2. Room 12 luvun
armolahjoja
Room 12:
6 ja meillä on erilaisia armolahjoja sen armon mukaan, mikä meille on
annettu; jos jollakin on profetoimisen lahja, käyttäköön sitä sen mukaan,
kuin hänellä uskoa on;
7 Jos virka (diakonia=palvelutehtävä),
pitäköön virastaan vaarin; jos joku opettaa, olkoon uskollinen
opettamisessaan;
8 jos kehoittaa, niin kehoittamisessaan; joka antaa, antakoon vakaasta
sydämestä; joka on johtaja (alkutekstissä
on sana johtaa), johtakoon toimellisesti; joka laupeutta
harjoittaa, tehköön sen iloiten.
Usein unohdetut armolahjat ovat palvelutehtävä, sanan opettaminen,
kehottaminen, antaminen, johtaminen (vanhimpana) sekä laupeuden
harjoittaminen. Jokainen Herran antama palvelutehtävä on armolahja, tätä
ei kovinkaan usein kuule opetettavan. Minäkään en siitä juurikaan opetusta
ole kuullut, vaikka olen ollut monen eri herätysliikkeen kanssa
työyhteydessä. Raamattua tutkiessani huomasin roomalaiskirjeen 12 luvun
opettavan muistakin armolahjoista kuin niistä yleisistä, joista
tavallisesti opetetaan.
Palvelutehtävä
Palvelutehtävä on on armolahja. 33/38
jakeessa Room 12:7 oleva virka sana on kreikaksi diakonia, joka tarkoittaa
palvelutehtävää. Tässä yhteydessä se tarkoittaa nimenomaan jokaista
palvelutehtävää seurakuntaruumiissa, joita Herra antaa seurakunnallensa.
Ilman Herran antamia armoituksia ja palvelutehtäviä emme kykene
rakentumaan seurakunnassa ja tekemään hengellistä työtä. Täten
seurakunnassa jokainen Herran antama armoitus ja palvelutehtävä on
armolahja. Pitäköön palvelutehtävästään vaarin tarkoittaa, että palvelkoon
palvelutehtävässään sen ymmärryksen ja voiman mukaan mitä Herra Henkensä
kautta vaikuttaa.
Tässä kohden täytyy valitettavasti sanoa,
että jotkut uskovat kateuden, riitaisuuden sekä itsensä korottamisen
kautta painavat alas toisten palvelutehtäviä. Tällainen toiminta on
syntiä, jossa koitetaan tuhota ja lakkauttaa Herran antamaa
palvelutehtävää ja tästä alas painamisesta tulisi pikaisesti tehdä
parannus. Onneksi on myös sellaista seurakuntaelämää, jossa kehotetaan,
kannustetaan ja annetaan tilaa toimia siinä palvelutehtävässä, johon Herra
on kutsunut. On myös sellaistakin olemassa, että jotkut ovat paisuneet
sydämeltään ja ottavat itse itselleen palvelutehtäviä joihin heitä ei ole
edes kutsuttu. Tällaiseen on puututtava rakkauden sävyisästi, sillä muuten
nämä paisuneet pääsevät oman lihan voimalla rikkomaan muita uskovia.
Sanan opettaminen
Sanan opettaminen on myös Raamatun mukaan armolahja, mutta harvoin
tästäkään kuulee opetusta. Jumalan sanan opettaminen on siis myös
armolahja, jota tuli käyttää uskollisesti. Tämä uskollisuus tarkoittaa
uskollista opettamista Jumalan sanan mukaisesti, ei korvasyyhyyn, vaan
rakkaudesta totuuteen ja rakkaudesta Jumalaa ja ihmisiä kohtaan. Sanan
opettamisen armolahjan kautta on myös kyky opettaa oikeaan aikaan oikeita
asioita erilaisiin uskonelämän kasvuvaiheisiin; eli kyky ruokkia oikealla
ravinnolla eri kasvunvaiheessa olevia uskovia.
Sanan opettamista ei voi tehdä ilman ettei Jumalan Henki avaa sanan
opetusta, siksi sekin on armoa ja armolahja. Tätäkään armolahjaa ei
yleisesti kytketä armolahjoihin, vaikka se on sitä Jumalan sanan opetuksen
mukaan.
Kehottaminen
Kehottaminen on myös armolahja, johon kytkeytyy se, että kehottaja saa
kehotuksen Jumalalta ja jakaa sen sitten sille tai niille keille se on
tarkoitettu. Harvoin myös kuulee opetusta, että kehottaminen on
armolahja. Kehottamisen armolahja on sellainen, jossa kehotus tulee juuri
ajallaan oikeaan aikaan ja paikkaan.
