Hengellinen musiikki johtaa nisun jyvän tielle Musiikilla on oma tärkeä osansa evankeliumin
työssä. Sydämelläni on jo pitemmän ajan pyörinyt ajatuksia hengellisestä
musiikista, erityisesti nuorille suunnattu hengellinen musiikki. Tämän
seurauksena kirjoitan niistä ajatuksista, jotka ovat sydäntäni täyttäneet. Tänä päivänä kuulee usein seuraavanlaisia ajatuksia: Musiikki johdatti minut uskoon. Musiikilla ihmiset uskoon. Onko asia näin yksinkertainen?
Ihminen tulee uskoon vain
yhdellä tavalla Ihminen tulee uskoon vain yhdellä tavalla, mutta
voi tulla evankeliumin lähelle monella eri tapaa. Raamattu kertoo ihmiskunnan
olevan syntiinlankeemuksen tähden synnin ja saatanan vallassa, jonka seuraus
on iankaikkinen kadotus. Tähän ainoa lääke on Jumalan armoteko eli
parannuksen tekeminen, josta voidaan käyttää myös nimitystä uskoon tuleminen.
Ihmisen tulee siis ymmärtää olevansa synnin sekä saatanan vallassa, josta
seuraa iankaikkinen kadotus. Sana synnintunto tarkoittaa alkukielen mukaan
synnin tuntemista eli ymmärtämistä. Synnintunto ei tarkoita siis tunne
kokemusta, vaan sitä tilaa, jossa ihminen ymmärtää olevansa syntinen.
Synnintunnon omaavalle julistetaan ihanaa armon evankeliumia, jonka jälkeen
ihminen tekee Jumalan armosta parannuksen ja ottaa vastaan Jeesuksen elämänsä
Herraksi ja Vapahtajaksi. Pelastushan on Jumalan teko, eikö olekin?
Ihmisten tunteet ja ymmärrys ohjautuvat terveen evankeliumin kautta
terveeseen synnintuntoon, jota ilman ei uudestisyntymistä tapahdu. Jumalan
armoteko on synnintunnon kautta pelastukseen johdattaminen. Pelastukseen
johdattamisen päätekijänä tulee olla Jumalan sana, koska usko tulee
kuulemisesta ja kuuleminen Jumalan sanan kautta. Jumala tavoittelee ihmisen
sydämessä tilaa, joka on synnintunto, jotta Hän voi pelastaa ihmisen. Usko ei
synny kuvia katselemalla eikä taiteella eikä musiikilla eikä ihmisen
puheella, vaan Jumalan sanalla. Tämän jälkeen Jumala alkaa muuttamaan uskovaa
Sanansa ja Henkensä kautta takaisin siihen Jumalan kuvan kaltaisuuteen, jonka
ihminen menetti paratiisissa tapahtuneen syntiinlankeemuksen seurauksena.
Uskova alkaa siis Jumalan voimasta hylkäämään syntiä elämästään sekä elämään
jumalisesti sekä vanhurskaasti tässä ajassa. Terveen kasvun kautta
Kristukseen uskova oppii tiedostamaan enemmän synnin olemusta ja karttamaan
syntiä. Terveen kasvun kautta Kristukseen uskova oppii myös ymmärtämään
ja vastaanottamaan Jumalan rakkautta ja armoa. Et voi olla uskossa eli uudestisyntynyt ellet
tiedosta vanhan elämäsi vankeutta synnin sekä saatanan orjana.
Uudestisyntyminen tarkoittaa saatanan vankeudesta siirtymistä Jumalan
lapseuteen. Jos on uusi elämä, niin sitä ennen täytyy olla myös vanha elämä.
Ilman synnintunnon kokemusta ei voi olla uudestisyntymistä, koska silloin
liha elää vielä synnin ja saatanan orjuudessa. Uskova on uudestisyntynyt, ja
hänet Jumalan toimesta siirretään saatanan vankeudesta Jumalan valtakuntaan. Musiikkia voidaan käyttää evankelioimisen
välineenä. Hengellinen musiikki eli gospel on laulettua "saarnaa"
Jeesuksen sovitustyöstä ja Jumalan rakkaudesta. Musiikin tulee olla taustalla
ja siellä rauhallisesti säestää laulettua "saarnaa". Kaikessa missä
on Jumalan valtakunnan sinetti, niin siinä on vanhurskautta, iloa ja rauhaa.
Näistä elementeistä tuntee Jumalan Hengen hedelmän. Evankeliumin tehtävä on tuoda synnintunto ja
syntien anteeksiantamus ihmisen elämään eli saada ihmiset tulemaan uskoon.
