|
הִנֵּה יָמִים בָּאִים, נְאֻם-יְהוָה; וְכָרַתִּי, אֶת-בֵּית יִשְׂרָאֵל וְאֶת-בֵּית יְהוּדָה--בְּרִית חֲדָשָׁה |
Jeremia 31:31 on sanat chadash brit - uuden liiton. Uusi Liitto on Uusi, ei samanlainen liitto kuin se joka tehtiin niiden kanssa, jotka Jumala vapautti Egyptin orjuudesta. Jer 31:31 oleva chadash sana adjektiivi ja adjektiivina chadash tarkoittaa aina uutta, ei uudistettua. Adjektiivi chadash esiintyy 53 VT:ssa ja tarkoittaa aina uutta, ei uudistettua, paitsi yhdessä kohden eli Job 29:20 se on käännetty uudistaa, tosin juutalaiset (JPS) kääntävät Job 29:20 verbin chadash sanalla fresh, ei renew. Chadash adjektiivi (uusi) tulee verbistä chadash ja chadash tarkoittaa verbinä uudistettua, mutta ei uutta.
Juutalaiset kääntävät (JPS - Jewish Publication Society Old Testament 1917) kääntämässään Raamatussa Jer 31:31 näin: Behold, the days come, saith the LORD, that I will make a new covenant with the house of Israel, and with the house of Judah;
Juutalaisten kääntämässä Septuagintassa on Jer 31:31 kreikan sana kaineen-uusi. Juutalaisten oma todistus on, että adjektiivi chadash tarkoittaa uutta, ei uudistettua.
Chadash verbinä esiintyy 10 kertaa VT:ssa. Seuraavaksi sen esiintymiset 33/38 ja juutalaisten kääntämässä (JPS) Raamattussa:
1Sam 11:14 Ja Samuel sanoi kansalle: "Tulkaa,
menkäämme Gilgaliin ja uudistakaamme siellä kuninkuus".
1Sa 11:14 Then said Samuel to the people: ‘Come and let us go to Gilgal, and
renew the kingdom there.’
2Aik 15:8 ¶ Kun Aasa kuuli nämä profeetta Oodedin sanat ja ennustuksen,
rohkaisi hän mielensä ja toimitti pois iljetykset koko Juudan ja Benjaminin
maasta ja niistä kaupungeista, jotka hän oli valloittanut Efraimin
vuoristosta, ja uudisti Herran alttarin, joka oli Herran eteisen edessä.
2Ch 15:8 ¶ And when Asa heard these words, even the prophecy of Oded the
prophet, he took courage, and put away the detestable things out of all the
land of Judah and Benjamin, and out of the cities which he had taken from the
hill-country of Ephraim; and he renewed the altar of the LORD, that was
before the porch of the LORD.
2Aik 24:4 Senjälkeen Jooas aikoi uudistaa Herran temppelin.
2Ch 24:4 And it came to pass after this, that Joash was minded to restore
the house of the LORD.
2Aik 24:12 Sitten kuningas ja Joojada antoivat sen niille, jotka teettivät
työt Herran temppelissä, ja nämä palkkasivat kivenhakkaajia ja puuseppiä
uudistamaan Herran temppeliä, niin myös rauta- ja vaskiseppiä korjaamaan
Herran temppeliä.
2Ch 24:12 And the king and Jehoiada gave it to such as did the work of the
service of the house of the LORD; and they hired masons and carpenters to
restore the house of the LORD, and also such as wrought iron and brass to
repair the house of the LORD.
Job 10:17 Sinä hankit yhä uusia todistajia minua vastaan, ja vihasi minuun
kasvaa, ja sinä tuot vereksiä joukkoja minun kimppuuni.
Job 10:17 Thou renewest Thy witnesses against me, and increasest Thine
indignation upon me; host succeeding host against me.
Ps 51:10 (51:12) Jumala, luo minuun puhdas sydän ja anna minulle uusi, vahva
henki.
Ps 51:10 (51-12) Create me a clean heart, O God; and renew a stedfast
spirit within me.
Ps 103:5 joka sinun halajamisesi tyydyttää hyvyydellään, niin että sinun
nuoruutesi uudistuu kuin kotkan.
Ps 103:5 Who satisfieth thine old age with good things; so that Thy youth is
renewed like the eagle.
Ps 104:30 Sinä lähetät henkesi, ja ne luodaan; ja sinä uudistat maan
muodon.
Ps 104:30 Thou sendest forth Thy spirit, they are created; and Thou
renewest the face of the earth.
Jes 61:4 ¶ Ja he rakentavat jälleen ikivanhat rauniot, kohottavat ennalleen
esi-isien autiot paikat; ja he uudistavat rauniokaupungit, jotka ovat olleet
autiot polvesta polveen.
Isa 61:4 ¶ And they shall build the old wastes, they shall raise up the former
desolations, and they shall renew the waste cities, the desolations of
many generations.
Val 5:21 Palauta meidät, Herra, tykösi, niin me palajamme; uudista meidän
päivämme muinaiselleen.
La 5:21 Turn Thou us unto Thee, O LORD, and we shall be turned; renew
our days as of old.
Juutalaiset itse kääntävät sanan chadash verbinä uudistettu (renew), mutta ei sanalla uusi (new). Kun juutalaiset eivät mitään tietäneet Jeesus Messiaasta, niin he käänsivät Septuagintaan Jer 31:31 kreikkalaisen sanan kaineen, joka tarkoittaa uutta. Samoin myös he ovat kääntäneet JPS Raamattuun sanan new Jer 31:31. On päivänselvää, että adjektiivi chadash Jer 31:31 tarkoittaa uutta, eikä uudistettua. Eksyttävä uudistettu merkitys chadash adjektiiville on ortodoksi judaismin alkuperää, ei Raamatun. Ortodoksi juutalaisuus on vaihtanut valheellisesti adjektiivi chadash merkityksen ettei heidän tarvitse uskoa Uuden Liiton olevan voimassa ja he saavat näin rauhassa toimia vanhan liiton järjestyksen mukaan. Valitettavasti messiaaninen judaismi sekä osa pakanauskovia uskovat tässä kohden ortodoksijuutalaisen valhetta ja eksytystä. Uudistetun liiton valheopetuksen tarkoituksena on tukea vanhan liiton järjestystä sekä johtaa juutalaisia harhaan ja pois Messias Jeesuksesta.
Egyptin orjuudesta vapautuminen johti lain
saamiseen sekä lakiliittoon Jumalan ja Israelin kansan välillä ja tämän
liiton tilalle tulee uusi liitto. Vieläkö vanha liitto on voimassa vai onko
uusi liitto jo tullut?
Onko uusi liitto on jo tullut? Jumala on sanassansa luvannut asua kansansa keskellä iankaikkisesti. Egyptin vapautumisen jälkeen Jumala asui ilmestysmajan kaikkein pyhimmässä sekä sen jälkeen Salomon temppelin kaikkein pyhimmässä. ja jne. Sillä Raamattuhan opettaa, että Herran läsnäolo asui temppelin kaikkein pyhimmässä. Mutta nykyään ei Israelin kansalla ole enää temppeliä, missä Herra asuisi, sen tähden koska uusi liitto on jo tullut ja korvannut entisen liiton.
Uusi Liitto kumosi vanhan liiton
Vanha liitto on kumottu eikä se enää ole
voimassa. KJV:
kääntää alkutekstin mukaan tarkasti:
Heb 8:13 In that he saith, A new covenant, he hath made the first
old. Now that which decayeth and waxeth old is ready to vanish away.
Hebr 8:
6 ¶ Mutta tämä taas on saanut niin paljoa jalomman viran, kuin hän on myös
paremman liiton välimies, liiton, joka on paremmille lupauksille perustettu.
7 Sillä jos ensimmäinen liitto olisi ollut moitteeton, ei olisi etsitty sijaa
toiselle.
8 Sillä moittien heitä hän sanoo: "Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin
minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton,
9 en sellaista liittoa kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin,
kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta. Sillä he
eivät pysyneet minun liitossani, ja niin en minäkään heistä huolinut, sanoo
Herra.
10 Sillä tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa näiden
päivien jälkeen, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän mieleensä, ja kirjoitan
ne heidän sydämiinsä, ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun
kansani.
11 Ja silloin ei enää kukaan opeta kansalaistaan eikä veli veljeään sanoen:
‘Tunne Herra’; sillä he kaikki, pienimmästä suurimpaan, tuntevat minut.
12 Sillä minä annan anteeksi heidän vääryytensä enkä enää muista heidän
syntejänsä."
13 Sanoessaan "uuden" hän on julistanut ensimmäisen liiton vanhentuneeksi;
mutta se, mikä vanhenee ja käy iälliseksi, on lähellä häviämistään.
Jeesuksen kuoleman ja sovituksen seurauksena temppelin esirippu repesi kahtia
ylhäältä alas asti merkiksi Uuden liiton alkamisesta ja vanhan päättymisestä.
Jumala ei aseta ristiriitaa, missä kaksi liittoa olisi voimassa yhtä aikaa, se
olisi järjetöntä, sillä vanhan liiton ja Uuden Liiton ovat täysin erilaisia;
toinen perustuu jokavuotiseen syntiuhriin joka uusitaan joka vuosi ja jonka
sovituksen toimii eläimen veri; toinen perustuu Jeshuan iankaikkiseen uhriin,
jota ei koskaan uusita, vaan on voimassa iankaikkisesti.
Kun luemme laajemmalti
heprealaiskirjeen opetusta, joka on annettu juutalaisille Jeshuaan uskoville,
niin huomaamme että siinä puhutaan liitoista, vanhasta ja Uudesta ja vanhan
kumoutumisesta sekä myös eläinuhrien kumoutumisesta. Eläinuhrien kumoutuminen
on myös osoitus vanhan liiton kumoutumisesta.
