Getsemanelta Golgatalle
Kun Juudas kavalsi Jeesuksen poskisuudelmalla Getsemanen puutarhassa, niin siitä
alkoi Jeesuksen maanpäällisen elämän loppuvaiheet, joka päättyi Golgatan
ristinpuulle. Juudas luovutti poskisuudelmalla Jeesuksen hänen vainoojiensa
käsiin, jotka olivat uskonnollinen järjestelmä johtajineen ja maallinen valta.
Juudaksen suudelma on kuva ihmisestä, joka näyttää ulkonaisesti uskovan
Jeesukseen, mutta sydämessään epäuskollaan kieltää Jeesuksen. Tämä poskisuudelma
ei jäänyt pelkästään Getsemanen puutarhaan, vaan se on pesiytynyt
tämän päivän ulkokullattujen fariseuksien sydämiin, jotka puhuvat kauniisti Jeesuksesta,
mutta omilla perinnäissäännöillään kumoavat Jumalan sanan.
Katumus joka johtaa
iankaikkiseen elämään
Kun Juudas
ymmärsi mitä hän oli tehnyt, niin hän sanoi katuen: ”Minä tein synnin ja
kavalsin viattoman veren.” Sen jälkeen Juudas meni pois ja hirttäytyi. Matt 27:3
kertoo Juudaksen katuneen, mutta miksi hän ei sitten pelastunut? Matt 27:3:ssa
on kreikankielisessä Raamatussa sana metamelomai, joka ilmaisee murhetta
jostakin jota on tehnyt ja jonka toivoisi tekemättömäksi. Metamelomai sana
esiintyy kuusi kertaa UT:ssa, mutta se ei esiinny kertaakaan todellisen
parannuksen ja Jumalan puoleen kääntymisen yhteydessä. Niissä yhteyksissä missä
kreik. UT käyttää sanoja katuminen ja kääntyminen Jumalan puoleen on kreik.
tekstissä aina sanat metanoeoo, metanoia ja epistrefoo. Nämä sanat esiintyvät
aina niissä yhteyksissä, missä tehdään parannus ja tullaan uskoon eli
pelastutaan.
Juudaksen katumus oli vain
murhetta ja mielen pahoitusta, mutta hän ei katunut sillä tavoin, että olisi
etsinyt synneilleen pelastusta, siksi hän ei pelastunut, vaan joutui
kadotukseen, niin kuin Raamattu asian ilmaisee. Tämä tuo eteemme näköalan, joka
kertoo meille, mitä on todellinen katumus. Todellinen katumus johtaa ihmisen
aina synnintuntoon, jonka jälkeen Jeesus vapauttaa ihmisen antamalla katuvalle
synnit anteeksi ja näin tämä ihminen pelastuu Jumalan valtakuntaan. Evankeliumin
tehtävä ei ole saada ihmisiä tuntemaan vain murhetta ja pahaa mieltä, vaan
todellista katumusta ja synnintuntoa, joka johtaa ihmiset Kristuksen armon
tuntemiseen.
Sanhedrin
Uskonnolliset
juutalaiset johtajat kuulustelivat kolme kertaa Jeesusta. Nämä kolme kuulustelua
olivat näiden johtajien etsikkoaikaa, jotta he voisivat pelastua uskomalla
Jeesukseen Kristukseen. Jumalahan kutsuu ihmistä pelastukseen sanansa mukaisesti
kolmesti, Job 33: 28-30. Jumala kutsuu myös tämän ajan uskonnollisia johtajia
sekä myös kaikkia ihmisiä pelastukseen, joka on Jeesuksessa Kristuksessa. Menkää
kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa EVANKELIUMIA kaikille luoduille, joka uskoo ja
kastetaan se pelastuu, mutta joka ei usko se tuomitaan kadotukseen.
Jeesus vietiin Getsemanesta
Hannaan luo, joka oli entinen ylipappi ja Jeesuksen aikaisen ylipappi Kaifaan
appi. Hannaan luota Jeesus vietiin ylimmäisen papin Kaifaan eteen. Paikalla
olivat myös kirjanoppineet ja vanhimmat, joka oli Sanhedrin eli suuri neuvosto.
Sanhedrin toimi Jerusalemissa, neuvostoon kuului 71 jäsentä, ylimmäinen pappi ja
muut pappien päämiehet. Vanhimmat olivat siihen kuuluvia maallikkojäseniä,
Jerusalemin ylhäisöä, yleensä saddukeuksia, kirjanoppineet olivat siinä
farisealaisena osana. Ylimmäinen pappi oli neuvoston puheenjohtaja, jolle kuului
Jerusalemin temppelin ylin valvonta ja johto. Suurena sovituspäivänä kerran
vuodessa vain ylimmäinen pappi sai mennä ilmestysmajan tai temppelin pyhimpään
suitsuttamaan ja pirskottamaan armoistuimelle syntiuhrin verta.
Neuvostossa
oli koolla Tooran (opetus, neuvo ja laki) ”asiantuntijat” sen ajan ”teologit”.
Heillä oli paljon kirja viisautta ja tietoa, muttei sydämen uskoa, että olisivat
voineet ymmärtää ja uskoa Jeesukseen, jotta olisivat pelastuneet. He eivät
oikeaoppisuudessaan ja ihmisviisaudessaan kyenneet sydämessään uskomaan
Jeesukseen, siksi he hylkäsivät Jeesuksen ja pitivät kiinni
perinnäissäännöistään. Pelkkä teoreettinen teologia ilman sydämen uskoa hylkää
aina aidon Jeesuksen ja pukee aidon evankeliumin ylle valheen vaatteet, joita
Jeesus nimitti lihansa päivinä perinnäissäännöiksi. Todellinen usko pukee tiedon
rakkauden ja totuuden palvelukseen, jossa Jumala vaikuttaa tahtomisen ja
tekemisen Sanansa ja Henkensä kautta ja näin tieto muuttuu rakkauden palveluksi.
