|
Jeesus on totinen viinipuu
Jeesus kuvasi itseään viinipuuna, tähän
kuvaukseen liittyy syvällinen sanoma. Tämä sanoma on vallankumouksellinen ihmisen
lihalle, mutta erittäin tarpeellinen jokaiselle Jeesuksen opetuslapselle,
joka haluaa kantaa hyvää hedelmää Jumalalle.
"Minä olen totinen viinipuu, ja minun Isäni
on viinitarhuri. Jokaisen oksan minussa, joka ei kanna hedelmää, hän
karsii pois; ja jokaisen, joka kantaa hedelmää, hän puhdistaa, että se
kantaisi runsaamman hedelmän. Te olette jo puhtaat sen sanan tähden,
jonka minä olen teille puhunut. Pysykää minussa, niin minä pysyn
teissä. Niinkuin oksa ei voi kantaa hedelmää itsestään, ellei se pysy
viinipuussa, niin ette tekään, ellette pysy minussa. Minä olen
viinipuu, te olette oksat. Joka pysyy minussa ja jossa minä pysyn, se kantaa
paljon hedelmää; sillä ilman minua te ette voi mitään tehdä. Jos joku
ei pysy minussa, niin hänet heitetään pois niinkuin oksa, ja hän kuivettuu;
ja ne kootaan yhteen ja heitetään tuleen, ja ne palavat. Jos te pysytte
minussa ja minun sanani pysyvät teissä, niin anokaa, mitä ikinä tahdotte, ja
te saatte sen. Siinä minun Isäni kirkastetaan, että te kannatte paljon
hedelmää ja tulette minun opetuslapsikseni. Niinkuin Isä on minua
rakastanut, niin minäkin olen rakastanut teitä; pysykää minun
rakkaudessani. Jos te pidätte minun käskyni, niin te pysytte minun
rakkaudessani, niinkuin minä olen pitänyt Isäni käskyt ja pysyn hänen
rakkaudessaan. Tämän minä olen teille puhunut, että minun iloni olisi
teissä ja teidän ilonne tulisi täydelliseksi. Tämä on minun käskyni,
että te rakastatte toisianne, niinkuin minä olen teitä rakastanut. Sen
suurempaa rakkautta ei ole kenelläkään, kuin että hän antaa henkensä
ystäväinsä edestä. Te olette minun ystäväni, jos teette, mitä minä
käsken teidän tehdä. En minä enää sano teitä palvelijoiksi, sillä
palvelija ei tiedä, mitä hänen herransa tekee; vaan ystäviksi minä sanon teitä,
sillä minä olen ilmoittanut teille kaikki, mitä minä olen kuullut
Isältäni. Te ette valinneet minua, vaan minä valitsin teidät ja asetin
teidät, että te menisitte ja kantaisitte hedelmää ja että teidän hedelmänne
pysyisi: että mitä ikinä te anotte Isältä minun nimessäni, hän sen teille
antaisi. Sen käskyn minä teille annan, että rakastatte toisianne. Joh 15.1-17
Viinipuu
Viinipuu tai viiniköynnös kasvaa parhaiten
lämpimässä ja aurinkoisessa paikassa. Viiniköynnöksen juuristo on vahva ja
voimakas, joka kaivautuu syvälle maahan. Viiniköynnös viihtyy
ravintorikkaassa maassa sekä tarvitsee paljon kosteutta varsinkin kasvukauden
aikana. Alussa viiniköynnöksen versokasvu on voimakasta ja sen tähden sitä
tulee alkuvaiheessa kastella runsaasti. Kun viiniköynnös vanhenee, niin se
pärjää jo vähemmällä kastelulla, koska se pystyy syvän juuristonsa avulla
hakemaan pohjamaasta kosteutta.