Hebr 8:13 Sanoessaan "uuden" hän on julistanut ensimmäisen liiton
vanhentuneeksi; mutta se, mikä vanhenee ja käy iälliseksi, on lähellä
häviämistään.
Hebr9:1 ¶ Olihan
tosin ensimmäiselläkin liitolla jumalanpalvelussäännöt ja maallinen pyhäkkö.
Hebr 8:
7 Sillä jos ensimmäinen liitto olisi ollut moitteeton, ei olisi etsitty
sijaa toiselle.
8 Sillä moittien heitä hän sanoo: "Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin
minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton,
Hebr 9:
15 ¶ Ja sentähden hän on uuden liiton välimies, että, koska hänen
kuolemansa on tapahtunut lunastukseksi ensimmäisen liiton aikuisista
rikkomuksista, ne, jotka ovat kutsutut, saisivat luvatun iankaikkisen
perinnön.
16 Sillä missä on testamentti, siinä on sen tekijän kuolema toteennäytettävä;
17 sillä vasta kuoleman jälkeen testamentti on pitävä, koska se ei milloinkaan
ole voimassa tekijänsä eläessä.
18 Sentähden ei myöskään ensimmäistä liittoa verettä vihitty
Hebr 10:
8 Kun hän ensin sanoo: "Uhreja ja anteja ja polttouhreja ja syntiuhreja
sinä et tahtonut etkä niihin mielistynyt," vaikka niitä lain mukaan
uhrataankin,
9 sanoo hän sitten: "Katso, minä tulen tekemään sinun tahtosi". Hän poistaa
ensimmäisen, pystyttääkseen toisen.
10 Ja tämän tahdon perusteella me olemme pyhitetyt Jeesuksen Kristuksen
ruumiin uhrilla kerta kaikkiaan.
11 Ja kaikki papit seisovat päivä päivältä palvelustaan
Heprealaiskirje opettaa luvuissa 8-10
ensimmäisestä liitosta ja Uudesta Liitosta sekä uhreista ja siitä, että vanha
liitto on kumottu, samoin vanhan liiton uhrit on kumottu.
Heprealaiskirjeen kirjoittaja opetti messiaanisille juutalaisille, että Hän
(Messias) poistaa ensimmäisen (vanha liitto) ja pystyttää toisen (Uuden
Liiton). Eli Kirjoitukset opettavat selkeästi, että vanha liitto on kumottu.
Eläinuhrijärjestelmä on lakkautettu
Jotkut uskovat eläinuhrien olevan vielä voimassa ja jotkut uskovat niiden vielä palaavan. Jälkimmäisen väitteen tueksi otetaan mieluusti seuraava Raamatun kohta:
Jes 66:
20 Ja he tuovat kaikki teidän veljenne kaikista kansoista uhrilahjana
Herralle hevosilla, vaunuilla, kantotuoleilla, muuleilla ja ratsukameleilla
minun pyhälle vuorelleni Jerusalemiin, sanoo Herra, niinkuin israelilaiset
tuovat ruokauhrin puhtaassa astiassa Herran temppeliin.
21 Ja heitäkin minä otan leeviläisiksi papeiksi, sanoo Herra.
Jes 66:
20 And they shall bring all your brethren
out of all the nations for an offering unto the LORD, upon horses, and in
chariots, and in fitters, and upon mules, and upon swift beasts, to My holy
mountain Jerusalem, saith the LORD, as the children of Israel bring their
offering in a clean vessel into the house of the LORD.
21 And of them also will I take for the priests and for the Levites, saith the
LORD. Jewish Publication Society Old
Testament
Juutalaiset kääntävät Jesaja 66 hebreasta englantiin siten, että teidän veljenne (pakanauskovat) kaikista kansoista ovat uhri"lahjoja" Jumalalle. Ja Israelin kansa tuo heidän uhrinsa puhtaassa astiassa Herran huoneeseen. Puhdas astia ei ole ruokauhri, vaan puhdas ja pyhitetty sydän. Tämä kohta ei opeta ruokauhreista eikä eläinuhreista, vaan että Israelilaiset ovat se uhri puhtaassa astiassa (puhdas sydän) pyhitetty Jumalaa palvelemaan.
Punainen villaköysi ei muuttunut valkoiseksi
Milloin uusi liitto astui voimaan? Talmudista löytyy kohta, joka kertoo että toisen temppelin aikoihin oli sellainen tapa, että sidottiin punaista villaköyttä oinaan sarviin, joka muuttui aina valkoiseksi. Tätä juutalaiset pitivät Jumalan anteeksiantamuksen merkkinä. Mutta Jeesuksen kuoleman jälkeen tätä ei enää koskaan tapahtunut, punainen villa ei enää muuttunut valkoiseksi.
Talmud:
Neljäkymmentä vuotta ennen kuin pyhä temppeli tuhottiin, tapahtui
seuraavaa: Suurena sovituspäivänä oinas lakkasi olemasta yliluonnollinen;
punainen villaköysi, joka yleensä muuttuu valkoiseksi, pysyi nyt punaisena
eikä muuttunut; ja pyhäkön kynttelikön lännen puoleinen kynttilä ei suostunut
palamaan, kun pyhän temppelin ovet avautuivat itsekseen.
Onko se sattumaa, että punainen villa ei enää
muuttunut valkoiseksi sekä oinaan yliluonnollisuuden lakkaaminen tapahtuivat
juuri samaan aikaan kun Jeesus kuoli? Ei se ei ole sattumaa, vaan Jumalan
merkki vanhan liiton lakkaamisesta sekä uuden liiton perustamisesta.
Jumala siis asui Israelin pyhäkössä 2 Moos 29:
42. Tämä olkoon teillä jokapäiväinen polttouhri sukupolvesta sukupolveen
ilmestysmajan ovella Herran edessä, jossa minä ilmestyn teille puhuakseni
sinun kanssasi. 43. Siinä minä ilmestyn israelilaisille, ja se on oleva minun
kirkkauteni pyhittämä. 44. Ja minä pyhitän ilmestysmajan ja alttarin; ja minä
pyhitän Aaronin poikinensa pappeina palvelemaan minua. 45. Ja minä asun
israelilaisten keskellä ja olen heidän Jumalansa. Mutta enää ei ole
Israelilla pyhäkköä ja Jeesuksen kuoleman jälkeen punainen villa ei muuttunut
valkoiseksi ; eli syntien anteeksiantamus lakkasi Jeesuksen kuoleman jälkeen
ja tämän seurauksena Jumala salli koko temppelin tuhoutumisen vuonna 70 jKr.:
Eli neljäkymmentä vuotta Jeesuksen kuoleman jälkeen temppeli hävitettiin.
Danielin kirjan profetia kertoo meille, että
Messiaan pitää tulla ennen Jerusalemin pyhäkön hävittämistä, joka tapahtui
vuonna 70 jKr.; profetia myös sanoi, että Messias tuhotaan ennen pyhäkön
hävittämistä. Eli Messias on jo tullut, sillä Jerusalemin temppeli
hävitettiin vuonna 70 jKr. Jeesus on Messias, sillä Hänen kuolemansa tähden
punainen villa ei muuttunut valkoiseksi ,eikä enää tämän liiton kautta ole
voimassa syntien anteeksiantamusta, joka tehtiin Israelin kansan pois lähdön
jälkeen Egyptin maasta. Vaan syntien anteeksiantamus on voimassa sen uuden
liiton kautta, jonka Jeesus teki, ja joka on voimassa jo nyt ja on ollut
voimassa jo 2000 vuotta.
Jeesus rakensi kolmannen temppelin
Juutalaiset väittävät ettei Jeesus rakentanut
kolmatta temppeliä. Mutta itse asiassa Jeesus rakensi kolmannen temppelin,
sillä uudessa liitossa Jeremian profetian mukaan Jumalan laittaa lakinsa Torah
ihmisen sisimpään ja kirjoittaa sen ihmisen sydämeen. Tämä kolmas temppeli on
siis sen uskovan sydän, jossa itse Jumala asuu. Eli Uudessa Liitossa itse
Jumala tulee asumaan Häneen uskovan sydämeen, jolloin uskovasta tulee Jumalan
temppeli, jossa Herra asuu Henkensä kautta. Elämme siis jo nyt Uuden
Liiton
aikaa ja Jeesus on Messias, jonka sovitusuhrin kautta (Hänen verensä kautta)
on voimassa Uuden Liiton syntien anteeksiantamus. Niinhän myös Hesekiel
opettaa:
Hes 36:
22. Sentähden sano Israelin heimolle: Näin sanoo Herra, Herra: En tee minä
teidän tähtenne, Israelin heimo, sitä minkä teen, vaan oman pyhän nimeni
tähden, jonka te olette häväisseet pakanakansain seassa, minne tulittekin.
23. Minä pyhitän suuren nimeni, joka on häväisty pakanakansain seassa, jonka
te olette häväisseet heidän keskellänsä. Ja pakanakansat tulevat tietämään,
että minä olen Herra, sanoo Herra, Herra, kun minä osoitan teissä pyhyyteni
heidän silmäinsä edessä.
24. Minä otan teidät pois pakanakansoista ja kokoan teidät kaikista maista ja
tuon teidät omaan maahanne.
25. Ja minä vihmon teidän päällenne puhdasta vettä, niin että te puhdistutte;
kaikista saastaisuuksistanne ja kaikista kivijumalistanne minä teidät
puhdistan.
26. Ja minä annan teille uuden sydämen, ja uuden hengen minä annan teidän
sisimpäänne. Minä poistan teidän ruumiistanne kivisydämen ja annan teille
lihasydämen.
27. Henkeni minä annan teidän sisimpäänne ja vaikutan sen, että te vaellatte
minun käskyjeni mukaan, noudatatte minun oikeuksiani ja pidätte ne.
