Nykyään yhä useammat ihmiset opettavat
ettei Jeesus ole Jumala, vaan että Isä on yksin Jumala. Tämä opetus on
varsin ongelmallinen sekä paha harhaoppi. Se tietenkin on totta, että
Isä on Jumala, mutta sekin on totta, että Jeesus on Jumala. Käyn tässä
kirjoituksessa läpi sitä kuinka ja millä tavalla Raamattu opettaa niin Isän kuin
Jeesuksen olevan Raamatun yksi Jumala siten ettei tämä opetus joudu
ristiriitaan Raamatun sanan kanssa, vaan on Jumalan sanan opetus. Tämä on todella tärkeä aihe, sillä se
koskettaa todella syvällisesti pelastuksen perustuksia. Kehotan sinua
tutkimaan ja koettelemaan kirjoitukseni Raamatun sanan kautta rukouksen
kera.
5 Moos 6:
4 ¶ Kuule, Israel! Herra, meidän Jumalamme, Herra on yksi.
5 Ja rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta
sielustasi ja kaikesta voimastasi.
1 Tim 2:
3 Sillä se on hyvää ja otollista Jumalalle, meidän vapahtajallemme,
4 joka tahtoo, että kaikki ihmiset pelastuisivat ja tulisivat tuntemaan
totuuden.
5 Sillä yksi on Jumala, yksi myös välimies Jumalan ja ihmisten välillä,
ihminen Kristus Jeesus,
6 joka antoi itsensä lunnaiksi kaikkien edestä, josta todistus oli
annettava aikanansa,
Raamattu on Jumalan sanan ilmoitus ihmiskunnalle sekä opetusta Jumalan
seurakunnalle, eli kaikille kaikkien aikojen Herran Jeesuksen
opetuslapsille. Jumala sanoo itsestään oman ilmoituksensa kautta, että
Jumala on yksi, niin VT:n kuin UT:n ilmoituksen kautta. Tämä tarkoittaa
silloin sitä, että kun me opetamme Jumalasta, niin meidän tulee sanoa ja
opettaa Jumalan olevan yksi, koska se on Hänen oma todistuksensa
itsestään.
Kun tutkimme Raamatun sanan kokonaisopetusta, niin Raamatun selkeä
opetus on, että Jumala on yksi Isässä, Jeesuksessa ja Pyhässä Hengessä.
Edellä oleva oleva tulee kiistattomasti ilmi kun tutkimme ja käymme läpi
sitä mitä Raamattu opettaa Jumalasta. Raamattu ei sano Jumalan olevan
numeraalisesti kolminaisuus, vaan yksi Jumala Isässä, Jeesuksessa ja Pyhässä Hengessä.
Meidän tulee käyttää Jumalasta ainoastaan niitä käsitteitä, jotka Hän on
itse sanaansa kirjoituttanut sekä asettanut uskottavaksi. Kts. tarkempi selvitys kolminaisuudesta:
Isä on
Jeesusta suurempi
Raamattu opettaa myös, että meidän tulee ja me saamme rakastaa Herraa
meidän Jumalaamme kaikesta sydämestämme, sielustamme ja voimastamme.
Jumalan rakastamiseen tietenkin kuuluu uskominen Häneen, siten kuinka
Raamattu opettaa, sillä Raamattu on Jumalan sanan ilmoitusta sinulle ja
minulle. Raamatun kiistaton opetus on että Jumala on yksi Isässä,
Jeesuksessa ja Pyhässä Hengessä.
Kolminaisuus sanan käyttäminen ei kuitenkaan ole niin väärin kun
sellainen opetus, joka kieltää Jeesuksen Jumaluuden. Kolminaisuus sanaa
käyttävät uudestisyntyneet uskovat ovat selkeästi pelastettuja Jumalan
armosta, mutta Jeesuksen Jumaluuden kieltäjä ei ole Raamatullisessa
pelastavassa uskossa. En asetu tässä kohdin tuomarin paikalle, vaan
tulen myöhemmin tuomaan selkeän Raamatun todistuksen siitä, että
Jeesuksen Jumaluuden kieltäjä ei ole pelastavassa uskossa. Tästä syystä
Jeesuksen Jumaluus on Raamatun opetuksen kulmakivi ja perustus, jolle
Raamatullinen pelastus perustuu.
1 Moos 1:
26 ¶ Ja Jumala sanoi: "Tehkäämme ihminen kuvaksemme, kaltaiseksemme; ja
vallitkoot he meren kalat ja taivaan linnut ja karjaeläimet ja koko maan
ja kaikki matelijat, jotka maassa matelevat".
27 Ja Jumala loi ihmisen omaksi kuvaksensa, Jumalan kuvaksi hän hänet
loi; mieheksi ja naiseksi hän loi heidät.
