|
Etusivulle
|
Raamatunopetuksia |
Anna palautetta
SaulusMedia |
Petri - Youtube
Seurakunta Jumalan sanassa
Jumalan
sanassa on selkeä opetus seurakunnasta. Jumalan kansa, siis ne ihmiset,
joilla on elävä yhteys Jumalan kanssa muodostavat seurakunnan. On olemassa
monenlaista käsitystä ja opetusta Jumalan seurakunnasta, tässä kirjoituksessa
käsittelen aihetta pelkästään Raamatun opetusten ja asioiden valossa sen
mukaan kuin ne ymmärrän.
Vanhan liiton seurakunta
Hebr. kielessä on neljä seurakuntaa tarkoittavaa sanaa, jotka
ovat: gahal = seurakunta, ihmisjoukko, qehillah = seurakunta,
kokoontuminen, edah = seurakunta, maqhel = seurakunta, joukko.
Jumala kutsui Israelin kansan ulos Egyptistä sen tähden, jotta
Israelin kansa voisi palvella seurakuntana elävää Jumalaa. Seurakunta on siis
kutsuttu ulos tämän maailman synnin harjoittamisesta.
2 Moos 17:1 Sitten kaikki israelilaisten seurakunta lähti liikkeelle Siinin
erämaasta ja matkusti levähdyspaikasta toiseen Herran käskyn mukaan.
3 Moos 8:5 Ja Mooses sanoi seurakunnalle: "Näin on Herra käskenyt
tehdä".
Seurakunta
on siis kutsuttu Jumalan tahdon mukaiseen elämään, niin oli vanhan liiton
seurakunta kutsuttu ja niin on myös uuden liiton seurakunta kutsuttu Jumalan
tahdon mukaiseen elämään.
Uuden liiton seurakunta
Kreik.
kielinen seurakunta sana on ekklesia, joka tarkoittaa
seurakuntaa, kansankokousta ja ulos kutsuttua joukkoa.
Jumalan seurakunta on kutsuttu ulos saatanan ja synnin
aiheuttamasta orjuudesta, vaeltamaan Jumalan Hengen ja sanan valkeudessa.
Jeesus on ovi; jos joku Jeesuksen kautta menee sisälle, niin hän
pelastuu, ja hän on käyvä sisälle ja käyvä ulos ja löytävä laitumen. Varas ei
tule muuta kuin varastamaan ja tappamaan ja tuhoamaan. Jeesus on tullut, että
heillä olisi elämä ja olisi yltäkylläisyys. Jeesus on se hyvä paimen. Hyvä
paimen antaa henkensä lammasten edestä. Saatana on tullut synnin kautta
varastamaan ihmiselämän, joka kuuluu Jumalalle. Saatana on tullut
synnin kautta tappamaan ihmiselämän, joka kuuluu Jumalalle. Saatana on tullut
tuhoamaan ihmiselämän, joka kuuluu Jumalalle. Joka pelastuu Jeesuksen kautta,
niin hän saa käydä sisälle Jumalan Hengen vaikutuspiiriin, mutta hän saa
myöskin käydä ulos tämän maailman hengestä ja sen vaikutuksesta. Ja silloin
hän on löytävä Hyvän Paimenen laitumen, jossa kasvaa rakkauden, ilon, rauhan,
pitkämielisyyden, ystävällisyyden, hyvyyden, uskollisuuden, sävyisyyden ja itsensähillitsemisen
hedelmä, jonka Jumala kasvattaa ja vaikuttaa sanansa ja Henkensä kautta
Jumalan lasten sydämissä.
Miten syntyi uuden liiton seurakunta?
Raamattu näyttää meille seurakunnan rakennuspiirustukset sekä
sen miten seurakuntaan tullaan sisälle.
Apt 2:14-47: Niin Pietari astui esiin niiden yhdentoista kanssa, korotti
äänensä ja puhui heille: "Miehet, juutalaiset ja kaikki Jerusalemissa
asuvaiset, olkoon tämä teille tiettävä, ja ottakaa minun sanani korviinne.
Eivät nämä ole juovuksissa, niinkuin te luulette; sillä nyt on vasta kolmas
hetki päivästä. Vaan tämä on se, mikä on sanottu profeetta Jooelin
kautta: 'Ja on tapahtuva viimeisinä päivinä, sanoo Jumala, että minä
vuodatan Henkeni kaiken lihan päälle, ja teidän poikanne ja tyttärenne
ennustavat, ja nuorukaisenne näkyjä näkevät, ja vanhuksenne unia uneksuvat.
Ja myös palvelijaini ja palvelijattarieni päälle minä niinä päivinä vuodatan
Henkeni, ja he ennustavat. Ja minä annan näkyä ihmeitä ylhäällä
taivaalla ja merkkejä alhaalla maan päällä, verta ja tulta ja
savupatsaita. Aurinko muuttuu pimeydeksi ja kuu vereksi, ennenkuin
Herran päivä tulee, se suuri ja julkinen. Ja on tapahtuva, että jokainen,
joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu.' Te Israelin miehet, kuulkaa
nämä sanat: Jeesuksen, Nasaretilaisen, sen miehen, josta Jumala todisti
teille voimallisilla teoilla ja ihmeillä ja merkeillä, joita Jumala hänen
kauttansa teki teidän keskellänne, niinkuin te itse tiedätte, hänet, joka
teille luovutettiin, Jumalan ennaltamäärätyn päätöksen ja edeltätietämyksen
mukaan, te laista tietämättömien miesten kätten kautta naulitsitte ristille
ja tapoitte. Hänet Jumala herätti ja päästi kuoleman kivuista, niinkuin ei
ollutkaan mahdollista, että kuolema olisi voinut hänet pitää. Sillä
Daavid sanoo hänestä: 'Minä näen alati edessäni Herran, sillä hän on minun
oikealla puolellani, etten horjahtaisi. Sentähden minun sydämeni
iloitsee ja kieleni riemuitsee, ja myös minun ruumiini on lepäävä toivossa;
sillä sinä et hylkää minun sieluani tuonelaan etkä salli Pyhäsi nähdä
katoavaisuutta. Sinä teet minulle tiettäviksi elämän tiet, sinä täytät
minut ilolla kasvojesi edessä.' Te miehet, veljet, on lupa teille rohkeasti
sanoa, mitä kantaisäämme Daavidiin tulee, että hän on sekä kuollut että
haudattu; onhan hänen hautansa meidän keskellämme vielä tänäkin
päivänä. Koska hän nyt oli profeetta ja tiesi, että Jumala oli valalla
vannoen hänelle luvannut asettavansa hänen kupeittensa hedelmän hänen
valtaistuimelleen, niin hän edeltä nähden puhui Kristuksen
ylösnousemuksesta, sanoen, ettei Kristus ollut jäävä hyljätyksi tuonelaan
eikä hänen ruumiinsa näkevä katoavaisuutta. Tämän Jeesuksen on Jumala
herättänyt, minkä todistajia me kaikki olemme. Koska hän siis on
Jumalan oikean käden voimalla korotettu ja on Isältä saanut Pyhän Hengen
lupauksen, on hän vuodattanut sen, minkä te nyt näette ja kuulette.