28. Niin te saatte asua maassa, jonka minä annoin teidän isillenne; ja te
olette minun kansani, ja minä olen teidän Jumalanne.
Hesekiel opetti, että uuden Hengen eli Uuden
Liiton lopullinen voimaansaattaminen Israelin kansalle tapahtuu sen jälkeen,
kun Herra kokoaa Israelin kansan pois pakanakansojen keskeltä, sen jälkeen
Jumala tekee Uuden Liiton Israelin kansan kanssa antamalla heille uuden
Hengen, jolloin Jeremia 31 luvun mukaisesti Herra panee lakinsa Israelin
kansan sisimpään ja kirjoittaa sen heidän sydämiinsä. Eli lupaus Uudesta
Liitosta on koko ajan voimassa, mutta astuu käytännössä voimaan sen jälkeen
kun Israel kansana tekee parannuksen ja kääntyy Jumalan puoleen, mutta yksilö
juutalaisia on jo Uuden Liiton sisäpuolella, sillä he ovat vastaanottaneet
elämäänsä Jeesuksen Messiaanaan.
Uusi Liitto on siis koko ajan voimassa, on ollut jo 2000
vuotta, mutta tuohon Liittoon sisälle pääsemiseksi täytyy tehdä parannus ja
uskoa evankeliumi niin juutalaisen yksilöihmisen kuin koko kansankin, muuten
he ovat ulkopuolella pelastuksen ja Jumalan perheoikeuden sekä yksilöinä kuin
kansanakin.
Myös apostoli Paavali kirjoitti samasta asiasta; Room
11: 26. ja niin kaikki Israel on pelastuva, niinkuin
kirjoitettu on: "Siionista on tuleva pelastaja, hän poistaa jumalattoman
menon Jaakobista.27. Ja tämä on oleva minun liittoni heidän kanssaan, kun
minä otan pois heidän syntinsä."
Samasta asiasta kertoo myös 5 Moos kirjan luku 4.
5 Moos 4:
27. Ja Herra hajottaa teidät kansojen sekaan, ja ainoastaan vähäinen
joukko teitä on jäävä niiden pakanakansojen keskelle, joiden tykö Herra
teidät kuljettaa.
28. Ja siellä te palvelette jumalia, jotka ovat ihmiskätten tekoa, puuta ja
kiveä, jotka eivät näe eivätkä kuule, eivät syö eivätkä hajua tunne.
29. Mutta sitten sinä siellä etsit Herraa, sinun Jumalaasi, ja sinä löydät
hänet, kun kysyt häntä kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi.
30. Kun olet ahdistuksessa ja kaikki tämä kohtaa sinua aikojen lopussa, niin
sinä palajat Herran, sinun Jumalasi, tykö ja kuulet hänen ääntänsä.
Aikojen lopussa Israelin kansa kuulee Herran
äänen ja palajaa Hänen tykönsä ja vastaanottaa uuden Hengen sekä Uuden Liiton
sekä Messiaan.
Jeesus kokoaa Israelin kansan omaan maahansa
Kun juutalaiset päivien lopulla tulevat uskomaan Jeesukseen
Messiaanaan, niin silloin
loppuu nykyinen asianjärjestelmä ja alkaa tuhatvuotinen rauhan -jakso Jeesus
Messiaan hallitessa pyhiensä kanssa. Israelin kansahan sai itsenäisyyden
omaan maahansa vuonna 1948, jolloin viikunapuu- Israel asetettiin paikallensa
ja alkoi juutalaisten kokoaminen omaan maahansa eli exodus, joka on vieläkin
käynnissä. Israelin kansan paluu takaisin omaan maahansa on Jumala teko,
jonka Hän salli sen tähden, että Israelin kansa vastaanottaisi Messiaansa
Jeesuksen, joka kuoli heidän syntiensä tähden n. 2000 vuotta sitten. Sak
12:10. Ja minä vuodatan Daavidin suvun päälle ja Jerusalemin asukasten
päälle armon ja rukouksen hengen. He katsovat minuun, jonka he ovat
lävistäneet. Ja he valittavat häntä, niinkuin valitetaan ainokaista,
murehtivat häntä katkerasti, niinkuin murehditaan katkerasti esikoista.
Israelin maassa he löytävät Messiaan, jonka he ovat lävistäneet. Jeesus
lävistettiin ristiinnaulitsemalla, joka on Sakarjan kirjassa merkkinä
Messiaasta, ja päivien lopulla Israelin kansa vastaanottaa Jeesuksen Messiaanaan.
Israelin kansaa Raamatussa kuvaa viikunapuu. Viikunapuu tuotti
varhaishedelmät kesäkuussa, pääsato korjattiin vasta elokuussa. Nyt on jo
olemassa n. 10 000 tuhatta Jeesukseen uskovaa messiaanista juutalaista
Israelin maassa, jotka ovat varhaishedelmiä ennen kuin pääsato korjataan
päivien lopulla, kun kaikki Israel-juutalaiset tulevat pelastumaan niin kuin
Raamattu meille opettaa. Koko Israelin kansan sisälle tuleminen Uuteen
Liittoon tapahtuu siis vasta päivien lopulla, mutta jo nyt voi vastaanottaa
Messiaan aikaan saaman pelastuksen, jonka kautta avautuu osallisuus Uuteen
Liitoon Jumalan kansana. Ja aina helluntaipäivän Hengen vuodatuksesta asti,
joka tapahtui n. 2000 vuotta sitten viisikymmentä päivää Jeesuksen kuoleman
jälkeen on niin juutalaisilla kuin pakanoilla ollut mahdollisuus astua
sisälle Jumalan valmistamaan pelastukseen sekä Uuteen Liittoon.
Sak 2:
10. Riemuitse ja iloitse,
tytär Siion! Sillä minä tulen ja asun sinun keskelläsi, sanoo Herra.11. Sinä
päivänä liittyy paljon pakanakansoja Herraan, ja he tulevat hänen
kansaksensa, ja minä asun sinun keskelläsi, ja sinä tulet tietämään, että
Herra Sebaot on lähettänyt minut sinun tykösi.
Messias yhdistää juutalaiset ja pakanat yhdeksi
kansaksi, Jumalan kansaksi, niin Jumalan sana meille sen opettaa. Jeesus on
tehnyt tämän, sillä Häneen uskoo niin juutalaisia kuin pakanoitakin.
Pakanauskovilla en tarkoita kirkkoa esim. katolinen kirkko, joka on edustaa
kristillis-babylonialaista kirkko instituutiota eikä Uuden Liiton
seurakuntaa. Pakanauskovilla tarkoitan niitä, jotka ovat tehneet parannuksen
elämässään alkaneet seuramaan Jumalaa Raamatun sanan mukaisesti, eli ne jotka
tekevät sen mukaan mitä Raamattu opettaa.
Sen jälkeen kun Israelin kansa kansana
vastaanottaa Messiaan pelastajakseen, niin seuraa Messiaan saapuminen maan
päälle hallitsemaan niin Israelia kuin pakanoita, jolloin kansa ei nouse
kansaa vastaan, vaan kaikki tulevat tuntemaan, että Herra Jumala hallitsee
maan päällä.
Jeesus on profeetta
Juutalaiset opettavat, että profeetan täytyy elää
Israelin maassa, jonka enemmistönä on juutalaisväestö. He myös opettavat, että Esran aikana
n. 300 eKr. enemmistö juutalaisista kieltäytyi muuttamasta Babylonista
Israeliin. Sekä että viimeiset profeetat olivat Haggai ja Sakraja sekä
Malakia. Ja koska Jeesus syntyi n. 350 vuotta viimeisten profeettojen
jälkeen, niin Jeesus ei voi olla profeetta, sillä Messias on myös profeetta.
5 Moos 18: 18. Profeetan minä olen herättävä heille heidän veljiensä
keskuudesta, sinun kaltaisesi, ja minä panen sanani hänen suuhunsa, ja hän
puhuu heille kaikki, mitä minä käsken hänen puhua.
Raamatussa on profetia, että Herra lähettää vielä
Israelin kansalle Mooseksen kaltaisen profeetan. Se millainen profeetta
Mooses oli selvittää meille sitä millainen on Mooseksen kaltainen profeetta,
jonka Jumala lähettää Israelin kansalle.
Ennen Mooseksen syntymää annettiin käsky
poikalapsien surmaamisesta.
2 Moos 1:
15. Ja Egyptin kuningas puhui hebrealaisille
kätilövaimoille, joista toisen nimi oli Sifra ja toisen Puua;
16. ja hän sanoi: "Kun te autatte
hebrealaisia vaimoja heidän synnyttäessänsä, niin tarkastakaa lapsen
sukupuoli: jos se on poika, surmatkaa se, mutta jos se on tyttö, jääköön
eloon".
17. Mutta kätilövaimot pelkäsivät Jumalaa eivätkä
tehneet, niinkuin Egyptin kuningas oli heille sanonut, vaan antoivat
poikalasten elää.
18. Niin Egyptin kuningas kutsui kätilövaimot ja
sanoi heille: "Miksi te näin teette ja annatte poikalasten elää?"
19. Kätilövaimot vastasivat faraolle:
"Hebrealaiset vaimot eivät ole niinkuin egyptiläiset. He ovat
voimakkaita; ennenkuin kätilövaimo tulee heidän luoksensa, ovat he jo
synnyttäneet."
20. Mutta Jumala salli kätilövaimojen menestyä,
ja kansa lisääntyi ja eneni suurilukuiseksi.
21. Ja koska kätilövaimot pelkäsivät Jumalaa,
niin hän antoi heille runsaasti perhettä.
22. Niin farao antoi käskyn kaikelle kansallensa,
sanoen: "Kaikki poikalapset, jotka syntyvät, heittäkää Niilivirtaan,
mutta kaikkien tyttölasten antakaa elää".
