Huom! Uusin
ja tarkempi kirjoitus aiheesta:
kotipetripaavola.com/ uskovan-avioero
Uskovan avioero
Uskovien leirejä jakaa tänä
päivänä voimakkaasti kysymys uskovan eroamisesta sekä uudelleen
avioitumisesta. Itse olen tätä asiaa aikanani vuosia rukoillut ja tutkinut,
jotta voisin neuvoa uskovia tällä kipeällä alueella. Moni uskova on syvissä
haavoissa tämän asian kanssa. Olen itse naimisissa enkä ole koskaan kokenut
avioeroa, mutta tämä kipeä asia koskettaa monia ihmisiä, joten siksi aikanani
uhrasin todella paljon aikaani, jotta saisin selville Raamatun opetuksen
avioerosta sekä uudelleenavioitumisesta. Seuraavaksi jaan
kanssasi tutkimukseni tulokset.
Avioero ja uudelleen avioituminen
Matt 19:3-12 ¶ Ja fariseuksia tuli hänen luoksensa,
ja he kiusasivat häntä sanoen: "Onko miehen lupa hyljätä vaimonsa
mistä syystä tahansa?"
Hän vastasi ja sanoi: "Ettekö ole lukeneet, että
Luoja jo alussa ‘loi heidät mieheksi ja naiseksi’
ja sanoi: ‘Sentähden mies
luopukoon isästänsä ja äidistänsä ja liittyköön vaimoonsa, ja ne kaksi
tulevat yhdeksi lihaksi’?
Niin eivät he enää ole kaksi, vaan yksi liha. Minkä siis
Jumala on yhdistänyt, sitä älköön ihminen erottako."
He sanoivat hänelle:
"Miksi sitten Mooses käski antaa erokirjan ja hyljätä hänet?"
Hän sanoi heille: "Teidän
sydämenne kovuuden tähden Mooses salli teidän hyljätä vaimonne, mutta alusta
ei niin ollut.
Mutta
minä sanon teille: joka hylkää vaimonsa muun kuin huoruuden tähden ja nai
toisen, se tekee huorin; ja joka nai hyljätyn, se tekee huorin."
Opetuslapset sanoivat hänelle:
"Jos miehen on näin laita vaimoonsa nähden, niin ei ole hyvä
naida".
Mutta
hän sanoi heille: "Ei tämä sana kaikkiin sovellu, vaan ainoastaan
niihin, joille se on suotu.
Sillä on niitä, jotka syntymästään, äitinsä kohdusta saakka,
ovat avioon kelpaamattomia, ja on niitä, jotka ihmiset ovat tehneet avioon
kelpaamattomiksi, ja niitä, jotka taivasten valtakunnan tähden ovat tehneet
itsensä avioon kelpaamattomiksi. Joka voi sen itseensä sovittaa, se
sovittakoon."
Tämä Raamatun kohta osoittaa meille, jotta Jeesus
antoi oikeuden avioeroon syyttömälle osapuolelle huoruuden tapahduttua sekä
myös oikeuden uudelleen avioitumiseen.
Fariseukset kysyivät Jeesukselta, jotta onko lupa
hyljätä vaimonsa mistä syystä tahansa. Miksi he kysyivät näin? Mikä oli
heidän motiivinsa tähän kysymykseen? Jos fariseukset tiesivät ettei avioero
ollut mahdollinen he tuskin olisivat koskaan asiaa kysyneet. Minä uskon, että
fariseukset tiesivät avioeron olevan mahdollista. Fariseusten kysymyksen
tarkoitus paljastui Jeesuksen vastauksessa. Fariseukset kysyivät kysymyksensä
siksi, koska halusivat kiusata Jeesusta sekä sen tähden, jotta he halusivat
tietää sallisiko Jeesus avioeron sekä uudelleen avioitumisen.