Jos viiniköynnöksestä halutaan hyvä sato, niin
silloin sitä pitää leikata. Viiniköynnös kasvattaa todella runsaasti versoja ja
rypäleterttuja, mutta kaikki rypäleet eivät ehdi kasvamaan ja kypsymään, vaan
ne jäävät pieniksi ja heikkolaatuisiksi. Viiniköynnöksen leikkauksen
tarkoitus on kasvattaa ja parantaa rypäleiden määrää. Viiniköynnöksen
leikkaus myös parantaa rypäleiden laatua eli ne tulevat herkullisemman
makuisiksi. Usein leikataan pois myös terttuja varjostavat lehdet, jotta
rypäleiden kasvu ja kypsyminen tapahtuisi paremmin. Viiniköynnöksen rypäleet
kasvavat ja kypsyvät pitkään ja hitaasti, joten sadonkorjaajat tarvitsevat
kärsivällisyyttä odottaessaan sadonkorjuuta. Viiniköynnös on sellainen,
jonka alkurunko ylläpitää useita kymmeniä erilleen hajautuvia pitkiä haaroja,
jotka voivat ulottua kymmenen metrin päähän.
Viinipuun
hengellinen sanoma
Jeesus on viinipuu, jonka juuret ovat vahvat ja
voimakkaat. Jeesuksen juuret ovat syvällä, ulottuvathan ne armoistuimelle
asti, joka on Isän oikealla puolella. Jeesuksen opetuslapset ovat viinipuun
oksia. Nyt tarkastelemme oksia eli opetuslapsia.
Oksat
Jeesus sanoi karsivan pois jokaisen oksan
Hänessä, joka ei kanna hedelmää. Joh 15:2:ssa olevat sanat karsii pois on
kreik. yksi sana airoo, joka tarkoittaa nostaa, kantaa sekä ottaa
pois. Jeesus karsii lopullisesti pois vain sellaisen oksan, joka ei suostu
kulkemaan Jeesus tietä Jeesuksen ehdoilla. Sellainen ihminen karsitaan pois
Jeesuksesta, joka haluaa jäädä synteihinsä eikä halua puhdistua synneistänsä.
Tällainen ihminen heitetään pois, niin kuin kuiva oksa, joka tuleen heitetään.
Marjanviljelijät tukevat ja kannattelevat pensaan
oksia, jotta ne eivät kosketa maahan. Maahan koskiessa marjoihin tulee
kitkerä maku, koska marja ottaa makua maasta eikä juuren kautta. Jotkut
pensaslajit joutuessaan maakosketukseen alkavat kasvattamaan uutta
pensaistoa. Jos uskon elämämme ei ota ravintoa Jeesus juuren kautta, niin
silloin vieraat ravinteet tekevät meistä kitkerän ja karvaan makuisia. Mutta
jos ammennamme hengellisen ravinnon Jeesus juuresta, niin hedelmä, joka
meissä on maistuu hyvältä. Jos otamme ravintoa muualta kuin Jeesus juuresta,
niin silloin meille voi käydä samoin kuin pensaalle, joka saa maakosketuksen
ja sen tähden alkaa kasvamaan uutta pensaistoa. Viiniköynnös kuvaa myös
seurakuntaa ja jos emme saa oikeita ravinteita ja pysy Jeesuksessa, niin silloin
voimme jättää seurakunta yhteyden tai lihan käsivarrella saatamme perustaa
oman hengellisen puolueen.
Me ihmiset olemme kuin viiniköynnös, joka
kasvattaa heikkolaatuista hedelmää. Tämä heikkolaatuisuus on synti, jonka
tähden Jeesus joutuu myös karsimaan ja puhdistamaan opetuslapsiansa.
Karsimisen tarkoitus ei ole siis hyljätä uskovaa, vaan karsimisen kautta
Jeesus puhdistaa uskovaa, jotta Hän saa kantaa runsaamman hedelmän Jumalalle.