Samoin
myös ennen Jeesuksen syntymää annettiin käsky surmata poikalapset.
Matt
2:
16.
Silloin Herodes, nähtyään, että tietäjät olivat hänet pettäneet, vihastui
kovin ja lähetti tappamaan kaikki poikalapset Beetlehemistä ja koko sen
ympäristöstä, kaksivuotiaat ja nuoremmat, sen mukaan kuin hän oli aikaa
tietäjiltä tarkoin tiedustellut.
17. Silloin kävi toteen, mikä on puhuttu
profeetta Jeremiaan kautta, joka sanoo:
18.
"Ääni kuuluu Raamasta, itku ja iso parku; Raakel itkee lapsiansa eikä
lohdutuksesta huoli, kun heitä ei enää ole".
Mooses sai tehtäväksi viedä faaraolle viestin,
että Israelin kansa tulisi päästä vapaaksi palvelemaan omaa Jumalaansa.
Faaraon esikoispojan kuoleman kautta Israelin kansa pääsi vapaaksi Egyptin
orjuudesta. Veri, joka oli merkkinä ovien ja ikkunoiden pielissä säästi
Israelin kansan kuolemalta, joka kohtasi Egyptin maan esikoisia. Eli
Mooseksen tehtävä oli julistaa vapautta orjuudesta Israelin kansalle veren
kautta. Jeesuksen veren kautta
Israelin kansalla on mahdollisuus pelastua synnin vallasta sekä saada iankaikkinen
syntien anteeksiantamus, sillä Jeesus vuodatti verensä Golgatalla syntien
anteeksisaamiseksi.
Mooseksen tehtävän oli myös hakea lain taulut
Siinain vuorelta eli tuoda Jumalan laki kansalle. Jeesus itse sanoi: Matt
5:17. Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja
kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään. 18. Sillä totisesti
minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään
kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut. 19. Sentähden,
joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa
ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka
niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten
valtakunnassa.
Jeesus ei kumonnut profeettoja eikä lakia, vaan
täytti sen. Jeesuksen
uhrikuoleman kautta Häneen uskomalla saa syntinsä anteeksi ja osallisuuden
Uuteen Liittoon. Jonka seurauksen Jumala antaa uuden Hengen ihmisen
sisimpään, jonka voimasta laki kirjoitetaan ihmisen sydämeen niin kuin
profeetta Jeremia profetoi luvussa 31.
Vain Jeesus täyttää tunnuspiirteet ja merkit
Mooseksen kaltaisesta profeetasta, niin kuin sen edellä olevat kohdat ovat
osoittaneet.
Messias tulee Daavidin suvusta
1 Moos 3:14-15; Ja Herra Jumala sanoi käärmeelle: "Koska tämän teit, kirottu ole sinä kaikkien karjaeläinten ja kaikkien metsän eläinten joukossa. Vatsallasi sinun pitää käymän ja tomua syömän koko elinaikasi. Ja minä panen vainon sinun ja vaimon välille ja sinun siemenesi ja hänen siemenensä välille; se on polkeva rikki sinun pääsi, ja sinä olet pistävä sitä kantapäähän :" .
Kuka on tuo vaimon siemen 1 Mooseksen kirjan luvussa 3? Herra
Jumala sanoi käärmeen siemenen ja vaimon siemenen välillä olevan
vihollisuuden ja Hän vaimon siemen on murskaava käärmeen pään ja käärme on
pistävä häntä kantapäähän. Hebrealaisessa Raamatussa on sana hän (Hu),
joka on hebreassa maskuliinin pers.pron. joka tarkoittaa miestä. Ja nuo sanat
polkeva rikki ovat alkutekstissä sana shuf, joka tarkoittaa murskata.
Käärme tarkoittaa saatanaa, sanoohan Hebr 12:9; se vanha käärme on perkele ja
saatana, ja vaimo tarkoittaa ihmistä. Ihmisten ja saatanan välillä on
vihollisuus, saatana vihaa Jumalan luomia ihmisiä ja on sitonut ihmiset
harjoittamaan syntiä Jumalaa vastaan. Synnin harjoittamisen palkka on kuolema
ja iankaikkinen rangaistus, jokaiselle joka syntiä tekee. Jeesus murskasi
ristinkuolemalla ja ylösnousemuksella saatanan vallan ja jokainen joka uskoo
Jeesuksen pelastuu synnin ja saatanan vallasta Jeesuksen täytetyn ristin työn
kautta. Vaimon siemen viittaa Jeesukseen, koska vain Hänen ristinkuoleman ja
ylösnousemuksen kautta voi ihminen pelastua, sekä Jeesus on murskannut
käärmeen vallan. Joonatan Ben Uzziel, jota pidettiin rabbi Hillelin viisaimpana
oppilaana, on selittänyt, että tämä vaimon siemen on "Messiaskuningas,
jota haavoitetaan kantapäähän."
Jesajan kautta tulee vahvistus tuohon Raamatun ensimmäiseen
profetiaan (1 Moos 3:15).
Jesaja 7:14;
Sentähden Herra itse antaa teille merkin: Katso, neitsyt
tulee raskaaksi ja synnyttää pojan ja antaa hänelle nimen Immanuel.
Herran Jeesuksen neitseestäsyntyminen on koitettu kumota mm. Jesaja 7:14 jakeen perusteella väittäen, että hepreankielen sana almah, ei tarkoita neitsyttä, vaan nuorta naista. Totuus on kuitenkin se, että almah tarkoittaa nuorta naista, joka on neitsyt. Todisteena tälle on juutalaisten kääntämä Septuaginta Raamattu, joka käännettiin hepreasta kreikankielelle. Septuaginta käännös tehtiin n. pari sataa vuotta ennen Herran Jeesuksen syntymää. Septuaginta käänsi hepreankielen sanan almah kreikan sanalla parthenos. Parthenos tarkoittaa nuorta naista joka on neitsyt sekä naista joka ei ole ollut harjoittanut sukupuoliyhteyttä miehen kanssa.
Juutalaisuus ei hyväksy sitä, että Herraa Jeesusta pidetään Messiaana, siksi he (ortodoksijuutalaisuus) väittävät, että almah ei tarkoita neitsyttä. Kun juutalaisuus ei tiennyt mitään Herrasta Jeesuksesta, niin pari sataa vuotta ennen Jeesuksen syntymää he käänsivät Septuaginta käännökseen Jesaja 7:14 kreikankielen sanan parthenos, joka tarkoittaa nuorta naista joka on neitsyt sekä naista joka ei ole harjoittanut sukupuoliyhteyttä miehen kanssa. Septuagintan käännös todistaa sen, että ennen Jeesuksen syntymää juutalaiset ymmärsivät almah sanan merkitsevän nuorta naista, joka on neitsyt.
Abraham Even Shushanin VT:n sanakirja kertoo, että almah tarkoittaa neitoa, joka ei ole naimisissa. Juutalaisuudessa ja varsinkin Marian päivinä sekä sitä ennen neitsyyttä pidettiin ehtona avioliitolle; eli almah oli neitsyt. Varsinainen neitsyt sana on hepreaksi betulah. 1 Moos 24:ssa luvussa Rebekasta Iisain vaimosta käytetään molempia sanoja betulah ja almah joka oli neitsyt; näin VT:n todistuksen mukaan almah todellakin tarkoittaa naimatonta neitsyttä.
Matt 1:20-25; Mutta
kun hän tätä ajatteli, niin katso, hänelle ilmestyi unessa Herran enkeli,
joka sanoi: "Joosef, Daavidin poika, älä pelkää ottaa tykösi Mariaa,
vaimoasi; sillä se, mikä hänessä on siinnyt, on Pyhästä Hengestä. 21 Ja hän
on synnyttävä pojan, ja sinun on annettava hänelle nimi Jeesus, sillä hän on
vapahtava kansansa heidän synneistänsä." 22 Tämä kaikki on tapahtunut,
että kävisi toteen, minkä Herra on puhunut profeetan kautta, joka sanoo: 23
"Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan, ja tälle on
annettava nimi Immanuel", mikä käännettynä on: Jumala meidän kanssamme.
24 Herättyään unesta Joosef teki, niinkuin Herran enkeli oli käskenyt hänen
tehdä, ja otti vaimonsa tykönsä 25 eikä yhtynyt häneen, ennenkuin hän oli
synnyttänyt pojan. Ja hän antoi hänelle nimen Jeesus.
Maria oli neitsyt ja hänen kohtunsa hedelmöittyi Pyhän Hengen
vaikutuksesta niin kuin Raamattukin opettaa. Maria oli synnyttävä pojan jonka
nimeksi tuli laittaa Jeesus (Jumala pelastaa, pelastus, apu). Jeesuksen
syntymän tarkoituksena olikin vapauttaa ihminen synnin vallasta. Raamatussa
on opetus ettei kukaan muu voi antaa syntejä anteeksi ja vapauttaa synneistä
kuin Jumala yksin. Ja näinhän tapahtui Jeesuksen kuollessa ristinpuulla ja
noustessa ylös, siinä on pelastus yhdessä kertakaikkisessa uhrissa jonka
Jeesus antoi ainiaaksi. Kukaan ihminen ei ole syntynyt samalla tavalla kuin
Jeesus, joka syntyi Pyhän Hengen hedelmöittämänä. Tällainen syntyminen todistaa
ettei Jeesus ole tavallinen ihminen. Tämä todistaa myös Jeesuksen
Jumalallisen alkuperän eihän normaalisti ihmiset synny Pyhän Hengen
hedelmöittämänä niin kuin Jeesus syntyi. Marian tuli olla puhdas ja
koskematon muutoin ei hänen kohtunsa olisi siinnyt Pyhästä Hengestä.
