|
You are target of His love |
||
|
Kirjoitukseni alkuun korostan sitä, että on olemassa oikeata Jumalan Pyhän
Hengen vaikuttamaa karismaattisuutta, jossa Pyhän Hengen armolahjat toimivat
Jumalan tahdon mukaisella tavalla. Tässä kirjoituksessa joudun kuitenkin
puuttumaan sellaiseen karismaattisuuteen, joka on pukeutunut valheen
vaatteisiin, mutta esiintyy pitäen itseään Jumalasta syntyneenä, vaikka ei
sitä kuitenkaan ole. David Du Plessis 1981 toukokuun 4. päivänä
amerikkalaisen helluntailiikkeen yksi suuri vaikuttaja David du Plessis
osallistui Roomassa pidettäviin katolisten karismaatikkojen konferenssiin.
Hän kertoi, että Pyhän Hengen manifestaatioita koettiin joka ilta ja Herran
läsnäolo oli myös mukana. Tällaisen suuren vaikuttajan, joka Du Plessis on
helluntai piireissä mukaan saaminen katoliseen karismaattisuuteen on voitto
vatikaanille, muttei Jumalalle eikä Hänen kansalleen. Protestanttisten
kirkkojen suuret johtajat, jotka antavat tällaisia katolisuutta ylistäviä
lausuntoja eksyttävät paljon Jumalan kansaa näillä kannanotoillaan. Tämän
tähden Jumalan sanassa on seurakunnan johtaminen kytketty paikkakunnalla
olevien vanhempien käsiin, jottei yksi mies pystyisi eksyttämään isoa osaa
Jumalan kansaa. Vaikka Du Plessis ylisti paavia ja katolilaisuutta niin ei
katolisten väärät opetukset kuitenkaan muuttuneet. Sellainen karismaattisuus
ja Pyhän Hengen liikehdintä, joka ei poista harha-oppeja, vaan tukee niitä ei
ole Raamatun Pyhä Henki, vaan toinen pyhä henki, joka julistaa toista
evankeliumia. Tämä katolinen karismaattisuus korosti voimakkaasti Pyhää
Henkeä. Alberto Rivera Mistä tämä karismaattisuus sai oikein
alkuunsa katolisessa kirkossa? Annetaan entisen roomalaiskatolisen papin
kertoa mistä oikein on kysymys. 1960-luvun lopulla jesuiittapappi, jonka nimi
on Alberto Rivera tuli uskoon ja hän paljasti mitä katolinen kirkko on
suunnitellut. Alberto Rivera koulutettiin soluttautumaan
protestanttisiin kirkkokuntiin mm. baptisteihin, helluntalaisiin ja plymouth
veljiin. Albertosta tuli jesuiittapappi ja hänelle avautui, mitä on
todellinen katolinen kirkko. Jesuiitat ja katolinen kirkko on soluttautunut
Riveran tietojen mukaan kaikkiin protestanttisiin kirkkoihin ja
herätysliikkeisiin. ortodoksiseen kirkkoon, eri uskontoihin mm. muslimit,
hindut, buddhat ja mormoneihin, Jehovan todistajiin ym. Tämän solutuksen
tarkoitus on saada kaikki nämä erilaiset uskonnot ja ryhmittymät luopumaan
katolisuuden vastustamisesta. Koska katolinen kirkko haluaa rakentaa
ekumenian kautta suurta maailmankirkkoa, jota paavi johtaisi. Katolinen
kirkko myös keksi syötin protestanteille, jotta heidät saataisiin takaisin
äiti-kirkkoon. Katolisen kirkon mestariteos on kolmas voima(Pyhä Henki), joka
on karismaattinen liike, joka on avoin silta Roomaan kaikille
protestanteille, jotka hyväksyvät katolisen karismaattisuuden. Näin on
kertonut mies, joka tuntee ja tietää katolisuuden perinpohjin, olihan hän
katolisen kirkon jesuiittapappina. Marian ilmestykset Viime vuosina katolinen kirkko on
vastaan ottanut madonnaltansa eli Marialta ilmestyksiä, joissa Maria ohjaa
katolisia viimeisten päivien vaikeiden aikojen yli. Näistä ilmestyksistä on
kirjoitettu monta kirjaa ja huomattavin niistä on Ted ja Maureen Flynnin
kirja Thunder of Justice, johon muuten on kirjoittanut esipuheen tunnettu
katolinen kirjailija ja entinen jesuiitta Malachi Martin. Tutustumme lyhyesti
kirjan sanomaan. Kirjan kirjoittajat pitävät kirjaansa Marian herätyskutsuna.
