Nature

Etusivulle | Raamatunopetuksia | Anna palautetta
SaulusMedia |
Petri - Youtube    


Da Vincin koodin sanoman etusivulle


Da Vinci-koodin sanoma

Jeesus Kristus, Magdalan Maria ja Graal


Dan Brown tuo kirjassaan esille käsitteen Sangreal, jonka maailma tuntee nimellä Graalin malja. Dan kirjoittaa sangrealin olevan kokoelma kirjoituksia ja Graal itse, joka ei ole malja. Dan kertoo Da Vincin tienneen Graalin sijainnin sekä maalanneen Graalin. Kirjassaan Dan kirjoittaa, että jos haluaa tietää mikä pyhä Graal on, niin tulisi ensin ymmärtää Raamattua.

Tämän jälkeen Dan kirjoittaa kirjassaan Raamatun olevan ihmisten kirjoittama kirja, eikä Jumalan. Brownin kirjan mukaan ihminen teki Raamatun historialliseksi kertomukseksi, jota ovat muuntaneet lukemattomat käännökset, lisäykset ja korjaukset ja nykyisen Raamatun on koonnut Rooman keisari Konstantinus. Da Vinci-koodi kertoo meille, että Konstantinuksen kristinuskossa on jäänteitä pakanuudesta mm. äiti lapsi kultti Isis Horus, josta tuli Maria ja Jeesus lapsi, egyptiläisistä auringonkehistä tuli kirkon pyhimysten sädekehiä, piispanhiippa, alttari ja ehtoollisella Jumalan syöminen ovat kaikki suoraa perua pakanuudesta. 

Kirjan mukaan Jeesus Kristus oli merkittävä historiallinen henkilö, eikä kristinuskossa ole mitään alkuperäistä. Dan Brown kirjoittaa kirjassaan, että Mithras jumala, jota sanottiin jumalan pojaksi ja maailman valoksi syntyi joulukuun 25. päivänä ja kun hän kuoli hänet haudattiin ja hän ylös nousi kolmantena päivänä; joulukuun 25 päivä oli Osiriksen, Adoniksen ja Dionysoksen syntymäpäivä; Dan kertoo kirjassaan, että alunperin kristityt viettivät sapattia lepopäivänään, mutta Konstantinus vaihtoi sen sunnuntaiksi (ensimmäinen päivä), joka on auringon päivä. Sitten Dan kirjoittaa kirjassaan, että useimmat kristityt eivät tiedä istuessaan sunnuntaina kirkoissaan, että he istuvat siellä auringonjumalan viikoittaisena palvontapäivänä. Samoin Dan Brown kirjoittaa kirjassaan, että Nikean kirkolliskokouksessa Konstantinus korotti Jeesuksen jumalallisuuden ja teki Jeesuksen Jumalaksi, sillä ennen tuota kokousta Jeesus oli kuvattu kuolevaiseksi ihmiseksi, tosin historialliseksi henkilöksi. Tämän "todistukseksi" Brown kirjoittaa, että kuolleen meren kääröt ja Nag Hammadin tekstit kertovat todelliset kertomukset Graalista sekä Jeesuksesta. Brown kirjoittaa kirjassaan, että ei Jumala, vaan ihminen loi käsityksen paratiisissa tapahtuneesta syntiinlankeemuksesta.

Da Vinci-koodin mukaan Da Vinci on maalannut Graalin teoksessaan viimeinen ehtoollinen ja kirjan mukaan Graal ei ole esine, vaan henkilö. Kirjan mukaan Graal on myös ikivanha naiseuden symboli ja pyhä Graal edustaa naiseutta ja jumalatarta, jonka kirkko on tuhonnut. Kirjan mukaan Magdalan Maria, eli Maria Magdaleena on Graal, jonka Da Vinci maalasi teokseensa viimeinen ehtoollinen. Samoin kirja väittää Jeesuksen olleen naimisissa Maria Magdaleenan kanssa, sillä Jeesuksen avioliitto kuulostaa järkevämmältä kuin nykyisen Raamatun käsitys, että Jeesus oli poikamies. Sitten Da Vinci-koodi kirja ottaa esille gnostilaisen Filippoksen evankeliumin, jossa lukee:

