Kehatilaisten oli valmistettava jokaisena
sapattina tuoreet leivät ja laitettava ne näkyleipäpöydälle, jonka oli oltava
täysin puhdas. Tämä kuvaa sitä kuinka Jeesuksen (Jeshuan)
opetuslasten tulee elää jatkuvasti Pyhän Hengen uudistuksessa, jonka
kautta Jumala kasvattaa ja muuttaa heitä elämään syvällisempää uskon
elämää Jumalan armosta. Kuten tuoreet leivät piti vaihtaa jokaisena sapattina
puhtaalle pöydälle, niin samoin tulee Jeesuksen (Jeshuan)
opetuslapsen elää Hengen pyhityksessä ja puhtaudessa Jumalan sanan
opetuksen mukaisesti.
1 Aik 9:32 Ja muutamien
kehatilaisista, heidän veljistään, oli pidettävä huoli näkyleivistä,
valmistettava ne joka sapatiksi.
Uusien leipien valmistaminen jokaisena
sapattina oli esikuvallista, joka kuvasi sitä kuinka (Uudessa
Liitossa)
Herran levosta käsin lakkaavat lihan teot ja Jumalan tahdon mukainen
elämä on mahdollista vain Herran levosta käsin. Vanhan Aatamin lihan
teot perataan pois Pyhän Hengen voimassa.
1 Kor 5:
6 Ei ole hyvä, että kerskaatte. Ettekö tiedä, että vähäinen hapatus
hapattaa koko taikinan?
7 ¶ Peratkaa pois vanha hapatus, että teistä tulisi uusi taikina,
niinkuin te olettekin happamattomat; sillä onhan meidän
pääsiäislampaamme, Kristus, teurastettu.
8 Viettäkäämme siis juhlaa, ei vanhassa hapatuksessa eikä ilkeyden ja
pahuuden hapatuksessa, vaan puhtauden ja totuuden happamattomuudessa.
Matt 11:
28 Tulkaa minun tyköni, kaikki työtätekeväiset ja raskautetut, niin
minä annan teille levon.
29 Ottakaa minun ikeeni päällenne ja oppikaa minusta, sillä minä olen
hiljainen ja nöyrä sydämeltä; niin te löydätte levon sielullenne.
Pyhät näkyleivät olivat siis vertauskuvaa siitä, että
Jumalan seurakunta on pyhä, koska Pyhä Jumala pyhittää kansansa.
Näkyleipäpöytä kuvaa Jeesus (Jeshua) Messiasta, joka antaa
ravinnon (hengellinen sekä maallinen) Jumalan seurakunnalle (myös
Israelin sukukunnille päivien lopulla, jolloin koko luonnollinen Israel
pelastuu). Sillä Jeesus on se elämän leipä, joka on tullut alas
taivaasta. Jos joku syö tätä leipää, hän elää iankaikkisesti. Leivän
syöminen tarkoittaa uskon osallisuutta Jeesukseen Kristukseen Jumalan
armosta.
Kerran vuodessa kun oli suuri sovituspäivä
ja ylimmäinen pappi oli käynyt kaikkein pyhimmässä vihmomassa seitsemän
kertaa syntiuhrin verta armoistuimelle, kun hän meni kaikkein pyhimmästä
pyhäkköön, hän vihmoi verta myös suitsutusalttarille. Kultaisella
suitsutusalttarilla vihmottiin siis verta vain kerran vuodessa suurena
sovituspäivänä. Muutoin kultaisella suitsutusalttarilla poltettiin joka
aamu hyvänhajuista suitsutusta. Tämä hyvänhajuisen suitsukkeen tuoksu
levisi myös kaikkeen pyhimpään asti.
Kultainen suitsutusalttari kuvaa Jeesus Kristusta, joka on kerran
kuollut ja vuodattanut verensä syntien tähden. Kristuksen uhri on myös
suloinen tuoksu Isä Jumalalle.
Pyhäkön sisällä kultainen lampunjalka
loisti valoaan suoraan kohti näkyleipäpöytää ja suitsutusalttari oli
esiripun edessä ja suoraan esiripun toisella puolella oli liitonarkki.