Fariseusten kysymys siis kuului: ”Onko miehen
lupa hyljätä vaimonsa mistä syystä tahansa?” Jeesus sanoi Jumalan luoneen
miehen ja naisen, jotta nämä kaksi tulevat yhdeksi lihaksi. Sen minkä Jumala
yhdistää sitä ei ihminen saa erottaa. Jumalan tahto on pysyvä sekä kestävä
avioliitto, johon ei kuulu avioero. Tämän kuulleessaan fariseukset vetosivat,
jotta Mooses käski antaa erokirjan, jolla sai hyljätä vaimonsa. Jeesus sanoi,
jotta ihmisen sydämen kovuuden tähden Mooses salli avioeron, mutta alussa ei
niin ollut, vaan avioero tuli mukaan synnin tähden.
Fariseukset tuskin kysyivät kysymyksensä siksi, että halusivat
päästä takaisin poikamiehiksi, vaan siksi koska halusivat tietää voiko vaimon
hyljätä ja mennä uudestaan naimisiin. Siksi Jeesus sanoi seuraavaa:
Jeesus sanoi; ”Mutta minä sanon
teille: joka hylkää vaimonsa muun kuin huoruuden tähden ja nai toisen,
se tekee huorin; ja joka nai hyljätyn, se tekee huorin."
Jeesus sanoi, että muun kuin huoruuden
tähden uudelleen avioituminen on syntiä eli huoruuden tähden uudelleen avioituminen
ei ole syntiä.
Laki sitoo vaimon mieheen, mutta silloin
kun laki ei ole voimassa, niin silloin laki ei enää sido vaimoa mieheen. Ja
kun kerran huoruuden tähden avioliitto voi päättyä eli mitätöityä, niin
silloin laki ei enää sido, koska liitolla oli ja on laillinen purku. Ja tämän
eron huorinteon tähden Jeesus itse vahvisti sekä sanoi, että vain muun syyn
kuin huoruuden tähden uudelleen avioituminen on syntiä. Eli huoruuden tähden
on laillista avioitua uudelleen, jos ero tulee. Eli huoruuden tähden tullut
ero voi päättää avioliiton eikä siinä tapauksessa ole enää olemassa miestä ja
vaimoa siitä vanhasta liitosta, vaan se on kumottu. Eli liitto, joka on
laillisesti kumottu Jumalan edessä ei sido ketään, koska sitä liittoa ei ole
edes enää olemassa.
Jeesus sanoi, että vain huoruuden
tähden saa hyljätä vaimonsa sekä mennä uudelleen avioon. Huoruuden
tapahduttua syytön osapuoli voi erota ja avioitua uudelleen. Jeesushan sanoi,
jotta kuka nai toisen muutoin kuin huoruuden tapahduttua tekee huorin.
Uudelleen voi avioitua vain huoruuden tapahduttua, muuten ihminen tekee
huorin. Monia uskovia syyllistetään toisen synnillä siten, että jos hänen
aviopuolisonsa on tehnyt huorin niin syyttömälle osapuolelle
opetetaan ettei hän voi enää avioitua uudelleen ja hänen on jäätävä yksin tai sitten jos huorin tehnyt palaa takaisin, niin
silloin he voivat jatkaa avioliittoaan. Mutta Jeesus sanoi selvästi, että
huoruuden tapahduttua saa erota ja avioitua uudelleen.
Tämän opin kannattajat opettavat ettei hyljätyn
kanssa saa mennä naimisiin, perustellen sen Matt 19:9; joka nai hyljätyn,
se tekee huorin. Perustelu ja Raamatun kohta on oikein, mutta tässä
kohdassa hyljätty ei ole syytön osapuoli, vaan huorintekijä. Jeesushan sanoi
ettei vaimoa saanut hyljätä muuta kuin huoruuden takia. Huorintekijä on
Raamatun opetuksen mukaan hyljätty eikä syytön osapuoli.
Jos huoruus tapahtuu niin syyttömälle osapuolelle
jää kolme vaihtoehtoa:
1.
Huorintekijä voi
palata ja katua ja avioliitto voi palautua ennalleen.