Usko tulee kuulemisesta ja kuuleminen Jumalan sanan kautta. Jos musiikki soi
niin lujaa, että sanat hukkuvat musiikin sekaan, niin silloin ei kukaan voi
tulla uskoon. Uskon syntyminen tulee kuulemisen kautta, mutta jos soittajat
soitollaan peittävät laulun niin ettei kukaan kuule sitä, niin silloin ei
kukaan voi tulla uskoon. Usein on myös niin, että vaikka laulu kuuluisikin,
niin sanat ovat kuin maailman rakkauslauluja, joissa ei ole Jeesuksen veren
evankeliumin sanomaa. Hengellisen musiikin tarkoitus ei ole kiinnittää
huomioita itse musiikkiin, vaan laulun kautta evankeliumin sanomaan. Aina kun peitellään Jumalan tekoja ollaan
saatanan asialla, eikä Jumalan. Muista! Liha on aina liitossa saatanan
kanssa, mutta Henki on aina altis Jumalan tahdon toteuttamiselle.
Saatana haluaa peittää Jumalan teot ja se on hänen tehtävänsä valheen isänä.
Uskovien ei tule peitellä Jumalan tekoja, vaan heidät on kutsuttu julistamaan
Jumalan jaloja tekoja. Ihmispelko panee ihmisen peittelemään Jumalan tekoja.
Kun ihminen haluaa olla esillä, niin ihmisen lahjat ja lahjakkuus peittävät
evankeliumin alleen. Ollaan niin lahjakkaita ja hyviä ja soitetaan niin
lujaa, että kaikki kuulee kuinka hyvä minä olen. Tämä evankeliumin
peitteleminen ei ole vain nuorten ja musiikin ongelma, vaan se
koskettaa myös paljon tänä päivänä, sitä sanaa, jota julistetaan maailmalle. Gospel-musiikki piireissä on joillakin tapana
esittää musiikkia ja sitten näiden musiikki kappaleiden välissä tehdään
"spiikkejä." Spiikki tarkoittaa, että he julistavat sanaa
kappaleiden välissä todistaen uskoon tulostaan tai sitten he julistavat
Jumalan sanaa yleisölle. Iso Aamen välispiikeille!!! On hienoa, että musiikki kappaleiden välissä
julistetaan sanaa ihmisille. Jumalan sana synnyttää uskon ihmisen sydämeen,
siksi Jumalan sanan tuleekin olla esillä, kun ihmisiä evankelioidaan. Jos tämä kaikki tehdään Pyhässä Hengessä, niin
silloin verkkoihin jääneet kalat lähtevät lihan kuoleman tielle eikä
vastustamaan liberalismin hengessä evankeliumia. Liberaalitkin uskovat
Jeesukseen, mutta eivät halua kuolla lihallensa. Jos gospel kykenee
johdattamaan uskovan nuoren lihan kuoleman tielle, niin silloin sanon
TERVETULOA GOSPEL.
Kutsu nisun jyvän tielle Jeesus kutsuu evankeliumilla ihmistä ulos synnin
ja saatanan orjuudesta. Jeesus kutsuu myös ihmistä nisun jyvän tielle, joka
tarkoittaa, että uskon kautta ihminen haluaa luopua synnistä sekä uskon
kautta myös ihminen saa voiman Jumalan tahdon mukaiseen elämään. Tämä on
evankeliumin tarkoitus. Voiko seuraava kuvaus olla totta? Gospel-tähti tulee lavalle. Gospel-tähti tulee
pitkä tukka hulmuten lavalle nahka-asussaan ja ottaa kitaran käteensä ja
vetää soolot. Ooooh ihanaa, upeeeta, siistii, huokaa pikkutytöt sekä pojat.
Gospel-tähti puhuu Jeesuksesta kyllä varmasti oikeinkin, mutta hänen
olemuksensa ja maailmallinen asenteensa ja olemuksensa, joka hänestä huokuu
saa monen nuoren mukaansa tunne uskoon, joka ei tunne Jeesusta muuta kuin
huulillansa, mutta sydämeen jää vaikuttamaan oma liha, joka päättää miten
liha Jeesusta seuraa. Ei varmaan aina totta, mutta varmasti liian usein
kumminkin. Jeesus voi todellakin koskettaa musiikin kautta.