"Ja Vapahtajan kumppani on Magdalan Maria. Kristus rakasti häntä kaikkia enemmän kuin muita opetuslapsiaan ja suuteli häntä usein suulle. Muut opetuslapset loukkaantuivat siitä ja ilmaisivat pahastuksensa. he sanoivat hänelle: Miksi rakastat häntä enemmän kuin kaikkia meitä?"

Edellisen tueksi kirja kertoo, että jokainen aramean kielen tutkija voi kertoa kumppanin sanan tarkoittaneen Jeesuksen aikana nimenomaan puolisoa. Näin kirja osoittaa Maria Magdaleenan ja Jeesuksen välillä olleen rakkaussuhteen.

Vielä tämän lisäksi Brown kertoo Magdalan Marian evankeliumin sanovan näin:

Ja Pietari sanoi: Puhuiko Vapahtaja todella naisen kanssa meidän tietämättämme? Onko meidän kaikkien käännyttävä kuuntelemaan tätä naista? Pitikö Vapahtaja häntä parempana kuin meitä? Ja Leevi vastasi: Pietari olet aina ollut kiivas. Nyt näen että kiivailet naista vastaan kuin hän olisi vastustajasi. Jos Vapahtaja on tehnyt hänestä arvollisen, mitä syytä sinulla on hänet torjua? Totisesti Vapahtaja tuntee tämän naisen hyvin. Siksi hän rakasti häntä enemmän kuin meitä.

Tämän jälkeen Brown menee pitemmälle tarinassaan ja kertoo kirjassaan, että muuttumattomien evankeliumien mukaan Magdalan Mariasta tehtiin kirkon jatkaja eikä Pietarista, siksi Pietari oli vihainen. Brownin kirjan mukaan Magdalan Maria oli Jeesuksen oikea käsi sekä kuninkaallista sukua. Kirja jatkaa kertoen, että tarina Graalin maljasta on legenda kuninkaallisesta verenperinnöstä, jossa Graalin malja on Magdalan Maria ja hänen kohtunsa joka jatkoi Jeesuksen kuninkaallista sukua, sillä Jeesus oli Magdalan Marian lapsen isä. Graal, sang - real tarkoittaa kuninkaallista verta Brownin mukaan ja Magdalan Maria on Jeesuksen kuninkaallisen sukulinjan äiti. Kirja jatkaa yhä uusilla kohukäänteillä väittäen raskaana olevan Marian paenneen pyhästä maasta Ranskaan Jeesuksen ristiinnaulitsemisen jälkeen, jossa hän synnytti Jeesuksen jälkeläisen Saaran, että Jeesuksen sukupuu jatkuisi. Tästä syystä Magdalan Maria on kuninkaallisen suvun kantaäiti Da Vinci-koodi kirjan mukaan. Dan Brown kirjoittaa kirjassaan, että tämän tähden katolinen kirkko ei halua tämän salaisuuden paljastuvan maailmalle, sillä se veisi Jeesukselta Jumaluuden ja katoliselta kirkolta ja kristinuskolta monopolin taivaaseen pääsystä. Samoin kirjan mukaan Jeesuksen sukulinja on jatkunut aina meidän päiviimme saakka.

Kristinusko ja pakanuuden jäänteet

Danin esittämät asiat pakanallisista jäänteistä ovat jokseenkin totta. Äiti lapsi kultti siirtyi kirkkoon pakanallisista uskonnoista, Babyloniassa Semiramus - Tammus, Egyptissä Isis - Horus, Roomassa Mater - Matuata.

