1.Kor.
15:45: “Niin on myös kirjoitettu: ‘Ensimmäisestä ihmisestä Aadamista tuli
elävä sielu.’ Viimeisestä Aadamista tuli elämää antava henki.” (Raamatun
kreikkalaiset kirjoitukset ovat siis samaa mieltä Heprealaisten kirjoitusten
kanssa siitä, mikä sielu on.) (Tässä “sieluksi” käännetty kreikkalainen sana on
sanan psy.khe akkusatiivi. Myös KR ja VKR käyttävät sanaa “sielu”. UTN käyttää sanoja “elävä
olento”.)
1.Piet.
3:20: “Nooan päivinä — — muutamat,
se on kahdeksan sielua, vietiin turvallisesti veden läpi.” (Tässä “sieluksi”
käännetty kreikkalainen sana on sanan psykhe’ monikkomuoto psy.khai’.) (“Sielun”, KR; “henkeä”, UTN; “ihmistä”, EU.)
1.Moos.
9:5, UM: “Sitä paitsi teidän sielunne [eli “elämänne”~ hepr.
nefel veren tulen vaatimaan takaisin.” (Tässä sielulla
sanotaan olevan veri.)
Joos. 11:11, VKR: “He löivät kaikki ne sielut [hepr. ne’fes], jotka siellä olivat, miekan
terällä.” (Sielun ilmaistaan tässä olevan jotakin, jota voidaan koskettaa
miekalla, joten nämä sielut eivät voineet olla henkiä.) Ks. myös Hes. 33:6.
Missä Raamattusanoo, että eläimet ovat
sieluja?
1.Moos.
1:20, 21, 24, 25: “Jumala sanoi: ‘Viliskööt vedet eläviä olentoja* [“sieluja”,
UM] — —.‘ Ja Jumala loi suuret meri-eläimet ja kaikkinaiset
liikkuvat, vesissä vilisevät elävät olennot [“sielut”, UM], kunkin
lajinsa mukaan, ja kaikkinaiset siivekkäät linnut, kunkin lajinsa mukaan. — — Ja Jumala sanoi: ‘Tuottakoon
maa elävät olennot [“sielut”, UM], kunkin
lajinsa mukaan —
—.‘ Jumala teki
metsäeläimet, kunkin lajinsa mukaan, ja karjaeläimet, kunkin lajinsa mukaan, ja
kaikki maan mateijat, kunkin lajinsa mukaan.” (* Heprean kielessä tässä
käytetty sana on nefeJ.)
3.Moos.
24:17, 18: “Jos joku lyö kuoliaaksi ihmisen [“ihmissielun”, UM, hepr.
ne fesl, kenen hyvänsä, hänet rangaistakoon kuolemalla.
Mutta joka lyö kuoliaaksi kotieläimen
henki hengestä [“sielu sielusta”, UM].” (Huomaa,
että sekä ihmisistä että eläiniistä käytetään samaa heprealaista sielua
vastaavaa sanaa.)
Ilm. 16:3: “Se tuli vereksi, kuin kuolleen vereksi,
ja jokainen
SIELU337
elävä sielu* kuoli, kaikki mitä meressä oli.”
(Raamatun kreikkalaiset kirjoituksetkin siis osoittavat eläinten olevan
sieluja.) (*Tässä käytetty kreikkalainen sana on psykhe’. Myös VKR ja Väl kääntävät
sen tässä”sieluksi”. Jotkin käännökset käyttävät ilmauksia “olento” tai
“elollinen”.)
Tunnustavatko muut oppineet, jotka eivät ole .Iebovan todistajia, että Raamattu
opettaa sielusta juuri näin?
“Sielu ei — — merkitse mitään sellaista, mikä ihmisellä olisi, mutta eläimiltä
puuttuisi. Heprealaisessa tekstissä käytetään eläimistäkin sama sanaa, vaikka
se onkin suomennettu toisin — —. Tavallisimmin
nd?fwJ merkitsee elävää ja toimivaa olentoa — —. Uudessa testamentissa
vastaava kreikan sana — — [ei]
tarkoita Platonin filosofiasta tunnettua sielun, sitä ikuiseen idea-maailmaan
kuuluvaa osaa ihmisestä, jolle kuolema merkitsee vapautumista ruumiin
kahleista. ‘Kuolemattoman sielun’ käsite kuuluu kreikkalaiseen filosofiaan, ei
Vanhaan eikä Uuteen testamenttiin.” — II. Palva, Raamatun tietosanasto (Porvoo 1974) s. 246.
“Nykyajan teologisessa antropologiassa esitetään
enää harvemmin erillistä oppia sielusta. Ihminen ymmärretään Jumalan luomaksi,
ainutkertaiseksi kokonaispersoonaksi. Kuolema merkitsee ihmisen henkisten ja
fyysisten elintoimintojen totaalista päätöstä ja ruumiin ylösnousemus ihmisen
kokonaispersoonan astumista tuomiolle.” — Otavan suuri ensyklopedia (Keuruu 1980) 8. osa, s.
6199.
“Heprean nefes ei merkitse ruumista
erotettavissa olevaa henkistä olentoa, vaan ihmisen elävää, tietoista olemusta,
persoonallisuutta, ‘itseä’.” — Jussi
Aro, Psalmit nykysuomeksi (Pieksämäki 1973) s. 233.
Ppkr,
s.337,338,339. Voiko ihmissielu kuolla?
Hes. 18:4: “Katso, kaikki sielut ovat minun: niinkuin isän sielu, niin
pojankin sielu —
ne ovat minun.
Se sielu*, joka syntiä tekee — sen
on kuoltava.” (*Hepr. ne’fes)
Matt. 10:28: “Älkää ruvetko pelkäämään niitä, jotka tappavat ruumiin,
mutta eivät voi tappaa sielua [eli “elämää”], vaan pelätkää ennemmin häntä,
joka voi tuhota sekä sielun* että ruumiin Gehennassa.” (*Kreikan kielessä sanan
psykhe akkusatiivi. Myös KR, UTN ja EU käyttävät
tässä sanaa “sielu”.)
Apt. 3:23: “Niin, jokainen sielu [kreik. psykhe] , joka
ei sitä Profeettaa kuuntele, tullaan täysin tuhoamaan kansan keskuudesta.”
Ks. myös Job 36:14; Ps. 78:50; Hes. 13:19.
Onko ihmissielujen (ihmisten)
mahdollista elää ikuisesti?
Ks. pääaihetta “Elämä”, s. 49—53.
Onko sielu sama kuin henki?
