Nature

Etusivulle | Raamatunopetuksia | Anna palautetta
SaulusMedia |
Petri - Youtube    


Ajatuksia ja opetusta Jeesuksen ihmisyydestä ja Jumaluudesta

Olen saanut palautetta koskien minun ja Toni Torpan opetusta Herran Jeesuksen ihmisyydestä ja Jumaluudesta (linkit opetuksiin linkkilähteissä kirjoituksen lopussa). On tullut sellaista palautetta, että mitä se tarkoittaa kun sanoin Herran Jeesuksen palaavan takaisin täyteen Jumaluuteen palatessaan Isänsä luokse. Tämä on todella tärkeä aihe, koska Herra Jeesus sanoi palaavansa siihen kirkkauteen mikä Hänellä oli Isänsä luona ennen kuin maailma olikaan. Tätä asiaa käsittelen tässä kirjoituksessani, että mitä se tarkoittaa, kun Jeesus pyysi Isäänsä kirkastamaan Hänet sillä kirkkaudella mikä Hänellä oli ennen kuin maailma olikaan. Tutki ja koettele kirjoitukseni Jumalan sanan totuuden kautta rukouksen kera.

Jos kuuntelee kokonaan puheeni tästä aiheesta sekä sen ensimmäisen osan lopputekstin, niin siinä lopputekstissä selvensin sanomaani ja opetustani näin: Kun videolla sanotaan, että Jeesus palasi takaisin täyteen Jumaluuteen palatessaan Isänsä luokse, niin Jeesus on ollut aina iankaikkisesti täysi ja tosi Jumala, myös ihmisenä maan päällä eläessään. Kun Jeesus palasi takaisin Jumaluuteen, niin sillä tarkoitetaan, että Jeesus palasi takaisin Isänsä luokse ilman ihmisyyttä, mutta Jeesus on aina ja iankaikkisesti Jumala.

Tuo edellä oleva tarkoittaa sitä, että Jeesuksella on ollut aina sataprosenttinen Jumaluus myös maan päällä ollessaan, kun Hän oli tosi ihminen.

Jeesuksen Jumaluus maan päällä ei ollut epätäydellistä, vaan täydellistä, koska Hän oli synnitön ja täydellinen tosi ihminen ilman syntiä ja samalla tosi Jumala myös ihmisruumiissaan. Gnostilaisella harhaopilla ei ole mitään tekemistä minun kanssani, niin kuin jotkut vihjaavat, sillä gnostilaisuus on vakava harha, josta minäkin olen kirjoittanut sivullani.

Joh 17:
4
Minä olen kirkastanut sinut maan päällä: minä olen täyttänyt sen työn, jonka sinä annoit minun tehtäväkseni.
5 Ja nyt, Isä, kirkasta sinä minut tykönäsi sillä kirkkaudella, joka minulla oli sinun tykönäsi, ennenkuin maailma olikaan.

Kun Jeesus sanoi, että Isä, kirkasta sinä minut tykönäsi sillä kirkkaudella, joka minulla oli sinun tykönäsi, ennen kuin maailma olikaan tarkoittaa sitä, että silloin Jeesus oli ilman ihmisyyttä tosi Jumala Isänsä luona. Kun kerran Jeesus palaa takaisin tähän kirkkauteen ennen kuin maailma olikaan, niin se tarkoittaa ettei Jeesuksella ollut silloin ihmisen liharuumista, eikä kirkastettua ihmisruumista, vaan Hän oli tosi Jumala ilman minkäänlaista ihmisyyttä. Yksinkertaisesti Jeesus palasi Isänsä luokse Jumalana ilman ihmisyyttä, samassa tosi Jumaluudessa, kun mikä Hänellä oli ennen maailman ja ihmisen luomista, missä Hän oli Jumala ilman ihmisyyttä. Kun Jeesus eli maan päällä ihmisruumiissa, niin Hän oli tietenkin tosi Jumala myös ihmisenäkin, koska Jumaluus ei ala tai pääty missään vaiheessa, koska Jumala on aina Jumala iankaikkinen Henki, olkoon Hän sitten Henki, tai tuli- ja pilvenpatsaassa tai ihmisruumiissa, niin Jumala on aina tosi Jumala.