Babyloniassa ja muissa pakanakulttuureissa uskonnolliset johtajat käyttivät päähinettä, joka oli kalanpään muotoinen. Sillä Babyloniassa uskottiin Jumalan kävelevän kala-päähine päässään. Tämä kala Jumala Daagonin palvonta oli yleistä myös Meedo-Persiassa, Egyptissä, Assyriassa ja Roomassa, josta sitten Rooman paavit ottivat myös käyttöön tämän päähineen (mitra). Dagon tulee sanoista dag (kala) sekä on (aurinko).

Egyptissä ihmiset palvoivat aurinkoa ja Egyptin alttareilla oli pyöreitä auringonmuotoisia happamattomasta leivästä tehtyjä vohveleita. Egyptiläiset papit rukoilivat pikku vohveleiden yläpuolella tehdäkseen ne pyhiksi. Tämä leipä edusti auringonjumalan ruumista ja sen keskellä olivat alkukirjaimet IHS (Isis, Horus, Seb, egyptiläinen kolminaisuus). Sitten he kertoivat ihmisille, että ihme oli tapahtunut. He sanoivat vohveleiden muuttuneen aurinkojumala Osiriksen lihaksi ja sen jälkeen kansa söi jumalansa. Tämä egyptiläinen leipäjumala rituaali muistuttaa lähes täydellisesti katolista ehtoollisleipäoppia, jossa katolinen pappi muuttaa ehtoollisleivän Jeesukseksi.
 

Vuonna 354 Julius I määräsi, että Kristuksen virallinen syntymäpäivä oli joulukuun 25. päivä. Babyloniassa oli Tammuksen (kuollut jumala) syntymäpäiväjuhla joulukuun 25 päivä. Joulukuun 25 päivä oli myös Mithran (persialaisten jumala) ja Rooman keisarin syntymäpäivä. Raamatussa ei ole määrätty viettäväksi Kristuksen syntymäjuhlaa. Jeesus ei asettanut kuitenkaan joulua eikä apostolit, eikä alkuseurakunta viettänyt ollenkaan Kristuksen syntymäjuhlaa joulukuun 25 päivä. On sanomattakin selvää, että Rooman katolinen kirkko halusi Kristuksen syntymäjuhlan siksi joulukuun 25 päiväksi, että voisivat jatkaa Tammuksen juhlaa. Babyloniassa siis vietettiin juhlaa joulukuun 25 päivä. Babyloniassa joulukuun 25 päivä oli talvipäivänseisauksen ja auringonjumalan tammuksen syntymäpäivä. Babylonian sana "yule" tarkoittaa lasta. Joulukuun 25:ttä päivää kutsuttiin yule päiväksi myös pakanallisten anglosaksien parissa. Anglosaksit olivat Brittiensaarilla asuvia asukkaita, jotka puhuivat germaanisia kieliä. Myös skandinaviassa oli yule-juhla, joka oli joulukuun 25 päivä se oli myös talvipäivänseisauksen päivä. Tammusta kutsuttiin Babyloniassa myös nimillä Baal-berith sekä kuusipuun herra. Egyptiläiset sekä persialaiset juhlivat jumalansa syntymäpäivää joulukuun 25 päivänä. Lapsi aurinko jumalaa tarkoittavat monet eri nimet kuten Mithra, Horus, Isvara, Bacchus, Iacchus, Adonis, Attis jne. Lapsi aurinko jumalan palvonnan alkuperä on Babyloniassa, jossa Tammus on tämä lapsi. Eli "jumalallisen" lapsen syntymäjuhlan vieton juuret joulukuun 25 päivä ovat Babyloniassa, josta se myös levisi muualle maailmaan. Joulukuun 25. päivä oli Roomassa juhlapäivä, sillä myös sinne oli tullut Tammuksen juhla joulukuun 25. päivänä. Tammuksen juhlaan Babyloniassa kuului havupuu, joka koristeltiin pyöreillä palloilla, jotka symbolisoivat aurinkoa. Babylonialaiset palvoivat aurinkoa, siksi he koristelivat kuusen "aurinkopalloilla". Samoin joulukuun 25 päivään kuului sikauhri.

