Melkisedekin pappeus
Melkisedek
Hebr 7:
1 ¶ Sillä tämä Melkisedek, Saalemin kuningas,
Jumalan, Korkeimman, pappi, joka meni Aabrahamia vastaan, hänen palatessaan
kuninkaita voittamasta, ja siunasi hänet;
2 jolle Aabraham myös antoi kymmenykset kaikesta ja joka ensiksi, niinkuin hänen
nimensäkin merkitsee, on "vanhurskauden kuningas" ja sen lisäksi vielä "Saalemin
kuningas," se on "rauhan kuningas";
3 jolla ei ole isää, ei äitiä, ei sukua, ei päivien alkua eikä elämän loppua,
mutta joka on Jumalan Poikaan verrattava-hän pysyy pappina ainaisesti.
Herra
Jeesus Kristus ei ollut Melkisedek. Melkisedek oli Kristuksen (Messiaan) vertauskuvaa,
sillä Melkisedekistä ei jäänyt historiaan sukuluetteloa hänen isästään ja
äidistään tai suvustaan, siksi Raamattu sanoo Hebr 7:3, että hänellä ei ole
isää, äitiä, eikä sukua, mutta toki hänellä oli isä ja äiti, mutta Melkisedekin
sukua ei löydy mistään sukuluettelosta, siksi sanonta ei ole isää, ei äitiä ja ei
sukua. Siksi ei myös päivien alkua,
koska Melkisedekistä ei ole jäänyt tietoa kuka on hänen isänsä ja äitinsä ja
milloin hän on syntynyt ja kuollut. Melkisedekiä verrataan Jeesukseen, jolla ei
ole alkua ja loppua, koska Jeesus on iankaikkinen Jumala, mutta ei Isä, vaan
Jumalan Poikana Jumala ja siksi Jeesuksella ei ole alkua ja loppua. Psalmissa
sanotaan:
Ps 110:4
Herra on vannonut eikä sitä kadu: "Sinä olet
pappi iankaikkisesti, Melkisedekin järjestyksen mukaan".
Melkisedek oli Saalemin (monien tutkijoiden mukaan Saalem sijaitsi samalla
paikalla missä Jerusalem sijaitsee) kuningas ja pappi. Melkisedek ei ollut pappi
Aaronin järjestyksen ja lain käskyn mukaan, vaan Melkisedekillä oli pappeus
ilman lain käskyä ja joka ei periytynyt kuten Aaronin pappeus periytyi hänen
suvustaan. Siksi Melkisedekistä sanotaan myös ei sukua, koska hänen pappeus ei
tullut lain käskynä suvun perimän mukaan. Koko tekstiyhteys viittaa Melkisedekin
pappeuteen
Siksi Melkisedekin on verrattava (vertauskuva) Messiaaseen, sillä Jeesuksella ei
ole biologista isää, eikä Jumalan Poikana äitiä, eikä Jeesus tullut suvun
perimän puolesta Uuden Liiton Ylimmäiseksi Papiksi, vaan Melkisedekin
järjestyksen mukaan, koska Jeesus ei tullut Ylimmäiseksi Papiksi lain käskyn
mukaan, vaan katoamattoman elämän voimasta. Siksi koska Jeesus on Iankaikkinen,
niin Hän voi tulla Ylimmäiseksi Papiksi Iankaikkisesti.
Melkisedek ei siis ole Jeesus, vaan Melkisedek oli esikuvaa Jeesuksesta, kuten
Hebr 7:3 sanoo: mutta joka on Jumalan Poikaan verrattava.
Verrattava sana on kreikaksi aphomoioo, joka tarkoittaa samankaltaista,
verrattavissa olevaa, olla samanlainen ja tehty kuin (samanlaiseksi). Eli
Melkisedek ei ole Herra Jeesus, vaan oli esikuvaa Jeesuksesta, joka on Kuningas ja
Pappi, jolla ei ole biologista isää, ei äitiä Jumalan Poikana Iankaikkisuudessa,
eikä Hän tullut Papiksi Aaronin järjestyksen mukaan, vaan Melkisedekin
järjestyksen mukaan, josta jo Psalmeissa (Psa 110:4) oli profetia Jeesuksen Ylimmäisestä
Pappeudesta. Jeesuksella ei myöskään ole alkua ja loppua sillä Hän on
Iankaikkinen.
