Kärsimystie kohti Golgataa ja Golgatan tapahtumat
Elokuvassa kuvataan Emmerichin näyn mukaisesti
Jeesuksen vaellusta kohti Golgataa Hänen kantaessaan ristiänsä. Jeesus
laitetaan elokuvassa kaatumaan monta kertaa Emmerichin näyn mukaisesti,
vaikka Raamattu ei kerro Jeesuksen kaatuneen yhtään kertaa.
Elokuvassa kun Jeesus on Golgatalla, jossa Hänen
oikeaa kättänsä venytetään nauloja lyötäessä on Emmerichin näystä. Raamattu
ei kerro mitään tästä oikean käden venytyksestä.
Elokuvassa kun Jeesusta
ristiinnaulittiin ristille niin Hänet käännettiin ristineensä ylösalaisin.
Raamattu ei kerro että hänet käännettiin ylösalaisin. Elokuvassa myös naulat
lyötiin kämmenestä läpi, mutta todellisuudessa naulat lyötiin kuitenkin
ranteessa olevien pienten luiden välistä, eikä kämmenten läpi. Kämmenten läpi
lyödyt naulat olisivat repineet kämmenet rikki, koska ristiinnaulitut
joutuivat käsillään kannattelemaan itseään etteivät olisi tukehtuneet. Eli
Jeesus ei olisi pysynyt ristillä, jos Hänet olisi ristiinnaulittu elokuvan
kuvaamalla tavalla. Joten katolisen elokuvan ristiinnaulittu Jeesus ei
pysynyt ristillä ja se onkin merkki siitä ettei katolisessa kirkossa ole
oikeaa sanomaa ristiinnaulitusta Jeesuksesta Kristuksesta. Sen myös paljastaa
katolisen kirkon opettama oppi messu-uhrista:
Katolisessa kirkossa
sen messussa katolisen kirkon opin mukaan uhrataan Jeesus uudestaan
verettömästi joka päivä. Katolinen kirkko opettaa tämän messu-uhrin olevan
voimakkain sovitusuhri. Katolisella kirkolla ei ole Kristuksen oikeata
evankeliumia eikä se julista oikeata evankeliumia.
Elokuvassa on myös Emmerichin näky, jossa toisen
ristiinnaulitun pään päälle tulee musta korppi joka nokkii häntä päähän.
Raamattu ei kerro tästä mitään.
Elokuvassa Maria katselee Jeesusta ja sanoo, jospa
voisin kuolla Hänen kanssansa. Tällaista kohtaa ei ole Raamatussa, vaan tämä
on katolisen opin mukaisesti lisätty elokuvaan; sillä katolinen kirkko
opettaa Marian olevan myös kanssalunastaja, sillä Maria otti osaa Kristuksen
kärsimyksiin ristillä katolisen opin mukaan. Edellä oleva on Jumalan pilkkaa,
sillä Kristus on yksin Lunastaja eikä Marialla ole mitään osaa ristillä
tapahtuneeseen lunastukseen ja syntien sovitukseen.
Elokuvassa kun Jeesus kuolee niin näytetään koko
temppelin menevän kahtia Emmerichin näyn mukaisesti, vaikka Raamattu kertoo
vain temppelin esiripun repeytyneen kahtia.
Elokuvassa Maria menee ristillä roikkuvan Jeesuksen
luokse ja suutelee Hänen veristä jalkaansa. Onko tässä tarkoitus taas
korottaa Marian asemaa lunastukseen nähden, sillä Raamattu ei kerro Marian
suutelevan ristillä roikkuvan Jeesuksen jalkoja. Katolinen kirkko opettaa,
että Marialla on Välittäjättären rooli, siksi Maria on tässä elokuvassa
korostuneesti esillä sekä siksi elokuvaan on otettu kohtauksia Mariasta,
joista Raamattu ei kerro mitään. Elokuvassa näytetään katolisen uskomuksen
mukaisesti, että kun Jeesus kuoli niin Maria tuli ja piti Häntä sylissään,
vaikka Raamattu ei niin kerro. Raamattu kertoo Joosef arimatialaisen sekä
Nikodeemuksen ottaneen Kristuksen ruumiin ja he käärivät Hänen ruumiinsa
hyvänhajuisten yrttien kanssa käärinliinoihin. Ja panivat sen jälkeen
Jeesuksen ruumiin puutarhassa olleeseen uuteen hautaan. Elokuvassa koko ajan
korostetaan Marian asemaa, vaikka Raamattu keskittyy Kristukseen sekä Hänen
lunastukseensa.
Elokuva päättyy siihen kun Kristus lähtee haudasta
alastomana ja kuvassa vilahtaakin Kristuksen paljas oikea pakara. Raamattu
kuvaa Kristuksen Kuninkaana, joka on pitkäliepeiseen viittaan puettu ja
rinnan kohdalta kultaisella vyöllä vyötetty. Miksi elokuva loppuu paljaan
pakaran näyttämiseen? Miksi elokuva ei lopu syntien anteeksiantamuksen
evankeliumin julistukseen? Siksi koska katolinen evankeliumi ei välitä
oikeata evankeliumia, vaan väärennettyä evankeliumia, joka keskittyy liiaksi Marian ympärille aivan kuten
elokuvakin.
Elokuva myös keskittyy
Kristuksen ruoskimiseen ja ristiinnaulitsemiseen eikä elokuva julista syntien
anteeksiantamusta syntisille, vaan mässäilee Kristuksen kärsimyksellä.
Elokuva on tehty liian paljon Emmerichin näyn pohjalta ja keskittyy Mariaan
sekä Kristuksen kärsimykseen; eli elokuva on katolinen evankeliumi, joka ei
tuo esille pelastussanomaa eikä syntien anteeksiantamusta, vaan vain
Kristuksen kärsimystä sekä Mariaa. Elokuvan kautta kerrotaan, että muutamia
arabeja on tullut uskoon; minä suosittelen Raamatun mukaista evankeliumin
julistusta niin muslimeille kuin kaikille muillekin enkä katolista
evankeliumia Gibsonin elokuvan mukaisesti, joka on täynnä epäraamatullisia
aineksia Emmerichin epäraamatullisten näkyjen siivittämänä.
Jumalan
voitelu lähtee edelleenkin Jumalan armoistuimelta eikä Hollywoodista. Jeesus
antoi opetuslapsilleen käskyn mennä kaikkeen
maailmaan julistamaan evankeliumia eikä uskottomille. Joten
herätkäämme Jeesuksen Kristuksen opetuslapset julistamaan Raamatullista
armon, rakkauden ja totuuden evankeliumia Jeesuksesta Kristuksesta tälle
synnin alaisuudessa olevalle maailmalle; eli niille, jotka kulkevat kohti
iankaikkista kadotusta.
Lähteet:
- Raamattu 33/38
-
Commentary: The Beatification of
Anne Catherine Emmerich
Petri Paavola
|