Positiivisuus ja negatiivisuus Uskonnollisuus uskottelee itselleen uskovansa enemmän positiivisuuteen kuin negatiivisuuteen. Silloin kun uskova ihminen eksyy uskomaan eksytyksen ja eksyttäjän olevan Jumalasta, niin hän uskoo enemmän negatiivisuutta kuin positiivisuutta, vaikka hän itse luuleekin uskovansa enemmän positiivisuuteen. Ikävä kyllä useat seurakuntien johtajat (eivät kaikki) ovat eksyksissä eivätkä siksi kykene tunnistamaan eksytyksiä ja sen tähden he ovat osallisia eksytykseen. Eksytyksen hyväksyvä uskova (paimenetkin) voi sanoa hänellä olevan todellinen huoli uskovista, jotka uskovat enemmän vihollisen voimaan kuin Jumalan voimaan. Silloin kun eksytys paljastetaan, niin on nimenomaan kyse siitä että uskotaan enemmän Jumalan voimaan kuin vihollisen voimaan. Eksytyksen paljastaminen tapahtuu Jumalan voiman avulla. Vaikka me uskovina uskommekin enemmän Jumalan voimaan kuin vihollisen voimaan, niin emme saa aliarvioida vihollista, joka Herran Jeesuksen sanojen sekä esim. Paavalin opetuksen pystyy eksyttämään monia uskovia lopunaikana. Sellainen uskova, joka ei ymmärrä edellä olevaa Raamatun sanan opetusta on jo nyt tässä hetkessä eksyksissä koskien sitä aikaa missä elämme ja niitä eksytyksiä, joita ajassamme jo nyt esiintyy. Matt 24:24 Sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että eksyttävät, jos mahdollista, valitutkin. Eksyksissä oleva uskova voi ajatella ettei eksytys voi menestyä eikä vihollinen kykene menestymään eksytyksen kautta siten, että monet uskovat voisivat eksyä lopunajassa. Raamatun opetuksen mukaan väärät voidellut ja profeetat eksyttävät lopunajassa suurien tunnustekojen ja ihmeiden kautta jos mahdollista, jopa valittujakin (uskovia). Vihollinen ei ole tietenkään Jumalaa suurempi, mutta sillä on potentiaalia eksyttää lopunajassa, jota nyt elämme jos mahdollista valitutkin. Meidän tulee julistaa Jumalan suuria tekoja eikä keskittyä eksytykseen, mutta silloin kun eksytys tulee kohdalle, niin meidän tehtävämme on paljastaa se jos sen näemme ja ymmärrämme.
Petri Paavola
|