Pyhäkön ovi johdatti sisään tulijan ihmeelliseen valoon. Heti, kun
pappi oli astunut oven kautta pyhäkköön, häntä ympäröi aivan
toisenlainen valo kuin mikä valaisi esipihalla. Esipihalla valaisi
luonnollisen päivän valo, mutta pyhässä paikassa oli ihana kirkkaus,
lempeä loisto ja pyhä valo, joka tuli seitsenhaaraisesta lampunjalasta,
jonka valoa kullatut seinät ja kullatut esineet heijastivat joka
puolelta. Mikä ihana ja kaunis loisto! Joka ei ollut sitä nähnyt, sillä
ei voinut olla aavistustakaan siitä kirkkaudesta ja ihanuudesta, mikä
vallitsi pyhässä paikassa.
Edellä oleva kursivointi oli lainaus kirjasta Ivan Kargell esikuvat
puhuvat.
Ilmestysmajassa on paljon
esikuvallisuutta sekä syvää opetusta myös meille, jotka olemme Uuden
Liiton seurakuntaa. Seuraavaksi käymme lyhyesti läpi esikuvallisen
opetuksen matkan ilmestysmajan esipihalta kaikkeen pyhimpään asti.
Kun israelilainen astui ilmestysmajan esipihalle ja oli tuonut uhrinsa
Herralle merkitsi se sitä, että hänellä oli vapaa pääsy pyhäkköön. Sillä
näin hänet oli sovitettu Herran kanssa ja hän sai kohdata Herran armon.
Esipihalla oli polttouhri alttari, jossa uhrattiin uhreja Jumalalle.
Samoin se on myös Uuden Liiton uskovan kanssa, sillä Herramme Jeesuksen
veri on sovittanut syntimme, kun olemme tehneet parannuksen ja
vastaanottaneet evankeliumin. Näin voimme astella "esipihassa" Jumalan
armon varassa. Jumalan armo johdattaa myöskin Uuden Liiton uskovaa
"polttouhrialttarin" äärelle, jossa ihmisen liha aloittaa lihan
kuolemisprosessin Jumalan sanan sekä pyhän Hengen avulla.
Pappien mennessä "uskon kautta" palvelemaan pyhäkköön, heidän täytyi
ensimmäiseksi mennä vaskisen pesualtaan kautta, jossa heidän tuli
peseytyä ja puhdistua. Siinä he myös pukivat yllään pappien asut sekä
vaskialtaan vieressä heidät myös voideltiin öljyllä. Tällä tavalla
heidät erotettiin sekä pyhitettiin palvelemaan Jumalaa.
Uudessa liitossa on myös ensin Jumalan armosta usko, jonka avautuu
elämäämme Jumalan lapsi-oikeus. Tämän oikeus johdattaa meidät myös
palvelemaan Jumalaa. Niin kuin VT:n papit voideltiin öljyllä, niin myös
Uuden Liiton kuninkaallinen papisto voidellaan öljyllä eli Pyhällä
Hengellä, johon kuuluu jokainen uudestisyntynyt Herran Jeesuksen
opetuslapsi. Uskon kautta eli Pyhän Hengen ja sanan kautta Jumala
puhdistaa ja erottaa sekä pyhittää Herran Jeesuksen opetuslapsen elämään
pyhää elämää Jumalan kunniaksi. Uskon syntymisen seurauksena Herran
Jeesuksen opetuslapsi myös vastaanottaa vesikasteen.
Papin tullessa pyhäkköön hän näkee kultaisen lampunjalan, joka loistaa
öljyn voimasta pimeässä pyhäkössä ja luo valoansa suoraan kohti edessä
olevaan näkyleipäpöytään. Kultainen lampunjalka on esikuvaa Jumalan
seurakunnasta, jonka tulisi olla yksi ja yhtenäinen, eikä se saa olla
jaettuna erilaisiin lahkoihin. Näkyleipäpöydällä oli kaksitoista kakkua,
leivottu happamattomasta taikinasta. Suoraan esiripun edessä oli
suitsutusalttari, johon pirskotettiin verta kerran vuodessa suurena
sovituspäivänä. Suitsutusalttarilla poltettiin hyvänhajuista suitsutusta
joka aamu. Suitsukkeen tuoksu levisi aina kaikkein pyhimpään asti.
Kultainen lampunjalka on esikuvaa seurakunnasta myös Uuden liiton
seurakunnasta. Seurakunnan tehtävä on loistaa valoa Pyhän Hengen
voimasta, jonka esikuva öljy oli. Seurakuntaa osoittaa valoa kohti
Kristusta, jota näkyleipäpöytä kuvaa. 12 kakkua näkyleipäpöydällä on
esikuvaa Israelin kahdestatoista sukukunnasta eli seurakunnasta. Herra
Jeesus Kristus antaa hengellisen sekä maallisen ravinnon
seurakunnallensa elämän leipänä. Suitsutusalttarille pirskotettiin
kerran vuodessa verta ja siksi suitsutusalttari on esikuvaa Jeesuksesta
Kristuksesta. Jeesuksen uhrin tähden nousee joka päivä hyvänhajuinen
tuoksu taivaalliseen kaikkein pyhimpään eli Isän Jumalan luokse.