Leeviläiset
Hebr 7:
4 Katsokaa, kuinka suuri hän on, jolle itse kantaisä Aabraham antoi kymmenykset
parhaimmasta saaliistaan.
5 Onhan niillä Leevin pojista, jotka saavat pappeuden, käsky lain mukaan ottaa
kymmenyksiä kansalta, se on veljiltään, vaikka nämä ovatkin Aabrahamin kupeista
lähteneet;
Leeviläisille annettiin käsky ottaa kymmenyksiä
kansalta, koska heille ei annettu
perintöosaa maasta, vaan heidän tehtävänsä oli palvella ilmestysmajassa. Leeviläisillä ei ollut perintömaata, mistä olisivat saaneet elantonsa, vaan
koska he palvelivat ilmestysmajassa, niin kymmenysten avulla Herra piti huolta
heidän maallisista tarpeistaan. Tämä lain käsky oli seremonialaissa, ei
Kymmenessä Käskyssä. Aabraham antoi Melkisedekille kymmenykset, koska Melkisedek
oli suuri. koska hän oli kuningas ja pappi ja tulevan Messiaan vertauskuva, eli
Melkisedek toimi esikuvallisesti Messiaan vertauskuvana ollen Saalemin (rauhan)
kuningas.
Melkisedek Messiaan esikuva
1 Moos 14:
18 Ja Melkisedek, Saalemin kuningas, toi leipää ja viiniä; hän oli
Jumalan, Korkeimman, pappi.
19 Ja hän siunasi hänet sanoen: "Siunatkoon Abramia Jumala, Korkein, taivaan ja
maan luoja.
20 Ja kiitetty olkoon Jumala, Korkein, joka antoi vihollisesi sinun käsiisi." Ja
Abram antoi hänelle kymmenykset kaikesta.
Melkisedek toimi myös tässä esikuvallisesti Messiaan vertauskuvana, sillä hän
toi leipää ja viiniä ja siunasi Aabrahamin sanoen: "Siunatkoon Abramia Jumala,
Korkein, taivaan ja maan luoja." Jeesus myös siunasi leivän ja opetuslapset sekä
nautti heidän kanssaan viiniä:
Matt 26:
26 ¶ Ja heidän syödessään Jeesus otti leivän, siunasi, mursi ja antoi
opetuslapsillensa ja sanoi: "Ottakaa ja syökää; tämä on minun ruumiini".
27 Ja hän otti maljan, kiitti ja antoi heille ja sanoi: "Juokaa tästä kaikki;
28 sillä tämä on minun vereni, liiton veri, joka monen edestä vuodatetaan
syntien anteeksiantamiseksi.
29 Ja minä sanon teille: tästedes minä en juo tätä viinipuun antia, ennenkuin
sinä päivänä, jona juon sitä uutena teidän kanssanne Isäni valtakunnassa."
Näin Melkisedek oli selkeästi Messiaan esikuva, ei itse Messias.
Melkisedekin pappeus ei periydy
Hebr 7:
6 mutta hän, jonka sukua ei johdeta heistä, otti kymmenykset Aabrahamilta ja
siunasi sen, jolla oli lupaukset.
7 Mutta kieltämätöntä on, että halvempi saa siunauksen paremmaltaan.
8 Ja täällä kuolevaiset ihmiset ottavat kymmenyksiä, mutta siellä se, jonka
todistetaan elävän.
9 Ja Aabrahamin kautta, niin sanoakseni, on Leevikin, joka kymmenyksiä ottaa,
maksanut kymmenyksiä;
10 sillä hän oli vielä isänsä kupeissa, kun Melkisedek meni tätä vastaan.
11 ¶ Jos siis täydellisyys olisi saavutettu leeviläisen pappeuden kautta, sillä
tähän on kansa laissa sidottu, miksi sitten oli tarpeen, että nousi toinen pappi
Melkisedekin järjestyksen mukaan eikä tullut nimitetyksi Aaronin järjestyksen
mukaan?
