Etusivulle
Raamatunopetuksia


powered by FreeFind


Armolahjat ja armoitukset
1. Iankaikkinen elämä ja pelastus on Jumalan armolahja
2. Room 12 luvun armolahjoja
3. Korinton seurakunta ja Paavalin opetus
4. Paavalin opetusta armolahjoista Korintossa 1 Kor 12
5. Paavalin opetusta armolahjoista Korintossa 1 Kor 13

 


6. Paavalin opetusta armolahjoista Korintossa 1 Kor 14
7. Kielillä puhumisesta muutama sananen

8. Muutamia asioita liittyen armolahjoihin ja Jumalan voiteluun



 

3. Korinton seurakunta ja Paavalin opetus

Paavali lähetti kirjeen Korinton seurakunnalle. Kirjeessään hän heti aluksi tervehdysten jälkeen kiittää Jumalaa Hänen armostaan, koska korinttolaiset olivat rikastuneet Jeesuksessa Kristuksessa kaikessa puheessa ja tiedossa eikä heillä ollut puutetta missään armolahjassa. Paavali aloitti hyvillä asioilla kohteliaasti kunnes siirtyi ikävimpiin aiheisiin.

 

Riita ja pöyhkeys

Kaikesta siitä huolimatta mitä korinttolaisilla oli, niin silti he olivat riitaantuneet keskenään seurakunnan sisällä eri puolueisiin. Seurakunnassa oli pöyhkeyttä, jonka kautta asetuttiin toinen toista vastaan. Tieto ja armolahjat eivät auttaneet Korinton seurakuntaa toimimaan siten kuin seurakunnan tulisi toimia. Korinton seurakunnan keskellä oli myös sellaista haureutta, jota ei Paavalin mukaan harjoitettu edes pakanain keskuudessa. Korinton seurakunnassa oli moni asia sekaisin ja epäkunnossa. Tähän Paavali puuttui totuuden rakkaudella sekä rakkaudella Jumalaa ja seurakuntaa kohtaan.

 

Armosta ei ansiosta

Korinton seurakunnalla ei ollut puutetta mistään armolahjasta, mutta heillä oli puutetta niiden oikeasta käytöstä, johon Paavali puuttui. Paavali opetti, Pyhä Henki jakaa lahjojaan itse kullekin niin kuin itse tahtoo. Hengen ilmoitus seurakunnassa annetaan yhteiseksi hyödyksi, josta kaikkien tuli rakentua. Korinttolaiskirjeestä käy ilmi, että seurakunnassa oli uskovia, jotka olivat paisuneet ja käyneet pöyhkeiksi armolahjojensa kanssa. Tämä sama vaara vaani myös meitä, sillä kenenkään liha ei ole toistaan parempi, vaan yhtä mätä ja syntinen. Korintossa oli myös vallalla sellaista käyttäytymistä, jossa armoitusten perusteella luokiteltiin uskovia paremmuusjärjestykseen. Armolahja ja armoitus ei ole palkinto ansioistamme, vaan Herran armoa. Armolahja annetaan armosta, ei ansiostamme. Armolahjojen tarkoitus on rakentaa seurakuntaa, eikä paisuttaa niiden kantajia. Tästä Paavali myös opetti. Paavali opetti, että Jumala antaa suuremman kunnian sille, jolta puuttuu enemmän kuin toisilta, ettei seurakunnassa olisi eripuraisuutta, vaan että jäsenet pitäisivät yhtäläistä huolta toinen toisestaan. 1 kor 12:25 oleva sana halvempiarvoinen on paha käännösvirhe, sillä hustereo tarkoittaa puutteenalaista, ei halvempiarvoista!

Paavali myös opettaa ettei kaikki ole apostoleja, profeettoja jne, eikä kaikilla ole profetoimisen armolahjaa eikä parantamisen armolahjoja jne. Paavali halusi saada korinttolaiset ymmärtämään, että kullakin on oma tehtävänsä ja lahjansa ja että olemme toisistamme ja toisten armoituksista riippuvaisia koskien yhteistä rakentumista. Näin ei kukaan voisi asettua pöyhkeillen toisiansa vastaan. Paavali kuitenkin opettaa, että tulee pyrkiä saamaan parhaita armolahjoja. Tällä Paavali tarkoitti että tulisi pyrkiä pyytämään seurakunnalle hyödyllisiä armoituksia, sillä ei mikään lahja ole toinen toistaan parempi, vaan jokainen armoitus tarvitsee rinnalleen toisia armoituksia, että yhteinen rakentuminen olisi mahdollisimman rikasta Kristuksessa. Armolahjat ovat annettu seurakunnalle yhteiseksi rakentumiseksi, siksi niitä on hyvä pyytää ja käyttää oikein seurakunnassa.

 

Rakkaus on kaiken perusta

Paavali opetti että ilman Jumalan rakkautta kaikki tieto, usko ja lahjat ovat hyödyttömiä. Koska tieto ja lahjat katoavat, mutta rakkaus ei katoa. Paavali opetti, että tärkein asia on tavoitella rakkautta ja hengellisyyttä, jonka seurauksena vain armolahjat voivat toimia oikein. Ilman rakkautta armolahjoista tulee ansiolahjoja, joilla kontrolloidaan, manipuloidaan, lyödään, pöyhkeillään sekä rikotaan seurakunta yhteyttä. Siksi Paavali painotti agape rakkauteen keskittymistä sekä hengellisyyden tavoittelemista, eli elämää Pyhässä Hengessä Jumalan tahdon mukaan, jonka jälkeen myös armolahjat toimivat seurakunnassa terveellä tavalla seurakuntaa rakentaen, ei rikkoen.

