahja, sillä tämä uskon lahja on
erotettu omaksi lahjaksi ja esiintyy lahjojen luettelossa ennen
voimallisten tekojen lahjaa.
Terveeksitekemisen
lahjat
Terveeksitekemisen
lahjat on sama lahja kuin sairaiden parantumisen lahja. Tällä armolahjalla
rukouksen kautta voidaan parantaa erilaisia sairauksia. Tässä on tärkeä
muistaa, että uskova ei paranna ketään, vaan Jumala parantaa sairaudet ja
taudit oman tahtonsa mukaan.
Voimalliset teot
Voimallisten tekojen
lahjan kautta voidaan ajaa ulos riivaajia ja herättää kuolleita sekä
rukoilla sairaat terveiksi.
Voimallisten tekojen
lahjaa ei voi hyväksi käyttää omien tarpeiden tyydyttämiseen (muutella
leipiä kiviksi sekä vedestä puuroa, öljyn valumista ihmisen iholta,
kultahippujen ilmestymistä jne.) eikä se ole sirkustemppu, jolla
viihdytetään muita. Voimallisten tekojen lahjan toiminta liittyy yhteen Jumalan tahdon
kanssa, jossa Hän haluaa auttaa meitä pääsemään eteenpäin huolimatta siitä
mitä on edessä.
Voimallisten tekojen
lahja on sellaista uskoa, jossa uskon kautta saadaan tapahtumaan aikaan
asioita, jotka on Jumalan tahdon mukaisia juuri niissä hetkissä, joissa
tarvitaan ihmettä. Eli tämän lahjan kautta voi ojentautua ja nähdä
yliluonnollisten asioiden tapahtumia.
Profetoimisen
lahja
Profetoimisen lahjan
kautta seurakunta rakentuu monin tavoin. Profetoiva rakentaa seurakuntaa
lohdutuksen sanalla, kehotuksen sanalla (kannustaen tai kehottamalla
parannukseen) sekä ilmoittaa tulevia tapahtumia mikäli se on tarpeellista
Herran mielestä.
Lahja arvostella
henkiä
Henkien
arvostelemisen lahjan avulla kyetään tunnistamaan ja erottamaan väärät
henget ja väärien henkien toiminta. Toki Jumalan sanaan perehtymällä
voidaan myös tehdä tätä erotusta, mutta henkien arvostelun lahjan kautta
saadaan heti selville mistä on kysymys, onko kyse Jumalasta vai ei.
Henkien arvostelun lahja ei tee tarpeettomaksi Jumalan sanan tutkimista,
vaan toimii ennaltaehkäisevänä lahjana seurakunnassa ettei seurakunta
saastu väärien henkien toiminnasta.
Henkien arvostelemisen lahjan avulla nähdään
myös ihmisen sydämeen heidän vääriin ajatusten motiiveihin sekä
mahdollinen tekopyhyys ihmisen sydämessä. Pääasia tämän lahjan käytössä on
siis erottaa vääriä henkiä, mutta myös väärien henkien vaikutuksia ihmisen
sydämessä kuten vääryys ja tekopyhyys.
Eri kielillä
puhumisen lahja
Eri kielillä
puhumisen lahja on sellainen lahja, jonka kautta voidaan puhua
ymmärrykselle vierasta kieltä pyhän Hengen vaikuttamana; eli kyseessä on
kieli, jota puhuja ei osaa luonnollisesti puhua. Raamatun opetuksen mukaan
kielillä puhuja rakentaa itseään puhuessaan kielillä. Siksi kielillä
puhumisen armolahjan omaavan olisi hyvä käyttää lahjaa itsensä
rakentamiseen sanan tutkimisen ohella.
Paavali opetti että
jos seurakunnassa puhutaan kielillä, niin sen tulee tapahtua vuorotellen,
ei yhteen ääneen ja jos kielille ei ole selitystä, niin silloin ei tule
puhua kielillä seurakunnassa. Tämä siksi koska seurakunnan tullessa yhteen
koolle on kaikkien rakennuttava, mutta koska kielillä puhuminen ilman
selitystä rakentaa yksin vain kielillä puhujaa, niin hänen tulee olla
vaiti seurakunnassa (eli ei puhua kielillä).
Kielet ovat Raamatun
opetuksen mukaan myöskin merkkinä uskottomille, siksi helluntai päivänäkin
uskottomat kuulivat ja ymmärsivät opetuslasten kielilläpuhumisen. Kielten
selittämisen kautta kielillä puhumisesta tulee myös koko seurakuntaa
rakentava elementti.