Siitä ei ole kysymys, vaan siitä millä tavoin Jumala tahtoo evankeliumin
leviävän? Tällaisella musiikilla saa suuren
joukon nuoria seurakuntaan, koska koskettaahan se hyvin voimakkaasti nuoren
ihmisen herkkää tunne- elämää. Ihmisten tulisi liittyä seurakuntaan
synnintunnon ja anteeksiantamuksen kokemisen kautta eikä musiikin herättämien
tunteiden kautta. Musiikki kuuluu seurakunta elämään, mutta vain sellainen
musiikki, jossa lukee made in heaven eikä made in world. Jos maailmallisilla musiikki asenteilla sekä
olemuksilla tehdään evankeliumin työtä, niin tämä työ totuttaa jo
ensiaskeleista nuoren lihalliseen Jumalan palvelukseen, sen sijaan, että
nuori lähtisi nisun jyvän tielle. Evankeliumissa tulee olla sama latinki kuin
apostolien aikana. Paavali julisti kuningas Agrippan edessä evankeliumia näin: Luulin minäkin, että minun tuli paljon taistella
Jeesuksen, Nasaretilaisen, nimeä vastaan, ja niin minä teinkin
Jerusalemissa. Paljon pyhiä minä suljin vankiloihin, saatuani ylipapeilta
siihen valtuuden, ja kun heitä tapettiin, annoin minä ääneni sen
puolesta. Ja kaikkialla synagoogissa minä usein koetin rankaisemalla
pakottaa heitä herjaamaan Jeesusta, ja menin niin pitkälle vimmassani heitä
vastaan, että vainosin heitä aina ulkomaan kaupunkeihin saakka. Kun
näissä asioissa matkustin Damaskoon ylipappien valtuudella ja
suostumuksella, näin minä, oi kuningas, tiellä keskellä päivää
taivaasta valon, auringon paistetta kirkkaamman, leimahtavan minun ja
matkatoverieni ympärillä, ja me kaaduimme kaikki maahan, ja minä kuulin
äänen sanovan minulle hebreankielellä: 'Saul, Saul, miksi vainoat minua?
Työläs on sinun potkia tutkainta vastaan.' Niin minä sanoin: 'Kuka
olet, herra?' Ja Herra sanoi: 'Minä olen Jeesus, jota sinä vainoat.
Mutta nouse ja seiso jaloillasi; sillä sitä varten minä olen sinulle ilmestynyt,
että asettaisin sinut palvelijakseni ja sen todistajaksi, mitä varten sinä
olet minut nähnyt, niin myös sen, mitä varten minä sinulle vastedes
ilmestyn. Ja minä pelastan sinut sekä oman kansasi että pakanain
käsistä, joitten tykö minä sinut lähetän avaamaan heidän silmänsä, että
he kääntyisivät pimeydestä valkeuteen ja saatanan vallasta Jumalan tykö ja
saisivat uskomalla Jeesukseen synnit anteeksi ja perintöosan pyhitettyjen
joukossa.' Sentähden, kuningas Agrippa, minä en voinut olla
tottelematta taivaallista näkyä, vaan saarnasin ensin sekä Damaskon
että Jerusalemin asukkaille, ja sitten koko Juudean maalle ja pakanoille
parannusta ja kääntymystä Jumalan puoleen, ja että he tekisivät parannuksen
soveliaita tekoja. Apt 26:9-20. Olkoon meilläkin sama evankeliumi kuin oli
Paavalilla. Paavalin julistama evankeliumi synnytti synnintunnon ja
johti ihmiset pelastukseen sekä antoi halun ihmisille kulkea nisun jyvän
tietä. Paavalin evankeliumin menestymisen salaisuus tulee hyvin ilmi
seuraavista Raamatun kohdista: Ihmistenkö suosiota minä nyt etsin vai Jumalan?
Tai ihmisillekö pyydän olla mieliksi? Jos minä vielä tahtoisin olla ihmisille
mieliksi, en olisi Kristuksen palvelija. Sillä minä teen teille
tiettäväksi, veljet, että minun julistamani evankeliumi ei ole ihmisten
mukaista, Gal 1:10,11 Vaan niin kuin Jumala on katsonut meidän
kelpaavan siihen, että meille uskottiin evankeliumi, niin me puhumme, emme,
niin kuin tahtoisimme olla mieliksi ihmisille, vaan Jumalalle, joka koettelee
meidän sydämemme. Sillä me emme koskaan ole liikkuneet liehakoivin
sanoin, sen te tiedätte, emmekä millään tekosyyllä voittoa ahnehtineet;
Jumala on todistajamme, emmekä ole etsineet kunniaa ihmisiltä, emme
teiltä emmekä muilta, 1 Tess
2:4-6 Ja ollessani teidän tykönänne minä olin
heikkouden vallassa ja pelossa ja suuressa vavistuksessa, ja minun
puheeni ja saarnani ei ollut kiehtovia viisauden sanoja, vaan Hengen ja
voiman osoittamista, ettei teidän uskonne perustuisi ihmisten
viisauteen, vaan Jumalan voimaan. 1
Kor 2:3-5
Uskoville nuorille suunnattu
musiikki Tämän päivän seurakunnissa olevat nuoret
kokoontuvat liian usein vain sellaisiin nuorten tilaisuuksiin, joiden
pääsisältönä on gospel-musiikki. Musiikki kuuluu tietenkin seurakunta
elämään, onhan Raamattu täynnä kehotusta Jumalan ylistämiseen musiikin avulla. Miksi sydämeni on huolestunut nuorille suunnatusta musiikista? Gospel musiikkia soitetaan liian usein liian
lujaa. Tosin syy ei aina ole soittajien, vaan myös miksaajien tehtävä on
säätää musiikki sellaiselle volyymille ettei se riko eikä vaurioita
kuuloelimiä. Tuskin Jumala tarkoitti musiikin kuuntelun korvasuojien kera
toteutettavaksi. Liian kova musiikki vaurioittaa kuuloelimiä, mutta Jumalahan
ei luo mitään mikä vahingoittaa meitä? Musiikkia tulee minun mielestäni
kuunnella ilman korvasuojia. Isoissa konserteissakin pystytään laittamaan
kovaäänisiä siten ja sellaiselle volyymille ettei se vahingoita kuuloelimiä. Tottakai uskovat voivat tehdä kaunista musiikkia
ja minusta monet uskovat tekevätkin kaunista musiikkia. Jos uskovien
seurakunta ei tarjoile maailmallista tarjontaa, niin se on oikein, mutta jos
seurakunta tarjoilee maailmallista antia, niin seurakunnan tulee tehdä siitä
parannus. Jos uskon elämä pyörii vain musiikin ympärillä, niin silloin kaikki
ei ole kohdallaan. Seurakunnalle Raamattu opettaa: "En enää elä minä,
vaan Kristus elää minussa." Ja se minkä uskova elää, sen hän elää
samassa uskossa kuin mikä on Jeesuksen usko. Seurakunnan tarkoituksena on
elää Jumalan Hengen virroissa, jotka virtaavat ihan eri tavalla kuin tämän
maailman virrat ja pyörteet.