Kaikkein pyhimmässä oli liitonarkki, jonka kansi oli armoistuin, jonka
päällä oli kaksi kerubia. Jumala puhui armoistuimelta kahden kerubin
välistä Moosekselle, joka välitti Herran puheen ja opetuksen kansalle.
Liitonarkin sisällä oli lain taulut, kultainen manna-astia sekä Aaronin
viheriöinyt sauva.
Vain ylimmäisellä papilla oli oikeus mennä kerran vuodessa kaikkeen
pyhimpään mukanaan uhrieläimen verta, jonka hän pirskotti armoistuimelle
Israelin kansan syntien tähden. Näin Jumala asetti ja sääti ylimmäisen
papin toimittamaan puhdistuksen Israelin kansalle. Ylimmäinen pappi meni
kaikkein pyhimpään ja vei syntiuhri eläimen verta kaikkein pyhimpään ja
pirskotti verta armoistuimelle ja sen eteen ja näin hän toimitti
sovituksen Israelin kansalle. Mutta ylimmäinen pappi joutui myös
sovittamaan omat syntinsä, olihan hän myöskin syntinen ihminen.
Armoistuin oli lain taulujen yläpuolella, joka on merkkinä Jumalan
armosta ja kertoo meille, että Jumalan armo kantaa ja Jumalan armo on
lain yläpuolella. Mutta Jumalan laki on kuitenkin hyvä ja pyhä, jota
Jeesus Kristus ei kumonnut, vaan täytti lain meidän edestämme. Uudessa
Liitossa Jumalan lain(torah= opetus, neuvo)opetus toteutuu Pyhän Hengen
voimasta Jeesuksen kristuksen opetuslaspen elämässä. Uudessa Liitossa
Jeesuksen Kristuksen opetuslapsi ei täytä lakia, vaan kasvaa Jumalan
sanan opetuksen mukaisesti Jumalan armossa, jota myös laki opettaa.
Sillä Kristus on täyttänyt lain vaatimukset puolestamme.
joka myös on tehnyt meidät kykeneviksi olemaan uuden liiton
palvelijoita, ei kirjaimen, vaan Hengen; sillä kirjain kuolettaa, mutta
Henki tekee eläväksi, 2 Kor 3:6
Uudessa Liitossa on jokaisella Jeesuksen Kristuksen opetuslapsella
oikeus olla kaikkein pyhimmässä; paikassa jossa Jumala puhuu. Tämän
oikeuden Jeesus Kristus hankki meille verensä kautta kuolemalla
syntiemme tähden, jonka todistukseksi temppelin esirippi repeytyi kahtia
ylhäältä alas asti. Näin myös mekin pääsemme uskon kautta Pyhän Hengen
sekä sanan avautumisen kautta ymmärtämään Jumalan lakia (laki= torah=
opetus, neuvo). Kultainen manna astia oli esikuvaa Jumalan maallisesta
huolenpidosta mannan laskeutuessa taivaasta alas kansan syötäväksi.
Samoin myös Uudessa Liitossa Jumala huolehtii kansansa maallisista
tarpeista. Aaronin viheriöinyt sauva on esikuvaa uudesta elämästä, jota
Herran Jeesuksen opetuslapsi saa elää Pyhän Hengen voimasta, uskossa
kasvaen ja uudistuen sanan ja Pyhän Hengen kautta.
Ilmestysmajassa on myös sellaista ulottuvuutta Uuden liiton kansalle,
että meillä on pääsy kaikkein pyhimpään. Se myös kuvaa uskovan eri
kasvuvaiheita.
Jotkut uskovat ovat siinä kasvuvaiheessa, jossa he pyörivät esipihalla
lotraten veden sekä uhrien kanssa omassa voimassaan. Toiset ovat taas
siinä vaiheessa, jossa he ovat pyhäkössä julistaen Kristusta tälle
maailmalle, mutta läheinen suhde Isän kanssa puuttuu. Toiset ovat taas
Herran armosta kaikkein pyhimmässä, jossa he kuulevat Jumalan puheen,
opetuksen sekä neuvon ja ovat lähellä Herraa.