2.
Syytön osapuoli
jää yksin elämään.
3.
Syytön osapuoli
avioituu uudelleen, kunhan se tapahtuu Herrassa eikä lihassa.
Huorintekijälle jää kaksi vaihtoehtoa:
1.
Katumus ja paluu
takaisin jos syytön osapuoli vielä hänet hyväksyy.
2.
Jos avioliitto ei
palaudu, niin huorintekijän tulisi jäädä yksin, sillä hänellä ei ole enää oikeutta
avioliittoon.
Huorintekijä harvoin on sanalle kuuliainen jos
syytön osapuoli ei ota häntä enää takaisin tai vaikka
ottaisi, niin useimmiten huorintekijä
jatkaa huoruutta uudessa avioliitossa.
Ohjeita syyttömälle osapuolelle:
Älä tee lihassa ratkaisujasi, vaan rukoile ja käytä aikaa, jotta
saat selville Jumalan tahdon. Syyttömälle osapuolelle jäi kolme vaihtoehtoa
eli; Avioliitto voi vielä eheytyä, uudelleen avioituminen, yksin jääminen.
Syyttömän osapuolen tulee rukoilla ja etsiä rehellisesti sitä mikä on Jumalan
tahto tällaisessa tilanteessa. Syyttömän osapuolen tilanne on vaikea, mutta
Raamattu kehottaa antamaan kaiken anteeksi, myös huorintekijälle tulee antaa
anteeksi. Muista, jotta lihamme ei voi antaa anteeksi tällaista vääryyttä,
mutta uskova on täyttynyt Pyhällä Hengellä ja elämä Pyhässä Hengessä kykenee
antamaan anteeksi tällaisenkin vääryyden.
Jeesuksen sanat joka hylkää vaimonsa muun kuin
huoruuden tähden tarkoittaa myös, jotta jos mies tekee huoruuden, niin
silloin vaimo on syytön osapuoli.
Jumala ei syyllistä syytöntä toisen synnillä
Ne uskovat jotka opettavat, että huoruuden
tapahduttua syytön osapuoli ei saa enää avioitua uudelleen opettavat sellaista
oppia, jossa huorintekijän synti sitoo ja syyttää syytöntä osapuolta koko
loppuelämän ajan. He opettavat myös että syytön osapuoli ei saa anteeksi
huorintekijän tekemää syntiä, koska he sitovat syyttömän osapuolen kärsimään
koko loppuelämän ajan huorintekijän synnistä. He opettavat väärin, koska
Jumala ei koskaan rankaise ja syytä syytöntä ihmistä toisen ihmisen tekemästä
synnistä. Jumala ei rankaise syytöntä ihmistä synnintekijän synnin tähden,
koska jokainen ihminen tuomitaan omista synneistään, ei toisten synneistä.
Ihminen joka opettaa, että Jumala tuomitsee
syyttömän ihmisen synnintekijän synnillä on sellainen ihminen, jonka Jumala
kuva ja suhde on tässä kohden pahasti vääristynyt, sillä Jumala ei koskaan
tuomitse syytöntä, eikä Hän koskaan tuomitse syytöntä ihmistä synnintekijän
synnillä. Siksi Herra Jeesus sanoi: "joka hylkää
vaimonsa muun kuin huoruuden tähden ja nai toisen, se tekee huorin; ja joka
nai hyljätyn, se tekee huorin."
Herra Jeesus tarkoitti sitä, että se tekee huorin ja syntiä, joka
hylkää vaimonsa ja menee uudestaan naimisiin jonkun muun syyn tähden kun
huorintekemisen. Sillä huorintekeminen mahdollistaa avioeron ja vapauttaa
syyttömän osapuolen avioliitosta laillisesti Jumalan silmien edessä ja antaa
syyttömälle myös oikeuden mennä naimisiin jos häntä vastaan on tehty huorin.