Saarn. 12:7: “Tomu palajaa maahan, niinkuin on
ollutkin, ja henki
[eli elinvoima, hepr. ruah] palajaa Jumalan tykö, joka
sen on antanutkin.” (Huomaa, että henkeä vastaava heprealainen sana on ruah, kun
taas sieluksi käännetty sana on nefes. Tämä raamatunkohta ei merkitse sitä, että henki kulkee kuolemassa
maasta Jumalan henkilökohtaiseen läsnäoloon saakka; pikemminkin kaikki ihmisen
tulevat elämän odotteet jäävät Jumalan käsiin. Samoin voidaan sanoa, että
jollei esimerkiksi jonkin kiinteistön ostaja suorita häneltä vaadittuja
maksuja, kiinteistö ”palaa” alkuperäiselle omistajalleen.)
Saarn. 3:19: “Ihmislasten käy niinkuin eläintenkin;
sama on kumpienkin kohtalo. Niinkuin toiset kuolevat, niin toisetkin kuolevat;
yhtäläinen henki [hepr. ruah] on kaikilla.” (Sekä ihmisillä
että eläimillä osoitetaan siis olevan sama ru ah eli henki. Ks. ajatuksia
jakeista 20 ja 21 sivulta 79.)
Hepr. 4:12: “Jumalan sana on elävä ja voimaa uhkuva
ja on terävämpi kuin mikään kaksiteräinen miekka ja tunkee lävitse jopa
erottamaan sielun [kreik. psykhes;~ “elämän”, NE] ja
hengen [kreik. pneu ‘ma’tos] ja nivelet ja niiden ytimen
ja kykenee havaitsemaan sydämen ajatukset ja aikomukset.” (Huomaa, että
“henkeä” vastaava kreikkalainen sana ei ole sama kuin “sielua” vastaava
sana.)
Elääkö ihminen edelleen tietoisessa
tilassa, kun henki lähtee ruumiista?
Ps. 146:4: “Kun hänen
henkensä [hepr. sanasta ru ah] lähtee hänestä, niin hän
tulee maaksi jälleen; sinä päivänä hänen hankkeensa raukeavat tyhjän.” (Jotkut
kääntäjät käyttävät tässä sanaa “hengitys”.) (Myös Ps. 104:29)
Raamatun opetus sielusta
Jotta saamme totuuden siitä, mitä
Raamattu opettaa sielusta, meidän on tutustuttava Raamatun omaan ilmoitukseen
tässä asiassa.
1Moos 2:7:
Silloin Herra Jumala teki maan tomusta ihmisen ja puhalsi hänen sieraimiinsa
elämän hengen hyx (chai),ja niin ihmisestä tuli elävä sielu.
Ensin
Jumala teki maan tomusta ihmisen ruumiin ja sitten puhalsi ihmiseen elämän ja
niin ihmisestä tuli elävä sielu. Ruumis oli ensin, joka oli eloton ilman
elämää. Kun Jumala puhalsi elämän sieraimiin niin silloin vasta ihmisestä tuli
elävä sielu. Huomaa nyt, mitä Raamattu sanoo ensin ruumis eli keho, josta
Raamattu käytti nimitystä ihminen, jolla ei ollut sielua ja joka ei vielä ollut
sielu, kun Jumala puhalsi elämän niin vasta silloin ihmisestä tuli elävä sielu.
Kun
ihmisestä(adam) oli tullut elävä(nefesh) niin on luonnollista,
että Raamattu käyttää elävästä ihmisestä molempia sanoja eli adam ja nefesh.
Käännös hebreasta: Herra Jumala teki maan tomusta
ihmisen ja puhalsi hänen sieraimiinsa elämän ja ihmisestä tuli elävä.
Käännös: Jay. B. Green literal
translation:And Jehovah God formed the man out of dust from the
ground, and blew into his nostrils the breath of life; and man became a living
soul.
1
Moos 2:7:ssa ei esiinny sanaa ruah (Henki). Tästä Raamatun kohdasta käy ilmi, että Raamattu erottaa
ruumiin ja sielun toisistaan. Ensin oli ruumis (adam-ihminen), josta tuli elävä (nefesh) vasta kun Jumala puhalsi elämän
ihmiseen.
Nefesh tarkoittaa
sellaista, että jossakin( ihminen
tai eläin) on elämä tai tämä joku on elävä, koska ilman nefeshiä ei
ruumiissa ole elämää ja ruumis kuolee. Hebreankielessä on ns. juurikirjaimisto,
joka tarkoittaa sitä, että tavallisesti kolme konsonanttia muodostaa
sananjuuren, josta sitten muodostuu lisää sanoja. Nefesh sanan
juurikirjaimet ovat Nun, Pe eli Fe ja chet, josta
muodostuu sana Nafach(puhallus,
henkäys). Jumalan puhaltaessa (henkäys) elottomaan ihmiseen (ruumiiseen, adam), ihmiseen tuli elämä ja hänestä tuli elävä.
Raamattuun
on kirjoitettu 1 Moos 2:7: elävä sielu = hyx spnl = le:nefesh
chai = tuli elävä tai elämän henki. Sana nefesh tarkoittaa, että
joku on elävä ja hänessä on elämä. Hebrean kielessä chai tarkoittaa elävä, elämä, elää ja tuore.
Sanakirjat antavat sanalle nefesh seuraavia
merkityksiä:
spn Nefesh= Henki,
sielu, ihminen; Hebrea – Suomi sanakirja: Karmel – yhdistys ry, Ari –
paino, Saarijärvi 1981.
Nefesh=
hengitys, henkäys, hengittävä
olento, sielu, ihminen; Iso Raamatun sanahakemisto, Hebrea – Suomi, Aramea –
Suomi,
Aika oykristilliset
Kirjat, Saarijärven – Offset Oy1999.
vpn nephesh neh'-fesh ; from 05314; properly, a breathing
creature, i.e. animal of (abstractly) vitality; used very widely in a literal,
accommodated or figurative sense (bodily or mental):--any, appetite, beast,
body, breath, creature, X dead(-ly), desire, X [dis-]contented, X fish, ghost,
+ greedy, he, heart(-y), (hath, X jeopardy of) life (X in jeopardy), lust, man,
me, mind, mortally, one, own, person, pleasure, (her- , him- , my- , thy-)self,
them (your)-selves, + slay, soul, + tablet, they, thing, (X she) will, X would
have it. Strong’s concordance
nephesh
{neh'-fesh}(Kuinka
monta kertaa sana esiintyy näissä muodossa King James Version’ssa )AV -
soul 475, life 117, person 29, mind 15, heart 15, creature 9, body 8, himself
8, yourselves 6, dead 5, will 4, desire 4, man 3, themselves 3, any 3, appetite
2, misc 47; 753
1a) that which breathes, the breathing substance or
being, soul, the inner being of man
1b) living being
1c) living being (with life in the blood)
1d) the man himself, self, person or individual
1e) seat of the appetites
1f) seat of emotions and passions
1g) activity of mind
1g1) dubious
1h) activity of the will
1h1) dubious
1i) activity of the character
1i1)
dubious
Onlinebible
dictionary
Ruumiin ja sielun
erotus
Jumalan
sana erotti ruumiin ja sielun 1 Moos 2:7:ssa. ensin ruumis ja sitten
Jumala puhalsi elämän sieraimiin ja sittem ihmisestä tuli elävä sielu. Raamattu
muuten erottaa sielun ja ruumiin mm.