Kirjanoppineet, rabbiinit eli opettajat tutkivat, selittivät ja opettivat
Jumalan sanaa Tooraa. Nämä kirjanoppineet loivat Raamatun rinnalle omat
tunnustuskirjansa niin kuin esim. Talmud ym. joiden tehtävänä oli ohjata ihmiset
pois Jumalan sanasta, koska kirjanoppineet kumosivat Jumalan sanan näissä
tunnustuskirjoissaan.
Fariseukset olivat
juutalaisten uskonnolliskansallinen puolue. Farisealaispuolueen päätehtävänä oli
vanhinten perinnäissääntöjen noudattaminen jokapäiväisen elämän pienempiä
yksityiskohtia myöten. Saddukeuksien puolueen käsissä olivat arvoasemat ja
hallitsevat virat, he olivat ns. pappispuolue. Saddukeusten mielestä liika lain
korostaminen oli liioittelua ja niin he halusivatkin ihmisten luonnollisten ja
maallisten arvojen nostamisen usein Raamatun opetusta korkeammalle. Saddukeukset
ottivat huomioon siis pääasiassa maallisia seikkoja, eivätkä he tunteneet
kirjoituksia, vaikka luulivat niitä ymmärtävänsä. Heihin sopii kuvaus
uskonnollisista tämän maailmanviisaista.
Tämän päivän kirjanoppineet
fariseukset ja saddukeukset
Tänä päivänä on myös
olemassa uskonnollinen johtajisto fariseuksineen ja saddukeuksineen.
Kirjanoppineet ovat korkeasti koulutettuja teologeja, jotka ovat asettaneet
Raamatun rinnalle omat tunnustuskirjansa, joissa he kumoavat Jumalan sanan
perinnäissäännöillään. Tämän päivän papisto opiskelee tämän uskonnollisen
järjestelmän yliopistossa, joka on nimeltään teologinen tiedekunta. Tässä
opinahjossa heidät syötetään niin täyteen ihmisten perinnäissääntöjä, että he
pitävät Jeesusta ja rakkauden ja totuuden evankeliumia niin ahdistavana, että
keskittyvätkin ihmisviisauden konstein parantamaan maailmaa.
Tämän päivän fariseuksista
pääosa on näiden kirjanoppineiden ja saddukeuksien kanssa samassa
uskonnollisessa puolueessa, johon heidät on jo lapsena juhlallisin
kastetoimituksin liitetty. Nämä fariseukset kiivailevat isien
perinnäissäännöistä ja yrittävät niitä tarkasti noudattaa omassa elämässään. He
ovat puolueensa uskollisia jäseniä, jotka oudoksuvat niitä, jotka eivät noudata
isien perinnäissääntöjä, mutta elävät Jeesuksen uskosta. He kiivailevat näiden
isien perinnäissääntöjen puolesta, ja puolustavat niitä viimeiseen hengenvetoon
saakka. Sitten on vielä sellaisia fariseuksia, jotka ovat onnistuneet jättämään
tämän kirjanoppineiden ja saddukeusten puolueen, mutta ovat sitten vapaissa
puolueissaan joutuneet näiden uskonnollisten johtajien perinnäissääntöjen
noudattajiksi. Hekin fanaattisesti puolustavat perinteitään ja oudoksuvat niitä,
jotka eivät usko Jeesukseen heidän perinteidensä mukaisesti. Sitten on vielä
yksi puolue, joka on nimeltänsä ulos lähteneiden puolue. He ovat lähteneet ulos
näistä kahdesta edellä mainituista puolueista. Ulkona olevien puolueessakin on
omat fariseuksensa, jotka ovat luoneet omat perinnäissääntönsä.
Tarkoitan kaikilla näillä
fariseuksella sellaista mitä Raamattu sillä tarkoittaa eli ihmistä, joka
noudattaa elämässään ihmisten keksimiä uskonnollisia perinnäissääntöjä, joiden
tarkoituksena on kumota Jumalan sanan todellinen opetus. HUOM! näissä kaikissa
edellä mainituissa puolueissa voi olla ja on myös mukana niitä, jotka rakastavat
Jeesusta ja haluavat uskoa niin kuin on kirjoitettu. Nyt näiden uskovien
tulisikin löytää toisensa ja palata siihen uuden liiton seurakuntaan, jonka
Jeesus on jo perustanut helluntaina.
Ylimmäinen pappi Kaifas
Kaifas näki silmillään
edessään Jeesuksen, eikä ymmärtänyt sitä, että se esikuvallinen syntiuhri, jonka
hän kerran vuodessa toimitti kansan syntien puolesta, seisoi nyt ilmielävänä
hänen edessään. Siksi että Israelin kansa saisi nyt täydellisen ja iankaikkisen
uhrin sekä pelastuksen, jota ei enää koskaan uusita. Kaifas näki edessään
Jumalan todellisen uhrikaritsan, mutta hän ei kuitenkaan ymmärtänyt sitä. Hän
varmasti pelkäsi oman asemansa puolesta, eikä siten voinut uskoa ja ymmärtää
Jeesuksen olevan se luvattu Messias, joka tuo Israelin kansalle syntien
anteeksiantamuksen. Ihmispelko tulee paulaksi ja ansaksi ihmiselle ja johtaa
siihen ettei ihminen voi pelastua. Tänäkin päivänä ihmispelko sulkee ihmisten
sydämien ovet Jeesukselta. Sinä joka olet Jeesuksen oma, anna Jumalan rakastaa
kauttasi niitä, jotka ihmispelon tähden hylkivät Jeesusta. Täydellinen rakkaus
karkottaa pelon pois arimmankin ihmisen sydämestä.