Lahja selittää kieliä
Kielten selittämisen
lahjan kautta voidaan rakentaa koko seurakuntaa selittämällä kielillä
puhuminen yhteiseksi rakennukseksi.
Jumala asetti
ensiksi
Jumala asetti ensiksi seurakuntaansa
apostolit ja sitten profeetat, opettajat (vanhimmat) ja voimalliset teot,
armolahjoja parantaa tauteja, avustaa, hallita (johtamista), puhua eri
kielillä.
Apostolit
Tämän järjestyksen tulisi olla samanlainen
vielä tänä päivänäkin, eli seurakunnassa tulisi olla apostoleja.
Apostoli
oli ja on Herran varustama ja voitelema henkilö, jonka tehtävänä on kulkea
ja kiertää julistamassa pelastuksen evankeliumia Jeesuksesta. Hänen tulee
myös opettaa Jumalan sanaa syntyneissä ja olemassa olevissa seurakunnissa.
Apostolit eivät johtaneet yksin seurakuntaa, vaan he usein käynnistivät
työn jollakin paikkakunnalla ja antoivat alkuopetuksen ja asettivat
vanhimmat johtamaan Jumalan seurakuntaa tällä paikkakunnalla,
apostolitkaan eivät näin ollen ole paikallisen seurakunnan vanhimpien
yläpuolella. Apostolin palvelutehtävässä yhdistyy evankelistan ja
vanhimman (kaitsijan) palvelutehtävä voimatekojen sekä monien muiden
armolahjojen kera.
Apostolit (ainakin Paavali toimi näin) julistivat sanaa yhdessä ja tekivät
hengellistä työtä usean veljen kanssa yhdessä, eli he muodostivat ryhmän
ja tekivät yhdessä tiimityötä. Todellinen apostoli kykenee tiimi
työskentelyyn ja sallii myös muiden kuin itsensä julistavan ja opettavan
Herran sanaa. Se tarkoitti sitä, että Paavalikin kuunteli apostolina
muiden apostolien ja sananpalvelijoiden opetuksia ja sananjulistusta ja
hän myöskin rakentui näiden muiden opetuksista. Tänä päivänä on vallalla
liian paljon sellaista käytäntöä, että sananpalvelijat tai ”apostolit”
kiertävät julistamassa yksin Jumalan sanaa. Tällainen toiminta onkin usein
merkkinä siitä, etteivät nämä julistajat siedä toista julistajaa
lähellensä, koska he ovat niin täynnä itseänsä, eivätkä ymmärrä Kristuksen
ruumiin ”tiimin” pelisääntöjä.
Profeetat
Profeetan
palvelutehtävä on yksi Uuden Liiton seurakunnan palvelutehtävistä
Profeetta toimii seurakunnassa sekä tuo sanoman seurakunnassa.
Vanhan liiton ja Uuden Liiton profeetoilla on muuten ihan samanlainen
tehtävä, paitsi eräs erovaisuus on olemassa. Vanhan liiton profeettojen
kautta kirjattiin ylös Jumalan ilmoitusta Raamattuun. Uuden Liiton
profeettojen ilmoitusta ei enää kirjata ylös Raamatun kirjoihin, koska
Raamattu on jo valmiiksi kirjoitettu, eikä uutta Raamattuun liitettävää
sanomaa enää anneta.
Kun on syntiä tehty Jumalaa vastaan, silloin Jumala saattaa lähettää
profeetan nuhtelemaan synnintekijää niin kuin Daavidin tapauksessa kävi.
Herra puhuu kyllä uskovan sydämelle, silloin kun uskova tekee syntiä ja
kehottaa uskovaa tekemään parannusta omassa elämässään. Mutta joskus käy
niin, että uskova ei ikään kuin ymmärrä mitä on tehnyt ja sen tähden
Jumala lähettää sananpalvelijan (profeetta) kautta kehotuksen parannuksen
tekoon. Toki se voi olla joku muukin kuin profeetta, mutta VT:stä näemme
Jumalan lähettäneen profeetan nuhtelemaan synnintekijää, joka on myös yksi
alue profeetan tehtävässä.
Profeetta toimii monella tasolla; tuoden sanan ja ilmoituksen sen
hetkiseen tilanteeseen, joka yleensä oli kansalle kehotus parannuksen
tekoon. Samoin profeetta myös julistaa tulevia tapahtumia. VT:ssä
profeettojen toiminnan keskipiste oli sen hetkisessä tilanteessa, jossa he
kehottivat kansaa ja vallanpitäjiä tekemään parannusta. Toki profeetat
myös julistivat myös tulevia tapahtumia. Profeetan tehtävää on usein
pidetty vain tulevien asioiden julistajana, mutta niin kuin Raamatusta
olemme nähneet profeetan tehtävä on paljon monipuolisempi kuin mitä siitä
usein opetetaan.