Sillä ei Daavid ole astunut ylös taivaisiin, vaan hän sanoo itse: 'Herra
sanoi minun Herralleni: Istu minun oikealle puolelleni, kunnes minä
panen sinun vihollisesi sinun jalkojesi astinlaudaksi.' Varmasti
tietäköön siis koko Israelin huone, että Jumala on hänet Herraksi ja
Kristukseksi tehnyt, tämän Jeesuksen, jonka te ristiinnaulitsitte." Kun
he tämän kuulivat, saivat he piston sydämeensä ja sanoivat Pietarille ja
muille apostoleille: "Miehet, veljet, mitä meidän pitää
tekemän?" Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus
ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne
anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan. Sillä teille ja
teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat,
ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu." Ja monilla muillakin
sanoilla hän vakaasti todisti; ja hän kehoitti heitä sanoen: "Antakaa
pelastaa itsenne tästä nurjasta sukupolvesta". Jotka nyt
ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi
sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua. Ja he pysyivät apostolien opetuksessa
ja keskinäisessä yhteydessä ja leivän murtamisessa ja rukouksissa. Ja
jokaiselle sielulle tuli pelko; ja monta ihmettä ja tunnustekoa tapahtui
apostolien kautta. Ja kaikki, jotka uskoivat, olivat yhdessä ja pitivät
kaikkea yhteisenä, ja he myivät maansa ja tavaransa ja jakelivat kaikille,
sen mukaan kuin kukin tarvitsi. Ja he olivat alati, joka päivä,
yksimielisesti pyhäkössä ja mursivat kodeissa leipää ja nauttivat ruokansa
riemulla ja sydämen yksinkertaisuudella, kiittäen Jumalaa ja ollen kaiken
kansan suosiossa. Ja Herra lisäsi heidän yhteyteensä joka päivä niitä, jotka
saivat pelastuksen.
Evankeliumin julistus
Pietari
julisti evankeliumia ylösnousseesta Jeesuksesta Kristuksesta Jerusalemissa,
jonka seurauksena useat kuulijat saivat piston sydämeensä eli Pyhä Henki
näytti heille todeksi synnin ja vanhurskauden sekä tuomion, näin he
tulivat uskoon.
Jumalan
seurakuntaan tullaan sisälle aina samalla tavalla eli evankeliumin
julistuksen kautta. Usko tulee siis evankeliumin kuulemisesta ja kuuleminen
Kristuksen Jeesuksen evankeliumin kautta, Room 10:17.
Esim.
lut. kirkko opettaa, että sylivauva liitetään vesikasteessa Jumalan
seurakuntaan, mutta näinhän ei asia ole, sillä Raamattu opettaa asiasta
seuraavasti: Jumala antaa Pyhän Hengen niille, jotka uskovat Jeesukseen
eli uskon kautta saadaan luvattu Pyhä Henki, Gal 3:14. Raamattu
opettaa myös että uskovat ovat kastettu yhdeksi ruumiiksi eli seurakunnaksi
Pyhässä Hengessä, 1 Kor 12:13. Raamattu opettaa siis, että uskon syntymisen
seurauksena ihminen liittyy Jumalan seurakuntaan, jonka jälkeen vasta otetaan
vesikaste Herran Jeesuksen
nimessä.
Uudestisyntymisessä
ihminen syntyy Jumalan lapseksi ja liittyy seurakuntaan siten, että hän
sitoutuu säännöllisesti kokoontumaan seurakuntana yhteen sekä elämään veljeys
ja sisar yhteydessä myös yhteen kokoontumisten ulkopuolellakin toisiaan
auttaen ja tukien. Seurakunta voi muodostua hyvinkin suureksi ja silloin voi
olla tarpeellista laittaa seurakunnan jäsenten yhteystiedot ylös.
Yhteystiedot saattavat olla joskus tarpeellisia seurakunnan jäsenten keskinäisen
yhteyden ylläpitämiseksi. On syytä kuitenkin muistaa ettei yhteystiedot ole
sama kuin seurakunnan jäsenrekisteri, sillä vain taivaassa on seurakunnan
täydellinen jäsenluettelo.
Seurakuntaan
tullaan sisälle vain sen jälkeen, kun evankeliumi tekee ihmisestä syntisen,
joka saa aikaan Jumalan armovaikutuksen kautta parannuksen tekemisen, jonka
seurauksena otetaan uskossa vastaan Jeesus Kristus Herraksi ja Vapahtajaksi.
Näin ihmisestä tulee Jumalan lapsi sekä Jeesuksen opetuslapsi. Näin ihminen
saa syntinsä anteeksi ja hänet siirretään saatanan vallasta Jumalan
valtakunnan kansalaiseksi, Apt 26:17,8.
Vesikaste ja parannus
Ne
jotka ottivat sanan vastaan ottivat myös vesikasteen Herran Jeesuksen nimeen.
Uskoon tulemista seuraa vesikaste eikä sitä voida antaa kenellekään ennen
uskon syntymistä. Nyt on huomattava, että uskoontulo on askel seurakuntaan
eikä vesikaste. Joissakin seurakunnissa opetetaan, että vesikaste liittää
uskovan seurakuntaan, mutta Raamatussa ei missään ole sellaista opetusta.
Vesikaste on uskon elämän syntymisen seuraamus. Uskon elämän syntymisen
seurauksena ihminen syntyy Jumalan seurakuntaan. Kun puhutaan seurakuntaan
liittymisestä, niin liittyminen tarkoittaa sitä kun paikkakunnalla olevat
uskovat sitoutuvat kokoontumaan seurakuntana yhteen rakentumaan Jumalan
sanasta. Seurakuntaan liittyminen tapahtuu siis
uskoontulon seurauksesta, seurakuntaan ei siis liitytä paperijäsenyyden kautta.
Paperijäsenyydellä tarkoitan nimen kirjoittamista jonkun uskonnollisen
puolueen jäsenrekisteriin. Raamatun selvä opetus on, että uskoontulon
seurauksena ihminen syntyy Jumalan lapseksi ja seurakuntaan. Mutta,
uskoontulo jälkeen uskovan tulee sitoutua säännölliseen seurakunnan
kokoontumiseen.
Parannuksen
tekemisen jälkeen tulee mennä kasteelle ja parannuksen tekemisen jälkeen, kun
ihminen tunnustaa syntinsä annetaan synnit anteeksi ja Kristuksen
lahjavanhurskaus.