Muistuu mieleeni tyttäreni, joka oli 6-vuotias
seuraavan tapauksen sattuessa hänelle. Kesällä hän kaatui pihalla, jonka
seurauksena hän sai haavan varpaaseensa. Tyttäreni kävellessä näyttämään
minulle haavaa, siihen meni multaa ja hiekkaa. Hän tuli sisälle ja itki
kovin, koska haavaan sattui. Katsoin haavaa ja huomasin, että tämä asia
hoituu puhdistuksella ja laastarilla. Tyttäreni sanoi, ettei hänen
varpaaseensa saa koskea, eikä siihen saa laittaa puhdistusainetta, koska se
kirvelee ja lisää entisestään jo olemassa olevaa kipua. Nyt minun edessäni
oli ongelma, joka vaatii oikeanlaisen ratkaisun. Sanoin tyttärelleni: ”
Haavassa oleva lika altistaa varpaasi bakteereille, jotka tekevät varpaaseesi
tulehduksen, jonka seurauksena varvas tulee vieläkin kipeämmäksi kuin se nyt
on. Pahimmassa tapauksessa varpaaseen tulee verenmyrkytys, jonka jälkeen
ongelmat ovat tosi suuria.” Kun tyttäreni tämän kuuli, niin hän ojensi
varpaansa minua kohti ja suostui vastaanottamaan sen kivun, jonka
puhdistusaine hänelle aiheuttaa, jotta saan puhdistettua haavan.
Samoin myös Jeesus tekee meille. Meidän
sisimmässämme oleva synti tuhoaa meidät, sen tähden Jeesus leikkaa meistä ne
oksat, jotka tuottavat synnin hedelmää, jotta uusi Jumalan mielenmukainen
oksa pääsee kasvamaan, joka kantaa hyvää hedelmää Jumalalle. Uskon elämässä on todella myös lihan kuolemista sekä
kärsimystä, mutta sille kärsimykselle on olemassa syy, joka on synnin
poistuminen meistä sekä vanhurskauden vaikutus meissä.
Uskova ei siis kärsi pelkän kärsimyksen vuoksi, eikä kenenkään
edes tarvitse kärsiä turhan kärsimyksen vuoksi. Mutta kärsimyksen
tarkoituksen ymmärtäminen avaa meille valtavan ihanan näköalan Kristuksessa,
eikä pelota meitä pois kärsimyksen päivänä, vaan saa meidät entistä lujemmin
tarttumaan uskon kautta Kristukseen.
Pysy Jeesuksessa
Viiniköynnöksen oksan tarkoitus on tuottaa kypsiä
ja hyvänmakuisia rypäleitä. Samoin Jeesuksen opetuslasten tarkoituksena on
kantaa hyvää ja kypsää hedelmää Jumalalle. Viiniköynnöksen oksa pystyy
tuottamaan rypäleitä vain jos oksa pysyy kiinni viiniköynnöksessä.
Samoin vain Jeesuksenkin opetuslapsi pystyy kantamaan
hyvää hedelmää Jumalalle vain pysymällä Jeesuksessa. Miten voimme pysyä
Jeesuksessa, mitä se oikein tarkoittaa?
Kun ihminen elää elämäänsä tällä maapallolla,
niin Raamattu opettaa, että ihminen on synnin orjuudessa sekä saatanan vankeudessa.
Synnin palkka on iankaikkinen kuolema ja ero Jumalasta. Sen tähden
Jeesus kuoli Golgatan ristinpuulla, jotta jokainen, joka uskoo Jeesukseen saa
iankaikkisen elämän. Kun ihmiselle julistetaan evankeliumia, niin Jumalan
Henki yhdessä Jumalan Sanan kanssa synnyttävät ihmisen sisäiseen maailmaan
synnintunnon. Synnintunto tarkoittaa alkukielessä synnin tuntemista eli sen
ymmärtämistä, että ihminen on syntinen ja tähän tautiin hän tarvitsee
Jeesuksen sovittavan veren puhdistuksen. Synnintunto ei siis ole tunnetila,
vaan ymmärrys siitä, että hän on syntinen.
Kun ihminen katuu ja tunnustaa syntisyytensä
Jumalan edessä ja vastaanottaa pelastuksen sekä Herran Jeesuksen elämänsä
Herraksi, niin hänestä tulee Jumalan lapsi. Näin ihminen siirtyy saatanan
vallasta Jumalan lapseuteen. Uskoontulon tapahduttua Jumala antaa ihmiselle
synnit anteeksi. Kun ihminen on tullut Jumalan armotyön kautta uskoon,
niin Jumala antaa hänelle voiman tulla ja olla sekä pysyä Jumalan
lapsena. Tämä voima on Pyhä Henki, jonka jokainen Jeesuksen opetuslapsi saa.