Kirja onkin täynnä Maria ilmestyksiä. Maria julistaa näissä ilmestyksissä
olevansa ”meidän aikamme profeetta.” Seuraavaksi pätkiä demonisen Marian ilmoituksesta: Maria luotsaa ihmiset maailmaa
kohtaavien ahdistusten yli Herramme toiseen tulemukseen saakka. Ennen
Jeesuksen toista tulemusta, Marian tulee entistä kirkkaammin säteillä armoa,
voimaa ja rakkautta saattaakseen epäuskoiset katoliseen uskoon. Marian voima
tulee selvästi ilmenemään viimeisinä päivinä. Jumala antaa maailmanlaajuisen
varoituksen, jota seuraa vuoden sisällä ihme. Ne ovat yhdessä paljon suurempi
Jumalan asioihin puuttuminen kuin oli punaisenmeren jakaminen tai manna
lähettäminen taivaasta kauan sitten. Sillä se kohtaa jokaisen miehen, naisen
ja lapsen maan päällä. Koskaan ennen jumala ei ole toiminut yhtä suoraan ja
yleismaailmallisesti saattaakseen jokaisen ihmisen maailmassa täysin
tietoiseksi omasta syntisyydestään Hänen pyhyytensä edessä. Ihme tukee totuutta – - että kaikkien
ihmisten tulee liittyä (Kristuksen) seurakuntaan ja alistua sen kuriin,
opetukseen ja sakramentteihin. Se tulee myös vakuuttumaan Jumalan äidin
kirkkaudesta, niin että kaikki kristityt tulevat luopumaan Marian aseman
vastustamisesta – - ja osoittamaan Marialle kunniaa, jonka Jumala itse on
antanut Marialle. Ihmettä seuraa rangaistus, joka kohtaa ihmisiä seurakunnan
suuren luopumuksen tähden. Tämä luopumus on nyt levinnyt kaikkialle
seurakuntaan jopa joidenkin sen piispojen petollisuuden tähden, monien
seurakuntansa hylkäävien pappien ja lukuisten jäsenten tähden ja minun
vastustajani ilkivallan tähden. Rangaistukseen kuuluu sarja katastrofeja,
jollaisia maailma ei ole koskaan aikaisemmin kokenut. Marian mukaan se tulee
olemaan pahempaa kuin tuhat maanjäristystä, pahempaa kuin Nooan aikainen
vedenpaisumus. Nämä tapahtumat saavat ihmiskunnan tajuamaan, että Jumala on
olemassa ja että meidän tulee keskittyä etsimään pelastusta. Erityisiä
varoituksia ja merkkejä tulee ilmenemään, jotka vahvistavat Marian
ilmestyksiä ja jouduttavat maailman kääntymistä. Marian mukaan rangaistus saa
aikaan seulontaa seurakunnassa, jolloin jäljelle jää vain jäännös. Mutta
tämän puhdistetun jäännöksen ylle vuodatetaan toinen helluntai, joka johtaa
rauhan aikakauteen. Jumala tunnustaa omakseen voitokkaan pienen lauman.
Tuolloin Kristuksen oletetaan sanovan Marian kautta, on yksi Paimen ja yksi
usko. Ja tuo yksi usko roomalaiskatolinen kirkko, jonka minä perustin, kun
vaelsin näkyvänä maan päällä. Edellä oli oli lyhyt tiivistelmä tuon
kirjan sanomasta. Jokainen uskova ymmärtää ettei kysymyksessä ole Nasaretin
Maria, vaan demoninen henkivalta, jonka päämaja on pimeyden valtakunnassa.
Tämä demoninen Maria ilmoittaa, että viimeisinä päivinä tulee suuri maailman
laajuinen herätys ja toinen helluntai vuodatetaan ihmisten sydämiin. Tämä
ilmoitus on syytä panna tarkasti muistiin, koska Amerikassa vaikuttava
karismaattinen uudistus protestanttien keskellä opettaa aivan samoja asioita.