 

1 Piet 4:10 Palvelkaa toisianne, kukin sillä armolahjalla, minkä on saanut, Jumalan moninaisen armon hyvinä huoneenhaltijoina.

Seurakunnan tulee palvella toinen toisiaan armolahjojen kautta. Näin Jumalan hyvä ja moninainen armo pääsee tulemaan esille rikkaana ja yltäkylläisenä seurakuntaelämässä.

Tavoitelkaa rakkautta ja hengellisyyttä

 

1 Kor 14: Tavoitelkaa rakkautta ja pyrkikää saamaan hengellisiä lahjoja, mutta varsinkin profetoimisen lahjaa.

Kreikan kielisessä Raamatussa on edellinen jae sanatarkasti näin:

Tavoitelkaa rakkautta ja kaivatkaa hengellisiä enemmän jotta profetoisitte.

Jumalan sana opettaa meitä tavoittelemaan rakkautta ja hengellisyyttä jos näissä suostumme kasvamaan, niin silloin myös armolahjatkin toimivat terveellä tavalla seurakunnan keskellä.

Orthodox Jewish Brit Chadasha kääntää myös hyvin 1Co 14:1 Pursue ahavah (agape), and eagerly desire the things of Ruach Hakodesh (matnot haRuach Hakodesh), and especially that you may speak forth a dvar hanevu’ah (word of prophecy).

Paavali painotti Agape rakkauteen keskittymistä sekä hengellisyyden tavoittelemista (elämää Pyhässä Hengessä), jonka jälkeen myös armolahjat toimivat seurakunnassa terveellä tavalla seurakuntaa rakentaen, ei rikkoen.
Sitten eräs oma huomioni, jonka ovat myös monet muutkin huomanneet. Väärää armolahja opetusta on sellainen, jossa väheksytään armolahjoja ja usein väheksyjä on sellainen, joka kokee tämän alueen vieraaksi itselleen. Samoin myös väärää armolahja opetusta on sellainen, jossa jonkun tietyn armolahjan omaava asettaa oman lahjansa muita lahjoja ylemmäksi ja pakottaa muutkin hyväksymään sen tärkeyden, eli hän lyö lahjallaan muita eikä rakenna.

 

Uskovan luopumus ja armolahjat

Room 11:29 Sillä ei Jumala armolahjojansa ja kutsumistansa kadu.

Monet opettavat väärin tuohon jakeeseen perustuen, että jos uskova luopuu Herrasta Jeesuksesta, niin hänellä olisi siitä huolimatta yhä Herralta saadut armolahjat. Eli hän  siis voisi edelleen puhua kielillä tai profetoida.

Kun tutkin tuota alkutekstin valossa ja vertasin muutamiin muihin käännöksiin, niin huomasin, että 33/38 kääntää jakeen väärin. Alkutekstissä on sana ametameletos, joka tarkoittaa ei voi katua.

Alkutekstin mukaan jae kuuluu näin: Katumattomia ovat lahjat ja Jumalan kutsu.

Tämä jae (Room 11:29) tarkoittaa sitä, että ihmisten ei tarvitse katua (pitää huonona) Jumalan lahjoja ja kutsumista Jumala lapseuteen. Tämä ei siis tarkoita syntien katumista, vaan ettei uskovan tarvitse katua (pitää huonona) Jumalan antamaa pelastusta ja Hänen lahjojaan (armolahjat, usko ja kaikki mitä Hän antaa lapsilleen. Totta kai on myös niin, että Jumala itse ei voi katua lahjojaan ja kutsumistaan, mutta voi ne peruuttaa ja poistaa jos uskova lopullisesti hylkää Jumalan.

Youngsin käännös on onnistunut kääntämään jakeen alkutekstin mukaisesti:

Ro 11:29 for unrepented of are the gifts and the calling of God;

Armolahjoja voi käyttää väärin tiettyyn vaiheeseen saakka kasvamattomuuden tähden. Mutta tietenkin Jumala kasvattaa meitä käyttämään armolahjoja oikein kuten Hän myös opetti Korinton seurakuntaa Paavalin kautta. Jumalan voima, rakkaus Pyhässä Hengessä ja hengellinen elämä ovat ne avaimet joiden kautta armolahjat toimivat Jumalan tahdon mukaan.

Mutta jos ihminen on kovasydäminen ja kapinoi Jumalaa vastaan ja elää vääryydessä eikä halua tehdä parannusta, niin silloin tietenkin Jumala ottaa pois lahjansa (armolahjat myös) sekä myös pelastuksen, jos uskova haluaakin palvella syntiä ja saatanaa eikä Jumalaa.

Jos uskova luopuu Jumalasta, niin ne armolahjat, joita hänellä oli uskovana Jumala ottaa pois ja hyvin usein niiden tilalle tulee toinen henki, eli saatanan henki eksyttävine "lahjoineen", joiden kautta saatana koittaa jäljitellä ja matkia Jumalan tekoja sekä eksyttää ihmisiä pois Jumalan totuudesta ja rakkaudesta.

Joskus joku uskova palaa takaisin maailmaan, takaisin synnin ja saatanan orjuuteen, niin silloin tietenkin Jumala ottaa pois lahjansa häneltä. Mutta jos hän tekee parannuksen ja tulee takaisin Jumalan luokse, niin silloin Jumala palauttaa pelastuksen ja Hänen antamansa lahjat.

Korinton seurakunnassa uskovat olivat kasvamattomuuden tilassa ja siksi Jumala Paavalin kautta opetti seurakuntaa kuinka tulisi elää Jumalan rakkauden voiman kautta hengellisesti, että armolahjat voivat toimia Jumalan tahdon mukaisesti.

 

 

 

 

Petri Paavola

 

 





eXTReMe Tracker