Neuvoston kuulustelu
Neuvoston kuulustelussa
kyseessä ei ollut tavallinen oikeuskäsittely, vaan se oli salahanke, väärä
todistus Jeesusta vastaan. Neuvosto halusi langettaa kuolemantuomion
Jeesukselle eikä sitä voitu asettaa täytäntöön ennen kuin olisi kaksi todistajaa
Jeesusta vastaan. Laki vaati kahden todistuksen ennen kuin voi langettaa
kuolemantuomion. Neuvosto ei löytänyt syytä Jeesuksen tuomitsemiseen ennen kuin
kaksi väärää todistajaa astui esiin. Nämä väärät todistajat väittivät Jeesuksen
sanoneen: Minä voin hajottaa maahan Jumalan temppelin ja kolmessa päivässä sen
rakentaa. Todistus oli väärä, koska Jeesus oli sanonut: ”Hajottakaa te
maahan tämä temppeli niin minä pystytän sen kolmessa päivässä. Väärien
todistajien todistus oli väärä, koska Jeesus ei sanonut, minä hajotan, vaan
hajottakaa te. Jeesus ei puhunut Jerusalemin temppelistä, vaan omasta
ruumiistaan. Muuten, senhän juutalaiset ja roomalaiset tekivätkin, kun yhdessä
tappoivat Jeesuksen, joka nousi sitten kolmantena päivänä kuolleista. Saatanan
taktiikkana on tuoda uskovan ihmisen elämään väärät todistajat, jotka vääntävät
meidän sanamme ja tekomme vääriksi ja sillä tavoin he saavat syyn millä syyttää
sitä, joka pitää kiinni Jeesuksen uskosta ja todistuksesta. Mutta jos uskova
tuntee Jeesuksen Kristuksen, kirjoitukset ja Jumalan voiman, niin ei häntä voi kukaan eikä mikään
erottaa Jeesuksen Kristuksen rakkaudesta. Pyhä Henki on uskovan puolustaja, joka
opettaa ja antaa uskovalle voiman olla ja pysyä Jumalan lapsena.
Jeesuksen vaietessa Kaifas
oli pakotettu suoraan kysymykseen, koska lain mukaan sitä pidettiin syyllisenä,
joka kieltäytyi vastaamasta tällaisessa tilanteessa. Kaifas kysyikin
seuraavaksi: ”Vannotan sinua elävän Jumalan kautta, oletko sinä Kristus, Jumalan
Poika.” Johon Jeesus vastaa: ”Sinäpä sen sanot, mutta Minä sanon, tästedes te
saatte nähdä Ihmisen Pojan istuvan Jumalan oikealla puolella ja tulevan taivaan
pilvien päällä. Jeesus vastasi kysymykseen selvästi, KYLLÄ. Kaifas repäisi
rikki vaatteensa sanoen, Hän on pilkannut Jumalaa, mitä me enää todistajia
tarvitsemme. katso nyt kuulitte Hänen herjaavan ja pilkkaavan. Neuvoston
vastaus oli: Jeesus on vikapää kuolemaan, ellei Jeesus ollut Hän, jonka sanoi
olevansa oli Hänen lain mukaan kuoltava.
Neuvoston jäsenet sylkivät
Jeesusta silmille ja löivät häntä nyrkeillä kasvoihin. Juutalaisuudessa
kasvoille sylkeminen oli ilmaus kaikkein suurimmasta halveksunnasta. Luukkaan
evankeliumin mukaan he peittivät Jeesuksen silmät ja pilkkasivat Jeesusta
profetoimaan, että kuka se on, joka sinua löi. Uskonnollisuuden henki on
fanaattisen röyhkeä ja törkeä. Se käyttäytyy tänä päivänä samoin kuin Jeesuksen
aikoinakin. Uskonnollinen henki pilkkaa Jeesuksen uskovia vaatien profetioita ja
tunnusmerkkejä Jeesuksen todistajilta. Kun Jumala armossaan vahvistaa sanansa
niin nämä pilkkaajat sanovat, että heissä vaikuttaa Beelsebuliin voima. Sitä
samaa sanoivat pilkkaajat Jeesuksenkin aikoina. Ei Jeesuksen ajoista ole
uskonnollisten ihmisten tavat ja ajatukset muuttuneet.
Usko tulee kuulemisesta ja
kuuleminen rakkauden ja totuuden evankeliumin kautta. Sen tähden uskovaisen
tehtävänä on julistaa väärentämätöntä evankeliumia tällä maailmalle, jotta
ihmiset voisivat pelastua. Uskonnolliset ihmiset vihasivat ja vainosivat
Jeesusta, koska Hän todisti koko maailman olevan pahan vallassa. Jos sinäkin
haluat uskoa Jeesukseen niin kuin Raamattu sanoo, niin silloin sinuakin
vainotaan ja pilkataan. Sillä jokainen, joka haluaa elää jumalisesti Jeesuksessa
Kristuksessa, joutuu vainottavaksi. Mutta ole sinä Jumalan oma rohkea loppuun
asti, sillä Hän vahvistaa sinua, jotta olisit nuhteeton Herran Jeesuksen
tulemuksen päivänä.
Aamun koittaessa suuri
neuvosto piti lyhyen, mutta välttämättömän kokouksen, koska yöllisiä oikeuden
istuntoja ei juutalaisten laki hyväksynyt. Kuolemantuomion julistaminen ja
täytäntöönpano vaati kaksi oikeudenkäyntiä, joiden välillä oli oltava yksi
päivä. Eikä suurella neuvostolla ollut oikeutta tuomita ketään kuolemaan, koska
Israel oli Rooman vallan alla ja kuolemantuomion täytäntöönpano oli roomalaisten
tehtävä. Juutalaisilla oli vain valta ratkaista uskontoaan koskevat asiat, tämän
tähden asia vietiin Pilatukselle.