Jumalan enkelikin todisti ja puolusti Mariaa ja hänen
koskemattomuuttaan. Joosef kun Huomasi Marian olevan raskaana hän aikoi
salaisesti hyljätä Marian. Mutta Jumalan enkeli ilmestyi Joosefille sanoen:
Älä pelkää ottaa tykösi Mariaa, sillä se mikä hänessä on siinnyt on Pyhästä
Hengestä. Maria ei ollut raskaana miehelle vaan Pyhä Henki oli hedelmöittänyt
Marian ja tämä oli se sanoma jonka enkeli toi Joosefille. Ja Herran enkeli
vielä siteeraa Jesajan kirjaa 7:ttä lukua sanoen: Tämä kaikki on tapahtunut,
että kävisi toteen, minkä Herra on puhunut profeetan kautta, joka sanoo:
"Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan, ja tälle on
annettava nimi Immanuel", mikä käännettynä on: Jumala meidän
kanssamme. Herran enkelikin antoi todistuksen siitä että, Maria oli neitsyt.
Maria itsekin antaa Raamatussa todistuksen hänen neitsyydestään.
Luuk 1:26-35; Kuudentena
kuukautena sen jälkeen Jumala lähetti enkeli Gabrielin Galilean
kaupunkiin, jonka nimi on Nasaret, 27 neitsyen tykö, joka
oli kihlattu Joosef nimiselle miehelle Daavidin suvusta; ja
neitsyen nimi oli Maria. 28 Ja tullessaan sisälle hänen tykönsä enkeli
sanoi: "Terve, armoitettu! Herra olkoon sinun kanssasi." 29 Mutta
hän hämmästyi suuresti siitä puheesta ja mietti, mitä tämä tervehdys mahtoi
tarkoittaa. 30 Niin enkeli sanoi hänelle: "Älä pelkää, Maria;
sillä sinä olet saanut armon Jumalan edessä. 31 Ja katso, sinä tulet
raskaaksi ja synnytät pojan, ja sinun on annettava hänelle nimi Jeesus.
32 Hän on oleva suuri, ja hänet pitää kutsuttaman Korkeimman Pojaksi, ja
Herra Jumala antaa hänelle Daavidin, hänen isänsä, valtaistuimen, 33 ja
hän on oleva Jaakobin huoneen kuningas iankaikkisesti, ja hänen
valtakunnallansa ei pidä loppua oleman." 34 Niin Maria sanoi
enkelille: "Kuinka tämä voi tapahtua, kun minä en miehestä mitään tiedä?"
35 Enkeli vastasi ja sanoi hänelle: "Pyhä Henki tulee sinun päällesi,
ja Korkeimman voima varjoaa sinut; sentähden myös se pyhä, mikä syntyy, pitää
kutsuttaman Jumalan Pojaksi.
Enkeli sanoi Marialle sinä tulet raskaaksi, johon Maria sanoo:
Kuinka tämä voi tapahtua, kun minä en miehestä mitään tiedä. Marian oma
todistus on myös raskauttava todiste hänen neitsyydestään. Jeesusta piti
kutsua Korkeimman Pojaksi mikä tarkoittaa Jeesuksen olevan todella Jumalan
Poika, mikä käy ilmi jakeesta 35. Herra Jumala antaa Jeesukselle, Daavidin,
hänen Isänsä valtaistuimen. Daavidin isä oli Iisai joka ei ollut kuningas ja
jolla ei ollut valtakuntaa jota hallita eikä valtaistuinta millä istua.
Daavidilla oli myös toinen Isä, joka on Jumala ja jolla on valtaistuin. Ja
tuo Daavidin Isä tarkoittaakin selvästi Jumalaa tässä kohdassa eikä Daavidin
lihallista isää Iisaita. Jeesus saa Isänsä valtaistuimen, joka on Jumalan
valtaistuin.
Eräs syy ja varsin painava syy siihen, että
Messiaan on täytynyt ilmaantua ennen vuotta 70 jKr on se, että silloin kun
Jerusalemin temppeli hävitettiin vuonna 70 jKr. niin silloin myös tuhoutui
temppelissä olleet kaikkien sukujen sukuluettelot. Tämän sukuluetteloiden
tuhoutumisen takia on erittäin vaikeaa esittää kuuluvansa Daavidin sukuun. Jo
senkin tähden Messiaan on täytynyt tulla ennen vuotta 70 jKr. Jeesuksen
aikaiset ihmiset antoivat Jeesuksesta todistuksen, että Hän kuuluu Daavidin
sukuun: Matt 15:22 Ja katso, kanaanilainen vaimo tuli niiltä
seuduilta ja huusi sanoen: "Herra, Daavidin poika, armahda minua.
Riivaaja vaivaa kauheasti minun tytärtäni." Jeesus myös täytti
Messiaan merkit olemalla Daavidin sukua.
Juutalaiset opettavat ettei Jeesus olla Messias, koska Hän ei pitänyt heidän mielestään
Tooran (lain) käskyjä. Koska se, joka kumoaa Tooran käskyt on väärä
profeetta. Samoin juutalaiset sanovat esim. koska Jeesus rikkoi sapattia
parantamalla silloin, niin Hän rikkoi Tooraa vastaan.
Aikaisemmin jo käsittelimme sitä, että Jeesus ei kumonnut lakia,
vaan täytti sen. Sapattina parantamiseen Jeesus vastasi, että Sapattina on
lupa tehdä hyvää; eli jos vaikka Sapattina aasi tippuu kaivoon, niin sen saa
nosta sieltä ylös. Kuinka paljon enemmän oli se kun Jeesus teki sairaista
terveitä Sapattina.
Ristiinnaulitseminen VT:ssa
Seuraavaksi pieni lainaus edesmenneen Kaarlo Syvännön vihkosesta
VANHAN TESTAMENTIN KÄÄNNÖSVIRHEISTÄ, jonka
kursivoin:
Ps. 22:17: "Sillä koirat minua piirittävät, pahain parvi
saartaa minut, minun käteni ja jalkani, niinkuin jalopeurat."
Psalmi 22 on profeetallinen Messias-psalmi. Siinä kerrotaan
ristiinnaulitun Messiaan kärsimyksistä. Noin 250 vuotta eKr. Vanha
testamentti käännettiin Egyptissä kreikan kielelle. Juutalaiset
kirjanoppineet olivat kääntäjinä. Käännöksen nimi on SEPTUAGINTA, koska työtä
oli tekemässä 70 kirjanoppinutta. Heprealainen Vanha testamentti oli vain
kerakkeilla kirjoitettu. Vasta noin vuonna 400 A. D. juutalaiset kirjanoppineet
rupesivat Tiberiaassa kirjoittamaan siihen vokaalimerkkejä. Kun he tulivat
yllä olevaan kohtaan, näkivät he, että siinä on selvä viittaus
ristiinnaulitsemiseen. Oikea teksti kuuluu nimittäin: "He lävistivät
käteni ja jalkani." Kääntäjät päättivät, että oikea ajatus on keinolla
millä tahansa saatava pois. Alkuperäisestä heprealaisesta sanasta
"CARU" tehtiin "CAARJEI" = niin kuin leijonat. Onneksi
sanan merkitys on Septuaginta-käännöksessä oikein ("lävistivät").
Tästä samasta kohdasta näkyy myös ihmeellisellä tavalla Raamatun
jumalallinen inspiraatio. Daavid kirjoitti kyseisen psalmin liki tuhat vuotta
ennen Kristuksen syntymistä. Ristiinnaulitseminen oli roomalaisten tapa
teloittaa rikollisia. Rooman valtakunta syntyi myöhemmin, paljon sen jälkeen
kun tämä ennustus oli kirjoitettu. Juutalaisten ja Vanhan testamentin ajan
tapa oli kivittää rikolliset. Vain jumalallinen inspiraatio pystyi
ennustamaan nain tarkasti tulevan Messiaan kuoleman.
Edellä olevan Kaarlo Syvännön todistuksen vahvistaa Sak 12: 10.
Ja minä vuodatan Daavidin suvun päälle ja Jerusalemin asukasten päälle
armon ja rukouksen hengen. He katsovat minuun, jonka he ovat lävistäneet. Ja
he valittavat häntä, niinkuin valitetaan ainokaista, murehtivat häntä
katkerasti, niinkuin murehditaan katkerasti esikoista.
Roomalaisten tapa oli ristiinnaulita lävistämällä, ei juutalaisten. Sakarja vahvistaa ristiinnaulitsemisen todella tapahtuneen Messiaan kohdalla.
Jeesus on Jes 53 luvun kärsivä palvelija
Seuraavaksi lainaus Kaarlo Syvännön vihkosesta VANHAN TESTAMENTIN KÄÄNNÖSVIRHEISTÄ, jonka
kursivoin: Jes. 53:2: "Ei ollut
hänellä vartta eikä kauneutta . . . ei ollut hänellä muotoa, johon me
olisimme mielistyneet."
Hepreaksi tämä lause on hyvin lyhyt ja yksinkertainen, vain neljä
sanaa: Ein to toar vehadar. "Toar"sanalla on monta merkitystä.
Esineistä käytettäessä se voi olla muoto tai kauneus. Työkaluista puhuttaessa
se on varsi. Kieliopissa se on adjektiivi eli laatusana. Mutta henkilöstä
puhuttaessa sana merkitsee AINA titteliä, oppiarvoa. "Hadar" on
erikoisesti Jumalan kirkkaus. Oikea käännös kuuluu näin: "Ei hänellä
(Messiaalla) ollut oppiarvoa, titteliä, eikä Jumalan kirkkautta, että Hän
olisi meitä miellyttänyt." Koko lukua, Jes. 53, kutsutaan rabbien
pahaksi omaksitunnoksi. Siinä on niin selvä ennustus kärsivästä Messiaasta,
että he eivät mielellään sitä lue.