Pietari
julisti, että sama lupaus on annettu myös lapsille sekä kaikille, jotka
kaukana ovat. Mikä oli tuo lupaus?
Lupaus
kuului: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen
Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen
lahjan. Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja
kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän
Jumalamme, kutsuu.
Lupaukseen
kuului ensin parannuksen teko ja vasta sitten kaste. Parannuksen
tekemisestä seuraa kaste ja Pyhän Hengen saaminen sekä syntien
anteeksiantamus.
Lupaus
ei tarkoittanut lasten kastamista, vaan
parannuksen teosta seuraavia lupauksia eli kasteen
vastaanottamien ja lupaus Pyhästä Hengestä.
Sanoihan Jeesuskin evankeliumissa: "TEHKÄÄ
PARANNUS JA USKOKAA EVANKELIUMI."
Lapsetkin saavat tämän lupauksen mukaan seurata evankeliumin
järjestystä, eli ensin parannuksen teko ja sitten kaste sekä Pyhän Hengen
lahja.
Parannuksen
tekeminen ei ole ihmisen teko, vaan Jumalan armoteko, sillä se on Jumalan
armoa, kun Jumala Pyhän Hengen ja Sanansa kautta näyttää ihmisen olevan
syntinen. Ihminen ei tee parannusta siis itse omin voimin, vaan Jumalan
armovaikutuksen vaikuttamana, sillä uskon syntyminen on Jumalan teko eikä
ihmisen teko.
Apostolinen opetus
Uskoon
tulleet myös pysyivät apostolien opetuksissa, joka tarkoittaa, että he
pysyivät Raamatun eli Jumalan sanan opetuksessa. Jumalan seurakunnan ainoa
uskon elämän ja opin lähde on Raamattu. Pyhä Henki avaa seurakunnalle
Raamatun sanaa, Joh 16:13.
Liian
monet ihmisten tekemät "tunnustuskirjat" ohjaavat ja sitovat monia
uskovia ihmisten uskonnollisten puolueiden perinnäissääntöjen ikeiden alle.
Raamattu on ainoa Jumalan sanan ilmoitus, joten pyydä Jumalaa sieltä avaamaan
sinulle Hänen sanansa aarteita.
Seurakunnan sekä paikallisseurakunnan keskinäinen yhteys
Raamattu
opettaa, että on olemassa vain yksi Kristuksen ruumis eli seurakunta, Room
12:5; 1 Kor 10:17; Ef 4:4. Raamatullinen seurakunta on siis yksi eli kaikki
uskovat ympäri maailman ovat yhden ja saman seurakunnan jäseniä. Seurakunta
on siis yksi. Ei ole olemassa montaa eri seurakuntaa. Tästä seurakunnan
ykseydestä on uskovien pidettävä kiinni, sillä eriseuraisuus on Gal 5 luvun
mukaan lihan teko.
Paikallisseurakunta
Jokainen
uskova kuuluu paikkakuntansa seurakuntaan. Seurakunnan on kokoonnuttava
yhteen, sillä näin seurakunta rakentuu yhdessä Jumalan sanasta. Irtolaisuus
eli seurakuntaan ”kuulumattomuus” on sitä, jos emme suostu sitoutumaan
säännölliseen seurakunnan kokoontumiseen. Tällaisesta irtolaisuudesta on
tehtävä parannus.
Tänä
päivänä on olemassa monia erinimisiä herätysliikkeitä erilaisilla opin
painotuksilla. Sekä herätysliikkeiden ulkopuolella on myös erilaisia
ryhmittymiä erilaisilla opin painotuksilla. Jumalan seurakunta on kuitenkin
yksi eikä sitä saa jakaa erilaisiin puolueisiin. Olemme siis Jumalan kansana
hajaannuksen tilassa eri erilaisissa puolueissa. Tämä tosiasia on jokaisen
Jeesusta rakastavan uskovan myönnettävä, muuten tuemme hajaannusta, joka on
lihan tekona synti. Oikea seurakunta koostuu uudestisyntyneistä uskovista,
jotka ovat valitettavasti hajaannuksessa erinimisissä herätysliikkeissä, sekä
kirkoissa ja näiden ulkopuolella. Mutta Jumalan tahto on, jotta olisimme
yksi, niin kuin Hän ja Isä yksi ovat.
Raamattu
opettaa, jotta Herra lisää seurakuntaan ne, jotka pelastuvat.
Apt 2:47:
Praising God, and having favour with all the people.
And the Lord added to the church daily such as should be saved.
King James version kääntää
jakeen oikein, niin kuin se on alkutekstissä. Herra itse lisäsi
seurakuntaansa ne, jotka pelastuivat.
Lihan
teko ja lahko on sitä, kun erottaudumme jonkun Raamatulle vieraan nimikyltin
taakse omaan puolueeseemme. Sekin on lihan tekoa, jos joku julistautuu
olevansa Jumalan seurakunnassa ja, sillä verukkeella eristäytyy muista
uskovista. Lahko on siis aina sellaista, jossa eristäydytään jonkun ryhmän
sisälle, jolla tavoin eristäydytään muista uskovista. Raamattu on nimennyt jo
seurakunnan, ja antanut sille nimen, meidän ei tarvitse sille enää keksiä
erilaisia nimiä.
Lahkohenki
valitsee ja hyväksyy jäsenikseen samanlaisen opin perustalla olevat uskovat.
Raamatun opetus on, jotta Meidät kastetaan Pyhässä Hengessä yhdeksi ruumiiksi
sekä meidän tulee pyrkiä säilyttämään Hengen yhteys rauhan yhdyssiteellä.
Lihallinen uskova valitsee siis opin perusteella, mutta hengelliset
kokoontuvat yhteen ykseyden perustalle Pyhän Hengen vaikuttamina. Oppi ei
siis yhdistä, vaan Henki. Kun Henki yhdistää rakkauden siten, niin silloin
myös alkaa löytymään opillista yksimielisyyttäkin.
Jumalan
tahto on, että jokaisella paikkakunnalla, missä on Jumalan seurakunta, on
vain yksi Jumalan seurakunta. Koska Jeesuksella on vain yksi seurakunta eikä
monta erilaista ja erinimistä seurakuntaa. Jumalan tahto on siis, että
hajaannus loppuisi ja seurakunta voisi rakentua yhdessä yhtenä Jumalan
kansana. Koskaan ei kuitenkaan päästä siihen, että kaikki uskovat suostuvat
hylkäämään puolueensa, jotta voisimme olla yhtä Jumalan kansana. Mutta, jos
rakastamme Jeesusta sekä Hänen totuuden sanaansa niin mikä estää meitä
kokoontumasta yhteen yhtenä seurakuntana. Näen asian siten, että ne jotka
rakastavat enemmän Jeesusta kuin ihmistekoisia puolueita hylkäävät kaikenlaisen
puoluekristillisyyden ja alkavat kokoontumaan yhteen yhtenä Jumalan kansana
Jeesuksen Kristuksen nimessä.