12 Sillä pappeuden muuttuessa tapahtuu välttämättä myös lain muutos.
Melkisedekin pappeus ei periytynyt leeviläisiltä, mutta silti hän otti
kymmenykset Aabrahamilta. Aabraham antoi kymmenykset Melkisedekille parhaimmasta
saalistaan. Kymmenykset ja niiden antaminen ei kuulunut Kymmeneen Käskyyn, joka
on laki, jota Jeesus ei kumonnut. Kymmenykset kuuluivat lakiliittoon
israelilaisille sekä ennen lain antamista Aabraham antoi kymmenyksiä. Näen, että
Uudessa Liitossa on vapaus antaa sydämensä halunsa mukaan omastansa apua
tarvitseville sekä sinne minne Herra kehottaa antamaan. Aabrahamin esimerkin
mukaisesti antakaamme parastamme kaikesta hengellisestä ja maallisesta mitä
Jumala meille siunaa. Melkisedek siunasi Aabrahamin, jolle Jumala antoi
lupauksen, että Aabrahamin siemenestä tulevat siunatuksi kaikki maan
kansakunnat, koska Messias syntyy Aabrahamin siemenestä.
Jotkut opettavat, että Hebr 7:8 opettaa
kymmenysten olevan voimassa Uudessa Liitossa, koska siinä sanotaan, että täällä
kuolevaiset (alkuteksti sanoo jotka kuolevat) ihmiset ottavat
kymmenyksiä. Tämä väärä tulkinta nousee tämän yhden jakeen irrottamisen
seurauksena koko tekstiyhteydestään. Koko konteksti sanoo puhuu Leevistä, joka
otti kymmenyksiä ja leeviläisistä, jotka vanhan liiton perusteella
vastaanottivat kymmenyksiä lain käskynä, mutta jae 12 sanoo, että pappeuden
muuttuessa (Melkisedekin järjestyksen mukaiseksi) tapahtuu myös
välttämättä lain muutos, joka tarkoitti myös kymmenyskäskyn kumoutumista, sillä
Uudessa Liitossa ei ole enää leeviläistä pappeutta eikä siten käskyä heille
kymmenysten maksamisesta. Hebr 7:8 on sidottu koko tekstiyhteyteen ja
tarkoittaa, että leeviläiset olivat ne jotka ottivat kymmenyksiä. Tämä ei kohta
siis opeta, että Uudessa Liitossa on voimassa kymmenysten maksaminen, eikä
Uudessa Testamentissa ole opetusta tai käskyä Uuden Liiton seurakunnalle
kymmenysten maksamisesta. Uudessa Liitossa saamme antaa omastamme sen mukaan
kuin meillä on tahtoa, halua ja varallisuutta sekä mitä Jumala puhuu meille ja se voi olla myös
joskus paljon enemmän kuin kymmenykset siitä mitä ansaitsemme.
Monet uskovat opettavat kymmenysten antamista
pakollisena toimenpiteenä Uudessa Liitossa ja he usein perustelevat sitä, että
Aabraham antoi kymmenyksiä ennen vanhaa liittoa ja lain antamista. Kaikki asiat
mitä on tapahtunut ennen lakiliittoa eivät ole kuitenkaan voimassa Uudessa
Liitossa. Esimerkiksi Abraham uhrasi eläinuhreja jo ennen vanhaa liittoa ja lain
antamista, mutta siitä huolimatta Uusi Liitto on kumonnut eläinuhrit. Uskova saa
tietenkin antaa kymmenykset tai enemmänkin Uudessa Liitossa, mutta ei lain pakko
käskynä, vaan omasta tahdostaan ja Pyhän Hengen vaikuttaman rakkauden kautta
Jumalaa ja lähimmäisiään kohtaan. Uuden Liiton järjestyksessä tietenkin Jumala
vaikuttaa tahtomista ja tekemistä myös siten että haluamme antaa omastamme
Herran työhön sekä niille jotka ovat taloudellisen avun tarpeessa. Mutta Uudessa
Liitossa tämä tapahtuu rakkauden kautta ei lain pakko käskynä. On myös
huomattava, että Jeesuksen Kristuksen kuolema ja ylösnousemus sekä sovitustyö
kumosi vanhan liiton seremonialait, joihin myös kuului käsky kymmenysten
antamisesta leeviläisille. Uudessa Liitossa ei ole käskyä, joka pakottaisi
antamaan kymmenyksiä, mutta Uudessa Liitossa on käsky, joka opettaa antamaan
sydämensä halun mukaan:
2 Kor 9: 6 ¶ Huomatkaa tämä: joka
niukasti kylvää, se myös niukasti niittää, ja joka runsaasti kylvää, se myös
runsaasti niittää.