Jes 53:
1. Kuka uskoo meidän saarnamme, kenelle Herran käsivarsi ilmoitetaan?
2. Hän kasvoi Herran edessä niinkuin vesa, niinkuin juuri kuivasta
maasta. Ei ollut hänellä vartta eikä kauneutta; me näimme hänet, mutta ei
ollut hänellä muotoa, johon me olisimme mielistyneet.
3. Hän oli ylenkatsottu, ihmisten hylkäämä, kipujen mies ja sairauden
tuttava, jota näkemästä kaikki kasvonsa peittivät, halveksittu, jota emme
minäkään pitäneet.
4. Mutta totisesti, meidän sairautemme hän kantoi, meidän kipumme hän
sälytti päällensä. Me pidimme häntä rangaistuna, Jumalan lyömänä ja
vaivaamana,
5. mutta hän on haavoitettu meidän rikkomustemme tähden, runneltu
meidän pahain tekojemme tähden. Rangaistus oli hänen päällänsä, että meillä
rauha olisi, ja hänen haavainsa kautta me olemme paratut.
6. Me vaelsimme kaikki eksyksissä niinkuin lampaat, kukin meistä
poikkesi omalle tielleen. Mutta Herra heitti hänen päällensä kaikkien meidän
syntivelkamme.
7. Häntä piinattiin, ja hän alistui siihen eikä suutansa avannut;
niinkuin karitsa, joka teuraaksi viedään, niinkuin lammas, joka on ääneti
keritsijäinsä edessä, niin ei hän suutansa avannut.
8. Ahdistettuna ja tuomittuna hänet otettiin pois, mutta kuka hänen polvikunnastaan
sitä ajatteli? Sillä hänet temmattiin pois elävien maasta; minun kansani
rikkomuksen tähden kohtasi rangaistus häntä.
9. Hänelle annettiin hauta jumalattomain joukossa; mutta rikkaan tykö
hän tuli kuoltuansa, sillä hän ei ollut vääryyttä tehnyt eikä petosta ollut
hänen suussansa.
10. Mutta Herra näki hyväksi runnella häntä, lyödä hänet sairaudella.
Jos sinä panet hänen sielunsa vikauhriksi, saa hän nähdä jälkeläisiä ja elää
kauan, ja Herran tahto toteutuu hänen kauttansa.
11. Sielunsa vaivan tähden hän saa nähdä sen ja tulee ravituksi.
Tuntemuksensa kautta hän, minun vanhurskas palvelijani, vanhurskauttaa monet,
sälyttäen päällensä heidän pahat tekonsa.
12. Sentähden minä jaan hänelle osan suurten joukossa,ja väkevien
kanssa hän saalista jakaa; sillä hän antoi sielunsa alttiiksi kuolemaan, ja
hänet luettiin pahantekijäin joukkoon, hän kantoi monien synnit, ja hän
rukoili pahantekijäin puolesta.
Nykypäivänä Jesaja 53 on rabbien paha omatunto, jota he eivät mielellään
lue eivätkä opeta, että siinä puhutaan Messiaasta, vaan että Jes luvut 52-53
puhuvat Israelin maanpaosta ja lunastuksesta.
Aina ei juutalaisuus ole näin opettanut, vaan historia tuntee monien
rabbien opettaneen Jes 53:n olevan kuvaus Messiaasta. Otan tähän seuraavaksi
muutamia esimerkkejä:
Rabbi Moses Alshekh (1508-1600) :
Rabbi Moshe Kohen ibn Crispin:
Rabbi Maimonides (Rambam):
Rabbi Leevi Ben Gershom :
Jeesus kuoli ristillä koko ihmiskunnan syntien tähden ja Hänen verensä kautta on voimassa syntien anteeksiantamus. Jeesus on Jes 53 kärsivä palvelija ja Messias. Juutalaiset rabbit opettavat, että Israel on Jesaja 53 kärsivä palvelija, mutta Raamatusta käy selvästi ilmi, että Herra Jeesus on Jesaja 53 kärsivä palvelija.
Messiaan
uskonto on kansakunnan uskonto
Juutalaiset opettavat, että vain juutalaisuus perustuu kansalliseen
ilmoitukseen, jossa Jumala puhuu koko kansalle ei yhdelle ihmiselle. Eikä
juutalaisuus perustu ihmeisiin, vaan lakiin sekä Siinain vuoren todistukseen,
jossa kaikki kuulivat omin Jumalan puheen.
Jeesus antoi käskyn mennä kaikkeen maailmaan saarnaamaan evankeliumia.
Jeesus myös opetti, että Pyhä Henki, jonka Isä lähettää todistaa maailmalle
synnin, vanhurskauden sekä tuomion. Uusi Liitto Messias Jeesuksessa ei perustu
ihmeisiin, vaan evankeliumiin Jumalan sanaan sekä Pyhä Hengen todistukseen,
jonka kautta Jumala puhuu jokaiselle sanoman kuulijalle. Eli Jeesus Messiaana
täyttää ne tuntomerkit, että usko perustuu Jumalan sanaan ei ihmeisiin sekä
Jumala puhuu koko kansalle ei vain yhdelle ihmiselle.
Room 10:
16. Mutta eivät kaikki ole olleet kuuliaisia evankeliumille. Sillä
Esaias sanoo: "Herra, kuka uskoo meidän saarnamme?"17. Usko tulee
siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta.
Joh 16:
7. Kuitenkin minä sanon teille totuuden: teille on hyväksi, että minä
menen pois. Sillä ellen minä mene pois, ei Puolustaja tule teidän tykönne;
mutta jos minä menen, niin minä hänet teille lähetän.
8. Ja kun hän tulee, niin hän näyttää maailmalle todeksi synnin ja vanhurskauden
ja tuomion:9. synnin, koska he eivät usko minuun; 10. vanhurskauden, koska
minä menen Isän tykö, ettekä te enää minua näe; 11. ja tuomion, koska tämän
maailman ruhtinas on tuomittu. 12. Minulla on vielä paljon sanottavaa teille,
mutta te ette voi nyt sitä kantaa.13. Mutta kun hän tulee, totuuden Henki,
johdattaa hän teidät kaikkeen totuuteen. Sillä se, mitä hän puhuu, ei ole
hänestä itsestään; vaan minkä hän kuulee, sen hän puhuu, ja tulevaiset hän
teille julistaa.
Onko Raamatussa käsitettä kolminaisuus?
5Moos 6:4 Kuule,
Israel! Herra, meidän Jumalamme, Herra on yksi.
5 Moos 6:4:ssä Herra sana Jhvh ja Jumala sana on
Elohim sekä yksi sana on echad. Eli siinä juutalaiset ovat kyllä
oikeassa että Raamatussa ei ole sanaa sekä käsitettä kolminaisuus. Mutta mitä
tarkoittaa sana echad?
Suomen Karmel yhdistyksen kustantama ja Seppo Seppälän
toimittama Hebrea-Suomi sanakirja määrittelee echad sanan näin: yksi,
ensimmäinen, joku, ainut, yhdistetty.
Strongsin
englanninkielinen sanakirja antaa sanalle echad seuraavat merkitykset: 0259. echad
Æechad ekh-awd’; a numeral from 0258; properly, united, i.e. one; or
(as an ordinal) first:—a, alike, alone, altogether, and, any(-thing), apiece,
a certain, [dai-]ly, each (one), + eleven, every, few, first, + highway, a
man, once, one, only, other, some, together.
Seuraavaksi katsomme missä tekstiyhteyksissä sana echad
esiintyy.
1 Moos 1:5
Ja Jumala kutsui valkeuden päiväksi, ja pimeyden hän kutsui
yöksi. Ja tuli ehtoo, ja tuli aamu, ensimmäinen (echad)
päivä.
Echad tarkoittaa tässä kohdassa ensimmäistä ja se on myös yksi echad
sanan merkitys.
1 Moos 2:24 Sentähden
mies luopukoon isästänsä ja äidistänsä ja liittyköön vaimoonsa, ja he tulevat
yhdeksi (echad) lihaksi
Avioliitossa
mies ja nainen tulevat liittymisen kautta yhdeksi echad lihaksi.
1 Moos 3:22 Ja
Herra Jumala sanoi: "Katso, ihminen on tullut sellaiseksi kuin joku
(echad) meistä, niin että hän tietää hyvän ja pahan. Kun ei hän nyt vain
ojentaisi kättänsä ja ottaisi myös elämän puusta ja söisi ja eläisi
iankaikkisesti!"
Herra
(JHWH) Jumala (ELOHIM) sanoi paratiisissa ihminen on tullut sellaiseksi kuin
yksi echad meistä. Tuo meistä sana tarkoittaa varmasti Isää ja Messiasta tässä Raamatun kohdassa.
3 Moos 24:22 Sama
laki olkoon teillä, niin muukalaisella kuin maassa syntyneelläkin; sillä minä
olen Herra, teidän Jumalanne."
Tämä Raamatun paikka painottaa että, on vain yksi (echad)
laki.
4Moos 7:15 mullikka,
oinas ja vuoden vanha karitsa polttouhriksi
Tästä kohdassa jokaisen polttouhri eläimen edessä on sana (echad)
yksi.
4Moos 7:22 kauriin
syntiuhriksi.
Hebrealaisessa Raamatussa on tässä kohdassa yksi (echad) kauris
syntiuhriksi.
Hes
37:16-19
"Sinä,
ihmislapsi, ota puusauva ja kirjoita siihen: ‘Juudalle ja häneen liittyneille
israelilaisille’. Ota sitten toinen (Echad) puusauva ja kirjoita
siihen: ‘Joosefille; Efraimin ja kaiken häneen liittyneen Israelin heimon
sauva’. Ja pane ne lähekkäin, pääksytysten, niin että ne tulevat
yhdeksi (Echad) sinun kädessäsi. Kun sitten kansasi lapset
sanovat sinulle näin: ‘Etkö selitä meille, mitä sinä tällä tarkoitat?’ niin
puhu heille: Näin sanoo Herra, Herra: Katso, minä otan Joosefin sauvan, joka
on Efraimin kädessä, ja häneen liittyneet Israelin sukukunnat, ja minä asetan
ne yhteen Juudan sauvan kanssa ja teen niistä yhden (Echad) sauvan,
niin että ne tulevat yhdeksi (echad) minun kädessäni.