1 Tess 5:23Mutta itse rauhan Jumala pyhittäköön teidät kokonansa, ja säilyköön
koko teidän henkenne ja sielunne ja ruumiinne nuhteettomana meidän Herramme
Jeesuksen Kristuksen tulemukseen.
Kun
ihminen kuolee niin ruumis on eloton, koska elämä poistuu ihmisestä, eikä
ruumis enää ole elävä, koska eläväksi tekevä sielu poistuu ruumiista. Mutta
ihmisen sielu ei kuole, vaan se menee tuonelaan niin kuin Jeesuskin sanoi, kun
rikas mies kuoli ja haudattiin, hän nosti katseensa tuonelassa.Raamattu itse todistaa sen monessa kohtaa
ettei sielu, nefesh, psykhe kuole.
Jaak
5:20niin tietäkää, että
joka palauttaa syntisen hänen eksymyksensä tieltä, se pelastaa hänen sielunsa(psykhe) kuolemasta ja
peittää syntien paljouden.
Tässä
opetetaan, ettäsielu pelastuu
kuolemasta. Ruumiillisesta kuolemasta emme pelastu jos uskomme Jeesukseen,
mutta toisesta kuolemasta (tulinen
järvi)
pelastumme, jos uskomme Jeesukseen. JT:n oppi joutuu tässä koville, koska JT:t
opettavat sielun lakkaavan olemasta, mutta Raamattu opettaa sen sielun
pelastuvan kuolemasta, joka uskoo Jeesukseen.
1
Piet 1:9sillä te saavutatte
uskon päämäärän, sielujen (psykhe)pelastuksen.
Uskon
päämäärä on sielun pelastus, ei ruumiin.
Matt 10:28: Älkääkä peljätkö niitä,
jotka tappavat ruumiin, mutta eivät voi tappaa sielua (psykhe); vaan ennemmin peljätkää häntä,joka voi sekä sielun että ruumiin hukuttaa
helvettiin.
Kreikan kielisessä Raamatussa kohdassa; eivät
voi tappaa sielua, sielu sana on psykhe. Sielua ei voi tappaa, koska sielu ei kuole, mutta
ruumiin voi tappaa, koska se kuolee. Tässäkin on erotettu toisistaan ruumis(soma)
ja sielu( psykhe). JT:t opettavat, että psykhe ja nefesh sana viittaa
koko ihmiseen,ruumineen päivineen,
mutta Raamattu erottaa sielun ja ruumiin tässäkin kohdassa. Ruumis kuolee,
mutta sielu jää eloon.
Tuo helvetti tarkoittaa toista kuolemaa, joka
on tulinen järvi, jonne heitettiin kaikki, joiden nimet eivät olleet
kirjoitettu elämän kirjaan. Raamattu ei sano, että tulinen järvi on
vertauskuvaa, vaan Raamattu sanoo, että kaikki joiden nimet eivät olleet
kirjoitettu elämään kirjaan heitettiin tuohon tuliseen järveen. Raamattu puhuu
vanhurskaiden ja vääräin ylösnousemuksesta, vanhurskaat pääsevät uuteen
Jerusalemiin. Ja joka ei ollut elämän kirjaan kirjoitettu, se heitetään
tuliseen järveen. Mutta pelkurien ja epäuskoisten ja saastaisten ja murhaajien
ja huorintekijäin ja velhojen ja epäjumalanpalvelijain ja kaikkien
valhettelijain osa on oleva siinä järvessä, joka tulta ja tulikiveä palaa; tämä
on toinen kuolema."
1 Moos 3:4:Niin käärme sanoi vaimolle: "Ette
suinkaan kuolemalla kuole;
Näin tämä jae on hebr. tekstissä.
And the serpent saith unto the woman, ‘Dying, ye
do not die,
Youngsin
käännös kääntää juuri kuin se on hebreassa, eli ette kuolemalla kuole Kuolemalla kuoleminen tarkoittaa ensin ruumiin kuolemaa
ja sitten toista kuolemaa eli tulijärveä. Itse asiassa perkele sanoi ettei
ihminen kuole ensin ruumiillisesti eikä toisessa kuolemassa. Kun taas Jumala
varoitti ja sanoi, jotta jos ihminen koskee hyvän ja pahan tiedon puuhun, niin
hänen on kuolemalla kuoleminen. Pimeydestä on se opetus, joka kieltää ettei
ihminen kuolemalla kuole, siis ensin ruumiin kuolema ja sitten vielä toinen
kuolema eli tulinen järvi: Ilm 20:14Ja Kuolema ja Tuonela heitettiin tuliseen järveen. Tämä on toinen
kuolema, tulinen järvi.
Silloin
kun uskomme, jotta ihminen kuolemalla kuolee, niin silloin uskomme niin kuin
Jumala sen on sanonut, muuten olemme kuunnelleet käärmeen ääntä.
Jehovan todistajat on eksytetty sellaiseen oppiin,
että sielu kuolee eli lakkaa olemasta, jos sinä tämän uskot niin sinulla ei ole
koko evankeliumia, koska Raamattu puhuu iankaikkisesta tuomiosta eli toisesta
kuolemasta, joka on tulinen järvi ja kaikki, jotka eivät uudestisynny ylhäältä,
heitetään tuliseen järveen. Sitä en osaa sanoa onko tulisen järven tuli
samanlaista kuin nykyinen tuli, mutta sen uskallan sanoa, että Raamattu
opettaa, että joka pahaa tekee niin sen sielulle tulee tuska ja ahdistus. Tuo
tuska ja ahdistus on iankaikkinen niin kuin Raamattu opettaa. Huorintekijöiden
osa on tuossa tulisessa järvessä, kun huorintekijä tekee huorin ei hän koe
siinä tuskaa eikä ahdistusta, vaan päinvastoin hän kokee siinä seksuaalisen
nautinnon, hyvää oloa, siksi hän tekeekin niin. Raamattu opettaa, että synnistä
saa lyhyt aikaista nautintoa ja sen tähden ihmiset tekevät syntiä. Huorintekijä
tässä maailmassa tehdessään huorin kokee hyvän olon ja nautinnon. Mutta
huorintekeminen on synti ja synnin palkka on kuolema. Ensin ruumiin kuolema ja
sitten toinen kuolema, jossa huorintekijän sielu kokee tuskan ja ahdistuksen
niin kuin Raamattu opettaa.