Näin uskonnollinen maailma
hylkäsi Jeesuksen ja samalla tavalla uskonnollinen maailma hylkää tänä päivänä
myös Jeesuksen, koska sille on isien perinnäissäännöt rakkaampia kuin Jeesuksen
rakkaus. Jeesus ei muuten selvittänyt oppiaan neuvostolle, koska Hän oli jo
opettanut sitä julkisesti, eikä salassa tai piilossa tämän maailman ihmisiltä.
Elä sinäkin, joka olet Jeesuksen oma, Hänen oppinsa julkisesti todeksi. Elä
Kristus elämää. Vähennä turhia selityksiä ja elä enemmän Kristus elämää, se tuo
lämpöä ja suloista Kristuksen tuoksua sinne missä sinä elät ja olet.
Jeesus Pilatuksen edessä
Pilatus oli Rooman
maaherrana Juudean maakunnassa eli hän oli prokuraattori, joka oli Rooman
keisarin käskynhaltija Juudeassa. Jeesus asetettiin seisomaan maaherran eteen,
koska tapana oli, että syytetty seisoi tuomarin edessä. Eipä Pilatus osannut
aavistaakaan, että heidän osansa kerran vaihtuisivat. Pilatus joutuu tulemaan
suurena tuomiopäivänä Kuningas Jeesuksen eteen tuomittavaksi. Pilatus kysyi
Jeesukselta: ”Oletko sinä juutalaisten kuningas.” Johon Jeesus vastasi: ”Sinäpä
sen sanot” eli vastaus oli myöntävä. Pilatuksen kysymys oli maallinen ja
poliittinen ja Jeesuksen vastaus oli hengellinen. Jeesushan tulee hallitsemaan
kuninkaana tulevassa maailmassa. Kerran on oleva suuri tuomion päivä, jolloin
tämän maailman synti ja perinnäissäännöt joutuvat tuomittaviksi. Täällä
maailmassa ihmiset voivat vielä pitää kiinni perinnäissäännöistään, mutta kaikki
joutuvat kerran menemään Jeesuksen eteen ja siellä ei voi puolustaa enää
perinnäissääntöjään. Tehkäämme siis jo täällä, tässä ajassa parannus kaikista
synneistä ja perinnäissäännöistä, jotka ovat Raamatun opetuksen ja Jeesuksen
sanojen mukaan turhaa Jumalan palvelemista.
Syytöksiin Jeesus ei
vastannut, mutta kysymyksiin oletko sinä Messias, Jeesus vastasi, KYLLÄ. Jeesus
kertoi selvästi Pilatukselle, että kuka hän on. Pilatus ihmetteli sitä, miksi
Jeesus oli vaiti eikä vastannut syytöksiin, joita kohdistettiin Häneen. Pilatus
ei halunnut tuomita Jeesusta. Kun Pilatus kuuli Jeesuksen olevan Galileasta,
joka kuului Herodes Antipaan hallintoalueeseen, niin hän päätti lähettää
Jeesuksen Herodeksen puheille, koska Herodes oli pääsiäis-juhlan johdosta
Jerusalemissa.
Jeesus Herodeksen luona
Herodeksen ollessa
Jerusalemissa hän myös kuuli Jeesuksen olevan Jerusalemissa. Kun Herodes näki
Jeesuksen, hän ihastui suuresti, sillä hän oli kauan aikaa halunnut nähdä
Jeesuksen. Herodes halusi nähdä Jeesuksen tekevän jonkun ihmeen. Herodes teki
myös kysymyksiä Jeesukselle, mutta Jeesus ei vastannut hänelle eikä tehnyt
yhtään ihmettä. Kun Herodes ei saanut nähdä ihmeitä, niin hän joukkoineen
kohteli Jeesusta halveksivasti. He myös pilkkasivat Jeesusta.
Ihminen haluaa nähdä ja
kokea ihmeitä, jotka ruokkivat vain ihmisen lihallista olemusta. Mutta, Jeesus
haluaa antaa ihmiselle ihmeen, jossa ihminen pelastuu synnin vallasta, jonka
jälkeen Jeesus täyttää sisäisen ihmisen puhtaudellaan ja kirkkaudellaan. Tämä
pelastus on se ihmeistä suurin, jonka Jeesus haluaa lahjoittaa ihmiselle. Mutta,
jos ihminen haluaa vain leikkiä ja nauttia lihallisesti Jeesuksesta, niin tähän
leikkiin Jeesus ei tule mukaan. Jeesus näki Herodeksen sydämen ja siellä olevan
nautinnonhalun ja ettei Herodes halunnut pelastua synneistään, siksi Jeesus oli
hiljaa eikä vastannut tai tehnyt mitään. Jeesus ei ole mikään taika-Jim, joka
hämmästyttää ihmisiä tyhjänpäiväisillä taikatempuilla. Jeesus tähtää aina
ihmisen sydämen puhdistamiseen synnin saastasta ja jos ihminen ei tule näillä
motiiveilla Jeesuksen luokse, niin tällainen ihminen ei voi kohdata elämän
Herraa Jeesusta Kristusta. Herodes loukkaantui, kun Jeesus ei täyttänyt hänen
lihansa synnillisiä haluja, siksi hän suuttui ja alkoi ivata ja pilkata
Jeesusta. Jos ihminen haluaa Jeesuksen elämäänsä vain lihallisten
nautinnonhalujen tähden, niin tuloksena on aina loukkaantuminen Jeesukseen,
koska Jeesus haluaa täyttää tietysti myös lihan oikeanlaiset luonnolliset
tarpeet. Mutta ennen kaikkea Jeesus haluaa puhdistaa meidän sydämemme synnistä
ja täyttää sisimpämme Pyhällä Hengellä.
Hyvä maaperä kuultuansa Jumalan sanan säilyttää sen vilpittömässä ja
hyvässä sydämessä ja tuottaa hedelmän kärsivällisyyden kautta. Pyhä Henki
vaikuttaa uskovassa kärsivällisyyttä ja me tarvitsemme kärsivällisyyttä
tehdäksemme Jeesuksen tahdon ja nähdäksemme Hänen tekojansa, jottemme loukkaannu
Kuningasten Kuninkaaseen.