Tässä on vain muutamia kohtia siitä miten echad sanaa Raamattu
käyttää. Eli sanaa echad käytetään runsaasti sellaisissa kohdissa, joissa
useammasta yhdistämällä muodostetaan yksi kokonaisuus. Sekä myös sitä
käytetään kun puhutaan yhdestä ainoasta. Johtopäätös tästä kaikesta on
seuraavanlainen: Jumala on yksi, siten, että
Yksi Jumala on Isässä ja Pojassa= Messias sekä
tietysti myös Pyhässä Hengessä, koska Jeesus sanoi Isän ja Pojan tulevan
asumaan niihin ihmisiin, jotka Jumalaa rakastavat; Uudessa Liitossahan saamme
uuden Hengen, Pyhän Hengen, joka on Jumalan Henki. Jumala ei siis ole
kolminaisuus, mutta on yksi eli yhdistetty Isässä ja Pojassa.
Jeesus itse sanoi olevansa Jumalan Poika, kuinka
Hän voi olla Jumalan Poika sekä Messias?
1 Moos 1:26-27 Ja Jumala sanoi: "Tehkäämme
ihminen kuvaksemme, kaltaiseksemme; ja vallitkoot he meren kalat ja taivaan
linnut ja karjaeläimet ja koko maan ja kaikki matelijat, jotka maassa
matelevat". Ja Jumala loi ihmisen omaksi kuvaksensa, Jumalan kuvaksi
hän hänet loi; mieheksi ja naiseksi hän loi heidät.
Tässä Raamatun kohdassa puhutaan, että Jumala
teki me muodossa ihmisen kuvaksensa ja kaltaiseksensa. Jotkut juutalaiset
opettavat tässä Jumalan ja enkelien tehneen ihmisen, mutta se ei ole totta.
Sillä ihminen tehtiin Jumalan kuvaksi ei enkelien. Tässä kohdassa Isä ja
Messias Jeesus yhdessä tekivät ihmisen Jumalan kuvan kaltaiseksi. Tämä kohta
tekee myös Jeesuksesta Jumalan, mutta ei Isä. Tätä on monen juutalaisen vaikea hyväksyä, mutta
monikkomuotoa tuosta ei voi mitenkään pudottaa pois, vaan se on niin. Tässä
kohden sana echad selvittää pulman, jossa Jumala on yksi yhteen liitoksen
kautta. Katolinen kirkko edustaa sekoittunutta kristillis-babylonialaista
uskontoa, joka ei ole sitä usko, jonka Jeesus Messias vaikuttaa.; katolisen
kirkon kolminaisuus oppikaan ei ole Raamatullinen, sillä se opettaa Isän ja
Pojan olevan yhtä suuria ja Kaikkivaltiaita, mutta Jeesus sanoi: Joh 14:
28. Te kuulitte minun sanovan teille: 'Minä menen pois ja palajan
jälleen teidän tykönne'. Jos te minua rakastaisitte, niin te iloitsisitte
siitä, että minä menen Isän tykö, sillä Isä on minua suurempi. Jeesus ei
siis sanonut olevansa yhtä suuri kuin Isänsä, vaan että Isä on Häntä
suurempi.
1 Kor 15:24-28
sitten tulee loppu, kun hän antaa valtakunnan
Jumalan ja Isän haltuun, kukistettuaan kaiken hallituksen ja kaiken vallan ja
voiman. Sillä hänen pitää hallitseman "siihen asti, kunnes hän on
pannut kaikki viholliset jalkojensa alle". Vihollisista viimeisenä
kukistetaan kuolema. Sillä: "kaikki hän on alistanut hänen
jalkojensa alle". Mutta kun hän sanoo: "kaikki on alistettu,"
niin ei tietenkään ole alistettu se, joka on alistanut kaiken hänen allensa.
Ja kun kaikki on alistettu Pojan valtaan, silloin itse Poikakin
alistetaan sen valtaan, joka on alistanut hänen valtaansa kaiken, että Jumala
olisi kaikki kaikissa.
Kun olen sanonut ja kirjoittanut Isän olevan yksin Kaikkivaltias Jumala, niin en tarkoita sitä etteikö Jeesus olisi Kaikkivaltias Jumala, sillä Jeesus on Kaikkivaltias Jumala, niin kuin Raamattukin opettaa, mutta tarkoitan sitä, että Jeesus on Isälleen alamainen ja siten Isä yksin on Kaikkivaltias Jumala. Se, että Isä yksin on Kaikkivaltias Jumala, ei vie pois Jeesuksen Kaikkivaltiutta, sillä Jeesus on iankaikkisesti Kaikkivaltias Jumala luotuihin nähden, mutta ei suhteessa Isäänsä, koska Jeesus on Isälleen alamainen.
Lain muutos ei kumoa kymmentä käskyä
Juutalaisilla ei ole
enää temppeliä eikä leeviläistä pappeutta, johon heidät on laissa sidottu,
eikä heillä ole enää ylimmäistä pappia eikä syntiuhrin verta pirskotettavaksi
temppelissä. Jeesus ei kumonnut
lakia, mutta Hänen uhrinsa pystytti Uuden Liiton ja poisti vanhan, jonka
johdosta tapahtui lain muutos:
Hebr 7:
11. Jos siis täydellisyys olisi saavutettu leeviläisen pappeuden kautta,
sillä tähän on kansa laissa sidottu, miksi sitten oli tarpeen, että nousi
toinen pappi Melkisedekin järjestyksen mukaan eikä tullut nimitetyksi Aaronin
järjestyksen mukaan? 12. Sillä pappeuden muuttuessa tapahtuu välttämättä myös
lain muutos.
Jumala
sanoi Jeremian kautta: Sillä moittien heitä hän sanoo: "Katso, päivät
tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon
kanssa uuden liiton, en sellaista liittoa kuin se, jonka minä tein heidän
isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois
Egyptin maasta. Sillä he eivät pysyneet minun liitossani, ja niin
en minäkään heistä huolinut, sanoo Herra. Sillä tämä on se liitto, jonka
minä teen Israelin heimon kanssa näiden päivien jälkeen, sanoo Herra: Minä
panen lakini heidän mieleensä, ja kirjoitan ne heidän sydämiinsä, ja niin
minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani. Ja silloin ei enää
kukaan opeta kansalaistaan eikä veli veljeään sanoen: 'Tunne Herra'; sillä he
kaikki, pienimmästä suurimpaan, tuntevat minut. Sillä minä annan
anteeksi heidän vääryytensä enkä enää muista heidän syntejänsä.
Israelin
kansa oli sidottu lakiin leeviläisen pappeuden kautta, mutta tämä liitto ei
tuonut täydellisyyttä Israelin kansalle, siksi Jeesus tuli ylimmäiseksi
papiksi Melkisedekin järjestyksen mukaan ja Aaronin järjestys kumottiin.
Sillä pappeuden muuttuessa tapahtui myös lain muutos.
Jeesus
on lain päämäärä
Room
10:4,5
Tekstissä esiintyvä loppu sana alkutekstissä tarkoittaa loppua ja päämäärää sekä täyttymistä. Onko Messias lain loppu? Jeesus itse sanoi:
Matt
5:17-19
Jeesus ei tullut kumoamaan lakia, vaan Hän tuli
täyttämään sen. Jeesus sanoi ettei laista katoa pieninkään kirjain eikä
ainoakaan piirto ennen kuin taivas ja maa katoavat. Jeesus on lain
(opetuksen) loppu lihalliselle ihmiselle sekä lihalliselle jumalanpalvelukselle.
Lihallinen jumalanpalvelus tarkoittaa lihan voimalla suoritettua
jumalanpalvelusta, jollainen vanha liitto oli, mutta tämän liiton Jeesus
kumosi kuolemansa ja ylösnousemuksensa kautta. Jeesus on lain (opetuksen)
päämäärä Hengestä syntyneelle ihmiselle, joka palvelee Jumalaa Pyhän Hengen
voiman kautta.
Lain
tehtävä on myös näyttää synti vanhurskaus sekä tuomio. Ilman lakia ei ole
armoa ja armo poistaa lihallisen jumalan palveluksen, joka perustuu
ihmisvoimaan, mutta armo myös tuo hengellisen Jumalan palveluksen, jonka
vaikuttaja on Jumalan sana ja Pyhä Henki eli Pyhä Henki saa aikaan Jumalan
sanan mukaista elämää uskovan sisimmässä Jumalan sanan opetuksen sekä Pyhän
Hengen kautta.
Laki
eli Toorah tarkoittaa ensisijaisesti hebr. kielessä opetusta ja neuvoa ja
vasta sitten lakia. Tämä järjestys on myös hyvä muistaa aina kun käsittelemme
Jumalan lakia.
Lakia
ei siis kumottu eli kymmentä käskyä, mutta mitä sitten lain muutos kumosi?
Lain
muutos
Uusi
Liitto poisti VL:n eläinuhrijärjestelmän ja tilalle asetettiin Jeesuksen
kertakaikkinen uhri, joka saa aikaan syntien anteeksiantamuksen sekä
iankaikkisen lunastuksen. Uusi Liitto poisti VL:n ylimmäispappi järjestelmän
ja tilalle asetettiin ylimmäiseksi papiksi Jeesus. Uusi Liitto poisti VL:n
pappeusjärjestelmän ja tilalle asetettiin kuninkaallinen eli yleinen pappeus.