7 Antakoon kukin, niinkuin hänen sydämensä vaatii, ei surkeillen eikä pakosta;
sillä iloista antajaa Jumala rakastaa.
8 Ja Jumala on voimallinen antamaan teille ylenpalttisesti kaikkea armoa, että
teillä kaikessa aina olisi kaikkea riittävästi, voidaksenne ylenpalttisesti
tehdä kaikkinaista hyvää;
Antakoon kukin sen mukaan kuin kokee sydämessään (varojensa
mukaan),
ei pakosta (eli, ei lain käskynä!). Uudessa Liitossa tulee myös huomata se, että
kukin saa sydämensä kylvön mukaisesti. Kuka runsaasti kylvää se myös runsaasti
niittää ja kuka niukasti kylvää se myös niukasti niittää. On hyvä kylvää
runsaasti, ei hyödyn tavoittelun toivossa, vaan rakkauden halun kautta.
Hebr 7: 7 puhuu, että halvempi saa siunauksen paremmaltaan, eli Melkisedek oli
Aabrahamia korkeampi pappina ja kuninkaana. Tämäkin on esikuvallista siitä, että
Herra Jeesus Kristus on meitä korkeampi Jumalan Poikana, Messiaana, Rauhan
Kuninkaana ja Ylimmäisenä Pappina. On todella mielenkiintoista, että vaikka
Melkisedek kuoli, niin hänen kuolemaansa ei ole kirjattu ylös, sillä se viittaa
pappeuden jatkumiseen iankaikkisesti, jota ei lakkauteta. Jeesus on
iankaikkisesti Ylimmäinen Pappi Melkisedekin järjestyksen mukaan. Kuolevaiset
ihmiset ottavat kymmenyksiä (leeviläiset lain käskyn mukaan) tässä maailmassa,
mutta siellä se, joka todistetaan elävän viittaa Jeesuksen Ylimmäisen
Pappeuteen, jolle me annamme vapaaehtoisesti parhaat antimme.
Ei täydellistyyttä lain kautta, vaan Herran Jeesuksen
kautta
Hepr 9:
8 ¶ Näin Pyhä Henki osoittaa, että tie kaikkeinpyhimpään vielä
on ilmoittamatta, niin kauan kuin etumainen maja vielä seisoo.
9 Tämä on nykyistä aikaa tarkoittava vertauskuva, ja sen mukaisesti
uhrataan lahjoja ja uhreja, jotka eivät kykene tekemään täydelliseksi
omassatunnossaan sitä, joka jumalanpalvelusta toimittaa,
10 vaan jotka, niinkuin ruuat ja juomat ja erilaiset pesotkin, ovat
ainoastaan lihan sääntöjä, jotka ovat voimassa uuden järjestyksen aikaan
asti.
11 Mutta kun Kristus tuli tulevaisen hyvän ylimmäiseksi papiksi, niin hän
suuremman ja täydellisemmän majan kautta, joka ei ole käsillä tehty, se
on: joka ei ole tätä luomakuntaa,
12 meni, ei kauristen ja vasikkain veren kautta, vaan oman verensä kautta
kerta kaikkiaan kaikkeinpyhimpään ja sai aikaan iankaikkisen lunastuksen.
13 Sillä jos kauristen ja härkäin veri ja hiehon tuhka, saastaisten päälle
vihmottuna, pyhittää lihanpuhtauteen,
14 kuinka paljoa enemmän on Kristuksen veri, hänen, joka iankaikkisen
Hengen kautta uhrasi itsensä viattomana Jumalalle, puhdistava meidän
omantuntomme kuolleista teoista palvelemaan elävää Jumalaa!