Monet
uskovat ovat rakastuneita puolueisiinsa eivätkä he halua jättää puolueitansa,
vaan uskollisesti vaalivat siellä isien perinnäissääntöjä. Meidän tulee
Jeesuksen opetuslapsina rakastaa kaikkia Jumalan lapsia, vaikka he haluavat
rakentaa omia puolueitansa. Me saamme siis pitää kaikkia uskovia rakkaina
sisarina ja veljinä, vaikka he eivät koskaan halua tulla yhteen Jumalan
kansana, vaan jäävät omiin puolueisiinsa.
Kokoontuminen
Raamatusta näemme esim. miten Rooman seurakunta kokoontui.
Roomassa oli vain yksi seurakunta ei monia eri nimisiä seurakuntia. Paavali
lähetti tervehdyksen Priskalle ja Akylaalle ja seurakunnalle, joka
kokoontui heidän kodissaan. Paavali lähetti tervehdyksen Asynkritukselle,
Flegonille, Hermeelle, Patrobaalle, Hermaalle ja veljille, jotka olivat
heidän kanssansa. Paavali lähetti tervehdyksen Filologukselle ja
Julialle, Nereukselle ja hänen sisarelleen ja Olympaalle ja kaikille pyhille,
jotka ovat heidän kanssansa.
Jumalan Pyhä Henki koordinoi Rooman seurakunnan kokoontumaan eri
paikkoihin. Ihmiset asuivat eri puolilla Roomaa ja kaupunki oli suuri ja
uskovien kokoontumisten kannalta oli järkevää lähellä asuvien kokoontua
keskenään. Mutta, varmasti suurempi syy oli keskinäisen rakentumisen
onnistuminen, sillä suuren joukon kokoontuessa yhteen on vaikeampi rakentua
Raamatun opettaman keskinäisen vuorovaikutuksen periaatteella.
Kyllä seurakunta voi myös kokoontua kokonaisuudessaan yhteen,
mutta selvästi Raamatun painotus on sellaisessa kokoontumisessa, jossa
kaikilla on mahdollisuus osallistua yhteiseen rakentumiseen. Raamatusta
nähdään, että Pyhä Henki johdatti seurakuntaa kokoontumaan koteihin sekä
julkisiin rakennuksiin. Kokoontumispaikka on siis Jumalan johdatuksen
mukainen asia. Se on kyllä huomattavaa, että alkuseurakunta käytti
kokoontumisessaan paljon eri koteja. Tähän on varmasti se syy, että uskovien
kokoontuessa pienempiin ryhmiin eri koteihin päästiin tehokkaasti keskinäiseen
rakentumiseen.
Raamattu opettaa Efesolaiskirjeen 4 luvussa, että seurakunnan
tulee vaeltaa saamansa kutsumuksen arvon mukaisesti. Seurakunnan tulee
kaikessa nöyryydessä sekä pitkämielisyydessä kärsiä toinen toisiansa
rakkaudessa. Seurakunnan tulee myös pyrkiä säilyttämään Hengen yhteys ja
yhden seurakunnan ykseys rauhan yhdyssiteellä. Seurakunta ei siis saa
hajaantua eriseuroihin ja erilaisiin puolueisiin.
Seurakunnan tulee erilaisilla palvelutehtävillä ja armoituksilla
rakentaa toinen toisiansa niin, että seurakunnan jäsenet voivat rakentaa
Kristuksen ruumista kasvamaan Jumalan tuntemisessa. Kokoontumisen tarkoitus
on, että uskovat pääsevät yhteyteen uskossa ja Jumalan tuntemisessa sekä
täyteen miehuuteen uskon elämässään. Seurakunnan tulee noudattaa Jumalan
sanan totuutta rakkaudessa, koska sillä tavoin seurakunta kasvaa Jeesukseen
Kristukseen.
Seurakunnan tulee kokoontua yhteen rakentumaan yhteisestä
uskosta. Raamattu opettaa Ef 4 luvussa seurakunnan kokoontuvan rakentumaan
yhteen, joka tarkoittaa sitä, että kaikki seurakunnan jäsenet rakentavat seurakuntaa
niillä armoituksilla, joita Jumala on heille antanut. Ymmärrämme, että
pienimmissä ryhmissä vain on tällainen keskinäisen vuorovaikutuksen
mahdollisuus. Tämän tähden Pyhä Henki koordinoi Rooman seurakunnan
kokoontumaan eri paikkoihin, mutta seurakunta pysyi kuitenkin yhtenä, eikä
Roomassa ollut monta eri seurakuntaa.
Roomassa oli vain yksi seurakunta, joka kokoontui eri paikoissa.
Roomassa ei siis ollut montaa erinimistä seurakuntaa. Mekin voimme kokoontua
samalla tavalla kuin Roomassa kokoonnuttiin. Mutta, miksi se ei onnistu tänä
päivänä?
Liha hallitsee Hengen sijasta
Raamattu opettaa, että paikallisseurakuntaa johtavat
vanhimmat,
jotka ovat seurakunnan johtajia sekä paimenia. Jumala on säätänyt sanaansa,
että ryhmä miehiä yhdessä johtaa yhtä Jumalan seurakuntaa yhdellä
paikkakunnalla. Hajaannuksen tilassa olevassa seurakunnassa on yhdellä
paikkakunnalla monta erinimistä seurakuntaa, jota johtaa yleensä yksi mies,
jolla on apunaan vanhimmisto! Johtajatauti on hajaannuksen yleisin syy.
Tällainen halu yksinjohtamiseen ja sen opettaminen on siemen hajaannukselle.
Ihminen usein uskovanakin haluaa hallita ja johtaa yksin omaa puoluettansa.
Tällainen halu ja yksin johtaminen on lihallisuutta sekä synti Jumalan
edessä, sillä Raamattu opettaa, että paikallisseurakuntaa johtavat vanhimmat
eikä yksi mies.
Ihmisen lihassa asuu myös lahkohenki, joka haluaa erottautua
muista ihmisistä, yleensä tällä motiivilla; ihminen haluaa olla parempi kuin
toinen tai oikeaoppisempi kuin toinen. On hajaannuksen syy mikä tahansa, niin
se on aina lihallisuutta sekä syntiä Jumalan edessä. Vain sellainen hajaannus
on hyväksyttävää, missä joudutaan selkeän harhaopin takia vetäytymään eroon niistä,
jotka opettavat selvää harhaoppia.