Näin sitten Herodes palautti Jeesuksen takaisin Pilatuksen luokse.
Jälleen Pilatuksen eteen
Pääsiäisjuhlan aikana oli
tapana päästää yksi vanki vapaaksi, emme tiedä varmasti oliko tapa alun perin
ollut juutalainen vai roomalainen. Monet veikkaavat roomalaisten keksineen sen,
jotta he näin pääsisivät juutalaisten suosioon. Niinpä Pilatus tarjosi
juutalaisille Jeesusta ja Barabbasta, kysyen kummanko näistä kahdesta tahdotte
pääsevän vapaaksi. Pilatus ajatteli pestä kätensä koko asiasta, koska
hän ajatteli juutalaisten antaneen kateudesta Jeesuksen hänen käsiinsä.
Israelin kansan
uskonnolliset johtajat tunsivat pyhät kirjoitukset, mutta eivät ymmärtäneet,
että Israelin Messiaan ilmestymisen aika oli tullut ja toteutunut Jeesuksen
ollessa heidän keskellään. Uskonnolliset johtajat yllyttivät ja kiihottivat
kansaa Jeesusta vastaan. Näin se on tänäkin päivänä, että suurten teologien ja
uskonnollisten pappien ansiosta kansa kääntyy todellista Jeesusta vastaan. Nämä
kirjaviisaat teologit ja papit toimivat täsmälleen samoin tänäkin päivänä.
Heidän ymmärryksensä on lukittu ihmisviisauteen, jonka tähden heidän sydämensä
eivät avaudu Jeesukselle Kristukselle ja totuuden sanomalle.
Kansa valitsee Barabbaan
vangiksi, joka vapautetaan. Pilatus oli ihmeissään ja kysyi: ”Mitä teen
Jeesukselle, jota sanotaan Messiaaksi”, johon kansa huutaa; ristiinnaulitse.
Pilatus oli ymmällään ja kysyi kansalta mitä pahaa Hän on sitten tehnyt? Kansa
huutaa kovemmin ristiinnaulitse. Pilatus näki ettei mikään auttanut, hän otti
vettä ja pesi kätensä kansan nähden ja sanoi; viaton olen minä tämän miehen
vereen, katsokaa itse eteenne. Tämä oli juutalaisten tapa. Käsien pesu ihmisten
edessä oli merkkinä siitä, ettei käsienpesijä halunnut ottaa vastuuta asiasta.
Juutalaiset huusivat; tulkoon hänen verensä meidän päällemme ja meidän lastemme
päälle. Näin juutalaiset halusivat Pilatuksen vahvistuksen, että kuolemantuomio
voitaisiin panna täytäntöön. Näin Jeesus tuomittiin ristiinnaulittavaksi.
Juutalaisten uskonnollinen
johto sekä kansa ja myös pakanallinen Rooma yhdessä hylkäsivät Jeesuksen. Jeesus
joutuikin kaikkein syvimmän mahdollisen loukkauksen kohteeksi, pahinta
rikollista, kapinoitsijaa ja murhamiestä pidettiin Jeesusta parempana, joka on
Pyhän Jumalan Poika. Ihminen valitsee synnin ja saastan mieluimmin kuin Jumalan
rakkauden ja pyhyyden. Tämä on sääli. Älä sinä Jumalan oma masennu, jos ei
maailma ota vastaan todistustamme Jeesuksesta Kristuksesta. Liittykäämme Jumalan
kansana yhteen, koska yhteen liitettyinä rakkaudessa ja totuudessa pääsemme
ymmärtämään koko Kristuksen rikkauden ja siten pääsemme tuntemaan Jumalan
salaisuuden Jeesuksen Kristuksen. Julistakaamme rakkauden ja totuuden Hengessä
Jeesusta Kristusta tälle maailmalle.
Ruoskiminen
Näiden tapahtumien jälkeen
Jeesus vietiin ruoskittavaksi, koska tapana oli ensin ruoskia
ristiinnaulittavat. Tämä oli roomalaisten tapa, jossa ruoskittava riisuttiin ja
sidottiin selin tolppaan tai kaadettiin maahan, jonka jälkeen hänet ruoskittiin.
Ruoska oli kolmihaarainen, jossa oli teräviä luun ja metallin palasia sekä
joskus jopa lasin palasia. Ruoskinnan seurauksena ihmisen ihosta irtoili
lihansuikaleita, toisinaan verisuonet sekä sisälmykset tulivat esiin. Tämä
ruoskiminen oli jo niin hirvittävä, että jotkut kuolivat siihen ja toiset
menettivät jopa järkensä tässä käsittelyssä.
Jos sinä uskot Jeesukseen,
niin sinäkin joudut tämän maailman ruoskittavaksi, sinua ei välttämällä ruoskita
ruoskalla, vaan ilkeillä sanoilla ja törkeillä teoilla. Nämä ihmisten ”ruoskat”
ovat teräviä, jotka viiltävät sinun lihaasi vieden lihan suikaleita mukanaan.
Käytän näin voimakasta esimerkkiä, jotta ymmärtäisimme, ettei meidän tarvitse
pelätä tämän maailman vainoa ja pilkkaa. Jokainen ”ruoskanisku”, joka viiltää
sinun lihaasi satuttaa ja tekee kipeää. Tähän kohtaan käy Raamatun ilmoitus:
Joka lihassa kärsii se lakkaa synnistä. Jumalan rakkaus on vuodatettu uskovan
ihmisen sydämeen Pyhän Hengen kautta ja auttaa meitä rakastamaan niitä, jotka
meitä ruoskivat. Jeesus antoi tämän kaiken anteeksi ihmisille ja meidän
tehtävämme Jumalan lapsina on seurata tässäkin Mestarimme esimerkkiä.