Pyhä Henki todistaa että tie kaikkein pyhimpään on vielä ilmoittamatta,
niin kauan kun etuimmainen maja vielä seisoo. Sitten Heprealaiskirjeen
kirjoittaja sanoi tämän tarkoittavan nykyistä aikaa eli aikaa ennen 70 jKr,
jolloin temppeli tuhoutui. Juutalaiset toimittivat temppelipalvelustaan
turhaan vuosina n. 33-70 jKr., koska Kristuksen uhri oli tuonut syntien
anteeksiantamuksen ja pääsyn Kaikkeinpyhimpään jo n. 33 jKr., jolloin
Kristus (Messias) kuoli ja nousi ylös.
Eli vuonna n. 33 jKr tie Kaikkeinpyhimpään ilmoitettiin! Useat juutalaiset
eivät sitä uskoneet, vaan jatkoivat turhaa ja hyödytöntä
temppelipalvelusta. Tästä heprealaiskirje kertoo.
Heprealaiskirjeen kirjoittaja sanoi ruokien, juomien ja kasteiden olevan
lihan sääntöjä, jotka ovat voimassa Uuden järjestyksen aikaan asti.
Orthodox Jewish Brit Chadasha sanoo: until the time of the Tikkun.
Tikkun tarkoittaa parantaa, korjata ja muutos. Kreikan teksti käyttää
sanaa diorthosis, joka tarkoittaa uudistaa ja parantaa. Emme
kuitenkaan saa jämähtyä vain siihen mitä tarkoittaa uuden järjestyksen
aikaan asti, vaan katsoa myös mitä on sanottu!
Sanottiin että ruuat ja juomat ja kasteet olivat vain lihan sääntöjä,
jotka ovat voimassa uuden järjestyksen aikaan asti!
Esim. Kol 2 kertoo meille vastauksen siihen mikä on tämä uusi aika:
Kol 2:
16 ¶ Älköön siis kukaan teitä tuomitko syömisestä tai
juomisesta, älköön myös minkään juhlan tai uudenkuun tai sapatin johdosta,
17 jotka vain ovat tulevaisten varjo, mutta ruumis on Kristuksen.
18 Älköön teiltä riistäkö voittopalkintoanne kukaan, joka on mieltynyt
nöyryyteen ja enkelien palvelemiseen ja pöyhkeilee näyistään ja on
lihallisen mielensä turhaan paisuttama
19 eikä pitäydy häneen, joka on pää ja josta koko ruumis, nivelten ja
jänteiden avulla koossa pysyen, kasvaa Jumalan antamaa kasvua.
20 Jos te olette Kristuksen kanssa kuolleet pois maailman alkeisvoimista,
miksi te, ikäänkuin eläisitte maailmassa, sallitte määrätä itsellenne
säädöksiä:
21 "Älä tartu, älä maista, älä koske!"
22 -sehän on kaikki tarkoitettu katoamaan käyttämisen kautta-ihmisten
käskyjen ja oppien mukaan?
23 Tällä kaikella tosin on viisauden maine itsevalitun jumalanpalveluksen
ja nöyryyden vuoksi ja sentähden, ettei se ruumista säästä; mutta se on
ilman mitään arvoa, ja se tapahtuu lihan tyydyttämiseksi.
Tässä kohdassa sanotaan, ettei uskovia saa tuomita syömisestä ja
juomisesta jne. Jos vanhan liiton ruokasäädökset olisivat voimassa, tuossa
jakeessa ei lukisi noin, vaan siten että Kolossalaisten tuli noudattaa
annettuja ruoka- ja juomasäädöksiä, jotka oli annettu VT:n kirjoituksissa.
Mutta Paavali vapauttaa heidät tästä, koska ne eivät kuulu Uuteen
Liittoon. Kol 2 näin selkeästi todistaa, että uusi järjestys koskien
ruoka- ja juomasäädöksiä on astunut voimaan Uuden Liiton myötä. Jos elämme
Jumalan Pojan uskossa Uuden Liiton järjestyksen mukaisesti, niin silloin
ymmärrämme että tietyt käskyt ja säädökset ovat kumottu Paremman Uhrin
tähden.