Raamattu opettaa Jumalan olevan Luoja, joka on luonut taivaat ja maan sekä
kaiken elämän maan päälle. 1 Mooseksen kirja sanoo Jumalan sanoneen
monikkomuodossa tehkäämme ihminen kuvaksemme ja kaltaiseksemme.
1 Moos 1:
1 ¶ Alussa loi Jumala taivaan ja maan.
2 Ja maa oli autio ja tyhjä, ja pimeys oli syvyyden päällä, ja Jumalan
Henki liikkui vetten päällä.
3 ¶ Ja Jumala sanoi: "Tulkoon valkeus". Ja valkeus tuli.
1 Mooseksen kirjan 1 luvun ensimmäisistä jakeista tulee esille Jumala, Jumalan Henki ja Jumalan
sana. Tässä kohdassa on Raamatun sanan ensimmäinen ilmoitus yhdestä
Jumalasta, joka on Isässä, Jeesuksessa ja Pyhässä Hengessä.
Joh 1:
1 ¶ Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala.
2 Hän oli alussa Jumalan tykönä.
3 Kaikki on saanut syntynsä hänen kauttaan, ja ilman häntä ei ole
syntynyt mitään, mikä syntynyt on.
Johanneksen evankeliumi todistaa, että Jeesus on luomisessa ollut
Jumalan Sana. Tämä kohta myös todistaa sen, että Jeesus (Sana) on
myös Jumala, mutta ei Isä. Tällä tavalla luomisesta tulee esille
Raamatun yksi Jumala: Jumala (Isä), Jeesus (Jumalan Sana, joka
on Jumala) ja Pyhä Henki (Jumalan Henki).
Hebr 1:
1 ¶ Sittenkuin Jumala muinoin monesti ja monella tapaa oli puhunut
isille profeettain kautta,
2 on hän näinä viimeisinä päivinä puhunut meille Pojan kautta, jonka hän
on pannut kaiken perilliseksi, jonka kautta hän myös on maailman luonut
Raamattu todistaa monessa kohdassa, että Jeesus oli luomassa maailmaa
Isänsä kanssa. Heprealaiskirjeestä kuten monista muistakin Raamatun
kohdista käy selvästi ilmi, että Jeesus on Jumala luomisen perusteella.
Raamattu opettaa Jumalan luoneen taivaat sekä maan ja koska Jeesus on
mukana tässä luomistyössä Luojan ominaisuudessa, niin Hän on kiistattomasti
Raamatun opetuksen mukaan Jumala, mutta ei kuitenkaan Isä.
Seuraavaksi käyn läpi useita Raamatun kohtia, joista käy kiistattomasti
ja selkeästi ilmi että Jeesus on Jumala, mutta ei Isä.
Totinen Jumala
1
Joh 5:20 Mutta me tiedämme, että Jumalan Poika on tullut ja antanut
meille ymmärryksen, tunteaksemme sen Totisen; ja me olemme siinä
Totisessa, hänen Pojassansa, Jeesuksessa Kristuksessa. Hän on totinen
Jumala ja iankaikkinen elämä.
1 Joh
5:20 kääntää jakeen lopun alkutekstin mukaisesti:
Alkuteksti 1 Joh 5:20 loppuosa:
Hänen Pojassansa Jeesuksessa
Kristuksessa tämä on totinen Jumala ja iankaikkinen elämä.
1 Joh 5:20 οιδαμεν (tiedämme) δε (mutta) οτι
(että) ο (artikkeli) υιος (Poika) του <artikkeli>
θεου (Jumalan) ηκει (on tullut) και (ja) δεδωκεν
(antanut) ημιν (meille) διανοιαν (ymmärryksen) ινα
(että) γινωσκωμεν (tuntisimme) τον (artikkeli) αληθινον
(totisen) και (ja) εσμεν (olemme) εν (siinä) τω
(3588) αληθινω (totisessa) εν (prepositiona seuraavan
poika sanan päätteenä) τω (artikkeli) υιω (Pojassansa)
αυτου (hänen - viittaus poika sanaan) ιησου (Jeesuksessa)
χριστω (Kristuksessa) ουτος (tämä) εστιν (on) ο
(artikkeli) αληθινος (totinen) θεος (Jumala) και
(ja) ζωη (elämä) αιωνιος (iankaikkinen) (Alkuteksti
bysantin teksti sanasta sanaan suomeksi)
Raamattu
sanoo Jeesuksen olevan totinen Jumala ja iankaikkinen elämä. Jakeen
loppuosa kertoo Jeesuksen Kristuksen (Messias) olevan tämä
totinen Jumala ja iankaikkinen elämä. 1 Joh 5:20 opettaa Jeesuksen
Jumalan Poikana tulleen antamaan meille ymmärryksen tunteaksemme sen
Totisen (Jumalan) ja me olemme uskon kautta Jeesukseen Pyhässä
Hengessä siinä Totisessa (Jumalassa - Jumala, eli Isä ja Jeesus asuu
uskovassa Pyhän Hengen kautta) Jumalassa Messias Jeesuksessa ja tämä
on Totinen Jumala ja iankaikkinen elämä.