Tämän maailman pilkka
Ruoskimisen jälkeen
roomalaiset sotilaat veivät Jeesuksen maaherran palatsin pihalle. Sotilaat
olivat kuulleet Jeesuksen olevan syytettynä Jumalanpilkasta ja Hänen kerrottiin
olevan myös Juutalaisten kuningas. Kuninkaan arvomerkkejä olivat
purppuranpunainen viitta sekä valtikka ja kultainen seppele. Sen jälkeen
sotilaat polvistuivat Jeesuksen eteen ja alkoivat pilkata Häntä. Sotilaat
väänsivät orjantappuroista kruunun Jeesuksen päähän ja laittoivat ruokokepin
Hänen oikeaan käteensä ja pukivat Hänen päälleen vaipan, joka oli tulipunainen.
Sotilaat pilkka ja iva mielessä pukivat Jeesuksen ”kuninkaan vaatteisiin”.
Sitten sotilaat pilkkasivat sekä sylkivät Jeesuksen päälle ja ottivat Häneltä
ruokokepin ja löivät sillä päähän Jeesusta.
Roomalaiset sotilaat eivät
nähneet sitä kirkkautta ja rakkautta, joka oli Jeesuksella eivätkä he
ymmärtäneet, että Jeesus on Kuningasten Kuningas. Eivät myöskään tämän maailman
ihmiset näe sitä, että sinä olet Jumalan lapsi eivätkä sen tähden pysty näkemään
sitä kirkkautta missä sinä elät. Tämän maailman ihmiset pukevat sinunkin yllesi
pilkan ja halveksunnan vaatteet, vaikka sinun ylläsi ovat vanhurskauden
vaatteet.
Golgata
Kun sotilaat lopettivat
Jeesuksen pilkkaamisen, niin he pukivat Jeesuksen päälle omat vaatteensa ja
lähtivät viemään Häntä kohti Golgataa ristiin naulitsemispaikkaa.
Kuolemaantuomittu joutui kantamaan itse ristiään. Itse asiassa kuolemaantuomitut
kantoivat ns. patibulimia, joka oli ristinpuun poikkipuu, joka sitten
teloituspaikalla asetettiin paikallensa ns. ristinpuuhun. Sitten Jeesus lähti
kantamaan ristiänsä Via Dolorosalta kohti Golgataa. Ristiinnaulitsemisen tuomion
saaneet joutuivat kulkemaan patibulim selässään n. 600 metrin matkan
ristiinnaulitsemispaikalle. Reitin varsi oli täynnä ihmisiä eli risti kannettiin
julkisesti ihmisten nähden. Tämä onkin voimakas esikuva myös Hänen
opetuslapsilleen, että jokapäiväinen ristin ottaminen tarkoittaa julkista ristin
ottamista, jota ei voi tehdä piilossa ja ihmisiltä salassa. Nykyiset
ristisaattueet ristin kantamisineen eivät ole eivätkä tarkoita Jeesuksen
tarkoittamaa ristin ottamista, joka on lihan kuoleminen, jotta Henki saa hallita
uskovaa ihmistä.
Jeesuksen voimat olivat jo
heikentyneet raa’an ruoskimisen jälkeen ja sen seurauksesta sotilaat pakottivat
Simon kyreneläisen kantamaan loppumatkan Jeesuksen ristiä. He tulivat
Golgatalle, jota kutsutaan pääkallon paikaksi, jossa oli määrä teloituksen
tapahtua. Raamattu kehottaa myös Jeesuksen opetuslapsia ottamaan joka päivä
ristinsä ja seurata tällä tavoin Jeesusta. Kuolemaantuomittu Ristinkantaja lähti
matkalle, josta ei enää ollut paluuta takaisin. Ristin tehtävänä oli tappaa sen
kantaja eli risti toi kantajallensa kuoleman. Jeesuskin kutsuu opetuslapsiaan
kuolemaan itselleen, jotta Jumalan Henki saisi hallita ja vallita Jeesuksen
opetuslasta. Tätä itselleen kuolemista ei tarvitse pelätä, koska tässä
kuolemassa vain synnin himot ja halut kuoletetaan, jottei synti tuhoaisi
ihmistä. Tämän lihan kuoleman kautta uskova saa kokea todellista rauhaa ja
vanhurskautta. Jumala rakastaa niin paljon ihmistä, että Hän on valmistanut
synnille ns. purkuohjelman, jottei synti tuhoaisi ihmistä.
Golgatalla sotilaat
tarjosivat Jeesukselle katkeralla nesteellä sekoitettua viiniä, jota Jeesus ei
juonut. Kuolemaantuomitulle oli tapana antaa huumaavaa juomaa, äärettömän kovien
tuskien lievittämiseen. Tämä huumaava juoma oli sen aikaista ”puudutusainetta”.
Jeesus meni ristille ilman puudutusta ja ilman minkäänlaista lievitystä.
Ajattele Jeesus otti koko rangaistuksen päällensä ilman ”lievityslääkkeitä”.
Jeesus rakasti ja rakastaa loppuun saakka ihmistä.
Jeesus asetettiin
ristinpuuhun makaamaan ja Hänen kätensä ja jalkansa sidottiin tiukasti köysillä
kiinni ristinpuuhun. Sen jälkeen Hänen ranteista ja jaloista lyötiin läpi pitkät
rautanaulat. Ristillä roikkuminen oli äärimäisen tuskallista, koska aurinko
paistoi polttavasti ja ruoskimisen sekä ristin kantamisen kuin myös naulojen
lyömisen jälkeen kuolemaantuomitun olo oli varmasti äärimmäisen tuskallinen ja
kivulias. Ristiinnaulittu joutui kannattelemaan ruumistaan ristillä, jottei hän
tukehtuisi koska ristiinnaulittu kuoli yleensä hitaan ja tuskallisen
tukehtumiskuoleman ristillä. Jeesus antautui todella tuskalliseen kuolemaan vain
sen tähden, koska Hän rakasti sinua ja minua niin äärettömän paljon. Hän on
todella ansainnut sinun ja minun rakkautemme, jotta me rakastaisimme koko
sydämestämme Jeesusta.