Idolit Monen uskovan nuoren idoli on joku
"gospeltähti." Jotkut puolustelevat tätä maailmallista idoli
palvontaa tällä tavoin: Parempi kun uskovan nuoren idolina on gospel-laulaja
kuin maailman rokkitähti. Nuoret tarvitsevat idolia ja esikuvia, kyllä minä
sen ymmärrän. Raamattu kertoo, että ainut idoli on Jeesus, muut ovat idol's
eli epäjumalia. Jumala on luonut perheen, jossa isän sekä äidin tulee olla
hengellisiä auktoriteetteja eli esikuvia omille lapsilleen. Kaikilla ei ole
uskovia vanhempia, mutta Jumalalla on tähänkin ratkaisu eli seurakunta.
Seurakunnassa tulee olla hyviä esikuvia nuoremmille uskoville. Esikuvaa ei
tule valita musiikillisten ansioiden perusteella niin kuin maailmassa tehdään,
vaan puhtaan uskon vaelluksen perusteella. Tietysti uskovien oikea esikuva on
Jeesus, jonka tulisi olla kaikkein suurin esikuva jokaiselle uskovalle. Raamattu opettaa tutkimaan ja arvioimaan kaiken,
se on jokaisen uskovan velvollisuus, joka rakastaa Jeesusta. Uskon elämän
kasvun ja kypsyyden kautta opimme arvioimaan asioita Jumalan näkökulmasta
lihan näkökulman sijaan. Moni opetus ja asia muuttuu siis kasvun sekä
kypsyyden kautta. Kun olin lapsi niin käyttäydyin kuin lapsi, mutta kun tulin
aikuiseksi niin hylkäsin sen, joka lapsen on. Kun olin nuori, niin vyötin
itse itseni ja kuljin minne tahdoin, mutta kun tulin vanhaksi, niin minut
vyötti toinen ja vie minut sinne minne en tahdo mennä. Aito uskon elämä on kasvua, johon kuuluu
vauva-aika, lapsuus, nuoruus, aikuisuus sekä kypsä vanhuus. Terve uskon elämä
muuttuu koko ajan enemmän Jumalan tahdon mukaisemmaksi. Aito uskon elämä ei
jämähdä paikoilleen, vaan kypsyy sanan ja Hengen vaikuttaman kasvun kautta.
Sukupolvien välinen kuilu Raamattu opettaa kaikkien uskovien kokoontuvan
yhteen rakentumaan Jumalan sanasta. Seurakuntien sisälle on syntynyt kaksi
erilaista lahkoa, jotka ovat nimeltään nuoret sekä vanhat. Monissa
seurakunnissa nuoret kokoontuvat vain nuorten tilaisuuksiin, joiden
pääsisältönä on gospelmusiikki, mutta muissa seurakunnan kokoontumisissa
heitä ei näy. Tällaista ihmisen iästä johtuvaa lahkoontumista ei Raamattu
opeta, kaiken ikäisten tulee kokoontua yhteen rakentumaan niin kuin sana
opettaa. Niin nuorten kuin aikuistenkin on tehtävä parannusta tästä
lahkoontumisesta. Kyllä nuoret voivat kokoontua silloin tällöin yhteen, mutta
jatkuvana käytäntönä se ei ole Raamatun seurakunta ykseyden mukaista
kokoontumista. Tänä päivänä korostetaan kovasti Pyhän Hengen
voimaa. Raamattu opettaa Kristuksen ruumiin olevan Pyhässä Hengessä kastettu
yhdeksi ruumiiksi. Todellinen Pyhän Hengen voiman voitelu vaikuttaa ykseyttä
Kristuksen ruumiissa eikä hajaannusta. Todellinen voitelu yhdistää nuoret ja
aikuiset kokoontumaan keskenään. Raamattu opettaa sielullisten ihmisten
aiheuttavan hajaannusta, joissa ei Henkeä ole. Meidän onkin oltava tarkkoja
kun opetamme Pyhästä Hengestä ja voitelusta, jottemme opettaisi korvasyyhyyn,
vaan rakkaudesta totuuteen. Jeesus vaikuttaa omissaan sitä mitä Johannes
kastaja sanoi nähdessään Jeesuksen: Minun tulee vähetä ja Jeesuksen kasvaa.