Tästä
jakeesta tulee ilmi yksi Jumala (Isä, Jeesus, Pyhä Henki), jossa
me uskovat olemme Messias Jeesuksessa. Täten 1 Joh 5:20 todistaa
kiistattomasti, että Jeesus on Jumala.
Jumala
ylitse kaikkien
Room 9: 4 Jotka ovat Israelilaiset, joiden on lasten oikeus ja kunnia, ja
liitot ja laki, ja jumalanpalvelus ja lupaukset,
5 Joiden myös isät ovat, joista Kristus lihan puolesta syntynyt on, joka
on Jumala ylitse kaikkein ylistetty ijankaikkisesti, amen! (Biblia 1776)
Room 9:
4 οιτινες εισιν ισραηλιται ων η υιοθεσια και η δοξα και αι διαθηκαι και
η νομοθεσια και η λατρεια και αι επαγγελιαι
5 ων οι πατερες και εξ ων ο χριστος το κατα σαρκα ο ων επι παντων θεος
ευλογητος εις τους αιωνας αμην (Bysantin teksti)
Vanhan Biblian teksti on käännetty tarkasti vastaamaan alkutekstiä,
jossa lukee Kristus (Messias) lihan mukaan Jumala yli kaikkien
ylistetty iankaikkisesti, amen.
Raamattu opettaa Herran Jeesuksen olevan Jumala yli kaikkien, joka
tarkoittaa yli kaikkien luotujen, ei yli Isän. Uuden Testamentin teksti
todistaa Herran Jeesuksen olevan Jumala, mutta ei Isä.
Jeesus on Herra taivaasta
1 Kor 15:47Ensimäinen ihminen on maasta
ja maallinen, toinen ihminen on itse Herra taivaasta. (Vanha
Biblia alkuteksin mukaan)
1 Kor 15:47ο πρωτος ανθρωπος εκ γης
χοικος ο δευτερος ανθρωπος ο κυριος εξ ουρανου(Bysantin
teksti)
Biblian teksti 1 Kor 15:47:ssa on
yhtäpitävä alkutekstin kanssa (Bysantin teksti, Textus Receptus).
1 Kor 15:47:ssa on alkutekstissä sana Kyrios (Herra)
sekä taivaasta (eks ouranou). Tässä kohdassa Kyrios sana
tarkoittaa JHVH:tä, joka on itse Herra taivaasta, eli Herra Jumala.
Jeesus on todella selkeästi Herra Jumala Raamatun sanan todistuksen
mukaan, mutta ei Isä.
Mielenkiintoinen seikka on se, että
Westcott ja Hortin UT:n tekstissä ei ole 1 Kor 15:47:ssa sanaa
Kyrios (Herra). Westcott ja Hort olivat okkultikkoja,
jotka eivät uskoneet Jeesuksen Jumaluuteen. Jeesuksen Jumaluuden ja
Herruuden kieltävä ei voi olla pelastavassa uskossa, koska Jeesus
pelastaa ihmisen iankaikkisen sovituksen kautta nimenomaan siksi, koska
Hän on Herra ja Jumala, sillä vain Jumala voi pelastaa ihmisen. Westcott
ja Hortin tekstilaitos ei ole yhtäpitävä alkutekstin kanssa.
Jeesuksen Jumaluuden kieltäjät sanovat ettei
Kyrios tarkoita aina Herraa ja tällä he koittavat kumota sen että
kohdissa, joissa Jeesus on kytketty sanaan Herra (Kyrios), niin se ei
kuitenkaan tarkoita Herraa (Kyrios), vaan herraa, eli ei Raamatun Herraa
(Jhvh). Raamattu kuitenkin
todistaa todella selkeästi, että 1 Kor 15:47 oleva Herra (Jhvh)
taivaasta tarkoittaa Herra Jhvh:ta, eli Raamatun Herra Jumalaa.