Pyhän Hengen avulla sinulla on yhteys Jeesukseen. Pyhässä Hengessä vain voit
pysyä Jeesuksessa. Pyhä Henki avaa sinulle Jumalan sanaa sekä muuttaa sinun
sisäistä ihmistäsi elämään Jumalan tahdon mukaista elämää. Ihmisestä tulee
uusi luomus. Jumala pelastaa ihmisen armosta, koska Hän rakastaa sinua ja
minua, todisteena Hänen rakkaudestaan meitä kohtaan on Jeesuksen kuolema ja
ylösnousemus.
Ihmisen liha ei kykene tuottamaan Hengen
hedelmiä, koska ihmisen liha on liitossa saatanan kanssa, tämän tähden
lihamme pystyy tuottamaan vain lihan tekoja, joiden harjoittajat eivät peri
Jumalan valtakuntaa. Raamattu opettaa, että Jumala vaikuttaa uskovassa
tahtomisen ja tekemisen, jotta Jumalan hyvä tahto tapahtuu ja toteutuu. Meidän
lihamme siis ei synnytä uskon elämää, vaan Jumala tekee sen Henkensä ja
sanansa kautta. Jumala puhuu Sanansa kautta sinun ymmärryksellesi eli
mieleesi siitä, mihin suuntaan Jumala muuttaa sinua. Tämän seurauksena Pyhä
Henki vaikuttaa sinussa Jumalan tahdon mukaista elämää.
Otan tähän esimerkin: Kun alkoholisti tulee
uskoon, niin hänen sisäinen ihmisensä himoitsee alkoholia, koska hänen
sisäinen elämänsä on rikki, niin hän tarvitsee rikkinäisyyteensä täytettä,
jollaisena alkoholi toimii hänen elämässään. Kun tämä alkoholisti on tullut
uskoon ja hänen rikkinäisyytensä ajaa häntä juomaan, niin silloin Jumalan
Sana sanoo; ”Älkää juopuko viinistä, sillä siitä tulee irstas meno, vaan
täyttykää Hengellä.” Vanha elämä ajaa juomaan ja uusi elämä kehottaa
olemaan juomatta sekä täyttymään Hengellä. Kun Jumalan sana on näyttänyt
uudelle luomukselle uuden elämän suunnan, niin sen jälkeen Pyhä Henki antaa
uskovalla voiman tähän uuteen elämään.
Ase syntiä vastaan
Kuinka entinen alkoholisti voi voittaa alkoholismin?
Kuinka ihminen voi voittaa synnin himot? Kuinka ihminen voi olla lankeamatta
himoihinsa? Edelliset kysymykset ovat tuttuja meille kaikille. Jeesuksella on
meille vastaus meidän kysymykseemme. Raamattu opettaa, että ase syntiä
vastaan on lihan kärsiminen. Raamattu jatkaa; joka lihassa kärsii, lakkaa
synnistä, ettette enää eläisi tätä lihassa vielä elettävää aikaa ihmisten
himojen mukaan, vaan Jumalan tahdon mukaan.
Jeesus sanoi, että uskon elämä on nisun jyvän
tie. Jos nisun jyvä kuolee itselleen, niin se kantaa paljon hedelmää. Meidän
lihamme rakastaa ja himoitsee syntiä, siksi lihamme haluaa elää synnissä. Kun
synti alkaa kiusaamaan meidän lihaamme, jos haluamme voittaa synnin, niin
lihamme joutuu kärsimään, koska se ei saa toteuttaa himojansa. Liha kärsii
silloin, kun se ei saa toteuttaa himojansa. Jos annamme lihamme kärsiä emmekä
lankea syntiin, niin silloin olemme lakanneet syntiä tekemästä. Jumala on
luvannut valmistaa meille pois pääsyn kaikista kiusauksista, jotka nostetaan
lihaamme vastaan. Hetkisen kestävä lihan kärsimys poistuu taistelun kautta.