Jokainen ilmoitus tulee koetella onko se Jumalasta vai ei. Näinä aikoina
on paljon vääriä profeettoja, jotka tuovat oman sydämensä sekä riivaajien
sanomia, joilla saadaan paljon pahaa aikaan.
Raamatullinen seurakuntajärjestys, jossa vanhimmat ovat vastuussa
seurakunnasta johtaa myös terveeseen ja vastuulliseen valvontaan, jossa
profeetatkin joutuvat terveen seurakunta "kurin" alaisuuteen, jossa
heitäkin koetellaan. Tällaisessa terveessä seurakunta elämän
"kontrollissa" ei pääse niin helposti väärät profeetat ja profetiat
mellastamaan seurakunnassa tuhojansa tekemässä.
Yksikin väärä profeetan "profetia" tai ilmoitus voi saada paljon tuhoa
aikaan. Esim. väärä profetia avioliitosta, joka ei ole Herran tahto ja
näin kaksi ihmistä iestetään parisuhteeseen, jota ei koskaan olisi pitänyt
muodostaa. Väärä profetia voi saada todellakin tuhoa aikaan monella
tasolla.
Terveeseen seurakuntaa elämään kuuluu profeetat ja profetiat, jotka ovat
Pyhän Hengen sekä uskovien "kontrollissa". Usein me uskovina unohdamme,
että kaikki mitä teemme Herralle ja seurakunnassa tulee olla koetuksen
kestävää.
Väärän profeetan ja profetian tunnistaa monestakin seikasta, joista yksi
on sellainen, että "profeetta" vaatii sanomansa uskomista, usein jopa
uhkaillen (kuolemalla tai käy muuten huonosti). Samoin väärän profetian
voi tunnistaa monestakin asiasta, joista yksi on painostaminen uskomaan
sokeasti profetiaan.
Samoin väärän profeetan ja profetian tuojan tunnistaa siitä, koska he ovat
usein sellaisia, jotka "palvelutehtävällään" pyrkivät hallitsemaan ja
kontrolloimaan muita. Oikea profeetta ja profetia sallii koettelemisen
sekä sallii uskovan kasvaa Kristukseen, eikä itseensä.
Tunnen tapauksia joissa "profeetat tai profetiat" ovat rikkoneet väärillä
sanomillaan perusteellisesti uskovia ihmisiä. Näiden uskovien eheytyminen
ja parantuminen on usein (ei kaikilla) pitkällinen ja tuskallinen
prosessi.
Ymmärrän hyvin Jeesuksen ja Raamatun sanan jyrkän ja tiukan suhtautumisen
vääriin profeettoihin, sillä ne voivat pahimmissa tapauksessa johdattaa
uskovan hengelliseen tai fyysiseen kuolemaan. Olen nähnyt näitä liian
paljon, jossa uskovan sisin on rääkätty rikki väärillä sanomilla.
Jumala armahtakoon kansaansa tässäkin asiassa toimimaan Raamatullisesti,
joka tarkoittaa tervettä vastuun ottamista seurakunnalta. Kantaa ottamaton
väistelytaktiikka, jossa ei haluta loukata toisia johtaa juuri sisäisten
vammojen lisääntymiseen, kun ei ole asioita hoidettu kuntoon. Tarkoitus ei
ole loukata lähimmäistä, vaan torjua synnin pesiytyminen seurakunta elämään.
Tarvitsemme seurakunta elämässä tervettä ja lähimmäisen huomioon ottavaa
vastuuta, joka noudattaa rakkauden ja totuuden rajoja. Tarvitsemme myös
lisää henkilökohtaisen tilan valvomista sekä Jumalan armon, rakkauden ja
totuuden kohtaamista konkreettisesti, että saamme kasvaa terveellä tavalla
eteenpäin.
Jumalan armo ei jätä meitä suhteeseen, jossa meillä ei olisi omaa osaamme.
Meidän osamme ei ole lihan teot eikä omat ansiot, vaan suostua Pyhän
Hengen voiman kautta Jumalan armosta tuottamaan uskon tekoja. Meidän
osamme kautta emme kuitenkaan ansaitse pelastusta kadotuksesta
iankaikkiseen elämään missään muodossa, vaan uskon tekojen kautta
pelastumme synnin harjoittamisesta, joka vallitsee tässä maailmassa.
Opettajat
(kaitsijat vanhimmat)
Paikallisseurakunnan
johtajista käytetään nimityksiä kaitsijat, vanhimmat sekä paimenet. He
opettavat myös seurakuntaa ja näin ollen myös sanan opettajia.