Hyljätyllä Jeesus tarkoitti huorintekijää, joka hylkää vaimonsa muun kuin
huoruuden tähden. Hyljätty on se joka tekee syntiä ja väärin ja hänen kanssaan
ei saisi mennä naimisiin, sillä hän on se joka rikkoi avioliiton Jumalan
silmien edessä. Herra Jeesus antoi oikeuden hylätä vaimonsa (aviomiehen) vain
huoruuden tähden ja huoruuden tapahduttua syyttömällä osapuolella on oikeus
avioitua uudelleen kunhan se tapahtuu Herrassa.
Saattaa
hänet tekemään huorin
Matt 5:32 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka hylkää vaimonsa
muun kuin huoruuden tähden, saattaa hänet tekemään huorin, ja joka nai
hyljätyn, tekee huorin.
Tässä
kohdassa Jeesus sanoi, jotta joka hylkää vaimonsa muun kuin huoruuden tähden,
saattaa vaimonsa tekemään huorin ja joka nai hyljätyn se tekee myös
huorin.
Puolisoa
ei ole lupa hyljätä kuin huoruuden tähden. Tässäkin tapauksessa voi puolison
hylätä vain huoruuden tähden.
Aviopuolisoahan ei saanut hyljätä muun kuin
huoruuden tähden. Jos hylkää aviopuolison ilman huoruutta, niin silloin
saattaa toisen kiusaukseen uudelleen avioitumisesta. Mutta uudelleen avioitua
saa vain huoruuden tapahduttua ja sen tähden ei saa hyljätä aviopuolisoaan,
koska muuten voi toinen langeta avioitumaan uudestaan. Hyljättyä ei saa
naida, koska avioeroon ei ole perusteita ilman huoruutta.
Matteus sanoo; Jotta jokainen joka hylkää vaimonsa
muun kuin huoruuden tähden, saattaa hänet tekemään huorin, koska ilman
huoruutta ei saa erota. Ja joka nai tämän hyljätyn, joka ei ole tehnyt huorin
puolisoansa vastaan tekee huorin, koska tämä hyljätty nainen ei ollut tehnyt
huorin ja avioliitto on siis edelleen voimassa. On siis tärkeää ymmärtää tämä
jae niin kuin se on kirjoitettu, jotta ilman huoruutta hylätyn puolison
kanssa naimisiin meneminen on huoruutta. Tämäkään ei siis kumoa Matt 19:9
olevaa selvää opetusta.
Joka hylkää vaimonsa ja nai toisen,
tekee huorin
Luuk 16:18
Jokainen, joka hylkää vaimonsa ja nai toisen, tekee
huorin; ja joka nai miehensä hylkäämän, tekee huorin.
Moni ajattelee, että tämä kohta kumoaa Matt 19:9:n,
mutta Jeesus ei ollut ristiriidassa itsensä kanssa. Tämä kohta opettaa, että
se joka hylkää aviopuolisonsa ja nai toisen tekee huorin. Sitten Jeesus sanoo
ja joka nai miehensä hylkäämään, tekee huorin. Ainoa syy hylkäämiseen oli
avioero, joten miehensä hylkäämän täytyy olla huorintekijä, muuten Jeesus on
itsensä kanssa ristiriidassa Matt 19:9:n kanssa, mutta koska Matt 19:9 antaa
huoruuden tapahduttua oikeuden eroon sekä uudelleen avioitumiseen, niin
miehensä hylkäämän on pakko olla huorintekijä.
Huorintekeminen
Mark 10:12 ”Ja jos
vaimo hylkää miehensä ja menee naimisiin toisen kanssa, niin hän tekee
huorin."
Aviopuolison hylkääminen ja uudelleen avioituminen
ilman, että puoliso on tehnyt huorin on huoruutta. Huorintekemistä on hyljätä
puolisonsa ja avioitua uudelleen.
1 Kor 7:10,11
Mutta naimisissa oleville minä julistan, en kuitenkaan
minä, vaan Herra, ettei vaimo saa erota miehestään; mutta jos hän eroaa, niin
pysyköön naimatonna tai sopikoon miehensä kanssa; eikä mies saa hyljätä
vaimoansa.