Tässä täytyy ymmärtää mitä Jeesus sanoi ja kuinka Jeesuksen Jumaluudessa ei ollut ihmisyyttä ennen kuin maailma ja ihminen luotiin. Jeesus, eli Jumala tuli ihmiseksi n. 2000 vuotta Isänsä lähettämänä suorittamaan pelastustehtävän Golgatan ristillä, Hänen verensä ja sovitustyönsä kautta.

Room 8:3 Sillä mikä laille oli mahdotonta, koska se oli lihan kautta heikoksi tullut, sen Jumala teki, lähettämällä oman Poikansa syntisen lihan kaltaisuudessa ja SYNNIN TÄHDEN ja tuomitsemalla synnin lihassa,

Rakas lukijani sinun kannattaa miettiä sitä minkä syyn tähden Jeesus tuli maailmaan? Jeesus tuli maailmaan synnin tähden, niin kuin Raamattukin sen sanoo, koska Hän rakastaa meitä ihmisiä, että Hän pelastaisi jokaisen, joka katuu ja tunnustaa syntinsä ja uskoo Herraan Jeesukseen. Oppi ja näkemys, joka sanoo, että Jeesuksen täytyi jäädä iankaikkisesti Jumala-ihmiseksi johtaa siihen, että synnillä oli niin suuri valta ja voima, että se sai Jumalankin muuttumaan iankaikkiseksi Jumala-ihmiseksi. Synti muutti Jumalankin iankaikkisesti Jumala-ihmiseksi ei ole kuitenkaan Raamatun opetus.

Synnillä ei kuitenkaan ole sellaista voimaa ja vaikutusta, että se saisi Jumalan muuttumaan iankaikkisesti Jumala-ihmiseksi. Siksikin Jeesus sanoi: Isä, kirkasta sinä minut tykönäsi sillä kirkkaudella, joka minulla oli sinun tykönäsi, ennen kuin maailma olikaan.

Ennen kuin maailma olikaan luotu, niin Jeesus oli Isänsä luona Jumalana ja täydellisessä Jumalan kirkkaudessa ilman ihmisyyttä.

Jeesuksen saatua kirkastettu ruumis, niin se liittyi siihen, että Hänen tuli olla kaikessa Esikoinen ennen meitä, kuoleman voittajana, kirkastettu ruumis ylösnousemukseen, koska mekin saamme Jumalan armosta kirkastetun ruumiin, Jeesuksen veren ja sovitustyön tähden. Kun Jeesus sanoi, Isä, kirkasta sinä minut tykönäsi sillä kirkkaudella, joka minulla oli sinun tykönäsi, ennen kuin maailma olikaan, niin ennen maailman luomista Jeesuksella ei ollut ihmisyyttä, ei ihmisruumista, ei kirkastettua ihmisruumista, vaan Hän oli (ja on) sataprosenttisesti Jumala, Jumalan kirkkaudessa ilman ihmisyyttä.

Kun Jeesus meni Isänsä luokse Jumalana ilman ihmisyyttä, niin Hän muuttui takaisin siihen tilaan missä Hän oli ennen kuin maailma olikaan, sen takia esim. Room 10:9 ja Apt 16:31 sanovat näin:

Room 10:9 Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut;

Apt 16:31 Niin he sanoivat: "Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut, niin myös sinun perhekuntasi".


Raamattu painottaa, että meidän tulee uskoa Jeesus Herraksi (Jumalaksi) olevan Herra (Jumala), että voimme pelastua. Samoin Raamatusta tulee esille se, että pelastus tulee meille siksi, kun Jumala tuli ihmiseksi ja ihmisenä sekä Jumalana kuoli ristillä meidän syntiemme tähden, mutta meidän tulee uskoa Jeesuksen olevan Herra (Jumala). Ei niin, että tulee uskoa Jeesuksen olevan nyt Jumala-ihminen Isän luona, koska se ei ole se kirkkaus, mikä Hänellä oli Jumalan luona ennen kuin maailma olikaan, sillä silloin Jeesuksessa ei ollut minkäänlaista ihmisyyttä, ei ihmiskehoa, eikä kirkastettua ihmisruumista jne.