Jeesus vaikuttaa myös uskovan lihan kuoleman, jotta Jumala voi kirkastua.
Jeesuksen evankeliumi ei vaikuta lihan tekoja, joita nuorten ja aikuisten
eriseurat ovat, vaan Hengen hedelmää, jossa on aina Jumalan vanhurskaus
mukana, joka ei koskaan aiheuta hajaannusta, vaan päinvastoin Jumalan Hengen
hedelmä kokoaa uskovat rakentumaan yhteen. Tosin emme ole emmekä tule
täydellisiksi tässä ajassa, joten tekemisissämme on aina vähän astian makua.
Mutta, Raamattu opettaa, että hedelmistään puu tunnetaan ja uskon elämä on
nisun jyvän kuoleman tie, jossa meidän lihamme kuolee, jotta Henki saa
hallita meidän sisäistä ihmistä Jumalan kunniaksi ja kirkkaudeksi.
Maailmallinen Gospel bändien
kilpailuttaminen Nykyään näille goslpel-bändeille järjestetään
gospelbändi kilpailuja ihan niin kuin maailmakin järjestää laulukilpailuja.
Perusteluita näille kilpailuille löytyy mm. seuraavasti: Bändi pääsee
pinnalle ja saa uusia suhteita, joiden kautta bändi pääsee paremmin esille.
Minusta tämä on tosi huono ajatus. Käännetään asia toisinpäin:
Sananjulistajille järjestetään saarnakilpailu. Parhaat saarnaajat pääsevät
esille ja saavat näin julkisuutta, joka tuo heille paljon saarnaamispaikkoja.
Tällainen kilpaileminen ei ole evankeliumin
Hengen mukaista, vaan se on lihan tekoa parhaimmillaan, joka korottaa vain
lihaa. Uskon elämämme tulisi korottaa Jeesusta eikä meidän kykyjämme.
Palvelutehtävien tulee olla Herran suosittelemia ja siunaamia eikä
lihallisten valintojen mukanaan tuomaa suosion tavoittelua. Raamatussa opetetaan uskovia pitämään toisia
itseään parempina ja ensimmäiset tulevat aina viimeisinä. Seurakunta ei
kokoonnu kilpailemaan toisiaan vastaan, vaan seurakunta kokoontuu
kunnioittamaan toisiaan. Maailman ihmiset kilpailevat sillä tavoin, että kuka
tulee ensimmäisenä maaliin on voittaja, mutta Jumalan seurakunnassa
"kilpaillaan" siitä kuka tulee viimeisenä maaliin ja tässä
kilpailussa väsymyksestä kaatuneet autetaan pystyyn ja heitä autetaan myös
maaliin asti ja jokainen maaliin tullut on voittaja Kristuksessa Jeesuksessa.
Parannuksen tekeminen Tänä päivänä seurakunnan sisälle on livahtanut
paljon epätervettä musiikkia. Suurin syy tässä musiikki asiassa menee
seurakunnan johtajien niskoille eikä nuorten, nämä johtajat ovat kannustaneet
omalla esimerkillään näitä nuoria tähän epäterveeseen musiikkiin. Nyt
seurakuntien johtajien ja vastuunkantajien ja koko seurakunnan on tehtävä
parannus ja hylättävä epäraamatullinen musiikki seurakunnista ja ohjattava
nuoret terveeseen ja raittiiseen hengelliseen musiikkiin. On myös tervettä
hengellistä musiikkia eli gospelia, tukekaamme sitä. Jos me vanhemmat todella
välitämme ja rakastamme uskovaa nuorisoamme, niin meidän täytyy uskaltaa
opettaa Raamattua myös nuorille niin kuin on kirjoitettu. Minä ehdotan
seuraavaa: Aletaan opettamaan nuorillekin Raamattua niin kuin se on
kirjoitettu. Nuorille ja aikuisille sekä vanhoille on sama evankeliumi. Nuorten vai aikuisten ehdoilla? Tänä päivänä kuulen myös seuraavanlaisen kysymyksen: Mennäänkö seurakunnassa nuorten vai aikuisten ehdoilla? Seurakunnan tulee aina mennä
eteenpäin Jumalan ehdoilla. Seurakunnan ei koskaan tule mennä eteenpäin
nuorten eikä aikuisten ehdoilla, vaan aina Jumalan ehdoilla. Pyhä Henki
vaikuttaa niin nuorissa kuin aikuisissakin sellaista voitelua, että nuoret ja
aikuiset viihtyvät yhdessä keskenään, jonka kautta he saavat rakentua
yhteisestä uskostaan.