Katolinen kiirastulioppi niin kuin itämaiset
sielunvaellus opit ovat myös epäraamatullisia harha oppeja, joita ei Raamattu
tunne.
Raamattu siis opettaa, ettei sielua voi tappaa. Käyn vielä
lyhyesti läpi Raamatun kohdat, joissa ruumiin kuoleman jälkeen sielu elää.
Joh 11:25Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen ylösnousemus ja elämä; joka
uskoo minuun, se elää, vaikkaolisikuollut. Eikä
yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole. Uskotko sen?"
Joka uskoo Jeesukseen ei ikinä kuole, vaikka
olisi kuollut. Jeesus sanoi, että se, joka uskoo Häneen elää, vaikka olisi
kuollut. Jeesus myös sanoi; ettei yksikään, joka uskoo Häneen ikinä kuole.Jeesus ei voi olla ristiriidassa itsensä
kanssa, vaan se, joka uskoo Jeesukseen ei todellakaan ikinä kuole. Ruumis
kuolee ja maatuu, mutta sielu elää, koska sielua ei voi tappaa. Eikä yksikään,
Joka elää ja uskoo Jeesukseen ikinä kuole, koska sielua ei voi tappaa, vaan
sielu elää. Jeesus kysyi vielä; uskotko sen?
Mark 9:4Ja heille ilmestyivät Elias ynnä Mooses,
ja nämä puhuivat Jeesuksen kanssa.
Elia ja Mooses eivät voineet puhua Jeesuksen
kanssa jos uskoo JT:n oppia. Mutta Raamattu kertoo selvästi Jeesuksen puhuneen
heidän kanssaan, koska sielua ei voi tappaa, koska se elää, joka uskoo
Jeesukseen, uskotko sen? Raamattu ei kerro, että tämä kohta on vertauskuvaa,
vaan tämä on todellinen tapahtuma, jonka opetuslapset näkivät omin
silmin. Elia on otettu tulivaunussa Jumalan luoja Mooses kuoli erämaahan, mutta heidän molempien sielut olivat
elossa. Tämä Raamatun kohta myös todistaa sielun tietoisen olemassaolon
ruumiillisen kuoleman jälkeen.
Luuk 16:19-26:Oli rikas mies,
joka pukeutui purppuraan ja hienoihin pellavavaatteisiin ja eli joka päivä
ilossa loisteliaasti.Mutta eräs köyhä,
nimeltä Lasarus, makasi hänen ovensa edessä täynnä paiseitaja halusi ravita itseään niillä muruilla,
jotka putosivat rikkaan pöydältä. Ja koiratkin tulivat ja nuolivat hänen
paiseitansa.Niin tapahtui, että
köyhä kuoli, ja enkelit veivät hänet Aabrahamin helmaan. Ja
rikaskin kuoli, ja hänet haudattiin.Ja kun hän nosti silmänsä tuonelassa, vaivoissa ollessaan, näki hän
kaukana Aabrahamin ja Lasaruksen hänen helmassaan .Ja hän huusi sanoen:
'Isä Aabraham, armahda minua ja lähetä Lasarus kastamaan sormensa pää veteen ja
jäähdyttämään minun kieltäni, sillä minulla on kova tuska tässä liekissä!'Mutta Aabraham sanoi: 'Poikani, muista, että
sinä eläessäsi sait hyväsi, ja Lasarus samoin sai pahaa; mutta nyt hän täällä
saa lohdutusta, sinä taas kärsit tuskaa.Ja kaiken tämän lisäksi on meidän välillemme ja teidän vahvistettu suuri
juopa, että ne, jotka tahtovat mennä täältä teidän luoksenne, eivät voisi, eivätkä
ne, jotka siellä ovat, pääsisi yli meidän luoksemme.'
Tässä Raamatun
kohdassa Jeesus kertoi, mitä ihmiselle tapahtuu kun hän kuolee. Rikas mies
ensin kuoli, hänen ruumiinsa kuoli. Hänen ruumiinsa haudattiin eli laitettiin
hautaan. Rikas mies oli siis kuollut. Mutta hän nosti silmänsä tuonelassa,
vaivoissa ollessaan ja näki Aabrahamin ja Lasaruksen. Tässä ovat tietoisen
tilan tunnusmerkit, hän oli vaivoissa ja näki Aabrahamin ja Lasaruksen.
Raamattu opettaa tuskan ja ahdistuksen sille sielulle, joka pahaa tekee.Rikas mies teki syntiä, josta hän nautti
täysin siemauksin, eikä kärsinyt tuskaa elämässään. Mutta kuoltuaan hänen
sielunsa kokee tuskan ja ahdistuksen niin kuin Raamattu opettaa: Poikani,
muista, että sinä eläessäsi sait hyväsi, ja Lasarus samoin sai pahaa; mutta nyt
hän täällä saa lohdutusta, sinä taas kärsit tuskaa.
Jeesus yleensä selitti vertaukset tai Hän
sanoi, että kerron vertauksen, mutta tässä kohdassa Jeesus ei sanonut, että
tämä on vertaus, eikä Hän selittänyt tätä asiaa, koska se on tosiasia, mitä
ihmiselle käy hänen kuollessaan. Tämä Raamatun kohta on myös sopusoinnussa
edellisiin Raamatun kohtiin, jotka käsittelevät kuolemaa.
Ilm 6.9-11Ja kun Karitsa avasi
viidennen sinetin, näin minä alttarin alla niiden sielut(psykhe) jotka
olivat surmatut Jumalan sanan tähden ja sen todistuksen tähden, joka heillä
oli. Ja he huusivat suurella äänellä sanoen: "Kuinka kauaksi sinä, pyhä ja
totinen Valtias, siirrät tuomiosi ja jätät kostamatta meidän veremme niille,
jotka maan päällä asuvat?" Ja heille kullekin annettiin pitkä valkoinen
vaippa, ja heille sanottiin, että vielä vähän aikaa pysyisivät levollisina,
kunnes oli täyttyvä myös heidän kanssapalvelijainsa ja veljiensä luku, joiden
tuli joutua tapettaviksi niinkuin hekin.
Alttarin alla oli niiden sielut, jotka olivat
surmatut Jumalan sanan tähden. Ja he huusivat suurella äänellä. Sielua ei
voi tappaa, koska se ei kuole. Nämä sielut puhuivat Totiselle ja Pyhälle
Valtiaalle. Raamatussa on selvä todiste sielun tietoisesta olotilasta. Nämä
sielut olivat surmatut eli tapetut Jumalan sanan tähden. Mutta nämä sielut
olivat kuitenkin elossaniin kuin
vesiselvästi tästä kohdasta asia ilmenee. Heidän ruumiinsa olivat kuolleet,
mutta sielu oli elossa ja tietoisessa tilassa eikä muistohaudassa tai missään
lakkaamattomassa tilassa. Raamatun johdonmukainen opetus on sielun olemassaolo
ruumiillisen kuoleman jälkeen.