Kehottamisen armolahja toimii moninaisesti, sillä se voi olla kannustava,
rohkaiseva, oikeaan ohjaava ja lohduttava, mutta myös varoittava ja kutsua
parannukseen. Kehotus voi tulla myös rukouksen kautta. Kehottaminen voi
muistuttaa profetoimista, mutta ei ole sama asia, sillä kehottamisessa ei
ole sitä ulottuvuutta, joka on profetoimisessa, jossa voidaan myös kertoa
tulevia tapahtumia.
Antaminen
Antaminenkin on armolahja. Tässä kohden on kyse sellaisesta lahjasta,
jossa Pyhässä Hengessä antaa oikealle ihmiselle juuri sitä mitä hän
tarvitsee. Omastaan antaminen kuuluu tietenkin jokaiselle uskovalle ja sen
mukaan kuin mitä, eikä se mukaan mitä ei ole. Antaminen on myös armolahja
ja kun se toimii armolahjana, niin silloin antaja saa Pyhässä Hengessä
ilmoituksen ja ymmärryksen mitä tulee antaa ja kenelle tulee antaa.
Muistuu mieleeni eräs työtoverini, jolla oli antamisen lahja. Venäjällä
ollessamme hän osti eräälle uskonveljelle matkalaukun, jota hän juuri
tarvitsi. Samoin Venäjällä oli eräs uskova perhe, joka oli pulassa ja
tarvitsi tietyn summan rahaa ja minun työtoverini antoi omastaan juuri
saman summan, (hänelle ei kukaan ihminen kertonut paljonko tuo perhe
tarvitsi) jonka tuo perhe tarvitsi. Antamisen armolahja toimii
yliluonnollisesti, jossa antaja toimii Pyhässä Hengessä ja apu menee
oikeanlaisena oikeaan aikaan perille.
Johtaminen
Room 12:8 oleva sana johtaja on kreikaksi
proistemi, joka tarkoittaa johtamista, eikä johtajaa. Seurakunnan
johtaminen (kuuluu kaikille seurakunnan vanhimmille) on armolahja, josta
myös harvoin kuulee opetusta.
Vanhimmat ei saa johtaa seurakuntaa herroina halliten, vaan ollen laumalle
esikuvina, 1 Piet 5:3. Esikuvana oleminen tarkoittaa oman elämän hyvää
esimerkkiä, jossa Jumalan armosta tulee esille Kristuksen tuoksua.
Opettaminen myös kuuluu vanhimpien tehtäviin, eli johtamiseen sekä se että
vanhimmat antavat kaikille "lampaille" tilaa palvella niiden armoituksien
ja lahjojen kautta, jotka Jumala on omillensa antanut.
Laupeuden
harjoittaminen
Laupeuden harjoittamisen Raamattu myös
sanoo olevan armolahja. Tämä laupeuden harjoittaminen on sellaista, jossa
laupeuden harjoittaja Pyhässä Hengessä (ei arvaillen ja umpimähkään)
harjoittaa laupeutta juuri hänelle, joka sitä tarvitsee. Laupeuden
harjoittaminen kuuluu myös kaikille uskoville, mutta armolahjana se toimii
siten, että laupeuden harjoittaja saa Pyhässä Hengessä ymmärryksen siitä
miten ja kenelle tulee osoittaa laupeutta.
Jos seurakunta ruumiissa Jumalan antamat armolahjat (ne kaikki) toimisivat
rakkauden ja totuuden mukaan Pyhässä Hengessä, niin seurakunta tulisi
huollettua ja hoidettua niin hengellisesti kuin aineellisesti ja kaikin
tavoin. Meillä uskovilla on siis suuri haaste tässä lopun ajassa, jossa
Jumala haluaa ennallistaa seurakunnan toimimaan siten kuin sanassa on
kirjoitettu.
Profetoimisesta muutama sana.
Roomalaiskirjeen 12 luku mainitsee myös profetoimisen ja alkutekstin
mukaan kehottaa käyttämään profetoimista uskon mukaisesti; ei meidän
uskomme mukaan, vaan sen uskon mukaan mistä sana opettaa. Käsittelen
profetoimista myöhemmin vielä lisää tässä kirjoituksessa.
Kuinka saamme armolahjan?
Armolahjoja on monenlaisia ja niitä voi saada monella tapaa, niin kuin
helluntaina ja Korneliuksen kodissa Herra antoi ne ilman profetiaa tai
kätten päällepanoa ja Timoteuksen tapauksessa se tuli profetian ja kätten
päällepanon kautta.
|