Ge
24:3 και εξορκιω σε κυριον
τον θεον του ουρανου και τον θεον της γης ινα μη λαβης γυναικα τω
υιω μου ισαακ απο των θυγατερων των χαναναιων μεθ ων εγω οικω εν αυτοις
1 Moos
24:3 Minä vannotan sinua Herran (Jhvh), taivaan ja maan
Jumalan, kautta, ettet ota pojalleni vaimoa kanaanilaisten tyttäristä,
joiden keskuudessa minä asun,
Ne 1:5
και ειπα μη δη κυριε ο θεος του
ουρανου ο ισχυρος ο μεγας και ο φοβερος φυλασσων την διαθηκην και το
ελεος τοις αγαπωσιν αυτον και τοις φυλασσουσιν τας εντολας αυτου
Neh
1:5 Minä sanoin: "Oi Herra (Jhvh), taivaan Jumala, sinä
suuri ja peljättävä Jumala, joka pidät liiton ja säilytät laupeuden
niille, jotka sinua rakastavat ja noudattavat sinun käskyjäsi,
Septuaginta tuo todistuksen, että Kyrios sana tarkoittaa
myös taivaan Herraa (Jhvh), sillä juutalaiset rabbit ovat
Septuagintassa kääntäneet taivaan Herra (Jhvh)
hepreankielen sanan Jhvh, kreikankielen sanalla
Kyrios.
1 Kor
15:47 oleva Herra taivaasta tarkoittaa Jumalaa, eli Herra Jhvh:ta.
Jeesus on Herra (Jhvh) taivaasta, eli Jumala.
Onko Raamatussa missään kohdassa Jeesuksen omaa todistusta siitä,
että Hän on Herra ja Jumala? Johanneksen evankeliumissa luvussa 20
on Jeesuksen oma todistus siitä, että Hän on Herra ja Jumala:
Joh 20:
26 ¶ Ja kahdeksan päivän perästä hänen opetuslapsensa taas olivat
huoneessa, ja Tuomas oli heidän kanssansa. Niin Jeesus tuli, ovien
ollessa lukittuina, ja seisoi heidän keskellään ja sanoi: "Rauha
teille!"
27 Sitten hän sanoi Tuomaalle: "Ojenna sormesi tänne ja katso minun
käsiäni, ja ojenna kätesi ja pistä se minun kylkeeni, äläkä ole
epäuskoinen, vaan uskovainen".
28 Tuomas vastasi ja sanoi hänelle: "Minun Herrani ja minun
Jumalani!"
29 Jeesus sanoi hänelle: "Sentähden, että minut näit, sinä uskot.
Autuaat ne, jotka eivät näe ja kuitenkin uskovat!"
Kun Tuomas näki omin silmin ylösnousseen Herran Jeesuksen, niin hän
sanoi Jeesuksen olevan hänen Herransa ja Jumalansa. Jos Jeesus ei
olisi Herra ja Jumala, niin Hänen olisi täytynyt korjata Tuomasta ja
Jumalan lain mukaan syyttää häntä Jumalan pilkasta sekä väärän
todistuksen antamisesta. Tätä Jeesus ei kuitenkaan tehnyt, vaan Hän
vahvisti Tuomaksen sanat sanomalla: "Sentähden, että minut näit, sinä uskot. Autuaat
ne, jotka eivät näe ja kuitenkin uskovat!"
Jeesus myönsi olevansa Herra ja Jumala. Täten myös Jeesuksen oma
todistus todistaa Hänen olevan Herra ja Jumala.
Joh 20:28 και απεκριθη θωμας και
ειπεν αυτω ο κυριος (Kyrios) μου και ο θεος
(Theos) μου
Alkuteksti käyttää Joh 20:28:ssa sanoja Kyrios (Herra)
ja Theos (Jumala). Kyrios sanan hebreankielen sanan
vastineita on sanat JHVH ja Adonai,
jotka tarkoittavat Jumalaa. Theos sanan hebreankielen vastine
on Elohim sana, joka tarkoittaa Jumalaa. Raamatun
kiistaton todistus on, että Jeesus on Herra ja Jumala, mutta ei Isä.
Kun
tutkimme Raamatun sanaa kokonaan, niin huomaamme Raamatun opettavan Isän
olevan yksin Kaikkivaltias Jumala. Tässä kohden voi tulla hämmennys
sydämeen jos ajattelemme lihan mielen mukaan, mutta kun ja jos Jumalan
armosta uskomme hengellisen ihmisen mielen mukaan, niin ymmärrämme ettei
Isän Kaikkivaltius vie pois Jeesuksen Jumaluutta. Tutkimalla Raamattua
ymmärrämme tämän asian oikein.
Kun olen sanonut ja kirjoittanut Isän olevan yksin
Kaikkivaltias Jumala, niin en tarkoita sitä etteikö Jeesus olisi
Kaikkivaltias Jumala, sillä Jeesus on Kaikkivaltias Jumala, niin kuin
Raamattukin opettaa, mutta tarkoitan sitä, että Jeesus on Isälleen
alamainen ja siten Isä yksin on Kaikkivaltias Jumala. Se, että Isä yksin
on Kaikkivaltias Jumala, ei vie pois Jeesuksen Kaikkivaltiutta, sillä
Jeesus on iankaikkisesti Kaikkivaltias Jumala luotuihin nähden, mutta ei
suhteessa Isäänsä, koska Jeesus on Isälleen alamainen.