Onkohan sittenkin Alberto Riveran
paljastukset totta, että katoliset jesuiitat ovat soluttautuneet
protestanttisiin seurakuntiin tarkoituksenaan saada protestantit luopumaan
katolisuuden vastustamisesta? Alberto Rivera paljasti myös, että
karismaattisuus, joka korostaa kolmatta voimaa(Pyhä Henki) on avoin silta
takaisin Roomaan kaikille niille protestanteille, jotka eivät vastusta
katolisuutta. Amerikassa protestanttien keskuudessa on tänä päivänä käynnissä
voimakas karismaattinen uudistus, jota kutsutaan nimellä kolmas aalto, jossa
Pyhällä Hengellä on hyvin keskeinen asema. Amerikassa on paljon
karismaattisia julistajia, jotka kiertävät ympäri maailmaa vieden
karismaattista Pyhän Hengen evankeliumia koko maailmaan. Seuraavaksi on hyvä
pysähtyä tarkastelemaan sitä onko näillä julistajilla yhteyksiä katolisuuteen
ja mitä nämä julistajat ajattelevat katolisuudesta. Väärän karismaattisuuden ja katolisen
kirkon yhteys, Lähdekirjallisuus - Leo Meller: Vatikaani profetiassa -
Chick publications: Alberto Rivera - Adventtikirkon julkaisu Nykyaika 46
1996 John
Wimber ja vineyard-liike Amerikassa John Wimberistä on
kahdenlaista mielipidettä, jotkut pitivät häntä huijarina ja toiset
profetaallisena johtajana. John Wimber oli pastori, evankelista,
luennoitsija, kirjailija ja Vineyard liikkeen rakentaja. Hän on myös
kirjoittanut hengellisiä lauluja. Vuonna 1962 John Wimber ja hänen vaimonsa
tulivat uskoon ja liittyivät kveekari seurakuntaa. Vuonna 1970 Wimberistä
tuli kveekari seurakunnan pastori. 70-luvun puolessa välissä Wimber jätti
kveekari seurakunnan ja hänestä tuli Fuller Seurakuntakasvun Instituutin
perustaja ja luennoitsija. Näissä kuvioissa John Wimber tutustui C. Peter
Wagneriin, joka toimi professorina Fullerissa. Wagner tutki kaikkia
mahdollisia seurakuntia löytääkseen sen mikä niissä toimii. Tämä on tärkeä
ymmärtää, koska Wagner vaikutti syvästi John Wimberiin. Wagner on toiminut
monta vuotta lähetyssaarnaajana Boliviassa ja Wimber saikin kuulla asioista,
jotka tapahtuivat Boliviassa. Boliviassa tapahtui yliluonnollisia asioita,
joissa Jumalan ja pahan voimat kohtasivat. Tapahtui ihmeitä, parantumisia ja
demonien vallassa olevia vapautettiin. Nämä kertomukset jäivät Wimberin
mieliin ja v. 1977 Wimber jätti Fuller instituutin. Äitienpäivä 1981 John Wimber aloitti
paikallisseurakunnan, joka kokoontui hänen kodissaan raamatturyhmän muodossa.
Tämä seurakunta kasvoi yllättävän nopeasti ja yhtäkkiä heitä oli n. 6000.
Seurakunta sai nimeksi Vineyard Christian Fellowship of Anaheim. Alussa he
olivat osa Chuck Smithin Calvary Chapels – kirkkokuntaa. Jossakin vaiheessa
he irrottautuivat siitä ja liittyivät Vineyard Fellowshipsiin, jota johti Ken
Gullickson. Gullickson jätti liikkeen johtajuuden 80- luvun alussa John
Wimberille. 1981 Äitienpäivänä oli heillä kokous, joka muutti Wimberin
palvelutehtävän ja aikaisemmat käsitykset uskosta Jeesukseen. Tuossa
kokouksessa seurakunta joutui hengen valtaamaksi ja jotkut rukoilivat
kielillä, toisilta tuli profetioita, ihmiset hyppivät, tärisivät, kaatuilivat
ja itkivät. Wimber itse ällistyi ja hämmästyi ja meni kysymään yhdeltä
nuorelta pojalta, joka makasi lattialla: ”Mitä sinulle juuri nyt tapahtuu?”
Poika vastasi: ”Se on kuin sähkö. En pysty liikkumaan!”. Wimber oli
hämmentynyt ja koko seuraavan yön hän valvoi ja luki Raamattua ja kertomuksia
herätyksistä Whitefieldin ja Wesleyn aikana. Mutta hän ei saanut vastauksia
niihin kysymyksiin, jotka olivat laskeutuneet hänen sydämellensä kokouksen
tapahtumien tähden. Kello viiden aikaan aamulla John oli epätoivoinen
ja huusi Jumalalle: ”Herra jos kyse on sinusta, ole hyvä ja kerro minulle.”
