Lähdemme
tarkastelemaan Raamatun opetuksen valossa vesikastetta. Katsomme koska
kastetaan ja keitä kastetaan ja miksi kastetaan. Kasteesta on kiistelty kautta
vuosisatojen ja monet uskovat ovatkin väsyneet tähän aiheeseen ja ajattelevat,
että ihan sama kunhan vain on kastettu, joko vauvana tai uskoontulon jälkeen. Raamattu
puhuu ettemme palaisi enää Kristuksen opin alkeisiin, mutta Jumalan sana
opettaa myös ettemme rakentaisi väärille perustuksille oppia kasteista ja
Kristuksen opin alkeita. Hebr 6:1,2; Jättäkäämme sentähden Kristuksen
opin alkeet ja pyrkikäämme täydellisyyteen, ryhtymättä taas uudestaan laskemaan
perustusta: parannusta kuolleista töistä ja uskoa Jumalaan, oppia kasteista ja
kätten päällepanemisesta, kuolleitten ylösnousemisesta ja iankaikkisesta tuomiosta.
Kristuksen
opin alkeet ovat erittäin tärkeät, ne ovat kuin talon perustus, jos perustus on
pielessä, niin talo on silloin rakennettu väärille perustuksille. Ajattele jos
et tunne aakkosten kirjaimia ja sinun pitäisi lukea sekä kirjoittaa, olisit
toivottoman tehtävän edessä yrittäessäsi asetella kirjaimia oikeille paikoille.
Tässä kaste asiassa tuleekin melkoinen sotku, jos ei tunne ”hengellistä
kirjaimistoa”. Ihminen on sotkenut taivaalliset koordinaatit ja vaihtanut ne
ihmistekoisiin koordinaatteihin, siksi onkin olemassa ihmisten hapattamia
kasterituaaleja, joilla ei ole mitään tekemistä Jumalan sanan kanssa. Jos joku
puhuu Jumalan sanan totuutta niille, jotka ovat kiinni ihmistekoisissa
kasterituaaleissa, niin nämä totuudenpuhujat leimataan rakkaudettomiksi. Mutta,
Jumalan rakkaus ja Jumalan sanan totuus ovat erottamattomat, jos jompikumpi
puuttuu, niin silloin ollaan ihmistekoisessa jumalanpalveluksessa, joka on
Raamatun mukaan turhaa Jumalan palvelemista. Kirjoitan tämän kirjoituksen
rakkaudesta Jumalaan ja Hänen sanaansa ja myös, jotta Jumalan pyhät voisivat
kulkea kohti koko totuutta. Raamattuhan opettaa Pyhän Hengen johdattavan
uskovia koko totuuteen, eikä puoli tai osatotuuteen. Jos haluamme saada
selville mikä on Raamatullinen kaste, niin ensin meidän täytyy ymmärtää, että
vastaus tähän kysymykseen löytyy vain Raamatusta
eikä Raamatun ulkopuolelta esim. kirkkohistoriasta. Ensimmäiseksi tarkastelemme
Johannes kastajan suorittamia kasteita. Kaikki Raamatun lainaukset on tässä
tutkimuksessa kursiivissa.
1. Johannes Kastaja
2. Jeesuksen
lähetyskäsky
2.B Mark 16:15,16
2.B 2 Mihin nimeen
kastetaan?
2 C. Helluntai
2 D. Mikve-kaste
3. Filippus
Samariassa
4. Filippus ja
Kandaken hoviherra
5. Paavalin
kääntymys ja kaste
6. Kesareassa uskoon
tulleet pakanat kastettiin
7. Lyydia
purppuranmyyjä
8. Vanginvartijan
perhekunta
9. Synagoogan
esimies Krispus ja hänen perhekuntansa
10. Johanneksen
kasteelta kasteelle Herran Jeesuksen nimeen
11. Nouse, anna
kastaa itsesi
12. Kasteen hauta
12 B. Upotuskaste
vai valelukaste?
12 C.
Ympärileikkaus
12 C.2 Johannes
Kastaja suurin vaimoista syntynyt
13. Kaste hyvän
omantunnon pyytämistä
13B. Kuuliaisuuden
askel
13C. Vertauskuva
14. Joka ei synny
vedestä ja Hengestä
14.B Ruumis
puhtaalla vedellä pestynä
15.
Uudestisyntymisen peso
15B.
Vedellä pesten sanan kautta
16. Antakaa lasten
tulla
17. Vesikaste
kuuluu pelastuneelle, mutta vesikaste ei pelasta
18. Sakramentti
Siunaavin
terveisin: Petri Paavola 4.11.2004
ps.
Tätä materiaalia saa vapaasti kopioida ja levittää jos ei ota tästä mitään pois
tai laita tähän mitään lisää.
Uusin kirjoitukseni Raamatullisesta vesikasteesta
http://www.kotipetripaavola.com
Lähteet:
- Raamattu
33/38
- Biblia
-Textus Receptus
- King James version
- Jay. B. Green Literal version
- Lutherin käännös
- Ruotsalainen Raamattu v. 1917
- Yksi kaste: Juhana Lehmuskoski
- Sakramentti ja kirkko: Pentti Heiska
- Luterilainen katekismus
- Katolinen katekismus
- Katolisen uskon perusteet
- Jumalallisesta luonnosta osalliseksi: Arkkimandriitta Kristoforos
Stauropoulos
- Kaste ja katumus: Sidoroff Matti ja Arkkipiispa Paavali
- Ortodoksinen sanasto: Arkkimandriitta Arseni
Linkki: Jari Iivanaisen opetus vesikasteesta