Seurakunnan nimi
Onko seurakunnan nimellä väliä? Kyllä on. Millä nimellä Raamattu
nimittää seurakuntaa? Raamattu nimittää seurakuntaa mm. näin:
-
Korintossa olevalle Jumalan seurakunnalle, Kristuksessa
Jeesuksessa pyhitetyille, jotka ovat kutsutut ja pyhät, ynnä kaikille, jotka
avuksi huutavat meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimeä kaikissa
paikkakunnissa, niin omissaan kuin meidänkin.
1kor 1:2
-
Paavali, apostoli, virkansa saanut, ei ihmisiltä eikä ihmisen
kautta, vaan Jeesuksen Kristuksen kautta ja Isän Jumalan, joka on hänet
kuolleista herättänyt, ja kaikki veljet, jotka ovat minun kanssani, Galatian
seurakunnille.
Gal 1:1,2
-
Paavali, Jumalan tahdosta Kristuksen Jeesuksen apostoli,
Efesossa oleville pyhille ja uskoville Kristuksessa Jeesuksessa.
Ef 1:1
-
Paavali ja Timoteus, Kristuksen Jeesuksen palvelijat, kaikille pyhille
Kristuksessa Jeesuksessa, jotka ovat Filippissä, sekä myös seurakunnan
kaitsijoille ja seurakuntapalvelijoille.
Fil 1:1
-
Kolossassa asuville pyhille ja uskoville veljille
Kristuksessa. Armo teille ja rauha Jumalalta, meidän Isältämme!
Kol 1:2
-
Paavali ja Silvanus ja Timoteus tessalonikalaisten
seurakunnalle Isässä Jumalassa ja Herrassa Jeesuksessa Kristuksessa. Armo
teille ja rauha! 1 Tess 1:1
-
Kirjoita kirjaan, mitä näet, ja lähetä niille seitsemälle seurakunnalle,
Efesoon ja Smyrnaan ja Pergamoon ja Tyatiraan ja Sardeeseen ja Filadelfiaan
ja Laodikeaan".
Ilm 1:11"
-
Tervehtikää toisianne pyhällä suunannolla. Kaikki Kristuksen
seurakunnat tervehtivät teitä.
Room 16:16
-
Aasian seurakunnat tervehtivät
teitä. Monet tervehdykset Herrassa lähettävät teille Akylas ja Priska sekä
heidän kodissaan kokoontuva seurakunta.
1 Kor 16:19
Raamattu nimittää siis seurakuntaa Jumalan seurakunnaksi
Roomassa, Tessalonikiassa, jne. Silloin kun Raamattu käyttää monikkomuotoa
seurakunnasta se tarkoittaa laajemman alueen seurakuntia, esim. Aasian
seurakunnat. Samoin jos puhumme pohjanmaalla olevista seurakunnista, käytämme
monikkomuotoa. Mutta seurakunta on jokaisella paikkakunnalla yksi Jumalan
seurakunta esim. Lapualla kokoontuva Jumalan seurakunta. Todellakin Raamattu
tuntee vain yhden paikkakunnalla olevan Jumalan seurakunnan sekä nimittää
paikkakunnalla olevaa seurakuntaa Jumalan seurakunnaksi. Tässäkin asiassa
meidän tulee seurata Raamatun ilmoitusta ja antaa seurakunnalle se nimi,
minkä Jumala on sille antanut. Miksi keksimme ja annamme mitä ihmeellisimpiä
nimiä seurakunnalle?
Yleisin puolustus mitä ihmeellisimmille nimille, joita
seurakunnalle annetaan on se kun maailmassa olevat yhdistyslait sekä
rekisteröitymislait määräävät, että yhdistykselle on annettava nimi. Tämä
asia ei kuitenkaan muodostu esteeksi ettemme voisi pitäytyä tässä nimi
kysymyksessä Raamatullisessa ilmoituksessa.
Otan esimerkin; Paikkakunnalle syntyy evankeliumin julistuksen
kautta seurakunta. Seurakuntalaiset voivat rekisteröidä yhdistyksen, jotta
raha-asiat ja muut käytännön asiat tulevat hoidettua laillisesti ja lain
mukaisesti. Seurakuntalaiset voivat rekisteröidä yhdistyksen, vaikka nimellä
Laupias samarialainen, mutta tätä nimeä seurakunta käyttää vain tämän
maailman yhdistyksen lain tarvitsemiin asioihin. Mutta seurakunta tulee
koolle ja on olemassa vain Jumalan seurakuntana, sillä Raamattu ei tunne
sellaista seurakunnan nimeä kuin Laupias samarialainen. Minusta meidän tulee
pystyä uskomaan myös tässä nimi kysymyksessä Raamatun omaa ilmoitusta.
Rekisteröityminen yhdistykseksi ei tee seurakunnasta
seurakuntaa, vaan seurakunta on olemassa silloin kun paikkakunnalla on joukko
uskovia ihmisiä. Tämä on erittäin tärkeätä ymmärtää, ettei seurakunta ole
rakennus eikä herätysliike, vaan seurakunta on uskovat ihmiset. Seurakunnan
rekisteröityminenkään ei ole pakollinen toimenpide, vaan se toteutetaan
silloin jos rahaan liittyvät ja muut asiat vaativat lain edellyttämiä
toimenpiteitä.
Herätysliikkeet
Jokainen uskova joka on tullut uskoon ja uudestisyntynyt Jumalan armosta kuuluu Jumalan seurakuntaan, eli Kristuksen
ruumiiseen riippumatta siitä mihin herätysliikkeeseen tai kirkkokuntaan hän kuuluu. Eri herätysliikkeissä, kirkkokunnissa tai niiden
ulkopuolella olevat Herran Jeesuksen opetuslapset ovat kaikki Jumalan lapsia sekä veljiä ja sisaria Herrassa toinen toisilleen.
Se on totta, että Jumala on käyttänyt ja käyttää hyvinkin
voimakkaasti näiden eri herätysliikkeitten sisällä olevia ihmisiä.
Mutta se, että Jumala käyttää näiden hajallaan olevien herätysliikkeiden
sisällä olevia ihmisiä ei johdu näistä herätysliikkeistä, vaan siitä, että näiden
liikkeiden sisältä löytyy ihmisiä, jotka ovat siten antautuneet Jumalalle,
että Hän voi käyttää ihmistä evankeliumin eteenpäin menemiseksi. Kiitos
Jumalalle, että näitä antautuneita uskovia löytyy jokaisesta
herätysliikkeestä. Herätysliikkeissä olevat uskovat ihmiset ovat siis Jumalan
seurakuntaa eikä herätysliike.