Matt 28:18 Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi:
"Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
1
Kor 11:3 Mutta minä tahdon, että te tiedätte sen, että Kristus on
jokaisen miehen pää ja että mies on vaimon pää ja että Jumala on
Kristuksen pää.
Herra
Jeesus sanoi, että Hänelle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan
päällä. Isä antoi Pojalleen (Jeesus) kaiken vallan taivaassa ja
maan päällä, mutta tietenkään se ei tarkoita sitä, että Jeesuksella
olisi valta yli Isän. Raamatun opetuksen mukaan Herra Jeesus on
alamainen Isälleen, sillä Isä on Herran Jeesuksen pää.
1
Kor 15:
22 Sillä niinkuin kaikki kuolevat Aadamissa, niin myös kaikki tehdään
eläviksi Kristuksessa,
23 mutta jokainen vuorollaan: esikoisena Kristus, sitten Kristuksen omat
hänen tulemuksessaan;
24 sitten tulee loppu, kun hän antaa valtakunnan Jumalan ja Isän
haltuun, kukistettuaan kaiken hallituksen ja kaiken vallan ja voiman.
25 Sillä hänen pitää hallitseman "siihen asti, kunnes hän on pannut
kaikki viholliset jalkojensa alle".
26 Vihollisista viimeisenä kukistetaan kuolema.
27 Sillä: "kaikki hän on alistanut hänen jalkojensa alle". Mutta kun hän
sanoo: "kaikki on alistettu," niin ei tietenkään ole alistettu se, joka
on alistanut kaiken hänen allensa.
28 Ja kun kaikki on alistettu Pojan valtaan, silloin itse Poikakin
alistetaan sen valtaan, joka on alistanut hänen valtaansa kaiken, että
Jumala olisi kaikki kaikissa.
Raamattu
opettaa ettei Pojalla ole valtaa yli Isän ja lopulta Poikakin (Jeesus)
asettuu Isän vallan alle. Tämä tarkoittaa sitä, että koska Jeesukselle
on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä, mutta ei valtaa yli
Isän ja kun lopulta kaikki on täyttynyt ja täytetty, niin Herra
Jeesus asettuu Isän vallan alle, jossa Hän ollut kuitenkin koko ajan.
Raamatun
sanan opetuksen mukaan Isä yksin on Kaikkivaltias Jumala. Tämä ei
kuitenkaan tarkoita sitä, että Isän Kaikkivaltius kumoaisi Jeesuksen
Jumaluuden. Kuten edellä on käyty läpi, niin Raamattu todistaa
selkeääkin selkeämmin Jeesuksen olevan Jumala ja tämä tarkoittaa silloin
sitä, että Jeesus on Jumala, mutta ei kuitenkaan Isä.
Joh
20:17 Jeesus sanoi hänelle: "Älä minuun koske, sillä en minä ole
vielä mennyt ylös Isäni tykö; mutta mene minun veljieni tykö ja sano
heille, että minä menen ylös, minun Isäni tykö ja teidän Isänne tykö, ja
minun Jumalani tykö ja teidän Jumalanne tykö".
Herra
Jeesus Isän olevan Hänen Jumalansa. Näin sanoessaan Jeesus tarkoitti
sitä että Hänen Isänsä on Kaikkivaltias Jumala. Kuten olemme nähneet
Raamatusta, niin Isän Kaikkivaltius ei kumoa Jeesuksen Jumaluutta.
1
Kor 2:
12 Mutta me emme ole saaneet maailman henkeä, vaan sen Hengen, joka on
Jumalasta, että tietäisimme, mitä Jumala on meille lahjoittanut;
13 ja siitä me myös puhumme, emme inhimillisen viisauden opettamilla
sanoilla, vaan Hengen opettamilla, selittäen hengelliset hengellisesti.
14 Mutta luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen
on; sillä se on hänelle hullutus, eikä hän voi sitä ymmärtää, koska se
on tutkisteltava hengellisesti.
Raamatun
opettamassa Jumalassa on selkeästi hierarkkinen järjestys, jonka mukaan
Isä on Pojan (Jeesus) pää. Jos emme ymmärrä tätä yhden Jumalan
hierarkkista järjestystä ja pyrimme luonnollisen järjen mukaan
ajattelemaan, että miten Isä, Jeesus ja Pyhä Henki voivat olla yksi yhtä
aikaa, niin emme kykene ymmärtämään tätä asiaa, sillä tämä kuten kaikki
Raamatun opetus tulee ymmärtää
hengellisesti. Samoin jos Isän Kaikkivaltius estää sinua näkemästä
Jeesuksen Jumaluutta, niin olet ajatellut ja uskonut sen luonnollisen ja
lihallisen mielen mukaan, et hengellisen ihmisen.