Muistuu mieleen eräs tositarina. Eräs vähän aikaa
uskossa ollut veli, joka oli entisessä elämässään käyttänyt runsaasti
alkoholia, joutui lihan kiusaukseen suuttuessaan vaimolleen. Hänen sisäiseen
maailmaansa tuli voimakas kehotus juomiseen, koska hän oli tottunut ratkomaan
ongelmansa juomalla. Niin hän lähti kerrostalon kodistansa ovet paukkuen
päättäen lähteä juomareissulle. Sydämessään hän syytti vaimoaan tapahtuneesta
eli vaimon syy oli hänen lankeamisensa. Veli meni vihaa puhkuen pihalle
aikomuksenaan hakea kaupasta alkoholia tuskaansa. Tämä veli oli kuitenkin
uskovainen ja niin Hänen Herransa päätti puhua hänelle. Jumala Henki alkoi
puhumaan hyvin voimallisesti tämän veljen sydämelle. Pyhä Henki nosti veljen
sydämelle Raamatun sanan kohdan, joka menee näin: ”Älkää juopuko viinistä,
sillä siitä tulee irstas meno, vaan täyttykää Hengellä.”
Veljen mieli oli vihan ja lihan vallassa, joka
himoitsi alkoholia. Mutta, Jumalan Henki kehotti, että älä lähde juomaan,
sillä se on syntiä, vaan anna anteeksi vaimollesi ja palaa kotiisi. Tämä veli
kävi sisäisen kamppailun, jossa liha veti häntä juomaan ja Henki kehotti
häntä antamaan anteeksi ja palamaan vaimonsa luokse. Veljen sisäistä elämää
raastoi. Hän tiesi, että juominen on väärin, mutta hän ei voi mitään
lihallensa, sillä hän oli pakotettu juomaan. Jumalan Henki kuitenkin todisti
juomisen synniksi, jonka seurauksena veli halusi tehdä Jumalan tahdon. Hän
kävi sisällään tuskaisen taistelun, sillä vanha Aatu halusi juomaan, mutta
uusi luomus halusi antaa anteeksi. Veljen liha kärsi, koska se ei saanut
toteuttaa lihansa himoa. Puolentunnin kamppailun jälkeen veljessä vaikuttava
Henki sai voiton lihasta. Hän ei langennut juomaan, vaan antoi anteeksi
vaimolleen ja palasi kotiinsa vaimonsa luokse.
Näin kävi toteen tämän veljen elämässä tämä
Raamatun kohta: joka lihassa kärsii, lakkaa synnistä, ettette enää eläisi
tätä lihassa vielä elettävää aikaa ihmisten himojen mukaan, vaan Jumalan
tahdon mukaan. Veli ei tullut täydelliseksi, vaan hän voitti Jumalan
armosta sekä Jumalan Hengen avulla edessänsä olleen kiusauksen. Synnistä
lakkaaminen tarkoittaa siis edessämme olevien synnin kiusausten voittamista.
Tämä tarkoittaa myös itselleen kuolemista, jotta Kristuksen tuoksu leviäisi
meidän kauttamme tähän maailmaan.
Kun uskova harjaantuu ja kypsyy uskon elämässään,
niin silloin hän oppii hylkäämään myös syntiä ilman kiivasta tulitaistelua,
joka käydään ihmisen lihassa. Mutta koskaan uskovasta ei tule niin harjaantunutta,
ettei hän joudu aina silloin tällöin kiivaaseen tykistötuleen syntiä vastaan.
Raamatun perusperiaate on lihan kärsimisen kautta synnin kukistamiseen.
Raamattu opettaa myös ilosta, jonka Jumala vaikuttaa, joten uskon elämä ei
ole ryppyotsaista punnertamista, vaan usko on iloinen asia.
Hedelmä kirkastaa Jumalaa
Jeesus sanoi, että jos me kannamme paljon
hedelmää, niin silloin Hänen Isänsä kirkastuu. Hengen hedelmän tuottamisen
tarkoituksena ei ole kirkastaa sinua eikä minua, vaan Jumalaa. Ihminen paisuu
helposti tuottaessaan hyvää hedelmää, mutta kunnia hedelmän tuottamisesta
kuuluu Jumalalle, joka on hyvän hedelmän kasvattanut ihmisen sisimpään
Sanansa ja Henkensä kautta. Me jäämme myös hedelmättömiksi, jos otamme sen
kunnian, joka kuuluu Jumalalle.
Pysyvä hedelmä
Jeesus on totinen viinipuu eli hän on totuus.