Jumala asetti
terveelliset ruokasäädökset Israelin kansalle vanhassa liitossa sekä
juhlat jne. Uudessa Liitossa ruokasäädökset ja juhlat eivät ole voimassa
lakina, eikä kukaan saa tehdä niistä pelastuskysymystä tai ehdotonta
sääntöä, jota tulee noudattaa. On vapaus syödä tai olla syömättä. Minä
koitan syödä terveellisesti vapauden perustalta en lain käskynä ja annan
muille vapauden pistää suuhunsa mitä haluavat.
Hebr 7:
9 Ja Aabrahamin kautta, niin sanoakseni, on Leevikin, joka kymmenyksiä ottaa,
maksanut kymmenyksiä;
10 sillä hän oli vielä isänsä kupeissa, kun Melkisedek meni tätä vastaan.
11 ¶ Jos siis täydellisyys olisi saavutettu leeviläisen pappeuden kautta, sillä
tähän on kansa laissa sidottu, miksi sitten oli tarpeen, että nousi toinen pappi
Melkisedekin järjestyksen mukaan eikä tullut nimitetyksi Aaronin järjestyksen
mukaan?
12 Sillä pappeuden muuttuessa tapahtuu välttämättä myös lain muutos.
Täydellisyyttä ei saavutettu lain kautta, eikä leeviläisen pappeuden kautta,
sen tähden tarvittiin toinen pappeus Melkisedekin järjestyksen mukaan. Pappeuden
muuttuessa tapahtui myös lain muutos, eli Kymmenen Käskyä jäi voimaan, mutta
leeviläiseen pappeuteen kuuluvat lait (603 käskyä) ja vanha liitto kumottiin.
Hebr 7:
13 Sillä se, josta tämä sanotaan, oli toista sukukuntaa, josta ei kukaan ole
alttaritointa hoitanut.
14 Onhan tunnettua, että meidän Herramme on noussut Juudasta, jonka sukukunnan
pappeudesta Mooses ei ole mitään puhunut.
15 Ja tämä käy vielä paljoa selvemmäksi, kun nousee toinen pappi, Melkisedekin
kaltainen,
16 joka ei ole siksi tullut lihallisen käskyn lain mukaan, vaan katoamattoman
elämän voimasta.
17 Sillä hänestä todistetaan: "Sinä olet pappi iankaikkisesti Melkisedekin
järjestyksen mukaan".
Vanhassa liitossa pappeutta hoitivat leeviläiset Aaronin järjestyksen mukaan
ja lain mukaan vain heillä oli oikeus toimittaa pappeutta. Koska vanha liitto ja
sen pappeus kumottiin, niin tarvittiin uusi pappeus Melkisedekin järjestyksen
mukaan, ei lihallisen käskyn lain mukaan, vaan katoamattoman iankaikkisen elämän
voimasta. Siksi tarvittiin Jeesus Kristus Ylimmäiseksi Papiksi Uuteen Liittoon,
koska Hän on iankaikkinen Jumalan Poika sekä Pelastaja ja Vapahtaja, joka toi
täydellisen pelastuksen syntiselle ihmiselle.
Hebr 7:
18 Täten kyllä entinen säädös kumotaan, koska se oli voimaton ja hyödytön
19 -sillä laki ei tehnyt mitään täydelliseksi-mutta sijaan tulee parempi toivo,
jonka kautta me lähestymme Jumalaa.
20 Ja niinkuin tämä ei tapahtunut ilman valan vannomista-nuo taas ovat papeiksi
tulleet ilman heistä vannottua valaa,
21 mutta tämä hänestä vannotulla valalla, sen asettamana, joka hänelle sanoi:
"Herra on vannonut eikä ole katuva: ‘Sinä olet pappi iankaikkisesti’" -
22 niin on myös se liitto parempi, jonka takaajaksi Jeesus on tullut.
Leeviläinen pappeus ja vanhan liiton laki israelilaisille oli voimaton ja
hyödytön, sillä laki ei tee ketään täydelliseksi ja israelilaisilta puuttui
voima palvella Jumalaa sekä heiltä puuttui täydellinen uhri. Jeesus tuli
uhriksi, täydelliseksi uhriksi, jonka ansiosta me saamme vastaanottaa
iankaikkisen pelastuksen, siksi se on parempi toivo kuin vanhan liiton
järjestys. Leeviläiseen pappeuteen tultiin ilman valan vannomista, mutta Herra
itse vannoi valan iankaikkisesta pappeudesta Melkisedekin järjestyksen mukaan
Psalmi 110:4. Jeesus on iankaikkinen ja Hänen iankaikkinen pappeutensa tekee
Uudesta Liitosta paremman kuin vanhasta liitosta, sillä Herra Jeesus Kristus
(Messias) on Uuden
Liiton takuumies, Hän joka on itse iankaikkinen.