Raamattu
opettaa, että hengelliset asiat tulee ymmärtää hengellisesti, ei
lihallisen mielen mukaan. Tämä tarkoittaa silloin sitä, että vain uskon
kautta siihen mitä Raamattu kokonaisuudessaan opettaa voimme ymmärtää
sen, että Jumala on yksi Isässä, Jeesuksessa ja Pyhässä Hengessä.
Raamatussa ei ole missään sellaista jaetta, jossa sanotaan sanasta
sanaan, että Jumala on yksi Isässä, Jeesuksessa ja Pyhässä Hengessä.
Raamatun kokonaisopetus todistaa kuitenkin sen kuten olemme edellä
selkeästi nähneet, että Jumala on yksi ja tämä yksi Jumala on Isässä,
Jeesuksessa ja Pyhässä Hengessä.
Joh
17:3 Mutta tämä on iankaikkinen elämä, että he tuntevat sinut, joka
yksin olet totinen Jumala, ja hänet, jonka sinä olet lähettänyt,
Jeesuksen Kristuksen.
1
Joh 5:20 Mutta me tiedämme, että Jumalan Poika on tullut ja antanut
meille ymmärryksen, tunteaksemme sen Totisen; ja me olemme siinä
Totisessa, hänen Pojassansa, Jeesuksessa Kristuksessa. Hän on totinen
Jumala ja iankaikkinen elämä.
1 Kor 15:47 Ensimäinen ihminen on maasta
ja maallinen, toinen ihminen on itse Herra taivaasta. (Vanha
Biblia alkuteksin mukaan)
1 Kor 15:47 ο πρωτος ανθρωπος εκ γης
χοικος ο δευτερος ανθρωπος ο κυριος εξ ουρανου (Bysantin
teksti)
Johanneksen evankeliumin luku 17 sanoo Isän olevan yksin totinen ja
Jumala ja 1 Johanneksen kirjeen luku 5 sanoo Messias Jeesuksen olevan
totinen Jumala sekä 1 Kor 15:47 sanoo Jeesuksen olevan Herra (Jumala)
taivaasta. Onko näissä Raamatun kohdissa olemassa ristiriita? Ei tietenkään
sillä Isä yksin on totinen Jumala siinä merkityksessä, että Isä yksin on
Kaikkivaltias Jumala ja Jeesuksen pää. Isän Kaikkivaltius ei vie pois
Jeesuksen Jumaluutta, sillä Raamattu sanoo Jeesuksen olevan totinen
Jumala ja Herra (Jumala) taivaasta.
Kuten
aikaisemmin on käynyt ilmi, niin hengelliset tulee ymmärtää ja uskoa
hengellisesti, ei lihan mielen mukaan järkeilemällä. Se ei joka ei usko
Jeesuksen Jumaluuteen tulkitsee Raamatun sanaa oman järkeilynsä kautta,
jonka takia hän ei kykene ymmärtämään Raamatun selkeää ja kirkasta
ilmoitusta yhdestä Jumalasta, joka on Isässä, Jeesuksessa ja Pyhässä
Hengessä.
Meidän
tehtävä ei ole järkiperäistää ja tulkita oman ymmärryksen kautta Jumalan
sanaa, vaan uskoa se kokonaisuudessaan ja siksi emme voi kumota Joh 17:3,
1 Joh 5:20 ja 1 Kor 15:47 sanomia, vaan meidän täytyy uskoa ne Pyhässä Hengessä,
jolloin ristiriidat katoavat koskien Jumaluutta. Niin kauan kun ihminen
yrittää oman järkensä logiikan kautta ymmärtää Raamattua, niin hän
ajautuu ristiriitaan, koska hän ei usko eikä ajattele hengellisesti,
vaan lihan mielen mukaan.
Raamattu
sanoo todella selkeästi Isän olevan yksin Kaikkivaltias Jumala ja että
Jeesus on Jumala. Edellä oleva näyttää ristiriidalta jos ojentaudumme ja
pyrimme uskomaan Raamattua ihmisen järjenpäätelmien mukaan. Jos ja kun
uskomme Jumalan armosta Raamattuun Pyhän Hengen vaikuttaman uskon
kautta, niin ristiriita poistuu, koska Jumaluuden hierarkiassa Isä on
Pojan pää. Vain uskon kautta Pyhässä Hengessä voimme ymmärtää Jumalan
olevan yksi Isässä, Jeesuksessa ja Pyhässä Hengessä, eikä Raamatun sana
ajaudu silloin itsensä kanssa ristiriitaan, eikä meidän tarvitse kieltää
Jeesuksen Jumaluutta, sillä Jeesuksen Jumaluus on kristallinkirkkautta
kirkkaampi Raamatun opetus.