Jeesus sanoi: ”Jos te pysytte minun sanassani, niin te totisesti
olette minun opetuslapsiani; ja te tulette tuntemaan totuuden, ja totuus on
tekevä teidät vapaiksi. Totisesti, totisesti minä sanon teille: jokainen,
joka tekee syntiä, on synnin orja. Mutta orja ei pysy talossa iäti; Poika
pysyy iäti. Jos siis Poika tekee teidät vapaiksi, niin te tulette
todellisesti vapaiksi.”
Totuus vapauttaa ihmisen synnin orjuudesta.
Jeesus sekä Jumalan sana on totuus. Jumalan sanan mukainen elämä vapauttaa
ihmisen synnin orjuudesta. Vapaus Jeesuksessa Kristuksessa on vapautta synnin
orjuudesta. Vapaus Jeesuksessa Kristuksessa on vapautta vaeltaa
vanhurskaudessa. Jos Jeesus tekee meidät vapaiksi synnin orjuudesta, niin
silloin olemme todellisesti vapaita.
Jeesus sanoi myös: ” Te ette valinneet
minua, vaan minä valitsin teidät ja asetin teidät, että te menisitte ja
kantaisitte hedelmää ja että teidän hedelmänne pysyisi.” Miten Hengen
hedelmästä tulee pysyvää? Tämä kysymys askarruttaa myös monien mieltä.
Hengen hedelmä pysyy vain yhdellä tavalla, joka
on Rakkaus Jumalaan, joka vaikuttaa Hänen käskyjensä noudattamisen. Jeesus
rakastaa sinua ja Hän vuodattaa sinuun Pyhän Henkensä, jonka kautta myös sinä
pystyt rakastamaan Jumalaa sekä lähimmäisiäsi. Pyhän Hengen kautta saat myös
voiman elää elämässäsi todeksi Jumalan sanan. Oksien leikkaus takaa
myös hedelmän pysymisen. Kun Jeesus saa puhdistaa sinun sisimpäsi lihasi teoista,
niin se myös takaa Hengen hedelmän pysymisen sinussa.
Opi Jeesuksesta ja seuraa Häntä
Jeesus kehotti meitä olemaan Hänen seuraajiansa
sekä oppimaan Hänestä. Kreik. Raamatussa tuo sana seurata tarkoittaa;
esimerkin seuraamista, seuraamista ja jäljittelemistä. Jeesus sanoi olevansa
totinen viinipuu, joten sinä saat tässäkin seurata Jeesusta, ole sinäkin niin
kuin totinen viinipuu.
Totinen viinipuu
Viinipuu kasvoi parhaiten lämpimässä ja
aurinkoisessa paikassa. Sinunkin tulee kasvaa ja kypsyä aurinkoisessa
paikassa. Vain pysymällä Jeesuksessa ja Hänen rakkauden lämmössään, sinä
kasvat kantamaan hyvää hedelmää. Viiniköynnöksen juuret olivat vahvat ja
voimakkaat. Jumalan sana opettaa, että Jumala on vain heikoissa väkevä. Tämä
tarkoittaa sitä, että ihminen ei kykene omissa voimissaan voittamaan syntiä,
vaan tarvitsee siihen Jumalan apua. Ihminen ei myöskään kykene omissa
voimissaan vaeltamaan vanhurskaasti, vaan tarvitsee siihenkin Jumalan apua.
Tällainen ihminen on heikko, jotta Jumala on Hänessä väkevä. Sinä et ole
väkevä, vaan Jumala on sinun heikkoutesi kautta sinussa väkevä.
Viinipuun juuristo kaivautui syvälle. Sinunkin
tulee suostua kasvamaan sekä menemään eteenpäin uskon tiellä syvemmälle ja
syvemmälle Jumalan sanaan sekä Hengen vaikuttamaan elämään. Viiniköynnös
tarvitsi ravintorikasta multaa sekä kosteutta. Sinäkin tarvitset sanan
väärentämätöntä maitoa ravinnoksesi, jotta Hengellinen ihminen saa sinussa
vahvistua. Viiniköynnös tarvitsi kosteutta. Sinäkin tarvitset paljon Hengen
virvoittavaa vaikutusta. Viiniköynnöstä tuli kastella alussa runsaasti. Uskon
elämän alku on tärkeä vaihe hyvän hedelmän tuottamisessa. Silloin tulee olla
runsaasti kasteltuna, joka tarkoittaa sanan tutkimista sekä kokoontumista
seurakunnan yhteyteen.