Meidän tulee nähdä ja ymmärtää oikealla tavalla Jeesuksen ihmiseksi tuleminen, että mitä varten Hän tuli. Hän tuli synnin tähden, eikä synnillä ole todellakaan sellaista voimaa, että se voisi ja kykenisi muuttamaan iankaikkisen Jumalan iankaikkiseksi Jumala-ihmiseksi. Jos uskot Jeesuksen jääneen iankaikkisesti Jumala-ihmiseksi, niin silloin ehkäpä tiedostamattomasti joudut hyväksymään sen, että synti kykenee muuttamaan iankaikkisesti jopa Jumalan. Minä en usko synnillä olevan tällaista voimaa ja vaikutusta.

Hebr 2:
7 Sinä olet hänen vähäksi hetkeksi enkelitten suhteen alentanut (elattoo): sinä olet hänen kunnialla ja ylistyksellä kaunistanut, ja asettanut kättes töiden päälle.
.................
9 Vaan Jesuksen, joka vähäksi hetkeksi enkelitten suhteen alennettu (elattoo) oli, näemme me kuoleman kärsimisen kautta kaunistetuksi kunnialla ja ylistyksellä, että hänen piti Jumalan armosta kaikkein edestä kuolemaa maistaman. Biblia 1776

Hebr 2:
7 Vähäksi aikaa sinä teit hänet alempiarvoiseksi kuin enkelit (elattoo), kirkkaudella ja kunnialla sinä seppelöit hänet.

...............

9 Mutta me näemme Jeesuksen kuolemansa ja kärsimyksensä tähden kirkkaudella ja kunnialla seppelöitynä. Hänet oli tosin vähäksi aikaa tehty enkeleitä halvemmaksi (elattoo), jotta hän Jumalan armosta maistaisi kuolemaa kaikkien ihmisten puolesta. Raamattu Kansalle

 

Luuk 9:26 Sillä joka häpeää minua ja minun sanojani, sitä Ihmisen Poika on häpeävä, kun hän tulee omassa ja Isänsä ja pyhäin enkelien kirkkaudessa.

Jeesus sanoi, että Isä on antanut Hänelle kaiken vallan maan päällä ja Raamattu sanoo kun Jeesus tuli ihmiseksi ja asui ihmisten keskellä, niin ihmiset saivat nähdä Jeesuksessa Isänsä kaltaisen kirkkauden. Jeesuksella oli koko ajan Jumalan kirkkaus myös silloin kun Hän vaelsi ihmisenä maan päällä. Jeesus tehtiin vähäksi aikaa enkeleitä alemmaksi, joka tarkoittaa sitä kun Hän tuli ihmiseksi, johon myös Hebr 2:7 ja 9 jakeet suoraan viittaavat.

 

Vähäksi aikaa enkeleitä alemmaksi tarkoittaa juuri sitä, että Jeesus oli ihmisenä vain tietyn ajan ja sitten palasi Isänsä luokse siihen Jumalan kirkkauteen mikä Hänellä oli iankaikkisuudessa ennen kuin maailma olikaan. Painotan vielä sitä, että Jeesuksen Jumaluuden kirkkaus ennen kuin maailma olikaan oli sellaista kirkkautta, missä Jeesus ei ollut ihminen, eikä kirkastetussa ihmisruumiissa. Joten Jeesuksen kirkastettu ruumis ei ole sellaista mihin Hän voisi palata, koska sellaista Hänellä ei ollut ennen kuin maailma olikaan. Jeesuksen kirkkaus Isänsä luona ennen kuin maailma olikaan oli Jumaluuden kirkkautta ilman ihmisyyttä ja siihen Hän palaa ja palasi takaisin.

Fil 2:7 vaan tyhjensi itsensä ja otti orjan muodon, tuli ihmisten kaltaiseksi, ja hänet havaittiin olennaltaan sellaiseksi kuin ihminen;

Kun Raamattu sanoo Jeesuksen ottaneen orjan (palvelijan) muodon, niin Raamattu sanoo sen tarkoittavan sitä kun Hän tuli ihmiseksi, ihmisen kaltaiseksi. Heprealaiskirjeen toisen luvun mukaan Jeesus oli tehty vain vähäksi aikaa enkeleitä alemmaksi, joka sekin kertoo siitä ettei Jeesuksen ihmisyys ole iankaikkista, eikä se niin voikaan olla, sillä Raamatun opetuksen mukaan Jeesus tuli maailmaan synnin tähden, eikä synti kykene muuttamaan Jumalaa iankaikkisesti, niin että Jumalan täytyisi jäädä iankaikkisesti Jumala-ihmiseksi. Synnillä ei ole valtaa ja voimaa siihen, että se muuttaisi Jumalan olemusta iankaikkisesti:

