Raamatullinen paimenuus ja ihmistekoinen paimenuus Olen kokenut voimakkaasti sydämelläni saaneeni tämän kirjoituksen Jumalalta. En varmasti osaa kaikkea tuoda oikein esille, mutta tutki ja koettele kirjoitukseni, joka on erityisesti suunnattu seurakuntien johtajille sekä tietenkin myös kaikille uskoville. Jer
10: Jumala tulee myös tässä ajassa lopettamaan joillakin paikkakunnilla sellaisen seurakunnan työn, jossa seurakunnan johtajat ovat luottaneet omaan järkeensä eivätkä etsineet Herran tahtoa. Jer 12:10 Monet paimenet ovat turmelleet minun viinitarhani, tallanneet minun peltopalstani, tehneet ihanan peltopalstani autioksi erämaaksi. Myös tässä ajassa monet seurakuntien johtajat ja vastuuhenkilöt ovat turmelleet Jumalan seurakuntaa sallimalla kaikenlaisen vääryyden ja eksytyksen pesiytyä seurakuntiin. Jer
23: Tässä ajassa on monia seurakuntien johtajia, jotka eivät ole pitäneet huolta seurakunnasta, vaan he ovat tehneet pahoja tekoja sallien kaikenlaisen vääryyden ja eksytyksen tehdä pesänsä seurakuntiin. Jumala tulee rankaisemaan tällaisia vääriä ja kehnoja paimenia sekä niitä paimenia, jotka ovat sallineet eksytyksen turmella ja saastuttaa seurakuntia. Rankaisuna heidän pahat tekonsa tulevat ilmi kaikkien nähtäviksi ja heidän salaiset synnit tulevat paljastumaan. Joitakin Herra lyö sairaudella (kaikki sairaudet eivät ole Jumalan kuritusta). Tulevina päivinä jotkut kehnot paimenet tullaan tuomitsemaan sellaisella tavalla, että Herra ottaa heidät pois tästä ajasta kuoleman kautta, koska he eivät halunneet tehdä parannusta pahoista teoistaan. Jumala kutsuu armossaan kuitenkin sinua parannukseen, joka olet seurakunnan johtajistossa osallistunut eksytyksen ja vääryyden suosimiseen. 5
Moos 28: Monet uskovat ihmiset luulevat ja uskovat ettei Jumala koskaan rankaise kansaansa sairauksien kautta. Raamattu todistaa, että Jumala voi antaa monenlaisia sairauksia niiden uskovien elämään, jotka eivät ole kuuliaisia Jumalalle ja sallivat eksytysten eksyttävän Jumalan kansaa. Kaikki sairaudet eivät ole Jumalan antamia, mutta Jumala voi antaa sairauksia rangaistuksena meille uskovillekin jos olemme häntä kohtaan uskottomia emmekä halua tehdä parannusta synneistämme ja eksymyksestämme. 1 Kun
12: Israelin kuninkaan Jerobeamin aikana Jerobeam eksytti kansaa palvomaan epäjumalia. Jerobeam pystytti uhrikukkulatemppeleitä ja teki kansan keskuudesta papeiksi kaikenlaisia miehiä, jotka eivät olleet leeviläisiä, eli oikeita pappeja. Tässä nykyisessä ajassa on myös paljon seurakunnan johtajia ja paimenia, jotka eivät ole Jumalan valitsemia, vaan ihmisten valitsemia ja asettamia vääriä paimenia, jotka eksyttävät seurakuntaa sallimalla monenlaisten eksytysten tulemisen seurakuntiin. Kuten Jerobeam keksi omasta päästään asioita miten Jumalaa tulee palvella, niin myös tämän ajan ihmisten asettamat paimenet keksivät omasta päästään opetuksia ja käytäntöjä miten Jumalaa tulisi palvella. Hes