Hebr 7:
23 Ja noita toisia pappeja on tullut useampia, koska kuolema ei sallinut heidän
pysyä;
24 mutta tällä on katoamaton pappeus, sentähden että hän pysyy iankaikkisesti,
25 jonka tähden hän myös voi täydellisesti pelastaa ne, jotka hänen kauttaan
Jumalan tykö tulevat, koska hän aina elää rukoillakseen heidän puolestansa.
26 Senkaltainen ylimmäinen pappi meille sopikin: pyhä, viaton, tahraton,
syntisistä erotettu ja taivaita korkeammaksi tullut,
27 jonka ei joka päivä ole tarvis, niinkuin ylimmäisten pappien, ensiksi uhrata
omien syntiensä edestä ja sitten kansan; sillä tämän hän teki kerta kaikkiaan,
uhratessaan itsensä.
28 Sillä laki asettaa ylimmäisiksi papeiksi ihmisiä, jotka ovat heikkoja, mutta
valan sana, joka on myöhäisempi kuin laki, asettaa Pojan, iankaikkisesti
täydelliseksi tulleen.
Leeviläisessä pappeudessa pappeus periytyi, koska ihmiset kuolevat ja eivät
ole täydellisiä, vaan heikkoja syntisiä. Koska Jeesus Kristus on Iankaikkinen, niin siksi Hänellä on
iankaikkinen ja katoamaton pappeus ja siksi Hän koska on Iankaikkinen ja
Täydellinen, siksi Hän voi täydellisesti pelastaa ne jotka uskovat Häneen.
Joh 1:17 Sillä laki on annettu Mooseksen
kautta; armo ja totuus on tullut Jeesuksen Kristuksen kautta.
2 Piet 4:
1 ¶ Simeon Pietari, Jeesuksen Kristuksen palvelija ja apostoli, niille, jotka
ovat saaneet yhtä kalliin uskon kuin mekin meidän Jumalamme ja Vapahtajan
Jeesuksen Kristuksen vanhurskaudessa.
2 Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen
tuntemisen kautta.
3 Koska hänen jumalallinen voimansa on lahjoittanut meille kaiken, mikä elämään
ja jumalisuuteen tarvitaan, hänen tuntemisensa kautta, joka on kutsunut meidät
kirkkaudellaan ja täydellisyydellään,
4 joiden kautta hän on lahjoittanut meille kalliit ja mitä suurimmat lupaukset,
että te niiden kautta tulisitte jumalallisesta luonnosta osallisiksi ja
pelastuisitte siitä turmeluksesta, joka maailmassa himojen tähden vallitsee,
Hebr 9:22 Niin puhdistetaan lain mukaan
miltei kaikki verellä, ja ilman verenvuodatusta ei tapahdu anteeksiantamista.
Efes 1:7 jossa meillä on lunastus hänen
verensä kautta, rikkomusten anteeksisaaminen, hänen armonsa rikkauden mukaan.
Pappeuden muuttuessa synneistä puhdistuksen ja
pelastuksen tuova veri myös vaihtui eläinten verestä Herran Jeesuksen Kristuksen
vereen. Kun ihminen tunnustaa syntinsä ja uskoo sydämestänsä, että Jeesus
Kristus on Herra, jonka Jumala herätti kuolleista, niin silloin Jumala pelastaa
ihmisen. Syntien anteeksiantamus Uuden Liiton järjestyksen mukaan tulee Herran
Jeesuksen Kristuksen täydellisen maanpäällisen elämän vaelluksen, kuoleman,
veren ja ylösnousemuksen kautta kaikille niille, jotka uskovat Herraan
Jeesukseen Kristukseen.
Uusin kirjoitus samasta aiheesta:
www.kotipetripaavola.com/ melkisedek kuningas ja pappi
Petri
Paavola 2009
|
|