Se on jo hyvin jos eri herätysliikkeissä olevat uskovat pystyvät
myöntämään, että muissa herätysliikkeissä on myös Jumalan lapsia. Se on jo
paremmin jos eri herätysliikkeissä olevat uskovat pystyvät yhteistyöhön
muissa herätysliikkeissä olevien Jumalan lasten kanssa. Tällä en tarkoita
ekumeenista yhteyttä, jossa yritetään sulauttaa yhteen uskonnolliset
valtiokirkkolaitokset ja vapaiden suuntien herätysliikkeet sekä eri
uskontojen edustajat, joista muodostuu ilmestyskirjan kuvaama suuri portto.
Todellinen uskovien yhteys on Jeesuksen uudestisynnyttämien uskovien välistä
ykseyttä, joka perustuu apostoliseen opetukseen (Jumalan sana) ja uskovien
ykseyteen ja leivän murtamiseen ja rukoukseen, Apt 2:41,42. Tämä ykseys on
sitten Jeesuksen Kristuksen tahto seurakuntaansa nähden. Yksi seurakunta,
jossa keskinäinen rakkaus vaikuttaa.
1 Kor1:
10-13 Mutta minä kehoitan teitä, veljet, meidän Herramme Jeesuksen
Kristuksen nimeen, että kaikki olisitte puheessa yksimieliset ettekä
suvaitsisi riitaisuuksia keskuudessanne, vaan pysyisitte sovinnossa ja teillä
olisi sama mieli ja sama ajatus. Sillä Kloen perheväeltä olen saanut
teistä kuulla, veljeni, että teillä on riitoja keskuudessanne.
Tarkoitan sitä, että yksi teistä sanoo:
"Minä olen Paavalin puolta", toinen: "Minä Apolloksen",
joku taas: "Minä Keefaan", joku vielä: "Minä
Kristuksen". Onko Kristus jaettu? Ei kaiketi Paavali ole
ristiinnaulittu teidän edestänne? Vai oletteko te kastetut Paavalin nimeen?
Ef 4:1-5:
Niin
kehoitan siis minä, joka olen vankina Herrassa, teitä vaeltamaan, niinkuin
saamanne kutsumuksen arvo vaatii, kaikessa nöyryydessä ja
hiljaisuudessa ja pitkämielisyydessä kärsien toinen toistanne rakkaudessa
Ef 4:3:ssa oleva sana yhteys on kreik. henotes, joka tarkoittaa
voimakkaimmin ykseyttä eli henotes tarkoittaa ykseys. Henotes
tulee kreikan sanasta yksi.
Raamattu opettaa, ettei seurakuntaa saa jakaa eri puolueisiin.
Uskovien tulee olla yksimielisiä. Uskovien tulee kärsiä nöyryydessä ja
rakkaudessa toinen toistaan, jotta yhden ruumiin eli seurakunnan Hengen
ykseys säilyy. Meillä ei ole oikeutta jakaa yhtä Kristuksen seurakuntaa
eriseuroihin. Paavalin sanoin onko Kristus jaettu??? Riidat ja sen
seurauksena eri opit ovat hajaannukseen syynä. Mutta ne Paavali jyrkästi
tuomitsi ja kirjoitti Pyhässä Hengessä, että uskovien tulee olla
yksimieliset, sillä on vain YKSI usko, ei montaa erilaista uskoa ja on vain
YKSI seurakunta, ei monta erilaista seurakuntaa. Lihallisuus, ylpeys ja
oikeassa olemisen tarve on hajaannuksen syynä. Raamattu opettaa ja ohjaa,
että uskovilla tulee olla nöyrä mieli ja tulee olla valmiita kärsimään toinen
toistaan. rakkaudessa, jotta yksimielisyys säilyy seurakunnassa. Raamatun
selvä opetus on yksi seurakunta totuus. Raamattu pitää eriseuroja lihan
tekoina. Raamatun sanan edessä ja Jumalan edessä en minä ainakaan uskalla
puolustella nykyistä eriseuraisuuden tilaa.
Rukoushuoneita seurakunta saa rakentaa, jos näin Pyhä Henki johtaa.
Kunhan muistamme, että seurakunta on rakennuksen sisällä kokoontuva uskovien joukko.
Eli seurakunta ei ole rakennus. Seurakunta voi kokoontua myös kodeissa niin
kuin paljon alkuseurakunnassa kokoonnuttiin. Jos Pyhä Henki johtaa voi
seurakunta kokoontua myös vaikka vuokratiloissa. Roomassa oleva yksi
seurakunta kokoontui monissa eri kodeissa, mutta pysyi silti yhtenä
seurakuntana, jossa uskottiin samalla tavalla ja samaan Raamattuun. Uskovat
voivat siis kokoontua paikkakunnalla monissa eri paikoissa, mutta yhtenä
Jumalan seurakuntana eikä monenlaisten nimikylttien takana eriseuroissaan.
Niin kuin aiemmin kirjoitin seurakuntalaiset voivat perustaa
yhdistyksen, jos seurakunta tarvitsee toiminnalleen yhdistyslain edellyttämiä
toimia esim, raha-asioiden ym. asioiden hoitoon. Nyt lue tarkkaan ettei tule
väärinkäsityksiä. Jos seurakuntalaiset rekisteröivät yhdistyksen, jotta lain
vaatimat asiat tulee täytetyiksi, niin seurakuntalaiset voi rekisteröidä
yhdistyksen vaikka esim. nimellä Laupias samarialainen. Mutta seurakunnan
nimi on Jumalan seurakunta, laupias samarialainen nimi on vain yhdistyksen
nimi, jota käytetään vain maailman yhdistys lain tähden. Mutta kuitenkin
seurakunta tulee koolle Jumalan seurakunnan nimellä ja toimii Jumalan
seurakuntana. Seurakunta on siis Jumalan seurakunta. Raamattu itse nimittää
paikkakunnalla olevaa seurakuntaa Jumalan seurakunnaksi ja onhan Herra Jeesus
seurakunnan pää. Kun kerran Jumalan tahto on, että seurakunnan nimi on
Jumalan seurakunta, niin en minä ainakaan uskalla keksiä sille muuta nimeä.
Totuushan on se, että eriseurat ovat ottaneet vielä eriseuraisuuden merkiksi
erilaiset nimet, joissa he opettavat hyvinkin erilaisia oppeja.