Ylistysmusiikki En vastusta musiikkia enkä ylistysmusiikkia.
Soitan itsekin kitaraa, joten musiikki on lähellä sydäntäni. Koen, että minun
tulee kirjoittaa sananen ylistyksestä. Ylistäkää Herraa kanteleilla,
soittakaa hänelle kymmenkielisillä harpuilla. Veisatkaa hänelle uusi
virsi, helkyttäkää kieliä ihanasti ja riemullisesti. Sillä Herran sana
on oikea, ja kaikki hänen tekonsa ovat tehdyt uskollisuudessa. Psalmi 33:2-4 Ja sinä, ihmislapsi! Sinun
kansasi lapset puhuvat sinusta seinänvierustoilla ja talojen ovilla ja
sanovat keskenään, toinen toisellensa, näin: 'Lähtekää kuulemaan, millainen
sana nyt on tullut Herralta'. He tulevat sinun luoksesi joukoittain, istuvat
edessäsi minun kansanani ja kuuntelevat sinun sanojasi, mutta he eivät tee
niitten mukaan, sillä he osoittavat rakkautta suullansa, mutta heidän
sydämensä kulkee väärän voiton perässä. Ja katso, sinä olet heille kuin
rakkauslaulu, kauniisti laulettu ja hyvin soitettu: he sanojasi kyllä
kuuntelevat, mutta eivät tee niitten mukaan. Hes 33:30-32 Jos emme sydämessämme kunnioita Jumalaa, niin
silloin seurakunnan edessä ylistäminen on vain teatteria, joka ei ole Jumalan
mielen mukaista. Ylistäminen lähtee aina ensin sydämestä. Oikeaan ylistämisen
kuuluu halu puhtaaseen uskoon elämään, joka on Jumalan kunnioittamista sekä
Hänen totuuden sanansa kunnioittamista. Todellinen Herran ylistäminen on
elämän vaellusta, joka ojentautuu Jumalan tahdon mukaan. Tämän jälkeen myös
musiikilla ylistäminen on soveliasta ja oikeata Herran edessä.
Monipuolinen ravinto takaa
terveen kasvun Sekin on syytä muistaa, kun seurakunta kokoontuu
yhteen, niin seurakunta rakentuu lauluista, opetuksesta, ilmestyksistä, jotka
Herra antaa, kielilläpuhumisesta ja sen selityksestä ja profetioista. Jumalan
tarkoitus on rakentaa seurakuntaa kunnon ravinnolla, jossa on kaikki
vitamiinit, hivenaineet ja valkuaisaineet mukana ja tämän seurauksena
seurakunta kasvaa terveellä tavalla eteenpäin. Kaikkia armoituksia ja Herran
antamia lahjoja tarvitaan. Luonnollinen ihminen tietää, että yksipuolinen
ruoka ei anna tervettä kasvua ihmisruumiille, vaikka se olisi kuinka
terveellistä. Niin luonnolliseen kuin hengelliseenkin kasvuun tarvitaan
monipuolista ruokaa. Sen takia on niin paljon puutostauteja seurakunnassa,
kun syödään niin yksipuolista ruokaa. Jotkut uskovat keskittävät
kokoontumisen ylistykseen (ylistysmusiikki), jääden aliravituiksi. Jotkut
uskovat keskittyvät vain raamattutunteihin ja sananjulistukseen ja hekin
jäävät aliravituiksi. Jumala tahtoo seurakunnassansa olevan rakkautta
totuuteen, ylistystä, iloa, laulua, raamatunopetusta, sananjulistusta,
kielilläpuhumista ja sen selitystä, Herran antamia ilmestyksiä, profetioita
ja rukousta. Tällä tavoin ei seurakunta kärsisi puutostaudeista, kun
hivenaineet, vitamiinit ja valkuaisaineet ovat kohdallaan, niin silloin
suunta on terve kasvu Kristukseen.
Jumalan sanan tehtävänä on
erottaa toisistaan sielullinen sekä hengellinen Sillä Jumalan sana on elävä ja voimallinen ja
terävämpi kuin mikään kaksiteräinen miekka ja tunkee lävitse, kunnes se
erottaa sielun ja hengen, nivelet sekä ytimet, ja on sydämen ajatusten ja aivoitusten
tuomitsija; eikä mikään luotu ole hänelle näkymätön, vaan kaikki on
alastonta ja paljastettua hänen silmäinsä edessä, jolle meidän on tehtävä
tili. Hebr 4:12,13 Jumalan Hengen tehtävänä on Jumalan Sanan kautta
erottaa uskovan sisimmästä sielullisuus sekä Hengellisyys. Aito usko ei jää
kiinni sielulliseen tunne-uskoon, vaan aito usko kasvaa Hengelliseksi
elämäksi, joka ojentautuu Jumalan Sanan mukaisesti. Miksi Jumala loi sitten tunne-elämän ihmisen sisälle? Saako ihmisellä olla tunteita? Jumala loi ihmisen sisälle tunteet siksi, että hän eläisi ja tuntisi sisimmässään Jumalan rakkauden, armon, totuuden, pyhyyden, vanhurskauden ja laupeuden. Jumalan valtakunta on iloa, rauhaa ja rakkautta Pyhässä Hengessä. Ihmisellä saa olla tunteet, mutta tunteiden tarkoituksena on kirkastaa Jumalaa ja tuottaa meille iloa, eikä tunteita ole tarkoitettu lihan tekojen pönkittämiseen. Olkaamme kuitenkin rehellisiä ja pysähtykäämme tarkastelemaan itsetutkistelun kautta Kristuksen kuvastimen edessä, että onko uskon elämämme sielullista tunne-elämää vai onko siinä, sitä tervettä kasvua, joka tuottaa uskovan sisimpään Hengen hedelmän mukaisia tekoja?