Sotilaat jakelivat keskenään
Jeesuksen vaatteet heittäen niistä arpaa. Näin tarkasti kävi toteen Raamatun
profetian sana, joka on tarkasti ilmoitettu Psalmi 22:17:ssa.
Pilatus kirjoitti ristinpuuhun Jeesuksen pään yläpuolella olevaan tauluun:
Jeesus nasaretilainen juutalaisten kuningas. Ristinpuussa olevassa taulussa oli
kirjoitus, joka selitti millaisen rikoksen tuomittu oli tehnyt. Pilatus
kirjoitti kyllä aivan oikein, sillä Jeesus on kuningasten kuninkaana myös
juutalaisten kuningas, jonka edessä kerran on jokaisen polven notkistuttava ja
jokaisen on kerran tunnustettava, että Jeesus on Herra.
Jeesuksen oikealle ja
vasemmalle puolelle naulittiin kaksi ryöväriä. Toinen ryöväreistä pyysi Jeesusta
muistamaan häntä, kun Jeesus menee valtakuntaansa. Ryöväri koki ristillä
rakkauden ja totuuden, joka huokui ristillä roikkuvasta Jeesuksesta. Vaikka
Jeesus roikkui ristillä, niin silti Hän ei ollut Hengessään voimaton, koska
vielä ristillä roikkuessaankin Hänestä välittyi sellainen rakkaus ja voima, että
toinen ryöväreistä pelastui. Jeesus lupasi ryövärille, että hän pääsee
paratiisiin Jeesuksen kanssa. Ryöväri pani toivonsa Jeesukseen ja sai palkaksi
iankaikkisen elämän.
Ihmiset jotka olivat
kokoontuneet Golgatalle, pilkkasivat ja herjasivat Jeesusta. He huusivat
Jeesukselle; astu alas, auta itseäsi, muita Hän auttoi, mutta ei voi auttaa
itseään. Ylipapit, kirjanoppineet ja vanhimmat pilkkasivat myös Jeesusta.
Tämä maailma pilkkaa
todellista Jeesusta, joka haluaa vapauttaa syntisen ihmisen synnin ja saatanan
vallasta. Ihminen ei halua tulla pimeydestä valkeuteen ettei häntä nuhdeltaisi
synnistä, koska heidän tekonsa ovat pahat. Raamattu opettaa myös, että synnistä
ihminen saa lyhytaikaista nautintoa ja siksi ihmiset ovatkin synnin orjia ja
kiinni synnin himoissa.
Mutta kuudennesta hetkestä
alkaen tuli pimeys yli kaiken maan ja sitä kesti yhdeksänteen hetkeen asti.
Pääsiäinen sattui aina täydenkuun aikaan, minkä vuoksi kysymyksessä ei ollut
tavallinen auringonpimennys, vaan pimeys missä synti sai Jumalan tuomion. Koko
maailman synnit heitettiin Jeesuksen päälle, Hän kärsi meidän puolestamme
Jumalan vihan syntiä kohtaan. Pimeys kesti kolme tuntia, jonka jälkeen Jeesus
huusi: Eeli Eeli lama sabaktani; Jumalani Jumalani, miksi minut hylkäsit. Tämä
huuto ei tarkoittanut, että Isä olisi hyljännyt Poikansa, koska Luukkaan
evankeliumin mukaan Jeesus huusi suurella äänellä juuri ennen kuolemaansa: ”Isä,
sinun käsiisi minä annan henkeni". Ja sen sanottuaan Jeesus antoi henkensä.
Se on
täytetty, jonka Jeesus huusi ristillä on yksi ainoa sana, jonka kreik. Raamattu
kääntää sanalla tetelestai, ja tuo sana tarkoitti Jeesuksen aikana
voiton ja ilon huutoa, jonka sotilaat huusivat, kun he voittajina palasivat
sodasta. Kun voitokkaat sotilaat lähestyivät kotikaupunkiansa, niin he jo kaukaa
huusivat tämän voiton ja ilonhuudon ja koko kaupungin väki kuuli sen ja he
riemuissaan iloitsivat sotilaiden voitosta. Ajattele Jeesus huusi ristillä
voiton ja ilon huudon, koska nyt sinulla on mahdollisuus Jeesuksen täytetyn työn
kautta päästä osalliseksi voitosta ja kuulua voittajan puolelle. Se on täytetty
sinunkin puolestasi, suuressa rakkaudessaan Jeesus iloitsi sinunkin puolestasi
Golgatan ristillä huutaessaan se on täytetty, annathan Hänen täyttää
rakkaudellaan ja hyvyydellään elämäsi.
Jeesus tuli
kiroukseksi meidän edestämme. Hänet tehtiin synniksi (tarkoittaa, että Hän
kärsi ja kuoli meidän syntimme tähden; Jeesuksessa ei ole syntiä!) meidän edestämme. Synnin
palkka on kuolema, mutta Jeesus tuli ja kuoli sinun puolestasi, jotta sinä
saisit iankaikkisen elämän. Ajattele kuinka valtava uhraus Jeesukselta! Ihmisen
pelastussuunnitelmaan ei kuulu pelkästään Jeesuksen kuoleminen, vaan myöskin
ylösnousemus, sillä Jeesus elää ja istuu Isänsä oikealla puolella. Siinä on koko
lunastuksen rikkaus, Jeesuksen kuolema ja ylösnousemus. Jeesus voitti kuoleman,
jotta sinäkin saisit iankaikkisen elämän.
Herra Jeesus Kristus elää!