Fil 1:21-24; Sillä elämä on minulle
Kristus, ja kuolema on voitto. Mutta jos minun on eläminen täällä lihassa, niin
siitä koituu hedelmää työlleni, ja silloin en tiedä, minkä valitsisin. Ahtaalla
minä olen näiden kahden välissä: halu minulla on täältä eritä ja olla
Kristuksen kanssa, sillä se olisi monin verroin parempi;mutta teidän tähtenne on lihassa viipymiseni
tarpeellisempi.
Paavali oli Jumalan voitelema ja hänkin
opettaa, ettei sielua voi tappaa, koska hänellä oli halu päästä pois tästä
ajasta, jotta pääsisi Kristuksen luokse, koska se olisi monin verroin parempi
Paavalille, mutta hän näki, että uskovien tähden hänen lihassa viipyminen on
kuitenkin tarpeellisempaa. Paavali ymmärsi myös, että ruumiinkuoleman jälkeen
sielu elää.
Saar 9: 5-10:Sillä elävät tietävät, että heidän on
kuoltava, mutta kuolleet eivät tiedä mitään, eikä heillä ole paikkaa, vaan
heidän muistonsa on unhotettu. Myös heidän rakkautensa, vihansa ja
intohimonsa on jo aikoja mennyt, eikä heillä ole milloinkaan enää osaa
missään, mitä tapahtuu auringon alla. Tule siis, syö leipäsi ilolla
ja juo viinisi hyvillä mielin, sillä jo aikaa on Jumala hyväksynyt nuo tekosi.
Vaatteesi olkoot aina valkeat, ja öljy älköön puuttuko päästäsi. Nauti elämää
vaimon kanssa, jota rakastat, kaikkina turhan elämäsi päivinä, jotka Jumala on
sinulle antanut auringon alla - kaikkina turhina päivinäsi, sillä se on sinun osasi
elämässä ja vaivannäössäsi, jolla vaivaat itseäsi auringon alla. Tee kaikki,
mitä voimallasi tehdyksi saat, sillä ei ole tekoa, ei ajatusta, ei tietoa eikä
viisautta tuonelassa, jonne olet menevä.
Tämä on JT:n lempiopetus, johon nojaa heidän
sielun kuolemisoppinsa. Mutta tämä raamatun kohta opettaa, että kuolleet eivät
tiedä mitään, mitä maan päällä tapahtuu, eikä heillä olekaan enää osaa siitä ,
mitä tapahtuu auringon alla.
Raamatun selvää
opetusta iankaikkisesta rangaistuksesta ja tulisesta järvestä ei pysty
selittämään vertauskuviksi tai olankohautuksella. Ne ovat Raamatun selvää
opetusta ja jos jotkut uskonnot opettavat samansuuntaisesti, mutta ei
kuitenkaan samalla tavalla kuin Raamattu, ei se tee tyhjäksi Raamatun
opetusta. Opettaahan Islamilaisuus, että on olemassa vain yksi Jumala, joka on
Allah. Allah ei ole Kaikkivaltias, eikä Jumala ja vaikka Islam opettaa, että
Jumala on yksi niin ei se tee tyhjäksi, Raamatun ilmoittamaa yhtä Jumalaa(JHWH).
Paavi opettaa ihmisiä rakastamaan
lähimmäisiään niin kuin Raamattukin opettaa. Emme voi hylätä tätä opetusta sen
tähden, kun pakanallisen epäjumalanuskonnon päämies opettaa samoin. Meidän
tehtävä on rakastaa lähimmäisiämme niin kuin Raamattu opettaa. Voisin jatkaa
listaa loputtomiin. Meidän tulee katsoa, mitä Raamattu opettaa ja ojentautua
sen mukaan. Se on tärkeintä, mitä Raamattu Jumalan sana opettaa, eikä mikään
muu.
Mitä meille tapahtuu kun kuolemme.On JT:n vihkonen, jossa he opettavat
sielusta.
Vihkon.s. 20 on todella huolimattomasti ja
epätarkasti ja väärin tulkittu opetus sielusta. Tämä artikkeli opettaa
nefesh:in merkitsevän koko ihmistä, eikä aadamilla ollut mitään erillistä
sielua. Raamattuhan opetti, että ensin oli ruumis eli ihminen ja sitten, kun
Jumala puhalsi sieraimiin elämän niin ihmisestä tuli elävä. Artikkeli on
suuressa ristiriidassa Raamatun alkeisopetuksen kanssa ihmisen sielusta.
Vihko.s 22. Mitä sielulle tapahtuu
kuollessa:Kuolleet ovat tiedottomia
oppi perustellaan saarnaajan kirjan 9 luvun perusteella. Kaikki kymmenet muut
kohdat, jotka selvästi todistavat asian olevan päinvastoin on jätetty
käsittelemättä. Yksipuolista asioiden käsittelyä sanoisin, niinhän se on aina
kaikissa harhaopeissa, niissä tukeudutaan ja pidetään kiinni muutamasta tai
yhdestä Raamatun kohdasta ja niiden perusteella sitten selitetään kaikki
muut Raamatun kohdat, jotka käsittelevät kyseistä aihetta. Raamattua tulee
tutkia kaikkien kohtien valossa, jotka käsittelevät jotakin tiettyä aihetta,
tällä tavalla vain löytyy Raamatullinen totuus.
Vihko.
s. 22. Sielu voi kuolla: Hes
18:4; Katso, kaikki sielut ovat minun: niinkuin isän sielu, niin
pojankin sielu-ne ovat minun. Se sielu(nefesh), joka syntiä tekee-sen on
kuoltava.
Raamatun johdonmukaisenopetuksen valossa tämän
kohdan ymmärtäminen ei ole ongelma. Ensin tulee ruumiin kuolema ja sitten
toinen kuolema, johon heitettiin kaikki, joiden nimet eivät olleet kirjoitettu
elämän kirjaan. Ruumiin kuolema on ensimmäinen kuolema ja sielun kuolema on
toinen kuolema. Raamattu opettaa, että toinen kuolema on iankaikkinen.
Vihko.
s. 22. Vihkoon on
painettu: ” 1 Kun 19:4:ssä Syvästi ahdistunut Elia, alkoi pyytää, että hänen
sielunsa kuolisi.”