34: Niin kuin tuli Herran sana Israelin paimenille heidän kelvottomuutensa tähden, niin myös tässä ajassa Jumala tuo nuhteen sanan monille (ei kaikille) paimenille, jotka paimentavat kelvottomasti Herran seurakuntaa. Osa paimenista kaitsee itseään, ei seurakuntaa. Näiden kelvottomien paimenten toiminta keskittyy oman hyvinvoinnin varmistamiseen ja siksi he haluavat miellyttää ihmisten korvasyyhyä turvatakseen oman toimeentulonsa. He eivät kaitse laumaa Jumalan sanan totuudella ja rakkaudella, vaan korvasyyhyllä, joka sopii kaikille niille, jotka haluavat sanomaa omaan korvasyyhyynsä. He eivät ole vahvistaneet heikkoja eivätkä auttaneet synnin haavoittamia uskovia totuudella ja rakkaudella, vaan ovat joko julistaneet heille korvasyyhyyn tai jättäneet heidät kokonaan ilman minkäänlaista hoitoa jättäen heidät osattomiksi totuuden ja rakkauden eheyttävästä hoidosta. He eivät ole etsineet eksyneitä, vaan ovat eksyttäneet heitä seuraavat uskovat ihmiset. He ovat hallinneet ja johtaneet laumaa tylysti käyttäen hengellistä väkivaltaa. Osa seurakuntalaisista on ajautunut pois uskosta heidän käsittelynsä takia tai sitten osa uskovista on vetäytynyt yksinäisyyteen nuolemaan haavojaan, koska eivät enää pysty luottamaan toisiin uskoviin ihmisiin. Jumala tulee lopettamaan ja lakkauttamaan monien tällaisten väärien ja kehnojen "paimenien" toiminnan" sekä johdattaa haavoille jätetyt uskovat terveen ja Raamatullisen seurakunnan pariin, jossa todelliset paimenet auttavat uskovia kasvamaan uskossa niin kuin Raamattu opettaa. Sak
10: Niin kuin oli Vanhan Liiton aikana, niin on myös tässä Uuden Liiton ajassa, jota parhaillaan elämme. Monet seurakuntien johtajat eksyttävät seurakuntia valheellisten ja petollisten näkyjen kautta. He tuovat väärää lohdutusta, joka perustuu petokseen. Jumala tulee rankaisemaan heitä elleivät he tee parannusta. Käyn läpi lyhyesti Ilmestyskirjan seitsemän seurakuntaa paimenuudesta käsin. Ilm 2: Efeson seurakuntaan yritti pujahtaa valheapostoleita turmiollisine oppeineen. Myös tässä ajassa monet valheapostolit pyrkivät kiertämään seurakunnissa. Efeson seurakunta vihasi nikolaiittain tekoja, joka perustui yhden miehen johtajuuteen sekä siinä vaikutti haureellisuus ja seksisynnit sekä epäjumalille uhratun ruoan syömistä. Jumala sanoo vihaavansa nikolaiittain tekoja ja teko sana on monikossa ja siksi myös yhden miehen johtajuus on asia, jota Jumala vihaa. Tässä ajassa monissa seurakunnissa yksi mies johtaa seurakuntaa vanhinten yläpuolellä. Tässä asiassa meillä seurakunnissa olisi paljon korjattavaa. Efeson seurakuntaa kehotettiin tekemään parannusta ja tekemään ensimmäisiä tekoja, eli rakastamaan Jumalaa. Nykyajan seurakuntien paimenten tulisi opettaa Jumalan rakastamisen olevan tärkein asia ja kun se saavuttaa seurakunnan uskovien sydämet, niin silloin seurakunta saa nähdä Jumalan tekoja. Ilm 2: Smyrnassa paimenet olivat opettaneet seurakuntaa ymmärtämään Kristuksen tähden tulevan pilkan ja kärsimyksen tärkeän merkityksen. Tässä on esimerkkiä tämän päivän paimenille. Ilm 2: Pietari kirjoitti kirjeessään, että jotkut uskovat olivat hylänneet suoran tien (totuuden tien) ja eksyneet seuraamaan Bileamin tietä, joka rakasti vääryyden palkkaa (2 Piet 2:15). Pergamon seurakunnassa oli myös niitä, jotka pitivät kiinni Bileamin opista, johon kuului myös epäjumalille uhratun syöminen sekä haureelliset seksisynnit. Koska Bileamin oppiin kuului myös vääryyden palkka, eli rahan vastaanottaminen väärän opetuksen kautta, niin todennäköisesti Pergamossa oli joitakin "paimenia", jotka rahastivat seurakuntaa opettaen heille oppeja, jonka kautta he hyväksyivät haureellisen seksin harjoittamisen seurakuntalaisten keskuudessa sekä muita syntejä. Nykyisessä ajassakin monet seurakuntien paimenet opettavat ihmisten korvasyyhyyn sallimalla seksisyntejä ja muuta syntiä vääryyden palkan tähden. He rahastavat seurakuntalaisia väärien opetuksen kautta ja kun he opettavat