Raskas rock ja heavyrock
ei ole Jumalasta Heavyrock on aggressiivista musiikkia, jonka luonteeseen kuuluu aggressio. Raamattu sanoo, että Pyhä Henki vaikuttaa uskovissa seuraavanlaisia ominaisuuksia: Gal 5:22 Mutta Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen. Pyhä Henki ei vaikuta aggressiivisuutta, vaan päinvastoin rauhaa (rauhallisuutta). Gal 5:22 Pyhän Hengen vaikuttama rauha tarkoittaa montaa asiaa, rauhaa ihmisen ja Jumalan välillä, Jeesuksen antama rauha, rauhaa ihmisten välillä, rauhaa ja rauhallisuutta ei aggressiivisuutta. Pyhä Henki ei vaikuta Herran Jeesuksen opetuslapsissa aggressiivisia asioita. Heavyrock on aggressiivista musiikkia, sen musiikillinen sointukulku on aggressiivinen. Musiikissa on aina mukana "henki", joka vaikuttaa jotakin. On sanomatta selvää, että aggressiivisuus on rauhan vastakohta. Heavyrockin pelkkä musiikillinen puoli on jo mielestäni sopimaton uskoville. Raamattu opettaa, että Jumalan valtakuntaa tulee viedä eteenpäin rauhan keinoin ei aggressiivisin keinoin. Tämä kaikki paljastaa sen, että heavyrokissa kyseessä on enemmän ihmisen valinta kuin Jumalan, sillä Jumalan valinta olisi täysin toisen näköinen. Sitten ns. kristillisen heavyrockin melkein poikkeuksetta esiintyviä lieveilmiöitä: bändin ulkoinen olemus on samanlainen kuin maallisten heavyrock bändien, eli pitkät tukat + pukeutuminen (pukeutumisessa samoja painotuksia). Raamattu puhuu miesten pitkien hiusten olevan häpeäksi. Tämä kaikki paljastaa sen, että kyseessä on enemmän ihmisen valinta kuin Jumalan, sillä Jumalan valinta olisi täysin toisen näköinen. Uskon elämässä uskovan tulisi keskittyä ominaisuuksiin, jotka rakentavat ja vievät uskovaa eteenpäin terveellä uskonkasvun pohjalla. Entisenä vapaaseurakunnan nuorisotyöntekijänä voin tuoda esille muutaman havainnon, jota olen havainnut. Niiden nuorten uskovien keskuudessa oli todella paljon epätervettä uskonkasvua sekä hengellinen keskittymiskyky oli heikko, jotka kuuntelivat heavyrockia. Samoin näiden nuorten oli vaikeata ymmärtää Raamattua oikealla tavalla ja hyvin usein he ajattelivat Raamatun asioista hyvin liberaalilla tavalla. Heavyrockin aggressiivisen raskas jumputus heikensi näiden nuorten hengellisestä keskittymiskykyä ja kykyä ymmärtää asioita Raamatullisesti oikein. Näissä nuorissa vaikutti voimakkaasti kapina kaikkia terveitä hengellisiä asioita vastaan. Huomasin myös selkeästi joissakin tämän musiikin kautta herkkyyttä sielunvihollisen juonille. Tulin siihen tulokseen, että se heavyrock musiikin raskas "henki" teki näissä nuorissa ikävää jälkeä. Tähän kuului osalla uskovista mustaan pukeutuminen, pojilla pitkän tukan kasvatus, elämä pyöri musiikin ympärillä ei Jeesuksen. Heavyrock ja heavyrockin esittäjät olivat useille nuorille "idoleja", mutta Jeesus ei ollut heidän keskipisteensä. Läheltä heavyrockin vallassa olevia nuoria nähneenä voin sanoa, että ns. kristillinen heavyrock jäljittelee maallista heavyrockia melkein kaikessa. Hengelliset sanat aggressiivisessa paketissa ei ole Jumalan mielenmukainen tapa evankelioida tai koittaa rakentua uskossa. Otan kärjistetyn esimerkin. Mene huutamaan ja räyhäämään aggressiivisesti puhuen ja huutaen Jeesuksesta, eli kerro evankeliumi aggressiivisuuden kautta ihmisille. Ymmärrämme ettei se ole Jumalan tahto. Jumalan valtakunnan asioita tulee tehdä Jumalan mielenmukaisella tavalla sekä Pyhän Hengen johdatuksessa. Minulla itselläni ei ole mitään musiikkia vastaan, vaan päinvastoin pidän musiikista