Jos ymmärrämme tämän niin kuin JT:t opettavat on meillä suuri
ristiriita sovittaa se Jeesuksen opetukseen, jossa Hän sanoi; ”ruumiin voi
tappaa, mutta sielua (psykhe) ei voi tappaa. Niin kuin olemme tutkineet, että
ruumis kuoli ja sielu elää. Joudut hylkäämään jommankumman opetuksen sielu
kuolee tai sielu elää ruumiin kuoleman jälkeen, mutta Raamatun opetuksen mukaan
tähän tulee sopusointu. Elia tuli Mooseksen kanssa puhumaan Jeesukselle, jos
Elian sielu olisi kuollut niin silloin tätä Raamatun kohtaa, jossa Elia ja
Mooses puhuivat Jeesukselle ei voisi olla Raamatussa. Tämä kohtahan ei ollut
vertauskuvaa, vaan todellisten Raamatun tapahtumien kerrontaa. Koko palapeli
pitää kuvan koossa!
Vihkoon
on painettu: ” Joona
pyysi pyytämistään, että hänen sielunsa kuolisi…”Niin hän toivotti itsellensä(nefesh) kuolemaa ja
sanoi: "Parempi on minulle kuolema kuin elämä".
Joudut taas ristiriitaan jos ymmärrät tämän
niin kuin JT:t opettavat on sinulla suuri ristiriita sovittaa se Jeesuksen
opetukseen, jossa Hän sanoi; ”ruumiin voi tappaa, mutta sielua (psykhe) ei voi
tappaa. Joudut hylkäämään jommankumman opetuksen, mutta Raamatun opetuksen
mukaan tähän tulee sopusointu. Joona koki ruumiin kuoleman, muttei sielun
kuolemaa, muuten Jeesus olisi valehdellut sanoessaan, ettei sielua voi tappaa.
Vihko.s.
22.”Jeesus käytti
ilmausta tappaa sielu.”Jeesus sanoi
todella tässä kohdassa: pelastaako henki(psykhe) vai tappaa se?
Oliko Jeesus ristiriidassa itsensä kanssa, kun
toisessa kohdassa sanoi ettei sielua(Psykhe) voi tappaa ja kun hän itse
keskusteli Elian ja Mooseksen kanssa? Jeesus ei ollut ristiriidassa itsensä
kanssa, koska hän tiesi, että ihmisen sielu menee tuonelaan hänen kuollessaan.
Niinhän Jeesus itse kertoi tämän asian olevan. Kaikkien näiden tosiasioiden
valossa Jeesus käytti psykhe sanaa tässä kohdassa, tarkoittaen ruumiin
kuolemaa. Olihan Raamatun alkulehdilläkin ihmisen ruumis eloton jailman elämää, kyllähän Jeesus tämän tiesi,
koska Hän oli luomassa Isänsä kanssa taivasta ja maata ja kaikkea, mitä niissä
on.
Vihko.
s. 22-23. vihkoon on
painettu: ” Kun hänen sielunsa oli lähtemäisillään – sillä hän kuoli – ….”
vihko opettaa ettei Raakelissa ollut jotain sisäistä olentoa, joka poistui
hänestä hänen kuollessaan…. tässä tapauksessa Raakelin ”sielu” tarkoitti vain
hänen elämäänsä, näin oli kirjoitettuna vihkoon.
Tämä Raamatun kohta kuuluu näin: ” Mutta
kun hänen henkensä(Nefesh) oli
lähtemäisillään(Yatsa), sillä
hänen oli kuoltava, antoi hän hänelle nimen Benoni, mutta hänen isänsä antoi
hänelle nimen Benjamin. auyyatsa= tulla ulos, lähteä johonkin.
Alkukielen todistus on vakuuttava, sillä
Raakelin sielu oli tulossa ulos ruumiista hänen kuolleessaan. Yatsa sana selvittää ja ratkaisee
sielu-opetuksen Raamatun kokonaisopetuksen mukaiseksi. Kertaus on opintojen
äiti. Raakel kuoli ja hänen sielunsa tuli pois ruumiista Raamatun
kokonaisopetuksen mukaisesti, koska vain ruumis kuolee, mutta sielu elää.
Vihko.
s. 23.” Elian rukoillessa
pienen pojan yllä, Jehova kuunteli Elian ääntä, niin että lapsen sielu palasi
palasi häneen, ja hän heräsi eloon… sana sielu merkitsee jälleen kerran
’elämää’.” Näin on kirjoitettuna vihkoon.
Raamatussa tämä kohta kuuluu näin: ” Ja
Herra kuuli Eliaa, ja pojan sielu tuli(shuw) häneen(qereb) takaisin, ja hän virkosi henkiin.”
bwvshuw= palata takaisin, palauttaa
entiselleen. brqqereb= sisäelimet, sisäosa, keskusta.
JT:t vaihtelevat nefesh sanan merkitystä
sieluksi, elämäksi tai ihmiseksi aina kun se on heidän oppinsa mukaista. Pojan
sielu palasi hänen sisimpäänsä, niin kuin Adamkin oli eloton ilman nefesh:iä,
mutta tuli eläväksi nefesh:in tultua häneen, koska sielussa on elämä. Niin
samoin oli myös tämän pojan kohdalla. Palapeli pysyy koossa!
Vihko.
s. 24. vihkoon on
painettu: ” Sielu on yksinkertaisesti ihminen…. kun ihminen kuolee, sielu
kuolee, näin opettaa vihkonen.
Raamattu opettaa, että ensin oli ihminen ja
Jumalan sieraimiin puhalluksen(henkäys) jälkeen ihmisestä tuli elävä(nefesh).
JT:t opettavat väärin sielusta, koska ennen Nefesh:in (sielun) puhaltamista oli
jo ihminen ja sieraimiin puhalluksen jälkeen ihmisestä vasta tuli elävä
(nefesh).
Vihko.
s. 24. vihkoon on
painettu: ” Jeesus sanoi Lasarus nukkuu… Jeesus uskoi selvästikin, että Lasarus
oli tiedoton, ettei häntä ollut olemassa, näin opetti vihkonen.
Jeesus joka kertoi, mitä ihmiselle tapahtuu
hänen kuollessaan tiesi, että Lasaruksen ruumis oli vain eloton, koska sielu
oli poistunut hänestä. Jeesus tiesi, että Lasarus oli olemassa ja siksi Hän
huusi: ”Lasarus tule ulos” ja Lasarus, joka oli olemassa tuli ulos.
Vihko.
s. 24. vihkoon on
painettu: ” Ihmisen kuollessa hänen henkensä lakkaa pitämästä ruumiin soluja
elossa. Se ei jätä ruumista siirtyäkseen johonkin toiseen maailmaan. Ps 104:29,
näin kirjoitti vihkonen.
33/38:Sinä peität kasvosi, ja ne
peljästyvät, sinä otat pois(asaf) niiden hengen, ne kuolevat ja palajavat tomuun jälleen.
Poa=asaf= koota, kerätä,
kutsua, ottaa suojaan, siirtää pois.