Jumalan tahto on, että naimisissa olevat eivät saa
erota. Mutta jos joku eroaa, niin silloin tulee pysyä naimattomana tai sopia
asiat ja palata takaisin avioelämään. Tässä tapauksessa kun ei ole huoruutta,
vaan jonkun muun syyn takia on tullut ero, niin silloin kumpikaan osapuoli ei
saa etsiä itselleen uutta aviopuolisoa, vaan silloin on pysyttävä
naimattomana ja pyrkiä sopimaan asiat ja palaamaan takaisin avioliittoon.
Jumalan tahto on, että avioliitto pysyy voimassa.
1 Kor 7:13-15
samoin
älköön vaimokaan, jos hänellä on mies, joka ei usko, ja tämä suostuu asumaan
hänen kanssaan, hyljätkö miestänsä. Sillä mies, joka ei usko, on pyhitetty
vaimonsa kautta, ja vaimo, joka ei usko, on pyhitetty miehensä, uskonveljen,
kautta; muutoinhan teidän lapsenne olisivat saastaisia, mutta nyt he ovat
pyhiä. Mutta jos se, joka ei usko, eroaa, niin erotkoon; veli ja sisar
eivät ole semmoisissa tapauksissa orjuutetut; sillä rauhaan on Jumala teidät
kutsunut.
Jos uskova ihminen elää uskottoman kanssa, joka
suostuu elämään uskovan kanssa, niin Raamattu opettaa jottei uskova saa
silloin hyljätä puolisoaan. Mutta jos uskomaton ottaa eron, niin silloin
uskova on vapaa tällaisesta avioliitosta. Raamattu siis antaa tällaisessa
tapauksessa uskovalle oikeuden avioeroon. Eikä uskova ole enää tähän
avioliittoon orjuutettu. Voiko tällainen uskova avioitua sitten uudelleen?
Silloin kun Raamattu antaa oikeuden avioeroon, niin silloin tuo liitto on
lakkautettu eikä se enää sido eikä orjuuta uskovaa tuohon liittoon, vaan
silloin hän on minun mielestäni myös vapaa solmimaan uuden avioliiton.
Tämä Raamatun kohta tarkoittaa sitä kun ihminen on
jo naimisissa ja sitten tulee uskoon, mutta toinen ei tule. Uskovan ei ole
viisasta mennä naimisiin uskottoman kanssa, 2 Kor 6:15.
Vaimo on sidottu, niin kauan kuin
hänen miehensä elää
1 Kor 7:39
Vaimo on sidottu, niin kauan kuin hänen miehensä elää,
mutta jos mies kuolee, on hän vapaa menemään naimisiin, kenen kanssa tahtoo,
kunhan se vain tapahtuu Herrassa.
Aviopuoliso on sidottu aviopuolisoonsa niin kauan
kuin toinen kuolee ja sitten hän on vapaa menemään naimisiin, kunhan se
tapahtuu vain Herrassa. Tämä on Jumalan tahto, tähän tahtoon löysimme
Raamatusta vain kaksi poikkeusta synnin tähden; Huoruus antaa oikeuden eroon
sekä jos uskomaton aviopuoliso haluaa erota.
Silloin kun huoruus antaa oikeuden päättää avioliiton, niin
silloin se liitto ei ole enää voimassa eikä olemassa. Silloin kun huoruuden tähden
avioliitto on Jumalan silmissä laillisesti päättynyt, niin silloin ei enää
ole olemassa siitä liitosta aviomiestä eikä vaimoa, joten huoruuden tähden
uudelleen avioitumista ei myöskään tämä Raamatun kohta kiellä. Sillä silloin
ei enää ole kysymys aviomiehestä eikä vaimosta, kun liitto purkautuu huoruuden
tähden. Muta silloin jos ei ole huoruutta takana, niin silloin ei ole
perusteita avioliiton purkuun ja molemmat on sidottuu toisiinsa aviomiehenä
ja vaimona eikä silloin saa antautua toiselle puolisonsa eläessä.