ihmisten korvasyyhyyn, niin syntiä rakastavat ihmiset maksavat heille siitä joskus jopa isojakin summia rahaa jne. Pergamon seurakunnassa vaikutti myös nikolaiittain oppia, eli yhden miehen johtajuutta yli vanhinten. On sanomatta selvää, että tällaisista opetuksista ja synneistä tulee tehdä parannusta, niin kuin Raamattukin sen sanoo tässä kohdassa. Ilm 2: Tyatiran seurakunnassa paimenet olivat opettaneet oikein rakkaudesta, uskosta, palvelemisesta ja kärsivällisyydestä, mutta he suvaitsivat naista, Iisebeliä, joka oli tekeytynyt profeetaksi ja pyrki eksyttämään seurakuntaa harjoittamaan haureutta ja syömään epäjumalille uhrattua. Näistä vääristä asioista seurakuntaa kehotettiin tekemään parannusta. Nykyään myös monissa seurakunnissa voi olla opillisesti monet asiat oikein, mutta paimenet hyväksyvät ja sallivat haureuden seurakunnassa eivätkä uskalla puuttua siihen. Raamattu opettaa ettei haureelliset ja avionrikkojat saa periä Jumalan valtakuntaa. Seurakuntien paimenten on tässäkin asiassa uskallettava opettaa niin kuin Raamattu opettaa, koska on kyse siitä missä sielu viettää iankaikkisuuden. Ilm 3: Sardeen seurakunnassa ei valvottu hengellistä elämää. Heillä oli uskovan nimi, eli he sanoivat olevansa uskossa, mutta olivat uskonnollisia ja hengellisesti kuolleita. Sardeessa ei vahvistettu ihmisiä oikealla tavalla uskomaan Herraan Jeesukseen. Sardeen seurakuntaa kehotettiin tekemään parannusta. Sardeessa oli myös muutamia harvoja, jotka olivat kuitenkin oikeassa uskossa. Tässä nykyajassa on myös Sardeen kaltaisia seurakuntia, joissa harvat ovat enää uskossa ja suurin osa uskonnollisia ihmisiä, mutta hengellisesti kuolleita, siksi he eivät ymmärrä ja erota totuutta ja valhetta ja heille käy kaikenlainen eksytys ja väärä opetus. Heidän tulee tehdä parannusta, että he saisivat syntinsä anteeksi sekä pääsisivät totuuden tuntoon. Tällaisessa seurakunnassa paimenuus ei ole Raamatullisella perustuksella eikä Pyhän Hengen johdossa, vaan ihmisjärjen hallinnassa ja kontrollissa. Ilm 3: Filadelfian seurakunnasta sanotaan, että sillä oli vain vähän voimaa, joka voi viitata seurakunnan jäsenten vähäiseen lukumäärään, koska he olivat ottaneet vaarin Jumalan sanasta eivätkä kieltäneet Herraa Jeesusta, niin se kertoo Jumalan voiman voimallisesta vaikutuksesta uskovien sydämessä. He olivat kärsivällisiä sanassa, joka kertoo myös voimallisesta Pyhän Hengen vaikutuksesta uskovan sydämessä. Tänä päivänä seurakuntien ei tule luottaa ihmisten suureen määrään seurakuntien kokouksissa, vaan Jumalan voimaan, vaikka seurakunnan väkimäärä olisi vähäinen. Seurakuntien paimenten tulee opettaa seurakuntalaiset luottamaan Jumalan voimaan eikä ihmismäärän paljouteen. Ilm 3: Laodikean seurakunta ei ollut kylmä eikä palava, vaan penseä, eli haalea ja veltto hengellisesti, joka piti itseään hengellisesti rikkaana, joka ei mitään tarvitse, mutta heiltä puuttui rakkaus totuuteen. Jumala kehotti heitä tekemään parannuksen. Myös monissa nykyajan seurakunnissa niin paimenet kuin seurakuntakin on hengellisesti veltto ja haalea, eli uskonnollinen, joka uskollisesti pyörittää uskonnollista kokoustoimintaa, mutta mitään ei tapahdu, koska totuus ja rakkaus puuttuu sydämestä. He eivät usko tarvitsevansa enää mitään, koska he kokevat, että heillä on jo kaikki mitä he tarvitsevat, vaikka todellisuudessa toiminta ja usko on ylpeää uskonnollisuutta, ei aitoa Raamatullista uskoa. Heidän tulee tehdä