Jumala siirtää pois ihmisen hengen eli elämän
ihmisen kuollessa ja eloton ruumis palaa maan tomuun. Alkukielen sana antaa meille
taas johdonmukaisen Raamatullisen opetuksen.
Vihko.
s. 24. vihkoon on
painettu: ” Saarnaajan 12:7:ssä sanotaan, että ihmisen kuollessa, henki palaa
tosi Jumalan luo, joka sen antoi? Tarkoittaako tämä, että henki kulkee
kirjaimellisesti avaruuden halki Jumalan läsnäoloon?
33/38: Ja tomu palajaa maahan, niinkuin on
ollutkin, ja henki palajaa(shuw) Jumalan
tykö, joka sen on antanutkin.
bwv shuw= palata
takaisin, palauttaa entiselleen. Tomu eli ruumis palaa takaisin maan tomuun ja
henki missä on elämä ja persoonallisuus palaa entiselleen tai palaa takaisin
Jumalan luo. Jeesus kertoi tuonelasta missä oli kaksi ”osastoa” toinen niille
joilla oli tuska ja ahdistus ja toinen niille, jotka pelastuvatJumalan luokse. Elia ja Mooses puhuivat
Jeesuksen kanssa, vaikka heillä ei ollut liharuumiista, mutta heidän sielunsa
oli elossa niin kuin Raamattu johdonmukaisesti kertoo. Mihin oli Elian ja
Mooseksen henki palannut?
Vihko.
s. 25. vihkoon on
painettu: ” Sana ylösnousemus on käännös kreikkalaisesta sanasta anastasis, joka
merkitsee kirjaimellisesti ’jälleen ylös nousemista’…sanan anastasis vastineenaon
hebrean sanat tehijat hammetim ’kuolleiden herääminen, näin kirjoitti
vihkonen.
Anastasis tarkoittaa
tarkasti ottaen: nouseminen (ylös)nousemus. Raamattu opettaa, että
Danielille kerrottiin, että hänen kansansa pelastuisi aikojen lopulla, mutta
Danielin tuli levätä(kuolla) ja nousta osaansa päivien lopulla. Tässä kohdassa
puhutaan kuolleiden ylösnousemisesta ja kuoleman levosta. jota seuraavaksi
tutkimme.
33/38: Dan 12:13: ”Mutta sinä,
mene, siksi kunnes loppu tulee; ja lepää(Nuach), ja nouse(amad) osaasi päivien lopussa.” .
xwnnuach= rauha, lepo, mukava, helppo, sopiva,
hyvä, miellyttävä. dmeamad= seisoa, olla pystyssä, nousta pystyyn, olla paikoillaan, olla
olemassa, aikoa.
Kuoleman lepo on Jumalaan uskovalla näiden
hebr. sanojen valossa miellyttävän rauhaisaa ja kuoleman levossa sielu on
olemassa. Raamatun opetus on johdonmukainen ja alkukielet vielä vahvistavat
sielun olemassa olon ruumiin kuoleman jälkeen. Sen tähden Jeesuskin kertoi
sielun olemassa olosta tuonelassa. JT:n opetus, että sielu kuolee ja lakkaa
olemasta on harhaoppi.
Vihko.
s. 26. vihkoon on
painettu: ” tulee hetki, jolloin kaikki muistohaudoissa(Mnemeion)
olevat kuulevat hänen (Jeesuksen) äänensä ja tulevat esiin.” mnhmeion mnemeion= hauta, muistomerkki.
JT:t opettavat muistohaudoista, jossa ihmiset
ovat Jumalan muistissa, mutta eivät tietoisessa tilassa. Jeesus opetti, että
kun ihmisen ruumis kuolee ja haudataan niin sielu nostaa katseensa tuonelassa
ja on tietoisessa tilassa. Jeesus ei opettanut muistohauta- oppia. Mnemeion sanan alkujuuri on mneia=
muisti, muisto. Kuolleiden haudat ovat eläville muistomerkkejä kuolleista ja
kuolleet ihmiset jäävät ihmisten muistiin ja he muistavat heille rakkaat
ihmiset, jotka ovat kuolleet. Mutta kuolleet ovat tuonelassa tietoisessa
tilassa niin kuin Jeesus ja monet Raamatun kohdat selvästi osoittavat.
Vihko.
s. 27. vihkoon on
painettu: ” kuolema ja Haades heitettiin tulijärveen. tämä tarkoittaa toista
kuolemaa, tulijärvi. Ajattele mitä tämä merkitsee! Kaikki Jumalan muistissa
olevat kuolleet vapautetaan Haadeksesta eli Seolista, ihmiskunnan yhteisestä
haudasta. Sitten kuolema ja haades heitetään ”tulijärveen”, joka on täydellisen
tuhon vertauskuva Ihmiskunnan yhteinen hauta lakkaa olemasta,” näin vihkonen.
Tämä JT:n opetus on täysin vääristetty opetus
ilmestyskirjan 20 luvusta.
Ilm 20:12-15: Ja minä näin kuolleet,
suuret ja pienet, seisomassa valtaistuimen edessä, ja kirjat avattiin; ja
avattiin toinen kirja, joka on elämän kirja; ja kuolleet tuomittiin sen
perusteella, mitä kirjoihin oli kirjoitettu, tekojensa mukaan. Ja meri antoi ne
kuolleet, jotka siinä olivat, ja Kuolema ja Tuonela antoivat ne kuolleet, jotka
niissä olivat, ja heidät tuomittiin, kukin tekojensa mukaan. Ja Kuolema ja
Tuonela heitettiin tuliseen järveen. Tämä on toinen kuolema, tulinen järvi. Ja
joka ei ollut elämän kirjaan kirjoitettu, se heitettiin tuliseen järveen.
Kuolleet ihmiset seisoivat Jumalan
valtaistuimen edessä ja kirjat avattiin; ja elämän kirja avattiin; ja kuolleet
tuomittiin sen perusteella, mitä kirjoihin oli kirjoitettu, tekojensa mukaan.
Kuolema ja tuonela antoivat ne kuolleet, jotka niissä olivat, ja heidät
tuomittiin, kukin tekojensa mukaan. Kuolema ja tuonela heitettiin tuliseen
järveen ja kaikki ihmiset, joiden nimeä ei oltu kirjoitettu elämän kirjaan
heitettiin tulisen järveen selvän Raamatun opetuksen mukaan.
Jumala on
todellakin rakkaus, mutta emme silti saa Jumalan ilmoitusta ihmisjärjellä ja
tunteella muutella oman mielemme mukaiseksi.
Jumala ei ketään kiduta kadotuksessa, kadotuksessa on siksi tuskallista
olla, koska siellä ei vaikuta Jumalan rakkaus.