Saako
huorin tehnyt anteeksi
Kuningas
Daavid oli Jumalan lapsi, jolla oli Pyhä Henki ja, joka kuului Jumalan
seurakuntaan. Daavid teki huorin ja murhautti sen naisen aviomiehen kenen
kanssa oli tehnyt huorin. Eli vakavia rikoksia kaikki Jumalan edessä.
1.
Haureus
2.
Murha
3. Asian peittäminen sekä salaaminen
Oliko
Daavid pelastettu? Daavid katui syvästi ja tunnusti syntinsä ja sai armon ja
anteeksiantamuksen Jumalan kasvojen edessä.
Jos
joku eroaa puolisostansa ilman huoruutta ja menee uudelleen naimisiin, niin
hän tekee syntiä. Mutta jos hän ymmärtääkin sitten tehneensä syntiä sekä
todella katuu syntiänsä niin hän saa saman armon ja anteeksiantamuksen kuin
kuningas Daavid sai, ja silloin kun elää armossa on myös pelastettu.
Samoin myös sellainen, joka tekee huoruuden ja eroaa puolisostaan sekä
avioituu uudelleen saa syntinsä anteeksi kun tekee parannuksen ja katuu
syntiänsä. Parasta olisi palata takaisin entisen aviopuolison luokse, mutta
usein ei se enää ole mahdollista, joten katumus eli parannus palauttaa meille
anteeksiantamuksen. Huorin tekemisen jatkaminen ei ole osoitus parannuksesta,
vaan osoitus mielen paatumuksesta sekä synnin rakastamisesta.
Mutta
en kehoita ketään kokeilemaan kuinka pitkälle Jumalan armo riittää. Eli en
kehota ketään murhaamaan enkä tekemään huorin, sillä ne ovat raskaita syntejä
Jumalan edessä. Älä siis kokeile kuinka pitkälle Jumalan armo riittää, vaan
pysy armossa sekä elä ja kasva siinä.
Sillä Jumalan armo on ilmestynyt
pelastukseksi kaikille ihmisille ja kasvattaa meitä, että me, hyljäten jumalattomuuden
ja maailmalliset himot, eläisimme siveästi ja vanhurskaasti ja jumalisesti
nykyisessä maailmanajassa, Tiit 2:11, 12.
Todellinen
Jumalan armo kasvattaa uskovaa hylkäämään jumalattomuuden eli syntielämän.
Joten myös huorintekijän on tunnustettava syntinsä sekä elettävä
vanhurskaasti tässä nykyisessä maailmanajassa, jotta hän voi vastaanottaa
Jumalan anteeksiantamuksen.
Loppukommentti
Jumalan tahto on siis, että avioeroa ei saa ottaa,
paitsi synnin tähden poikkeuksena on ne pari kohtaa, jotka käsittelin
edellä. Ennen uskoontuloa avioerot ja uudelleen avioitumiset voivat
olla tosi kiemuraisia ja vaikeita tapauksia, koska lapsia voi olla jo moneen
suuntaan. Useimmissa tapauksissa silloin on parasta pysyä olevassa olemassa
liitossa tai sitten Jumala voi johdattaa ja palauttaa parhaan mahdollisen
ratkaisun. Ensimmäiseen avioliittoonkin Jumala voi palauttaa, mutta usein
siihen ei enää ole paluuta.
Kun ihminen tulee uskoon,
niin silloin hän oppii tuntemaan terveen uskon kasvun kautta mikä on Jumalan tahto. Uskova ihminen tietää
Jumalan tahdon eikä hän saa tehdä huorin, vaan siitä täytyy tehdä parannus.
Jumalan tahto on meille aina paras tahto etsikäämme siis sitä mikä on Jumalan
tahto.
Petri Paavola 2003
|
|