Monet syyttävät seurakunnan ykseydestä opettavia
uuden puolueen perustamisesta, otan tähän yhden esimerkin, joka kannattaa
lukea tarkasti:
Jumalan sana opettaa yhdestä seurakunnasta, on siis vain yksi
seurakunta. Katsomme paikkakunnalle, jossa on vapaaseurakunta,
helluntaiseurakunta ja baptistiseurakunta, siis kolme eriseuraa, johon
hajaantuneena Jumalan kansa on. Kun Jumalan sana tuntee vain yhden Jumalan
seurakunnan, niin alamme opettamaan ja julistamaan tätä seurakunta totuutta
paikkakunnilla. Ja sen seurauksena kaikista näistä eriseuroista alkaa tulla
ihmisiä yhteen, jotka alkavat kokoontua yhtenä Jumalan seurakuntana
paikkakunnillaan. Kumpi on parempi vaihtoehto antaa Jumalan kansan olla
hajaannuksen tilassa vai julistaa ja kertoa Paavalin tavoin, jotta seurakunta
ei saa jakaantua eriseuroihin? Minä uskon, että se on Jumalan tahto, jotta
eriseuroistaan ulos tulevat alkavat kokoontumaan Jumalan tahdon mukaiseen
seurakuntayhteyteen eli ykseyteen. Ja ne jotka jäävät omiin puolueisiinsa he
kapinoivat silloin Jumalan tahdon mukaista seurakunta järjestystä vastaan
jäämällä hajaannukseen tilaan. Selvästi parempi vaihtoehto on, että
eriseuroistaan ulos tulevat muodostavat yhteyden ja hylkäävät eriseuraisuuden
kun kaikki jäisivät puolueisiinsa. Tämä osoittaa niiden kohdalla, jotka
alkavat kokoontumaan yhteen Raamatullista ojentautumista. Kun taas ne, jotka
jäävät puolueisiinsa heistä paljastuu puoluehenki. Lihallinen uskova näkee uuden
neljännen puolueen, mutta Jumala näkee muutamien lastensa Raamatullisen
ojentautumisen ykseyden perustalle sekä puoluehengen vallassa olevat uskovat,
jotka hylkäävät Raamatullisen seurakunnan perustuksen jäämällä hajaannuksen
tilaan.
Seurakunnan
ykseyden puolestapuhujia jotkut parjaavat susiksi.
Susista
puheen ollen, minusta näyttää siltä, että sudet ovat sittenkin niitä, jotka
haluavat pitää lauman hajaannuksen tilassa. Susi ei suinkaan halua koota
laumaa yhteen, vaan haluaa sen olevan hajallaan. Apt 20:29,30 Minä
tiedän, että minun lähtöni jälkeen teidän keskuuteenne tulee julmia susia, ja
teidän omasta joukostanne nousee miehiä, jotka väärää puhetta puhuvat,
vetääkseen opetuslapset mukaansa. jotka eivät laumaa säästä, Raamattu
puhuu seurakunnan ykseydestä, josta susi nousee ja väärällä puheella vetää
opetuslapsia pois hajaannukseen tilaan. Susi ei halua koota laumaa, vaan susi
haluaa aiheuttaa ja pitää seurakuntaa hajaannuksen tilassa. Seurakunnan
ykseydestä opettava ei ole susi, vaan seurakunnan ykseyden rakentaja, joka
kokoaa laumaa hajaannuksesta ykseyteen.
Jumalan tahto on, että olemme Jumalan kansana yhtä niinkuin Isä
ja Poika ovat yhtä. Tähän uskovien ykseyteen Jeesus lupaa, jotta maailman
ihmiset tulevat uskomaan Jeesukseen, jos Hänen omansa ovat yhtä, Joh luku 17.
Haluammeko maailman ihmisten pelastuvan? Jos todella haluamme, niin silloin
meidän tulee hylätä puoluekristillisyys ja aloittaa seurakuntana kokoontumaan
yhteen ilman hajaannusta aiheuttavia eriseuroja. Rakasta Jeesusta ja rakasta
Hänen kansaansa ole yhtä niiden kanssa, jotka puhtaasta sydämestään huutavat
avuksi Herraa.
Raamattu opettaa, että todellinen Jumalan lasten tuntomerkki on
keskinäinen rakkaus. Onko meillä todellista Jumalan rakkautta, joka näkyy
keskinäisenä rakkautena ja ykseytenä Jumalan kansan keskellä?
On uskomatonta, että uskovia, jotka julistavat Raamatullista
seurakuntatotuutta pidetään harhaoppisina sekä seurakunnan hajottajina.
Totuus on kuitenkin se, että Raamattu opettaa vain yhdestä Jumalan
seurakunnasta eikä monista erinimisistä seurakunnista. Totuus on kuitenkin
se, että Pyhä Henki kutsuu uskovia pois hajaannuksen tilasta seurakunnan
ykseyteen. Hajaannus ja sen hyväksyminen on lihan tekojen puolustelua. Jos
jollakin paikkakunnalla on kaksi erinimistä seurakuntaa, niin onko se Jumalan
tahto? Vastaatko nyt rehellisesti itsellesi, mikä on Jumalan tahto? Onko
Jumala mielissään siitä jos nämä eri seurakunnat tekisivät parannuksen ja
alkaisivat kokoontua yhtenä seurakuntana? Monet perustelevat, että voi olla
monia erinimisiä seurakuntia seuraavalla Raamatun paikalla. HEBR 10:25;
älkäämme jättäkö omaa seurakunnankokoustamme, niinkuin muutamien on
tapana, vaan kehoittakaamme toisiamme, sitä enemmän, kuta enemmän näette tuon
päivän lähestyvän.
Alkutekstissä ei ole ollenkaan sanoja oman ja seurakunnan.
HEBR 10:25; mee enkataleipontes teen
episunagoogeen heautoon kathoos ethos tisin alla parakalountes kai tosoutoo
mallon hosoo blepete engidzousan teen hemeran.
Kerron sinulle erään asiaa valaisevan esimerkin kautta, jotta
ymmärrämme mitä on seurakunnan ykseys: On aviopari, joka on tarkoitettu
elämään yhdessä ja olemaan YKSI liha. Tulee riita, jonka jälkeen aviopari
hakee asumuseroa. He muuttavat erilleen asumaan. Asioiden tilaa heiltä
tiedustellaan, jolloin molemmat vastaavat, että he ovat yksi liha, mutta vain
asumuserossa. Sitten asumuserossa olevalle naiselle valkenee, mitä tarkoittaa
olla yksi liha. Yksi liha tarkoittaa, jotta he asuvat yhdessä eikä eri
asunnoissa. Nainen hakee sovintoa ja tarjoaa rauhaa miehelle ja pyytää miestä
muuttamaan takaisin kotiin, tulemaan yhdeksi lihaksi, niin kuin on
kirjoitettu. Jos mies jää asumuseroon, niin silloin hän suostuu elämään
hajaannuksessa. Mutta nainen on kuitenkin sisäistänyt asian, niin kuin on
Jumalan tahto ja hän sydämessään elää ja tukee Jumalan tarkoittamaa yhden
lihan aviomallia. Jos mies kuitenkin päättää tulla yhteen vaimonsa kanssa,
niin silloin tapahtuu konkreettisella tavalla Jumalan tarkoittama yhden lihan
avioliitto.