Apt 20:28:
Ottakaa siis itsestänne vaari ja kaikesta laumasta, johon Pyhä Henki on
teidät pannut kaitsijoiksi, paimentamaan Herran seurakuntaa,
jonka hän omalla verellänsä on itselleen.
Kaitsija sana kuvaa
jokseenkin sitä mitä sana tarkoittaa, eli sellaista, jolla on vastuullaan
kaitsettavia. Kaitsijat ovat seurakunnan vanhempia & paimenia, joilla on
sydämellään huolehtia, auttaa, tukea, opettaa, kannustaa, rakastaa,
välittää jne. seurakunnasta. Paimentamaan sana on kreikaksi poimaino,
joka tarkoittaa paimentaa ja ruokkia laumaa (lampaita). Poimaino
tulee sanasta poimen. Poimen tarkoittaa paimenta. Kääntäjien
ongelma on se kun monilla sanoilla on useita merkityksiä ja vain yksi sana
valitaan käännökseen. Poimaino sana tarkoittaa ruokkimista, mutta
myös laajemmin paimentamista, eli kaikkea mitä paimentamiseen kuuluu.
Hebr 13:17
Olkaa kuuliaiset johtajillenne ja tottelevaiset, sillä
he valvovat (agrypneo) teidän sielujanne niinkuin ne, joiden on tehtävä
tili, että he voisivat tehdä sitä ilolla eikä huokaillen; sillä se ei ole
teille hyödyllistä.
Agrypneo tarkoittaa unetonta, hereillä olevaa, vartioida. Tuon edellä
olevan kun liittää paimeniin (johtajat, vanhimmat, paimenet jne.), jotka
kedoilla paimensivat, niin ymmärrämme mistä on kysymys. Paimenet veivät
lampaat syömään. Jos ei ruohoa löytynyt, niin paimenet omin käsin
katkoivat puiden lehväoksia ruuaksi lampaille. Paimenet auttoivat pulaan
joutuneita lampaita. Paimenet hoitivat lampaita sekä vartioivat niitä
pedoilta. Paimenten tehtävä oli myös vuodattaa öljysarvesta öljy
kuumuudesta nääntyneen lampaan päähän, joka sai näin vilvoitusta kuumuutta
ja hellettä vastaan. Samoin paimenten tuli vuodattaa öljyä lampaiden
haavoihin, sillä erämaan terävät kivet ja oksat repivät silloin tällöin
haavoja lampaisiin heidän vaeltaessaan erämaassa. Samalla tavalla Pyhän
Hengen vaikuttaman rakkauden ja totuuden kautta Uuden Liiton paimenten
tulee hoitaa uskovien haavoja suloisella Pyhän Hengen rakkaudella ja
totuudella. Näin lauman "lampaat" seurakunnassa saavat kokea vilvoitusta
ja suojaa synnin haavoja vastaan.
Jeesus on meidän Paimenemme. Jumala on kuitenkin myös säätänyt
seurakuntaansa paimenen palvelutehtävän, joka on sama tehtävä kuin
kaitsijoiden, jotka ovat vanhimpia, johtajia, paimenia, opettajia.
Seurakunnassa olevien paimenten tehtävä ei ole johtaa siten kun yleensä
maailmassa johdetaan. Hengellinen johtaminen on palvelemista. Jeesus
Ylipaimenena näytti meille esimerkkiä palvelemisesta ja myös sanoi:
Mark 10:
42 Mutta Jeesus kutsui heidät tykönsä ja sanoi heille: "Te
tiedätte, että ne, joita kansojen ruhtinaiksi katsotaan, herroina niitä
hallitsevat, ja että kansojen mahtavat käyttävät valtaansa niitä kohtaan.
43 Mutta näin ei ole teidän kesken, vaan joka teidän keskuudessanne tahtoo
suureksi tulla, se olkoon teidän palvelijanne;
44 ja joka teidän keskuudessanne tahtoo olla ensimmäinen, se olkoon
kaikkien orja.
45 Sillä ei Ihmisen Poikakaan tullut palveltavaksi, vaan palvelemaan ja
antamaan henkensä lunnaiksi monen edestä."
On kaksi äärilaitaa uskovien keskuudessa. Toinen on herrana yksin
hallitseminen ja toinen on oppi veljeydestä, jossa ei ole johtajia
ollenkaan. Molemmat ovat vääriä ja epäraamatullisia ratkaisuja.