Uusi Liitto poisti VL:n asetuksen seurakuntaan liittymisestä, joka tapahtui
luonnollisen syntymän kautta. Uuden Liiton seurakuntaan synnytään Hengestä,
joka on uudestisyntyminen. Uudessa liitossa julistetaan evankeliumia
Jeesuksen kuolemasta ja ylösnousemuksesta ja Golgatan verestä, joka tuo
uudessa liitossa syntien anteeksiantamuksen. Uudessa Liitossa Jumalan sana ja
Pyhä Henki synnyttää synnin tunnon, jolloin ihminen ymmärtää olevansa synnin
orjuudessa ja saatanan vankeudessa, jonka palkka on iankaikkinen kadotus.
Parannuksen tekemisen jälkeen, jonka Jumala vaikuttaa Sanansa ja Henkensä
kautta, ihminen uudestisyntyy ja saa syntinsä anteeksi sekä liitetään Jumalan
seurakuntaan. Uskon kautta Jumala myös vuodattaa rakkautensa Pyhän Hengen
kautta uskovan sydämeen, jotta hän voi rakastaa Jumalaa sekä lähimmäistään.
Pyhä Henki antaa uskovalle myös voiman synnin vastustamiseen sekä voiman
vanhurskaaseen elämään. Vanhassa liitossa seurakunta ympärileikattiin
lihan ympärileikkauksella Jumalan kansaksi, mutta Uudessa Liitossa Jeesus
Messias ympärileikkaa meidät ilman ihmiskättä itselleen sydämen
ympärileikkauksella, joka tarkoittaa Pyhän Hengen vuodattamista ihmisen
sisimpään. VL:n seremonia jne. edelleen säädökset eivät ole voimassa, mutta
Jumalan kymmenen käskyä on voimassa ja kaikki se VL:n opetus, joka on
sopusoinnussa Uuden liiton opetuksien kanssa.
Peruskysymys
siis lain muutokselle oli lihallisen jumalanpalveluksen purkaminen ja
hengellisen Jumalanpalveluksen aloittaminen. Pääkohta oli tietenkin Jeesuksen
uhri, joka poisti VL.n uhrijärjestelmän.
Jeesus
Uuden Liiton ylimmäinen pappi
VL:n
ylimmäinen pappeus asetettiin lihallisen käskyn lain mukaan eli kirjaimen lain
mukaan, mutta Jeesus tuli ylimmäiseksi papiksi katoamattoman elämän voiman
järjestyksen mukaan. Psalmeissa on kirjoitettuna, että Jeesus on pappi
iankaikkisesti Melkisedekin järjestyksen mukaan (ps 110). Tämän tähden
entinen säädös kumotaan, koska se oli voimaton ja hyödytön. Sillä kirjaimeen
kirjoitettu laki ei tehnyt ketään täydelliseksi, mutta Jeesuksen uhrin kautta
Hän itse tekee ne täydellisiksi, jotka Häneen uskovat. VL:n papit tulivat
toimivat ilman valan vannomista, mutta Jumala itse sanassaan vannoi Jeesuksen
olevan ylimmäinen pappi iankaikkisesti Melkisedekin järjestyksen mukaan.
Tämä
Uusi Liitto on parempi, koska Jeesus Messias on tullut tämän liiton
takaajaksi. VL:n ylipapit eivät pysyneet, koska kuolema ei heidän sallinut
pysyä. Mutta Jeesuksella on katoamaton pappeus, sen tähden, koska Hän on ja
pysyy iankaikkisesti. Tämän tähden Hän voi myös täydellisesti pelastaa ne,
jotka tulevat Hänen kauttansa Isän tykö.
VL:n
papit joutuivat ensin uhraamaan omien syntiensä edestä ja vasta sitten
kansan syntien edestä. Mutta Jeesus, joka on iankaikkisesti täydellinen, niin
Hän Pyhänä, viattomana ja tahrattomana sai aikaan iankaikkisen lunastuksen,
Hänen ei tarvinnut uhrata omien syntiensä tähden, koska Hän on iankaikkinen
ja täydellinen. Jeesus Messias meni ylimmäisen pappina oman verensä kautta
oikeaan Kaikkein pyhimpään ja sai aikaan syntien anteeksiantamuksen ja
iankaikkisen lunastuksen verensä kautta.
Laki
asetti ylimmäiseksi papeiksi syntisiä ihmisiä, mutta valan sana asettaa
ylimmäiseksi papiksi Jumalan Pojan, Jeesuksen, joka on iankaikkisesti
täydellinen, koska Jeesus on Jumala.
Pääkohta
on tämä: Jeesus on sellainen ylimmäinen pappi, joka istuu Jumalan oikealla
puolella, oikeassa ja todellisessa Kaikkein Pyhimmässä. VL:n ylipapit
palvelivat siinä mikä taivaallisten esikuva ja varjo, niin kuin Moosekselle
ilmoitettiin, kun hänen oli valmistettava ilmestysmaja. Moosekselle
sanottiin: ”Katso, että teet kaikki sen kaavan mukaan, joka sinulle vuorella
näytetiin.”
Mooses
oli osallinen liittoon, joka tulisi kumoutumaan, mutta Jeesus on paremman
liiton välimies, joka on paremmille perustuksille perustettu, koska Uuden
Liiton perustus on iankaikkinen ja täydellinen perustus eli Jeesus Messias.
Jos VL olisi ollut moitteeton, niin Uutta Liittoa ei olisi tehty. Koska VL ei
kyennyt tekemään Israelin kansasta täydellisiä, niin sen tähden Jumala sanoi
Jeremian suun kautta tekevänsä Israelin ja Juudaan heimon kanssa Uuden Liiton
ei sellaista liittoa kuin Jumala teki Siinailla, sillä Israelin kansa ei
pysynyt tässä liitossa. Jumala tekee Uuden liiton Israelin kanssa, jolloin
Jumala asettaa lakinsa heidän sydämeensä Pyhässä Hengessä ja silloin Jumala
on heidän Jumalansa ja he ovat Jumalan kansa.
Tässä
liitossa ei ole juutalaista eikä kreikkalaista, vaan he ovat yhtä Messias
Jeesuksessa, niin tässä liitossa on vain yksi Jumalan seurakunta, joka
koostuu, niistä jotka tekevät Jumalan armosta parannuksen olkoot he
juutalaisia tai kreikkalaisia. Tämä liitto myös lupaa pelastaa koko Israelin
kansan, sen jäännöksen, joka jää
jäljelle viimeisten päivien tapahtumissa.
Liiton
sanoma
Tämä
Uusi Liitto on se liitto, joka ratkaisee synti kysymyksen, sillä Jeesus
voitti kuolemallaan ja ylösnousemuksellaan synnin ja saatanan vallan. Tämän
liiton kautta ihminen saa mahdollisuuden vapautua synnin ja saatanan
orjuudesta sekä ihminen saa mahdollisuuden syntyä Jumalan Sanan kautta sekä
Pyhän Hengen voimasta Jumalan lapseksi, jonka kautta ihminen saa voiman
vastustaa syntiä sekä voiman vanhurskaaseen elämään.
Tähän
liittoon tullaan Jeesuksen uskon kautta. Tämä liitto julistaa evankeliumia
Jeesuksesta Messiaasta, joka on kuolemallaan ja ylösnousemuksellaan saanut
aikaan syntien sovituksen sekä iankaikkisen lunastuksen. Tähän liittoon
tullaan sisälle kun Pyhä Henki todistaa Jumalan sanan kautta ihmiselle synnin
orjuuden sekä saatanan vallan, jonka tähden ihminen on iankaikkisesti
kadotettu. Mutta Jeesuksen kuoleman ja ylösnousemuksen kautta Jumala julistaa
armoa ja armahdusta jokaiselle, joka vastaanottaa Jeesuksen Vapahtajaksi ja elämänsä
Herraksi.
Tähän liittoon pääsee sisälle kun tekee
parannuksen Jumalan armovaikutuksen kautta ja vastaanottaa Jeesuksen
elämäänsä. Parannuksen teon jälkeen Jumala vahvistaa liitonsa ihmisen kanssa
seuraavin merkein. Tämä liitto on Jumalan armoliitto, jossa Jumala
vanhurskauttaa ihmisen Jeesuksen uskon ja sovitustyön kautta.
Parannuksen
eli uskoontulon jälkeen, joka Jumalan armotyö seuraa tämän liiton merkit,
jotka ovat vesikaste ja Pyhän Hengen sinetti uskovan sydämessä. Ennen uudestisyntymistä
ei tässä liitossa anneta kastetta eikä pyhää Henkeä. Sanoohan Raamattu:
Tehkää parannus ja ottakaa vastaan vesikaste sekä uskon kautta saadaan
luvattu Henki.
Pyhä
Henki vaikuttaa Jumalan Sanan kautta uskovassa Jumalan Hengen hedelmiä, sanoihan
Jeesuskin, että hedelmistään puu tunnetaan. Tämä liitto muuttaa uskovan
elämän Jumalan sanan mukaiseksi Sanan ja Pyhän Hengen kautta. Tämä liitto on
paras liitto, mitä ihminen voi koskaan tehdä.
Sillä
kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla ja saavat
lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on
Messias Jeesuksessa, jonka Jumala on asettanut armoistuimeksi uskon kautta
hänen vereensä, osoittaaksensa vanhurskauttaan, koska hän oli jättänyt
rankaisematta ennen tehdyt synnit jumalallisessa kärsivällisyydessään,
osoittaaksensa vanhurskauttaan nykyajassa, sitä, että hän itse on vanhurskas
ja vanhurskauttaa sen, jolla on usko Jeesukseen.
Aamen tule Jeesus Messias!!!
Lähteet:
- Raamattu 33/38
- King James Version 1769
- Biblia hebraica
- Kaarlo Syväntö: Vanhan Testamentin käännösvirheistä
Petri Paavola