Seuraavaksi tuon esille Raamatusta sen, että pelastava usko on sellaista
uskoa, jossa uskotaan Jeesuksen olevan Jumala.
Jes
43:
10 Te olette minun todistajani, sanoo Herra, minun palvelijani, jonka
minä olen valinnut, jotta te tuntisitte minut ja uskoisitte minuun ja
ymmärtäisitte, että minä se olen. Ennen minua ei ole luotu yhtäkään
jumalaa, eikä minun jälkeeni toista tule.
11 Minä, minä olen Herra, eikä ole muuta pelastajaa, kuin minä.
Raamattu
opettaa ettei ole muuta Pelastajaa kuin Herra Jumala. Tämä tarkoittaa
silloin sitä ettei kukaan muu voi toimia Pelastajana ja syntien sovittajana
kuin Herra Jumala.
Luuk 2:11
teille on tänä päivänä syntynyt Vapahtaja, joka on Kristus, Herra,
Daavidin kaupungissa.
Lu
2:11 For unto you is born this day in the city of David a Saviour,
which is Christ the Lord. (KJV)
2
Tim 1:10 mutta nyt ilmisaatettu meidän Vapahtajamme Kristuksen
Jeesuksen ilmestymisen kautta, joka kukisti kuoleman ja toi valoon
elämän ja katoamattomuuden evankeliumin kautta,
2
Ti 1:10 But is now made manifest by the appearing of our Saviour
Jesus Christ, who hath abolished death, and hath brought life and
immortality to light through the gospel: (KJV)
Alkutekstin mukaan Luuk 2:11:ssa ja 2 Tim 1:10:ssa on sana Pelastaja,
kuten KJV on sen oikein kääntänyt. Raamattu sanoo Jeesuksen olevan
Herran ja Pelastajan, joka on ainoa Herra ja Pelastaja. Luuk 2:11 kertoo
Jeesuksen olevan Pelastaja, Messias ja Herra (Jumala).
Apt
4:
10 niin olkoon teille kaikille ja koko Israelin kansalle tiettävä, että
Jeesuksen Kristuksen, Nasaretilaisen, nimen kautta, hänen, jonka te
ristiinnaulitsitte, mutta jonka Jumala kuolleista herätti, hänen nimensä
kautta tämä seisoo terveenä teidän edessänne.
11 Hän on ‘se kivi, jonka te, rakentajat, hylkäsitte, mutta joka on
kulmakiveksi tullut’.
12 Eikä ole pelastusta yhdessäkään toisessa; sillä ei ole taivaan alla
muuta nimeä ihmisille annettu, jossa meidän pitäisi pelastuman."
Apt 4:12
vahvistaa ja todistaa sen, että Jeesus on Jesajan kirjan Herra (Jumala)
ja pelastaja.
Room 10:
9 Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot
sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä
pelastut;
10 sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella
pelastutaan.
Joh
7:38 Joka uskoo minuun, niinkuin Raamattu sanoo, hänen sisimmästään
on, juokseva elävän veden virrat." (alkutekstin
mukainen sanajärjestys)
Roomalaiskirjeen 10 luvussa on pelastavan uskon aakkoset ja perustukset.
Raamattu sanoo, että meidän tulee uskoa ja tunnustaa sydämessämme Jeesus
Herraksi (Jumalaksi), jonka Jumala on nostanut kuolleista, niin
silloin pelastumme Jumalan armosta. Raamatun opetus pelastavasta uskosta
on kiistaton, sillä uskomme Jeesukseen tulee olla sen mukaista mitä
Raamattu opettaa ja Raamattu sanoo, että meidän tulee uskoa Jeesus
Herraksi (Jumalaksi), että voimme pelastua.
Tämä
tarkoittaa silloin sitä, että jos joku kiistää Jeesuksen Jumaluuden,
niin hän ei voi olla pelastavassa uskossa. Äläkä sano, että minä
tuomitsen ihmisiä, sillä sitä minä en tee, vaan Jumalan sana itse
määrittelee sen mitä meidän tulee uskoa pelastuaksemme Jumalan armosta.
Kun me tunnustamme syntimme ja teemme parannuksen ja uskomme Jeesuksen
olevan Herra (Jumala), niin Hän pelastaa meidät ja antaa syntimme
anteeksi.
Hebr 9:
14 kuinka paljoa enemmän on Kristuksen veri, hänen, joka iankaikkisen
Hengen kautta uhrasi itsensä viattomana Jumalalle, puhdistava meidän
omantuntomme kuolleista teoista palvelemaan elävää Jumalaa!