Vähän sen jälkeen puhelin soi ja soittaja oli pastori Denveristä, joka sanoi:
”John, olen pahoillani, että soitan näin aikaisin, mutta minulla on jotakin
todella merkillistä sanottavaa sinulle. En tiedä mitä se merkitsee, mutta
Jumala haluaa minun sanovan: ”John on kyse minusta!.” Vaikka Wimber ei saanut
Raamatusta vahvistusta eikä kirkkohistoriasta illan tapahtumille, niin tuo
puhelinsoitto vahvisti hänelle, että se oli Jumalasta. Kokemuskristillisyys Tämä kokemus alkoi muokata Wimberin
ajatusmaailmaa sillä tavalla, että kokemukset tulivat hänelle Jumalan sanaa
tärkeimmiksi. Wimber alkoi järjestämään kursseja, jonka nimeksi tuli MC510,
Signs, Wonders, and Church Growth(MC510, ihmeet, merkit ja seurakunnankasvu).
Hän antoi myöhemmin tälle kurssille uuden nimen The Miraculous and Church
Growth( ihmeeseen liittyviä asioita ja seurakuntakasvu). Nämä kurssit
koostuivat kymmenestä peräkkäisestä maanantai illasta, neljä tuntia per ilta.
Näistä kolme tuntia oli luentoja, joissa esitettiin kysymyksiä ja
keskusteltiin ja neljäs tunti oli ”laboratorio kokeiluja”, joissa Wimber ja
kurssin jäsenet harjoittivat Hengen lahjojen toimintaa. Kerrotaan, että tämän
tunnin aikana, jotkut saivat tiedon sanoja ja toiset parantuivat ja jotkut
vapautuivat joistakin asioista, kun Wimber ja kurssilaiset palvelivat
toisiaan. Tästä tuli suosittu kurssi Usa:ssa ja kurssin menestyksen johdosta
myös kirja julkaistiin, jonka nimi oli Signs and Wonders Today(ihmeet ja
merkit tänään). Tätä kirjaa luetaan kurssikirjana monissa kirkoissa ympäri
maailman. Kurssin valtaisan menestyksen myötä alettiin käyttämään käsitettä
kolmas aalto. Näiden voimakkaiden Henki kokemusten myötä Wimber alkoi
arviomaan uudelleen Raamatullista perustaansa. Wimber opetti: ” Meidän täytyy
aina muistaa, että Raamattu kirjoitettiin Lähi-Idässä. Se ei pohjautunut
meillä vallitseviin rationaalisiin lähtökohtiin. Me yritämme rationaalisesti
ymmärtää sitä, vaikka se voidaan ymmärtää vain kokemusten perusteella.”
Kasetissa Healing an Introducion Wimber kutsuu ihmisiä ”tuntemaan Jumalaa
enemmän henkilökohtaisesti Jumalana, joka on olemassa sekä hyvin määriteltyjen
opillisten systeemien sisällä, mutta myös sen ulkopuolella.” Toisessa
kasetissa Wimber sanoo: ”Kaikki Raamatussa on totta, mutta ei koko totuus ole
Raamatussa. Integroimme kaiken sen, mikä on totta – sekä Raamatusta, että
kokemuksemme ja elämämme perusteella löydetyn totuuden,” J. Wimber, Vineyard
83 Leadership Conference, The Five Year Plan. Tämä on kuin katolisesta
katekismuksesta, joka opettaa: ” Jumalan ilmoittama on tullut tietoomme osaksi kirjallisesti,
osaksi suullisesti; kirjallisesti pyhässä raamatussa, suullisesti
muistotiedossa eli perimäopissa (traditio). Meidän pitää uskoa
muistotietokin, sillä perimätieto on kirjoittamaton raamattu. Kristityn
pitää uskoa kaikki, minkä Jumala on ilmoittanut ja katolinen kirkko asettaa
uskottavaksi, joko se sitten on pyhään raamattuun kirjoitettu tai ei.” Tämä karismaattinen pyhä henki
opettaa samalla tavalla kuin katolinen kirkko. Älä usko ainoastaan Raamattua
on muutakin totuutta kuin Raamattu. Eihän Jumalan Henki opeta vastoin Raamattua.
Jeesuskin sanoi, että eksymme jos emme tunne kirjoituksia ja Jumalan voimaa.