parannusta, että he pääsevät totuuden tuntoon ja oikealle uskontielle. Jer 3:15 Ja minä annan teille paimenet oman sydämeni mukaan, ja he kaitsevat teitä ymmärryksellä ja taidolla. Jumala antaa seurakunnalle Hänen mielensä ja sydämensä mukaisia paimenia, jotka kaitsevat seurakuntaa ymmärryksellä ja taidolla totuudessa ja rakkaudessa Pyhässä Hengessä. Elämme sekavaa aikaa, mutta Jumala on ennallistamassa seurakuntaa takaisin alkuseurakunnan tilaan. Tässä ennallistamisessa Jumala voitelee ja armoittaa Raamatullisen paimenuuden ja palauttaa paimenuuden sellaiseksi jollaiseksi se on alunperin tarkoitettu. Apt
20: Raamatullinen ja Jumalan asettama johtajuus paikallisessa seurakunnassa on annettu ryhmälle miehiä, jotka ovat vanhimpia, paimenia ja kaitsijoita. Raamatun opetuksen mukaan yksi mies ei saa johtaa seurakuntaa ja sen tähden kaikenlaiset tittelit ja viritelmät, jossa yksi mies on yläpuolella seurakunnan vanhinten on epäraamatullista ja väärää paimenuutta. Raamattu ei opeta mitään kirkkoherrasta, johtavasta pastorista, hallituksen puheenjohtajasta tai muustakaan sellaisesta, jossa yksi mies asettuu tai asetetaan vanhinten yläpuolelle johtamaan seurakunnan toimintaa ja hengellistä työtä. Matt
20: 1
Piet 5: Raamatullinen paimenuus ei ole ihmisten hallitsemisen väline, vaan palvelevaa johtamista, jossa paimenet auttavat seurakunnan jäseniä kasvamaan uskossa sekä löytämään paikkansa ja palvelemaan seurakuntaruumiissa. Raamattu opettaa Herran Jeesuksen olevan Ylipaimen, joka tarkoittaa sitä että jokainen uskova, joka asettuu vanhinten yläpuolelle asettuu Jeesuksen paikalle Ylipaimenen tehtävään. Jumala on asettanut seurakunnan järjestyksen ja paimenuuden siten, että Jeesus Ylipaimenena saisi johtaa seurakunnan työtä. Heti kun joku ihminen ottaa Jeesuksen paikan asettuen vanhinten yläpuolelle yksin johtamaan seurakuntaa, niin sellainen seurakunta on eksynyt pois Jumalan asettamasta seurakuntajärjestyksestä ja on siinä kohden eksynyt eksytykseen väärästä paimenuudesta. 1 Tim 5:17 ¶ Vanhimpia, jotka seurakuntaa hyvin hoitavat, pidettäköön kahdenkertaisen kunnian ansainneina, varsinkin niitä, jotka sanassa ja opetuksessa työtä tekevät. Alkutekstin mukaan Raamattu sanoo vanhimpia, jotka seurakuntaa hyvin johtavat. Raamatun opetuksen mukaan sellaisia paimenia tulee kunnioittaa kahdenkertaisen kunnian ansainneina, jotka hyvin johtavat seurakuntaa. Tämä tarkoittaa sitä ettei kehnoa tai väärää paimenuutta tarvitse kunnioittaa eikä uskova edes saisi olla sellaisen paimenuuden alaisuudessa, joka on kehnoa ja väärää. Kehno ja väärä paimenuus ei kuulu Jumalan seurakunnan elämään. Jos seurakunnan paimenet eivät huolehdi tehtävistään ja syyttävät seurakuntalaisia omista laiminlyönneistään, niin silloin on kyse kehnosta paimenuudesta, josta tulee tehdä parannus. Hyvin usein nykyajan "paimenet" vaativat itselleen arvostusta ja kunnioitusta ymmärtämättä sitä, että seurakunnan hyvin johtaminen on tie ja polku arvostukseen ja kunnioitukseen. 1 Tim