Jumalan pelastussuunnitelma:
JEESUS KRISTUS
Jeesus
murskasi kuolemallaan ja ylösnousemuksella saatanan vallan ja jokainen, joka
uskoo Jeesuksen pelastuu synnin ja saatanan vallasta, Jeesuksen täytetyn
sovituskuoleman kautta. Jumalan pelastus suunnitelma ihmistä varten oli alusta
asti suunniteltu käyvän Jeesuksen kautta.
Ja Herra Jumala sanoi
käärmeelle: "Koska tämän teit, kirottu ole sinä kaikkien karjaeläinten ja
kaikkien metsän eläinten joukossa. Vatsallasi sinun pitää käymän ja tomua syömän
koko elinaikasi. Ja minä panen vainon sinun ja vaimon välille ja sinun
siemenesi ja hänen siemenensä välille; se on polkeva rikki sinun pääsi, ja sinä
olet pistävä sitä kantapäähän :", 1Moos 3:14-15
Kuka on tuo
vaimon siemen 1 Mooseksen kirjan luvussa 3, joka tuo pelastuksen? Herra Jumala
sanoi käärmeen siemenen ja vaimon siemenen välillä olevan vihollisuuden ja Hän
on murskaava käärmeen pään ja käärme on pistävä häntä kantapäähän.
Heprealaisessa Raamatussa sana hän on Hu, eikä se ja tuo Hu on hepreassa
maskuliini muoto, joka tarkoittaa miestä. Ja nuo sanat polkeva rikki ovat
alkutekstissä sana shuf, joka tarkoittaa murskata. Käärme tarkoittaa saatanaa,
sanoohan Hebr 12:9; se vanha käärme on perkele ja saatana, ja vaimo tarkoittaa
Israelin kansan neitsyttä, joka synnyttää ihmiskunnalle pelastajan, eli
Jeesuksen. Sen tähden Herra itse antaa teille merkin: Katso, neitsyt tulee
raskaaksi ja synnyttää pojan ja antaa hänelle nimen Immanuel, Jes 7:14. Ihmisten
ja saatanan välillä on vihollisuus, saatana vihaa Jumalan luomia ihmisiä ja on
sitonut ihmiset harjoittamaan syntiä Jumalaa vastaan.
Israelin
kansan ollessa Egyptiläisten orjuuttamina, niin Jumala toimitti Egyptin
esikoislasten kuoleman kautta vapautuksen Israelin kansalle. Israelilaisten tuli
sivellä talojensa ovet ja pihtipielet karitsan veressä. Veri suojeli
israelilaiset tuhoojalta, joka toi kuoleman egyptiläisille. Egyptistä
vapautumisen jälkeen Jumala sääti sen muistoksi pääsiäisen, jolloin teurastetaan
karitsa, jolta ei luita rikota. Kun Johannes kastaja näki Jeesuksen hän sanoi;
Katso, Jumalan karitsa, joka pois ottaa maailman synnit. Jeesuksen luita ei
rikottu hänen ollessaan ristillä, vaikka se oli yleinen tapa, että
ristiinnaulittujen sääriluut murrettiin. Koska pääsiäislammas oli esikuvaa
Jeesuksesta, ei Jeesuksenkaan sääriluita rikottu, koska ei pääsiäislampaan luita
rikottu.
Jumala sääti ja asetti
ylimmäisen papin toimittamaan puhdistuksen Israelin kansalle. Ylimmäinen pappi
meni kaikkein pyhimpään ja vei syntiuhri eläimen verta kaikkeinpyhimpään ja
pirskotti verta armoistuimelle ja sen eteen ja näin hän toimitti sovituksen
Israelin kansalle. Mutta ylimmäinen pappi joutui myös sovittamaan omat syntinsä,
olihan hän myös syntinen ihminen.
Hebrealaiskirje opettaa meille Jeesuksesta näin; Sentähden piti hänen
kaikessa tuleman veljiensä kaltaiseksi, että hänestä tulisi laupias ja
uskollinen ylimmäinen pappi tehtävissään Jumalan edessä, sovittaakseen kansan
synnit.
Hebr 2:17.
VT:n
ylimmäinen pappeus oli esikuvaa Jeesuksesta syntien sovittajasta. Vanhan liiton
ylipappi joutui toimittamaan puhdistuksen myös omista synneistään. Jeesuksen ei
tarvinnut, koska Hän oli puhdas ja synnitön. Tämä osoittaa Jeesuksen Jumaluuden,
ei kukaan joka on ihmisenä maan päällä vaeltanut ole synnitön Jumalan edessä.
Tämä on Raamatun opetus; ei synny vaimosta puhdasta eikä vanhurskasta niinhän
Raamattu ilmoittaa, Job 15:14. Mutta Jeesus oli ja on synnitön ja sen tähden
Hänen ei tarvinnut uhrata kuin kerran, koska hän on Jumala. Mutta ajattele VT:n
ylimmäinen pappi joutui, joka vuosi aina ja aina uudestaan sovittamaan kansan
synnit, sekä ensin omat syntinsä, koska hänkin oli syntinen ihminen. Mutta Jeesus, joka on Jumalan
Poikana Jumala, sovitti synnin vain kerran, koska Hän on synnitön. Jeesus onkin
Jumala ja siksi Hän kuoli vain kerran ja sai aikaan iankaikkisen lunastuksen
niille, jotka vastaanottavat Hänen uhrikuolemansa ja sovituksensa veren.
Jeesuksen
kuolema ja ylösnousemus on lunastus ja sovitus meidän syntiemme edestä, joka
luetaan niiden hyväksi, jotka uskossa ottavat vastaan Jeesuksen Herraksi ja
Vapahtajaksi. Rukoillaan Jumalan lapsina, että mahdollisimman moni ihminen
pelastuisi synnin ja saatanan vallasta Jumalan lapseuteen.
Petri Paavola 2003
|
|