Se mitä Jeesus tarkoitti näin sanoessaan oli; Jumalan Pyhän Henki toimii
Jumalan sanan mukaisesti. Jeesus sanoi vielä: ”Joka uskoo Minuun(Jeesukseen)
niin kuin Raamattu sanoo, hänen sisimmästään on juokseva elävän veden virrat.
Joudummekin kysymään, että minkä hengen virta juoksuttaa ihmistä poispäin
Jumalan sanasta? Ei ainakaan Jumalan Hengen virta. Raamattu sanoo, että lopun
aikoina on tuleva monia vääriä profeettoja, jotka eksyttävät tehden suuria
ihmeitä maanpäällä. Jumala sallii tämän eksytyksen kohdata niitä, jotka eivät
ottaneet vastaan rakkautta totuuteen voidaksensa pelastua. Saatanan
vaikutuksesta valheen kaikella voimalla ja tunnusteoilla ja ihmeillä ja
kaikilla vääryyden viettelyksillä niille, jotka joutuvat kadotukseen,
sentähden etteivät ottaneet vastaan rakkautta totuuteen, voidaksensa
pelastua. Ja sentähden Jumala lähettää heille väkevän eksytyksen, niin
että he uskovat valheen, että kaikki ne tuomittaisiin, jotka eivät ole
uskoneet totuutta, vaan mielistyneet vääryyteen 2 Tess 2:9-12. Todellinen Jumalan Hengen vaikuttama
karismaattisuus rakastaa Jumalan sanan totuutta, mutta eksyttäjät rakastavat
ihmeitä ja syrjäyttävät Jumalan sanan. Millaiseen käsitykseen tämä
karismaattinen henki sitten lopulta johdatti John Wimberin? Wimber kertoo
erilaisista parantamistekniikoista, joista tuntee voitelun, joka parantaa.
Heidän piti katsoa ilmenikö lämpöä (kädestä), onko auraa pään päällä(valo
pään päällä), onko kihelmöintiä, vapisevatko kädet onko yleensä voitelun
tuntua. Myös tulee etsiä kuumuutta ja joidenkin kehon jäsenten jäykkyyttä,
vapinaa ja tärinää, kaatumista hengen voiman alla, vahvoja sähkövirtoja, ihon
rypistymistä, liikkeitä ihon alla, valoisuutta kasvoissa, raskasta
hengitystä, vaikerointia, ähkyilyä ja sitä, että ihminen joutuu transsiin, J.
Wimber, 1985 Healing Video Series, nauhoitus nr. 1 VMI. Placentia,
California. Tällaiset ilmiöt olivat Wimberin mukaan merkkejä siitä, että
henki on tämän henkilön päällä. John Wimber todisti ihmeiden ja
merkkien olemassaolon kirkkohistoriasta ja listasi kirkkohistorian henkilöitä
ja liikkeitä, joissa vaikutti Jumalan voima: Hilarion erakkomunkki,
Augustinus, Paavi Gregorius I Suuri, Fransiskus Assisilainen, Valdolaiset,
Vincent Ferrer(Dominkaanmunkki), Martin Luther, Ignatius Loyola(Jesuiittojen
perustaja), John Wesley, Jausenistit (katolilainen lahko), Shakerit
(vapisija-liike), Edward Irving ja Neitsyt Marian tekemät ”ihmeet ja
parantumiset” Lourdesissa Ranskassa. Wimberin teologia oli katolinen
teologia. Katolinen teologia on synkretismiä, jossa pakanauskontojen ja
kristinuskon opetukset ovat sekoitettu keskenään. Wimber sekoitti ja yhdisti
asioita keskenään, jotka eivät kuulu yhteen. Wimber sekoitti katolisen
demonisen Marian palvonnan vaikuttamat parantumiset ja hän näyttää myös
sotkeneen idän uskontojen oppeja teologiaansa. Wimberin kristillisyyttä voi
kuvata sanoilla; mystillinen kristillisyys. Jumalan Pyhä Henki johtaa ihmistä
totuuteen eikä epäjumalanpalvelukseen, jota katolisuus ja idän uskonnot
edustavat. Vaikka Wimber opetti joissain kohdin myös oikein niin hän oli silti
väärä profeetta, koska oikea profeetta ei sotke epäjumalanpalvelusta
Jumalanpalvelukseen. John Wimber ja Vineyard liike, Lähdekirjallisuus - Bill
Randles: Nauruherätys puntarissa 1995 Petri
Paavola |
||