3: Seurakunnan kaitsijoiden, eli paimenten tulee olla nuhteettomia miehiä, joka on yhden vaimon mies. Paimenen tulee olla hengellisesti raitis eikä hän saa olla kaikenlaisten eksytysten tuulten vietävissä. Maltillinen sanan voisi kääntää hyväkäytöksinen. Paimenen tulee käyttäytyä hyvin ja asiallisesti. Säädyllisyys tarkoittaa siveyttä, joka tarkoittaa sitä, että paimenen tulee elää siveydessä. Paimenen tulee olla myös vieraanvarainen. Paimenten tulisi myös kyetä taitavasti opettamaan Jumalan sanaa, joka tarkoittaa sitä että opetuksen tulee olla oikea-aikaista, jolloin se tavoittaa uskovan juuri siinä kasvunvaiheessa missä hän on. Paimenilla ei saa olla päihtymisen kanssa ongelmia eikä päihderiippuvuuksia. Tappelija sana voitaisiin kääntää ja ymmärtää myös ei riitaisa henkilö. Paimenten tulee olla lempeitä eivätkä he saa olla riitaisia. Paimen ei saa olla rahanahne eikä hän saa palvella paimenena rahanahneudesta käsin tavoitellen taloudellisia etuisuuksia, vaan hänen motiivinsa paimenuuteen tulee lähteä palvelemisesta, jossa hän asettaa itsensä palvelijan paikalle, epäitsekkäästi ja uhrautuvasti asettaa lähimmäisen edun oman edun edelle. Paimenten tulee myös kyetä hoitamaan omaa kotiansa hyvin ja varsinkin oman perheen ihmissuhteiden tulee olla hyvässä kunnossa. Jos oman kodin asiat eivät ole kunnossa, niin silloin ei voi myöskään pitää huolta seurakunnasta, joka on perhettä paljon isompi kokonaisuus. Paimen ei saa olla vastakääntynyt, koska silloin hän Raamatun opetuksen mukaan paisuu ja ylpistyy. Tiit
1: Paavalin kirjeessä Tiitukselle on paljon samoja asioita ja ominaisuuksia, joita paimenilla tulee olla kuin mitä oli kirjeessä Timoteukselle. Käyn läpi niitä asioita, joita ei ole Timoteuksen kirjeessä. Paimen ei saa olla itserakas, koska silloin hän ei ajattele seurakunnan parasta, vaan omaa etuansa. Paimen ei saa olla herkästi vihastuva ja suuttuva, vaan lempeä ja pitkämielinen, koska seurakunnassa ihmisillä on monenlaisia sydämen haavoja, joita tulee taidolla ja maltilla kohdata. Paimen ei saa juosta rahallisen voiton perässä, jonka Raamattu opettaa olevan häpeällistä voiton etsimistä ja pyytämistä. Paimenen tulee rakastaa hyvää ja karttaa kaikenlaista pahaa. Paimenen tulee olla oikeamielinen eikä hän saa olla puolueellinen, vaan puolueeton ja tasapuolinen rakkaudessa seurakuntalaisia kohtaan. Paimenen tulee olla pyhä, joka tarkoittaa Jumalalle erottautumista ja pyhää elämää, eli pyhityselämän tulee olla hyvässä kunnossa. Paimenen tulee kyetä hillitsemään itsensä. Paimenen tulee pysyä kiinni Raamatun sanan totuuden opetuksessa sekä hänen tulisi kyetä neuvomaan muita Jumalan sanalla sekä kyetä kumoamaan Jumalan sanan kautta vastaansanojien väitteet ja paljastaa Jumalan sanan totuuden kautta mahdolliset eksytykset, jotka pyrkivät pääsemään turmelemaan seurakuntaa. Hebr
13: Raamattu opettaa että seurakuntalaisten tulee olla seurakunnan paimenille (johtajat) kuuliaisia ja tottelevaisia, koska he valvovat seurakuntalaisten sieluja ja he joutuvat tekemään tiliä Jumalalle siitä kuinka he ovat toimineet paimenina seurakunnan hyväksi. Seurakunta ei saa nousta paimenia vastaan, vaan heidän puolestaan tulee rukoilla ja heitä tulee kunnioittaa ja toimia niin, että paimenet ilolla voisivat kaitsea seurakuntaa. Tässä kohden täytyy muistaa se että 1 Tim 5:17:n opetuksen mukaan paimenten tulee myös hyvin johtamisen kautta saavuttaa seurakunnan luottamus ja kunnioitus. Paimenet eivät saa alkaa vaatimaan itselleen kunnioitusta, koska kunnioitus saavutetaan hyvän johtamisen kautta. Herra Jeesus on Hyvä Paimen, joka on oman verensä kautta pelastanut meidät synnin ja saatanan orjuudesta Jumalan lapseuteen. Jeesus Hyvänä Paimenena tekee meidät kykeneväisiksi kaikkeen hyvään, niin että voimme toteuttaa Jumalan tahtoa. Jumalalle kunnia aina ja iankaikkisesti Herramme Jeesuksen kautta, amen.
Petri Paavola
|