Room 8:3 Sillä mikä laille oli mahdotonta, koska se oli lihan kautta heikoksi tullut, sen Jumala teki, lähettämällä oman Poikansa syntisen lihan kaltaisuudessa ja SYNNIN TÄHDEN ja tuomitsemalla synnin lihassa,

Joh 6:62 Mitä sitten, jos saatte nähdä Ihmisen Pojan nousevan sinne, missä hän oli ennen!

1 Tim 3:16 Ja tunnustetusti suuri on jumalisuuden salaisuus: Hän, joka on ilmestynyt lihassa, vanhurskautunut Hengessä, näyttäytynyt enkeleille, saarnattu pakanain keskuudessa, uskottu maailmassa, otettu ylös kirkkauteen.

Luuk 24:
50 Sitten hän vei heidät pois, lähes Betaniaan asti, ja nosti kätensä ja siunasi heidät.
51 Ja tapahtui, että hän siunatessaan heitä erkani heistä, ja hänet otettiin ylös taivaaseen.

Apt 1:
1 ¶ Edellisessä kertomuksessani kirjoitin, oi Teofilus, kaikesta, mitä Jeesus alkoi tehdä ja opettaa,
2 hamaan siihen päivään asti, jona hänet otettiin ylös, sittenkun hän Pyhän Hengen kautta oli antanut käskynsä apostoleille, jotka hän oli valinnut,
3 ja joille hän myös kärsimisensä jälkeen moninaisten epäämättömien todistusten kautta osoitti elävänsä, ilmestyen heille neljänkymmenen päivän aikana ja puhuen Jumalan valtakunnasta.
................................
7 Hän sanoi heille: "Ei ole teidän asianne tietää aikoja eikä hetkiä, jotka Isä oman valtansa voimalla on asettanut,
8 vaan, kun Pyhä Henki tulee teihin, niin te saatte voiman, ja te tulette olemaan minun todistajani sekä Jerusalemissa että koko Juudeassa ja Samariassa ja aina maan ääriin saakka".
9 Kun hän oli tämän sanonut, kohotettiin hänet ylös heidän nähtensä, ja pilvi vei hänet pois heidän näkyvistään
.

Jeesus oli jo kirkastetussa ruumiissa ennen kuin Hänet otettiin ylös kirkkauteen Isänsä luokse. Toisin sanoen Jeesuksella oli jo kirkastettu ruumis ennen kuin Hänet otettiin ylös kirkkauteen isänsä luokse. Täten kirkastettu ruumis liittyen Jeesukseen ei tarkoittanut sitä kun Jeesus pyysi Isäänsä kirkastamaan Hänet sillä kirkkaudella mikä Hänellä oli ennen kuin maailma olikaan. Tämä siksi koska Jeesuksessa ei ollut minkäänlaista ihmisyyttä, ei ihmisruumista, ei kirkastettua ihmisruumista silloin Hän oli Isänsä luona kirkkaudessa ennen kuin maailma olikaan.

 

Tämä tarkoittaa sitä, että Jeesus palasi siihen kirkkauteen mikä Hänellä oli ennen kuin maailma olikaan ja se kirkkaus oli Jumalan kirkkautta ilman ihmisyyttä. Jeesuksen kirkastettu ruumis ei ole eikä ollut sitä kirkkautta mikä Hänellä oli ennen kuin maailma olikaan, koska ennen kuin maailma olikaan, niin Jeesus oli Jumalan kirkkaudessa ilman ihmisyyttä sekä ilman kirkastettua ihmisruumista. Tämä tarkoittaa sitä, että koska Jeesus ilmestyi heille neljänkymmenen päivän aikana kirkastetussa ruumiissa, ja koska Hänet otettiin sen jälkeen vielä ylös kirkkauteen, niin se tarkoittaa juuri sitä, että Jeesus palasi siihen Jumalan kirkkauteen mikä Hänellä oli ennen kuin maailma olikaan, jolloin Jeesuksella ei ollut ihmisyyttä, eikä kirkastettua ruumista, niin siksi Jeesus meni takaisin siihen Jumalan kirkkauteen, missä Hänessä ei ollut minkäänlaista ihmisyyttä, ei lihan ruumista, ei kirkastettua ruumista.