Erämaa
Kun luonnossa tulee kuiva kausi, niin silloin
puiden sekä kasvien juuret hakeutuvat syvemmälle, koska pinnassa on kuivaa.
Uskon elämässä on myös kuiva kausi ”erämaa”, joka tulee uskovan elämään
kahdesta syystä.
1. Varustus työhön.
2. Niskurit ja kapinoitsijat asuvat kuivassa
erämaassa.
Kun Mooses ymmärsi olevansa Jumalan valitsema
Israelin kansan vapauttaja, niin hän ensimmäiseksi omalla voimallansa tappoi
yhden egyptiläisen. Tämän lihan teon seurauksena Jumala johdatti Mooseksen
valmistautumaan erämaahan tehtäväänsä. Erämaan kuivuus hioi Mooseksesta pois
lihan voiman. Kun Mooses kohtasi Jumalansa palavan pensaan äärellä ja kuuli
Jumalan kutsun, niin hän sanoi Jumalalle; Lähetä joku toinen, sillä minulla
on hidas ja kankea kieli. Tähän Jumala tähtää, että meidän lihamme kuolettuu
ja tulee heikoksi, jotta Jumala voi olla meissä väkevä. Jumala johdattaa
palvelijansa keitaalle, josta janoava saa ammentaa elävää vettä. Erämaa saa
meidät myös janoisiksi. Sammuta janosi keitaalla, joka kumpuaa iankaikkiseen elämään.
Erämaan kuumuus kärventää ja tekee lihamme heikoksi, jonka seurauksena elämän
juuremme hakeutuvat syvälle Jumalan armon ja rakkauden vaikutuksen
alaisuuteen.
Ne jotka niskuroivat ja kapinoivat Jumalaa ja
Hänen tahtoansa vastaan joutuvat myös erämaahan ja jäävät sekä nääntyvät
sinne, koska eivät suostu ammentamaan, sitä elävää vettä, jota Jeesus haluaa
antaa heille.
Syvä juuristo
Kun viiniköynnös vanhenee, niin se pärjää jo
vähemmällä kastelulla, koska se pystyy syvän juuristonsa avulla hakemaan
pohjamaasta kosteutta. Kun Hengen hedelmä kypsyttää ihmistä, niin hän kykenee
itse turvautumaan Jumalaan sekä hakemaan apua Jumalalta ongelmiinsa. Näin
Jeesuksen opetuslapsi tulee täysin riippuvaiseksi Jumalasta. Tämä terve
riippuvuussuhde tekee uskovan myös terveellä tavalla riippuvaiseksi
Kristuksen ruumiin jäsenistä eli seurakunnasta.
Kärsivällisyys
Viiniköynnöksen rypäleet kasvoivat ja kypsyivät
pitkään ja hitaasti, joten sadonkorjaajat tarvitsivat kärsivällisyyttä
odottaessaan sadonkorjuuta. Jos sinä haluat kypsyä hyväksi ja maukkaaksi
hedelmäksi, niin sinäkin tarvitset kärsivällisyyttä. Raamattu opettaa että,
hyvä hedelmä kypsyy vilpittömässä ja hyvässä sydämessä kärsivällisyyden
kautta. Anna Jeesuksen puhdistaa sinun sydämesi vilpittömyyteen ja hyvyyteen,
koska tarvitaan vilpittömyys ja Jumalan vaikuttama hyvyys, jotta voit olla
kärsivällinen. Ilman kärsivällisyyttä ei voi siis kantaa hyvää hedelmää.
Kärsivällisyys on Hengen hedelmä, jota Jumala haluaa vaikuttaa jokaisen
lapsensa sydämessä. Annathan Jeesuksen vaikuttaa sinussa kärsivällisyyttä?
Hyvä hedelmä maistuu herkulliselta, jota jokainen haluaa maistella. Saakoon
Jumala vaikuttaa lapsissansa hyvää hedelmää.
Petri Paavola
|