15 ¶ Ja sentähden hän on uuden liiton välimies, että, koska hänen
kuolemansa on tapahtunut lunastukseksi ensimmäisen liiton aikuisista
rikkomuksista, ne, jotka ovat kutsutut, saisivat luvatun iankaikkisen
perinnön.
Raamattu
opettaa Jeesuksen uhranneen itsensä Golgatan ristillä iankaikkisen
Hengen kautta, joka tarkoittaa sitä, että Hän on Jumala, sillä vain
Jumala voi olla iankaikkisesti olemassa. Tämä tarkoittaa sitä, että
Jeesus sovitti synnit Jumalana verensä, kuolemansa ja ylösnousemuksensa
kautta. Jos et usko Jeesuksen Jumaluuteen, niin sinun syntejäsi ei ole
sovitettu ja annettu anteeksi, koska synnit saadaan anteeksi vain sen
kautta, että Jeesus Herrana (Jumalana) kuoli syntiesi puolesta.
Joh
8:24 Sentähden minä sanoin teille, että te kuolette synteihinne;
sillä ellette usko minua siksi, joka minä olen, niin te kuolette
synteihinne."
Raamatussa Jeesus itse sanoo, että Häneen tulee uskoa sen mukaisesti
kuka Hän on. Jos emme usko Jeesusta siksi kuka Hän on, niin kuolemme
synteihimme.
Luuk 2:11 teille on tänä päivänä syntynyt Vapahtaja (Pelastaja),
joka on Kristus, Herra, Daavidin kaupungissa.
Raamattu
sanoo Jeesuksen olevan Pelastaja, Kristus (Messias) ja Herra (Jumala).
Tämä tarkoittaa sitä, että meidän tulee uskoa Jeesuksen olevan
Pelastaja, Messias ja Herra (Jumala).
1
Joh 2:
22 Kuka on valhettelija, ellei se, joka kieltää sen, että Jeesus on
Kristus? Hän on antikristus, se, joka kieltää Isän ja Pojan.
23 Kuka ikinä kieltää Pojan, hänellä ei ole Isääkään. Joka tunnustaa
Pojan, hänellä on myös Isä.
24 Minkä te olette alusta asti kuulleet, se pysyköön teissä. Jos teissä
pysyy se, minkä olette alusta asti kuulleet, niin tekin pysytte Pojassa
ja Isässä.
1 Joh 2
luku tuo esille, että se joka kieltää Jeesuksen olevan Messias on
antikristus. Samoin tässä tuodaan esille, että joka kieltää Isän tai
Pojan sekä joka Pojan hänellä ei ole Isääkään. Tämä tarkoittaa sitä,
että emme saa kieltää Raamatun opetusta Isästä, joka yksin on
Kaikkivaltias Jumala, emmekä saa kieltää Jeesuksen Jumaluutta. Jos
kiellät Pojan siten ettet usko Jeesuksen olevan Jumala, niin sinulla ei
ole Raamatun mukaan Isääkään, eli et ole silloin pelastavassa uskossa.
Jos et
usko Herran Jeesuksen olevan Jumala, mutta luulet olevasi
Raamatullisessa uskossa, niin tee parannus ja usko Herra Jeesus
Jumalaksi, niin sinä pelastut. Apostolien teoissa on hyvin selkeästi
ilmoitettu Raamatullisen uskon ja pelastuksen perusteet, sillä Herraan
Jeesukseen uskominen sisältää myös sen viestin, että Herra on Jumala,
joka ainoastaan voi pelastaa ihmisen:
Apt
16:31 Niin he sanoivat: "Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä
pelastut, niin myös sinun perhekuntasi".
Raamatullisen uskon peruskivi ja perusta on Herra Jeesus, joka on
Jumala. Ilman tätä peruskiveä usko on turha, sillä meidän pelastuksen
takuumies ei voi olla luotu, vaan Luoja, koska syntien sovitukseen
tarvittiin Jumala, joka tuli ihmiseksi, joka Jumalallisen luonnon
omaavana (Jumalana) kykeni saamaan aikaan iankaikkisen sovituksen
ja lunastuksen. Raamatun selkeä opetus on, että Jeesus on Jumala, joka
on sovittanut ja antanut synnit anteeksi, niille jotka uskovat Jeesuksen
olevan Herra (Jumala).
Olen
käsitellyt Herran Jeesuksen Jumaluutta sivuillani useammassa
kirjoituksessa. Jos haluat tutustua tähän aiheeseen lisää, niin käy läpi
linkeissä olevat kirjoitukset, sillä niissä tuodaan esille laajemmin
Raamatun kohtia ja asioita, jotka todistavat Jeesuksen olevan Jumala.