Teemmekö Jeesuksesta valehtelijan sillä Jeesus sanoi lihansa päivinä
seuraavasti:
Matteuksen
25:41 Sitten hän myös sanoo vasemmalla puolellaan oleville: ‘Menkää pois minun
tyköäni, te kirotut, siihen iankaikkiseen tuleen, joka on valmistettu
perkeleelle ja hänen enkeleillensä.
Matteuksen
25:46 Ja nämä menevät pois iankaikkiseen rangaistukseen, mutta
vanhurskaat iankaikkiseen elämään."
Raamatun opetus on vastaan sanomaton , jotta käsite iankaikkinen on
iankaikkinen sekä ruumiin kuoleman jälkeen ihmisen sielu elää eli on
tietoisessa olotilassa. Mutta näyttää siltä, jotta ihminen ilman Pyhän
Hengenvaikutusta päättää. uskoa
sittenkin tunteen omaisesti Jumalan sanaan ja siten myös on tehty Jumalasta
valehtelija, sillä Jeesus itsekin puhui selvästi iankaikkisesta rangaistuksesta,
joka kohtaa niitä, jotka eivät usko.
Pelolla
emme julista evankeliumia, sillä evankeliumi on ilosanoma Jeesuksen sovitus
työn tuottamasta iankaikkisesta elämästä, jotta joka sen uskoo ei joutuisi
kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän.
Jeesus
ei puhunut pakanallisesta sielun kuolemattomuus opista eikä pakanallisesta
helvetti käsityksestä mitään.
Mutta Jeesus puhui lihansa päivinä, jo Eliaalle ja Moosekselle, joka oli
ruumiillisesti kuollut sekä Jeesus puhui myös iankaikkisesta rangaistuksesta.
Sinä, joka opetat, että ruumiin kuoleman jälkeen ei ole enää sielulla
elämää teet Raamatun satukirjaksi, koska Jeesus puhui jo kuolleen Mooseksen
sekä Elian kanssa, Elia otettiin pois tästä maailmasta näkemättä ruumiin
kuolemaa. Sinä, joka sanot ettei ole
iankaikkista rangaistusta, teet Jeesuksen valehtelijaksi, sillä Jeesus itse
niin sanoi.
Raamatun
alkulehdillä Jumala itse puhui kuolemalla kuolemisesta, eli ensin ruumiiin
kuolema ja sitten toinen kuolema, joka on Ilm kirjan kuvaama tulinen järvi.
Kuolema käsite tarkoittaa erottamista, sillä ruumiin kuolessa meidän sieulumme
ja henkemme joutuu pois eli erotetuksi tästä maailmasta. Viimeisellä tuomiolla
ne, jotka tuomitaan ikuiseen kadotukseen, niin heidät erotetaan ikuisesti
Jumalan rakkaudesta, koska he eivät ole halunneet rakastavaa Jumalaa elämäänsä.
Rakkaus ei pakota.
On
vaarallista tehdä Jumalasta valehtelija. Julistakaamme ilosanomaa ja ottakaamme
tosissamme Jumalan sana, niin silloin monet ihmiset saavat terveen evankeliumin
kautta pelastuksen eikä heidän tarvitse joutua kadotukseen.
Jeesus
kertoi selvästi rikkaan miehen ja Lasaruksen kautta, jotta mitä tapahtuu
kuoleman jälkeen. Jeesus ei sanonut asian olevan vertaus, vaan Hän kertoi
todella mitä tapahtuu kun ihminen kuolee. Tässäkin kohden moni tekee
Jeesuksesta valehtelijan, kieltäessään Jeesuksen tarkoittaneen mitä hän todella
tarkoitti ja sanoi.
Sama
iankaikkisuus sana aioonios esiintyy myös siinä yhteydessä missä puhutaan
iankaikkisesta elämästä, iankaikkinen elämä ei ole rajattu aika, koska sillä ei
ole loppua se kestää ikuisesti."
Juhana Lehmuskoski,
joka oli mukana Raamattu kansalle ry ensikäännös ryhmässä oli kääntämässä
Raamattua kreikasta suomeksi. Kerroin hänelle mitä Wiljam Aittala kirjassaan
Tavoitteena kuolemattomuus (Kirjatoimi, Tampere 1986) kirjoittaa. Kirjasta
seuraava lainaus kursiivissa.
mitä
tarkoittaa "iankaikkinen"?
”Sana
esiintyy eri yhteyksissä, jolloin se saa myös erilaisia merkityksiä. Mark. 3:
28-29 Jeesus puhuu synnistä Pyhää Henkeä vastaan ja sanoo, että "joka
pilkkaa Pyhää Henkeä, se ei saa ikinä anteeksi [uuk ekehi afesin eis to aioona]
, vaan on vikapää iankaikkiseen syntiin [aiooniuu hamarteematos]".
Tässä
Raamatun kohdassa esiintyvät kreikan kielen sanat aioon ja aioonios, jotka ovat
Raamatussamme käännetyt sanoilla iankaikkinen ja ikuinen. Substantiivi aioon
merkitsee ajanjaksoa ja ikuisuutta. Vastaavan adjektiivin aioonios ymmärtämistä
vaikeuttaa se, ettei siitä itsestään käy ilmi puheena olevan asian tai ajan
kesto, vaan se määräytyy siitä substantiivista käsin, jonka yhteydessä se
esiintyy.”
Lehmuskosken
mukaan tuollaista kieli oppi määritettä ei kreikassa esiinny siis Raamatun
kreikassa. Raamatun kääntäjä sanoi sanan aioonios tarkoittavan iankaikkista,
sellaista jolla ei loppua ole. Kreikan sanakirjat antavat myös sanalle aionoos
merkityksen iankaikkisuus, jolla ei ole loppua.
Matteuksen
25:41 Sitten hän myös sanoo vasemmalla puolellaan oleville: ‘Menkää pois minun
tyköäni, te kirotut, siihen iankaikkiseen tuleen, joka on valmistettu
perkeleelle ja hänen enkeleillensä.
Matteuksen
25:46 Ja nämä menevät pois iankaikkiseen rangaistukseen, mutta vanhurskaat
iankaikkiseen elämään."
Näissä jakeissa esiintyy sana aioonios… iankaikkisuutta, jolla ei ole
loppua.
Luukakaan
18:30 ja joka ei saisi monin verroin takaisin tässä ajassa, ja tulevassa
maailmassa iankaikkista elämää".
Johanneksen 3:15 että jokaisella, joka häneen uskoo, olisi iankaikkinen
elämä.
Johanneksen
3:16 Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen
Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi
iankaikkinen elämä.
Näissä
jakeissa on sama sana aioonios, joka tarkoittaa iankaikkisuutta, jolla loppua
ei ole.
Jumala
ei ketään kiduta, mutta Raamatun opetus on, jotta ihminen joka ei uudestisynny
uudesti ylhäältä, joutuu iankaikkiseen eroon Jumalasta.