Raamattua vääristelevät ihmiset sanovat, että Raamatussa on ristiriita Golgatan
tapahtumissa. He väittävät, että Matteuksen ja Markuksen evankeliumissa Jeesus
Kristus ei juonut viiniä, mutta Johanneksen evankeliumissa joi. Kun katsomme
tämän kyseisen asian Raamatusta, niin näemme ettei siinä ole mitään ristiriitaa.
Mark 15
22 ¶ Ja he veivät hänet paikalle, jonka nimi on Golgata, se on käännettynä:
pääkallonpaikka.
23 Ja he tarjosivat hänelle mirhalla sekoitettua viiniä, mutta hän ei
sitä ottanut.
24 Ja he ristiinnaulitsivat hänet ja jakoivat keskenään hänen vaatteensa
heittäen niistä arpaa, mitä kukin oli saava.
25 Oli kolmas hetki, kun he hänet ristiinnaulitsivat.
26 Ja päällekirjoitukseksi oli merkitty hänen syynsä: "Juutalaisten kuningas".
27 Ja he ristiinnaulitsivat hänen kanssaan kaksi ryöväriä, toisen hänen oikealle
ja toisen hänen vasemmalle puolellensa.
28
29 Ja ne, jotka kulkivat ohitse, herjasivat häntä ja nyökyttivät päätään ja
sanoivat: "Voi sinua, joka hajotat maahan temppelin ja kolmessa päivässä sen
rakennat!
30 Auta itseäsi ja astu alas ristiltä."
31 Samoin ylipapitkin ynnä kirjanoppineet keskenään pilkkasivat häntä ja
sanoivat: "Muita hän on auttanut, itseään ei voi auttaa.
32 Astukoon hän, Kristus, Israelin kuningas, nyt alas ristiltä, että me
näkisimme ja uskoisimme." Myöskin ne, jotka olivat ristiinnaulitut hänen
kanssaan, herjasivat häntä.
33 ¶ Ja kuudennella hetkellä tuli pimeys yli kaiken maan, ja sitä kesti hamaan
yhdeksänteen hetkeen.
34 Ja yhdeksännellä hetkellä Jeesus huusi suurella äänellä: "Eeli, Eeli, lama
sabaktani?" Se on käännettynä: Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit?
35 Sen kuullessaan sanoivat muutamat niistä, jotka siinä seisoivat: "Katso, hän
huutaa Eliasta".
36 Ja muuan juoksi ja täytti sienen hapanviinillä, pani sen ruovon päähän ja
antoi hänelle juoda sanoen: "Annas, katsokaamme, tuleeko Elias ottamaan
hänet alas".
37 Mutta Jeesus huusi suurella äänellä ja antoi henkensä.
Markuksen evankeliumi kertoo asian tapahtumajärjestyksessä.
Kun he toivat Jeesuksen Kristuksen Golgatalle
ristiinnaulitsemispaikalle, niin tarjosivat hänelle viiniä, johon oli sekoitettu
mirhaa (jae 23). Tämä tapahtui ennen Jeesuksen Kristuksen asettamista
ristinpuulle. Viiniä, jossa oli mirhaa käytettiin muun muassa lievittämään
kipuja. Tätä juomaseosta Jeesus Kristus ei juonut. Jakeessa 23 oleva viini sana
on kreikaksi oinos.
Jeesuksen Kristuksen ollessa ristinpuulla Hänelle tarjottiin
hapanviiniä, joka on kreikankielen UT:ssa sana oksos, joka tarkoitti
viiniä, johon oli sekoitettu vettä tai etikkaa. Tämä juoma asetettiin kepin
päähän ja ojennettiin Jeesukselle Kristukselle, josta Hän joi juuri ennen
kuolemaansa. Oksos viini oli roomalaisten suosiossa, jota he olivat
tottuneet käyttämään janojuomana. Jeesus Kristus sai siis janoon tarkoitettua
juomaa. Markuksen evankeliumi kertoo tässä mitä tapahtui aikajärjestyksessä; eli
Jeesukselle tarjottiin ennen ristinpuulle asettamista kipua lievittävää viiniä,
jota Hän ei juonut ja ristinpuulla ollessaan vähän ennen kuolemaansa Jeesukselle
tarjottiin janoon tarkoitettua juomaa, josta Hän joi. Markuksen evankeliumi
kertoo kahdesta erilaisesta viinistä, josta toista Jeesus Kristus joi janoonsa.
Mirhalla sekoitettua viiniä (oinos) Herra Jeesus ei juonut, vaan Hän joi
viiniä, josta kreikankielen UT käyttää nimeä oksos. Kaksi erilaista
kreikankielen sanaa viineille, eli oinos ja oksos on myös todistus siitä, että
kyseessä oli kaksi erilaista viiniä, josta oksos viiniä Jeesus joi
janoonsa. Näin ei ole mitään ristiriitaa, vaan asia on täysin sopusoinnussa Raamatun
ilmoituksen kanssa.
Joh 19
28 Sen jälkeen, kun Jeesus tiesi, että kaikki jo oli täytetty, sanoi hän,
että kirjoitus kävisi toteen: "Minun on jano".
29 Siinä oli astia, hapanviiniä täynnä; niin he täyttivät sillä hapanviinillä
sienen ja panivat sen isoppikorren päähän ja ojensivat sen hänen suunsa eteen.
30 Kun nyt Jeesus oli ottanut hapanviinin, sanoi hän: "Se on täytetty," ja
kallisti päänsä ja antoi henkensä.
Johanneksen evankeliumi paljastaa meille sen, että Jeesuksella
oli jano. Jakeessa 29 on kyseessä sama viini, johon oli sekoitettu vettä tai
etikkaa. Tätä viiniä (oksos), joka oli tarkoitettu janojuomaksi
tarjottiin Jeesukselle, jota Hän joi. Tässä on kyseessä sama järjestys kuin
Markuksen evankeliumissa, eli Jeesus Kristus sai juoda viiniä janoonsa kun Hän
riippui ristinpuulla. Johanneksen evankeliumi vahvistaa Markuksen evankeliumin.
Kyseessä ei ole siis ristiriita.
Matt 27
33 ¶ Ja tultuaan paikalle, jota sanotaan Golgataksi-se on: pääkallon
paikaksi-
34 he tarjosivat hänelle juotavaksi katkeralla nesteellä sekoitettua viiniä;
mutta maistettuaan hän ei tahtonut sitä juoda.
35 Ja kun he olivat hänet ristiinnaulinneet, jakoivat he keskenään hänen
vaatteensa heittäen niistä arpaa.
Matteuksen evankeliumi vahvistaa Markuksen ja Johanneksen
evankeliumin kertomukset. Matteuksen evankeliumi kertoo, että Jeesukselle
tarjottiin ennen ristiinnaulitsemista katkeralla nesteellä sekoitettua (mirhalla)
viiniä, josta Hän maistoi, mutta ei juonut siitä.
Raamattua vääristelevien argumentointi on tässäkin tapauksessa väärän
todistuksen antamista, jossa ei ole tutkittu tarkasti mitä evankeliumit kertovat
kyseisestä asiasta.