Joh 1:14 Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme, ja me katselimme hänen kirkkauttansa, senkaltaista kirkkautta, kuin ainokaisella Pojalla on Isältä; ja hän oli täynnä armoa ja totuutta.

Jeesus oli maan päällä koko Jumalan kirkkaudessaan myös ihmisyydessään, koska Jeesus on iankaikkinen Jumala, Jumalan Poika ja siksi Hän palasi takaisin Isänsä luokse ilman ihmisyyttä, koska sellainen Jeesus oli Jumalan kirkkaudessa ilman minkäänlaista ihmisyyttä ennen kuin maailma olikaan.

 

Kaikki Raamatun kohdat, jotka puhuvat Ihmisen Pojasta, Jeesuksesta iankaikkisena Ylimmäisenä Pappina jne. jotka puhuvat Jeesuksen ihmisyydestä tulisi ymmärtää siten, että ne liittyvät siihen tehtävään, joka Jeesuksella oli maan päällä lihanruumissa. Jeesuksen ollessa ihmisenä Jumalan kirkkaudessa maan päällä ja Hänen sovittaessaan syntimme ristinpuulla, niin Hänen suorittama tehtävä ihmisyyden kautta jää voimaan iankaikkisesti ja siksi Raamattu puhuu Ihmisen Pojasta tai Jeesuksesta Ylimmäisenä Pappina jne. Mutta ne eivät opeta Jeesuksen, Jumalan jääneen iankaikkisesti Jumala-ihmiseksi, koska Hän palasi takaisin siihen Jumalan kirkkauteen, mikä Hänellä oli ennen kuin maailma olikaan. Silloin Hänessä ei ollut minkäänlaista ihmisyyttä, sillä ennen kuin maailma olikaan niin Jeesus oli Jumala ja Jumalan Poika Jumalan kirkkaudessa.

 

Herra Jeesus (Jumala) tuli ihmiseksi, koska Hän ollen tosi Jumala ja tosi ihminen sovitti syntimme ihmisenä ruumiillisesti ristillä. Kiitos Herralle, sillä Herran Jeesuksen veren ja sovitustyön kautta me saamme Jumalan armosta pelastuksen lahjan, kun olemme tehneet parannuksen (katua ja tunnustaa syntinsä, muuttaa mieltä) ja uskoneet evankeliumin Herrasta Jeesuksesta.

 

Ps. Loppusanoina kerron sellaisen yksityiskohdan, että se miten ja näen ja uskon tämän Jeesuksen ihmiseksi tulemisen ja paluun Jumalan kirkkauteen ilman ihmisyyttä ei tietenkään ole minun oppini, vaan Raamatun opetus. Kun olen kysynyt monilta uskovilta tästä aiheesta paljastamatta omaa kantaani, niin todella monet uskovat sanovat samalla tavalla kuin miten minäkin uskon. Olen kysynyt seuraavasti: Kun Herra Jeesus kuoli ja meni takaisin Isänsä luokse, niin menikö Hän sinne Jumala-ihmisenä vai kun Herra Jeesus kuoli ja meni takaisin Isänsä luokse, niin menikö Hän sinne Jumalana ilman ihmisyyttä? Suurin osa uskovista keltä olen kysynyt tuon kysymyksen sanoivat Jeesuksen palaavan Isänsä luokse Jumalana ilman ihmisyyttä. Kiitos, Jumalalle Herrasta Jeesuksesta ja Hänen sovitustyöstään.

 

Petri Paavola 25.10.2022

Lähteet:
Raamattu 33/38
Biblia 1776
King James Version 1769
youtube.com/ watch?v= 9IS1makGvkI -
Raamatun opetus Jeesuksen ihmiseksi tulemisesta
youtube.com/ watch?v= ugypont1Fvs - Raamatun opetus Jeesuksen ihmiseksi tulemisesta osa 2
kotipetripaavola.com/ katolinen oppi Jeesuksen kahdesta luonnosta
kotipetripaavola.com/ perinne opettaa väärin Jeesuksesta

 

 


 


 


 

 

 





eXTReMe Tracker