Painotan vielä sitä, että jos jotkut uskovat haluavat jäädä
puolueisiinsa, niin meidän tulee kuitenkin rakastaa ja hyväksyä heidät
rakkaina sisarina ja veljinä. Meidän tulee tehdä yhdessä työtä Jumalan
kansana eikä erottavia puoluerajoja saa olla Jumalan kansan keskellä. En
kehota siis ketään eroamaan seurakunnasta, mutta kehotan jokaista uskovaa
luopumaan hajaannuksen tilasta ja tulemaan yhteen Jumalan seurakuntana.
Seurakunnasta eroaminen on sama asia kuin uskosta luopuminen. Mutta, eri
herätysliikkeistä luopuminen ja yhteen tuleminen yhtenä Jumalan kansana on
hajaannuksen häpeän poistuminen Jumalan kansan keskeltä sekä ykseyden
saavuttaminen Jumalan kansana.
Keskinäinen rakkaus ja kunnioitus
1 Joh 3:23
Ja tämä on hänen
käskynsä, että meidän tulee uskoa hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen nimeen
ja rakastaa toinen toistamme, niinkuin hän on meille käskyn antanut.
1 Joh 3:14-15: Me tiedämme
siirtyneemme kuolemasta elämään, sillä me rakastamme veljiä. Joka ei rakasta,
pysyy kuolemassa. Jokainen, joka vihaa veljeänsä, on murhaaja; ja te
tiedätte, ettei kenessäkään murhaajassa ole iankaikkista elämää, joka hänessä
pysyisi.
Room 12:10
Olkaa veljellisessä
rakkaudessa helläsydämiset toisianne kohtaan; toinen toisenne
kunnioittamisessa kilpailkaa keskenänne.
Fil 2:3
ettekä tee mitään
itsekkyydestä tai turhan kunnian pyynnöstä, vaan että nöyryydessä pidätte
toista parempana kuin itseänne Jumalan sana kehottaa uskovia, että uskovina rakastamme toisiamme. Jokainen joka ei rakasta veljiänsä ja sisariansa Kristuksessa on vielä pimeydessä eikä vaella valkeudessa. Uskovat saavat Jumalan armosta kilpailla toinen toistensa kunnioittamisessa. Sekä uskovien tulee pitää sisaria ja veljiä Kristuksessa itseään parempina. Kuuluu sinun sisaresi ja veljesi mihin herätysliikkeeseen tahansa tai on niiden ulkopuolella, niin sinun tulee Sanan opetuksen mukaan sekä Hengen vaikutuksen mukaan pitää heitä itseäsi parempina. Tällä tavoin eläen Hengessä sanan mukaan myös pääsemme lähemmäs seurakunnan ykseyttä hajaannuksen sijasta. Fil 2 sanoo, että älä ole itsekäs, älä pyydä turhaa kunniaa itsellesi, vaan nöyryyden kautta pidä toista itseäsi parempana ja ole sydämellinen ja laupias toista kohtaan; eli koko konteksti jo itsessään selittää mistä on kysymys, eli siitä, että ei asetu lihallisesti toisen yläpuolelle, vaan Jumalan Hengen vaikuttamassa nöyryydessä pitää toista itseään parempana, eli kunnioittaa ja rakastaa toista, eikä nouse toisen yläpuolelle. Fil 2 selittää myös itse itsensä ja selittää sen, että kun hengellisesti eläen Hengen vaikuttamassa nöyryydessä pidämme toista itseämme parempana, kysymys ei ole siitä, että tutkisimme itseämme opin ymmärryksen tai vaelluksen kautta (kuka on onnistunut parhaiten ja on paras, eli ei näin!), vaan nöyryydessä asetamme toisen uskovan meidän edelle ja kunnioitamme ja rakastamme häntä sen aseman tähden mikä hänellä on, eli Jumalan lapseuden tähden.
Usein kuulen sanottavan seuraavanlaisen ajatuksen: Silloin
kun vainot alkavat, niin vasta silloin seurakunta voi olla yhtä, joten nyt on
jokaisen rakennettava omaa herätysliikettänsä. Raamatussa ei vain sanota
noin, vaan Raamatussa on selvä kehotus seurakunnan ykseyteen kaikkina
aikoina. On surkea tilanne jos maailma pakottaa uskovat yhteen. Ajattele jos
vain pakottamalla löytyy yhteys! Raamattuun on kirjoitettu, että Jumalan
rakkaus on vuodatettu Pyhän Hengen kautta uskovien sydämiin. Minä ainakin
haluan tulla seurakuntaan Jumalan rakkaudesta enkä maailman pakottamana.
Jumalan rakkaus on ainoa motiivi seurakunnan ykseyden saavuttamiseen sekä sen
kokoontumiseen. Onko meillä todella Jumalan Pyhä Henki? Jos on ja jos Hän saa
vaikuttaa meissä, niin silloin hylkäämme puoluekristillisyyden ja alamme
kokoontumaan Jumalan kansana yhteen, niin kuin Raamattu opettaa.
Laitan tähän lopuksi tuntojani ja ajatuksiani tämän asian tiimoilta:
Sinä sanoit sanassani Minulla on yksi seurakunta, mutta minä päätän,
että niitä on enemmän............
Sinä sanoit suoran totuuden sanan, mutta minä väännän sen mutkalle ja
muutan sen mieleni mukaiseksi...........
Sinä olet sanonut Sanassasi kaiken, Olet näyttänyt totuuden, mutta
minä uskon niinkuin itse haluan uskoa.....
Nyt ymmärrän sinun kasvoiltasi vuotavat kyyneleet Jeesus, sinun
kyyneleesi saavat minun kasvoni kyynelehtimään…….
Näen sieluni silmin Jumalan armoistuimen siellä istuu
Isä ja Hänen oikealla puolella istuu Jeesus. Jeesus katsoo Isäänsä ja sanoo:
Lampaat, jotka olet minulle antanut ovat hajallaan eriseuroissa erilaisissa opeissa,
Isä minuun koskee, Minun sydämeni on syvästi murheellinen seurakuntani
tilasta. Näen kyynelten valuvan Jeesuksen kasvoilta. Isä sanoo: Tiedän
Poikani, minun sydämeeni koskee myös, minäkin olen syvästi murheellinen
seurakunnan tilasta. Näen kyynelten valuvan Isän kasvoilta. Tämä näky murtaa
minut, minä voin pahoin, minulla on paha olo. Minun kasvoilleni ilmaantuu
kyyneleitä. Voi Herra Jeesus, auta minua, jotta jaksan eteenpäin.
Petri Paavola 2003 Lähteet:
33/38 Raamattu
King James Version
|
|