Raamatulliseen seurakunta elämään kuuluu johtajuus, jossa vanhimmat
kaitsijoina paimentavat Herran seurakuntaa. He tekevät sen palvellen ollen
esikuvina:
1 Piet 5:
1 ¶ Vanhimpia teidän joukossanne minä siis kehoitan, minä, joka
myös olen vanhin ja Kristuksen kärsimysten todistaja ja osallinen myös
siihen kirkkauteen, joka vastedes on ilmestyvä:
2 kaitkaa teille uskottua Jumalan laumaa, ei pakosta, vaan
vapaaehtoisesti, Jumalan tahdon mukaan, ei häpeällisen voiton tähden, vaan
sydämen halusta,
3 ei herroina halliten niitä, jotka ovat teidän osallenne tulleet, vaan
ollen laumalle esikuvina,
4 niin te, ylipaimenen ilmestyessä, saatte kirkkauden kuihtumattoman
seppeleen.
Paimenuuteen ja vanhemmuuteen kuuluu paljon muutakin esim. opettamista,
tukemista, auttamista jne. Tämän joudun myös sanomaan murheellisena, että
nykypäivänä Raamatullinen paimenuus on ylen harvinaista, sillä tämänkin
alueen liha ja perinnäissäännöt ovat "raiskanneet väkivaltaa" tehden sanan
opetukselle.
Ei kaikilla ole kaikkia armoituksia ja
armolahjoja
Paavali opetti, kaikki eivät ole apostoleja,
eikä profeettoja, eikä opettajia, eikä kaikki tee voimallisia tekoja, eikä
kaikilla ole parantamisen armolahjaa, eikä kaikki puhu kielillä, eikä
kaikki kykene niitä selittämään. Tämä tosiasia on vaikea kaikkien
hyväksyä, vaan he ikään kuin haluaisivat esim. "pakottaa" kaikki kielillä
puhumaan.
1 Kor 14:5 Soisin teidän kaikkien
puhuvan kielillä, mutta vielä mieluummin soisin teidän profetoivan; sillä
profetoiva on suurempi kuin kielillä puhuva, ellei tämä samalla selitä,
niin että seurakunta siitä rakentuu.
1 Kor 14:5 Mutta minä tahtoisin, että te kaikki kielillä
puhuisitte, mutta paljoa enemmin, että te propheteeraisitte; sillä se,
joka propheteeraa, on suurempi kuin se, joka kielillä puhuu, paitsi sitä
jos hän sen selittää, että seurakunta sais siitä parannuksen. (vanha
Biblia)
Paavali toisessa kohtaa vahvistaa tämän
sanomalla, että hän tahtoisi kaikkien puhuvan kielillä tai profetoivan,
mutta kun kaikki eivät silti puhu tai profetoi. Paavali ei myöskään
painostanut ketään puhumaan kielillä, mutta halusi että kaikki puhuisivat
ja profetoisivat.
Profetoiva on kielillä puhujaa suurempi
sanoo käännös. Se ei tarkoita suurempaa ja parempaa armoitusta, vaan
hyödyllisempää seurakunnan yhteiseen rakentumiseen, koska profetoiva puhuu
koko seurakunnalle rakennukseksi, mutta kielillä puhuja ei puhu, jos ei
ole selitystä, siksi kielet eivät ilman selitystä rakenna koko
seurakuntaa, mutta profetoiva rakentaa. Pääasia seurakunnassa on keskeinen
rakentuminen, eikä itsekäs itsensä rakentaminen. Seurakunta kokoontuu
yhteen rakentumaan toisistaan eikä sooloilemaan.
Tässä ajassa on
armolahjojen nähden sellaista väärää opetusta, jossa vältellään
armolahjoja ja pelätään hurmahenkisyyttä. Samoin sellaista väärää
opetusta, jossa on sielullista hurmahenkistä kielilläpuhumista ja
profetoimista sekä muuta sielullista armolahja vouhkaamista. Emme saa
kuitenkaan pelätä ja vältellä oikeata, Raamatullista sekä tervettä
armolahjojen käyttöä. Siksi meidän tulee pyrkiä ja kannattaa Raamatullista
armolahjojen käyttöä Pyhän Hengen vaikuttamassa järjestyksessä ja
vaikuttamana, jolloin se tapahtuu siten kuin on Jumalan tahto. Paavali
itse opetti myös, että uskovien tuli pyrkiä pääsemään osallisiksi parhaimmista
(hyödyllisimmistä) armolahjoista seurakunnan rakentumiseksi. Olkoon tämä
jokaisen Jeesuksen opetuslapsen sydämen asenne ja pyrkimys koskien
armolahjoja. Armolahjoilla ei kuitenkaan saa ylpeillä eikä hallita toisia,
vaan ne ovat yhteiseksi rakentumiseksi.