ja soittelen myös kitaraa. Tuon kuitenkin esille muutamia asioita heavyrokista ja musiikista yleensä. David Wilkersonille Jumala näytti aikoinaan kuinka tämä raskas ja aggressiivinen musiikki valloittaa seurakunnan. Jumala puhui Wilkersonille ja monille muille, että heavyrock ja raskas rock musiikki ei ole Jumalasta, vaan on paholaisen musiikkia, eikä hengelliset sanat tee siitä hengellistä, vaan se silti pysyy ihmiselle vahingollisena musiikkina. Nyt on hyvä tarkastella musiikkia ja hevirokkia, että saamme selville, miksi heavyrock musiikkina on ihmisille haitallista, vaikka sanoitukset olisivat kuinka hengellisiä tahansa. Jo aikoja sitten on tutkittu, että musiikki vaikuttaa ihmisiin hyvällä ja myös huonolla ja vahingollisella tavalla. Musiikin vaikutus ihmiseen voi tapahtua nopeasti ja on pitkäkestoista. Musiikki vaikuttaa ihmisen tunteisiin ja fysiikkaan sekä sillä on myös hengellinen puoli, joka voi olla Jumalasta tai paholaisesta. Musiikilla voidaan vaikuttaa ihmisen mielialaan sekä fyysisiin toimintoihin. Musiikilla voidaan heikentää tai vahvistaa mielialaa sekä ruumiintoimintoja. Musiikki vaikuttaa hengitystiheyteen, ihon sähkövastukseen, pupillien laajentumiseen, voi lisätä verenpainetta sekä kiihdyttää sydämenlyöntejä. On tutkittu ja todettu, että klassinen musiikki rauhoittaa ihmistä sekä saa sydämen lyömään rauhallisesti musiikin tahdissa. Kun ihmisen keho rentoutuu musiikin kautta, niin mielenalue kykenee keskittymään ja tulee vakaammaksi. Klassinen musiikki vähentää verenpainetta sekä lisää kykyä keskittyä ja auttaa asioiden oppimiseen. Musiikki vaikuttaa aivoihin ja sekin on tieteellisesti tutkittu ja testattu. Tämän on nykytiede tutkinut ja vahvistanut. Raamatussa tämä tieto on ollut jo tuhansia vuosia, sillä me muistamme kaikki kuinka Daavidin kanteleen soitto auttoi kuningas Saulia, jolle tuli parempi olo kuin Daavid soitti hänelle. Raamattu sanoo jopa niin voimakkaasti, että paholainen väistyi Saulista, koska hänelle tuli niin hyvä olo kun Daavid soitti hänelle. Tutkimusten mukaan raskas rock ja heavyrock vaikuttaa ihmisen kehossa lihasheikkoutta sekä vaikuttaa aivoihin, niin että voi esiintyä oppimis- ja käytöshäiriöitä. Kova ääninen musiikki rikkoo myös kuuloelimiä. Mitään musiikkityyliä ei saisi soittaa liian lujaa. Heavyrockin perusluonteeseen kuuluu, että sitä soitettaan todella lujaa, jolloin sen haitalliset vaikutukset korostuvat ja lisääntyvät. Heavyrock lisää sydämenlyönti nopeutta. Heavyrock musiikkina vaikuttaa siis vahingollisesti ihmisen kehoon ja sen elintoimintoihin. Edes hengelliset sanat eivät poista musiikin aiheuttamia vaurioita ja ongelmia. Tämän tähden on selvä asia, että Jumalan tahto ei ole, että uskovat soittavat tai kuuntelevat heavyrokkia. Tämän tähden myös Jumala varoitti seurakuntaa Wilkersonin ja monien muiden kautta raskaasta rokista (heavy jne.), että sitä ei saisi päästää seurakuntaa nuoria turmelemaan. Minä itse uskon, että heavyrock on syntynyt pimeyden päämajassa siksi sen musiikillinen luonne on ihmistä tuhoava, joka aiheuttaa negatiivisia vaikutuksia aivoihin ja koko kehoon. Uskovien ei tulisi koittaa voittaa nuoria "kristillisen" hevirokin kautta Kristukselle, vaan Raamatullisen evankeliumin kautta, joko julistamalla sanaa tai soittamalla oikeata ja kunnollista hengellistä musiikkia, jossa on hengelliset sanat sekä musiikin luonne sellaista, joka ei vahingoita ihmistä.
Petri Paavola Lähteet:
33/38 Raamattu
King James Version
Petri
Paavola
|