Vuonna 321 Konstantinus teki auringonpäivästä eli sunnuntaista lepopäivän. Laodikean kirkolliskokous antoi käskyn v. 364: " Kristittyjen ei tule olla juutalaisten mukaisia ja olla toimettomia, vaan heidän tulee erikoisesti kunnioittaa, ja ollen kristittyjä, jos mahdollista, olla tekemättä mitään työtä sinä päivänä. Jos heidät havaitaan seuraavan juutalaisuutta, heidät tulee sulkea Kristuksesta."

Katolisen kirkon sisällä on muutamia rohkeita, jotka uskaltavat kertoa mikä on oikea Raamatullinen lepopäivä. Seuraavaksi muutamia katolisten todistuksia sapatin puolesta:

-
" Katsomalla juutalaisen sapatin vaihtamisesta kristilliseen Sunnuntaihin, toivon sinun kiinnittävän huomiota muutamiin tosiasioihin:
"1) että Protestantit, jotka hyväksyvät Raamatun ainoaksi uskon ja uskonnon ohjeeksi, pitäisi kaikin mokomin palata takaisin sapatin noudattamiseen. Tosiasia on etteivät he tee niin, vaan päin vastoin noudattavat Sunnuntaita, nolaa heidät jokaisen ajattelevan ihmisen silmissä.
"2) Me katoliset emme hyväksy Raamattua ainoaksi uskon ohjeeksi. Raamatun lisäksi meillä on elävä Kirkko, Kirkon arvovalta, ohjeena johdattamaan meitä. Me sanomme, tämä Kirkko, jonka Kristus aloitti opettaa ja johdattaa ihmistä läpi elämän, kirkolla on oikeus vaihtaa vanhan testamentin seremoniallisia lakeja ja siis, me hyväksymme kirkon vaihdon Lauantaista Sunnuntaihin. Me sanomme reilusti, kyllä, Kirkko teki tämän muutoksen, teki tämän lain, kuten se teki monia muita lakeja, esimerkiksi, ..... naimaton pappeus, lait koskien seka avioliittoja, säännön katolisesta avioliitosta ja tuhansia muita lakeja.
"Se on aina jotenkin naurettavaa, nähdä protestanttisissa kirkoissa, saarnatuolessa ja lainsäädännössä (kirkkolaki) , vaatimus Sunnuntain noudattamiseen, josta ei mitään ole kirjoitettu heidän Raamattuunsa. "
Peter R. Kraemer, Catholic Church Extension Society (1975),Chicago, Illinois.

- "Voit lukea Raamatun Genesiksesta Ilmestyskirjaan, etkä löydä yhtään riviä, joka valtuuttaa Sunnuntain pyhittämisen. Kirjoitukset vahvistavat Lauantain noudattamisen (sapatin), päivä jota emme koskaan pyhitä . "
James Cardinal Gibbons, The Faith of our Fathers, 88th ed., pp. 89.

-
"Onko Lauantai Raamatun ja kymmenen käskyn mukaan seitsemäs päivä? Minä vastaan kyllä. Onko Sunnuntai viikon ensimmäinen päivä ja muuttiko kirkko seitsemännen päivän - Launtain - Sunnuntaiksi, ensimmäiseksi päiväksi? Minä vastaan kyllä. Vaihtoiko Kristus päivän? Minä vastaan ei!  "Uskollisesti sinun, J. Card. Gibbons" James Cardinal Gibbons, Archbishop of Baltimore (1877-1921), in a signed letter.

-
"Esimerkiksi, Raamatusta emme mistään löydä, että Kristus tai apostolit olisivat käskeneet, että sapatti olisi pitäisi muuttaa Lauantaista Sunnuntaiksi. Meillä on Jumalan käsky Moosekselle annettu sapatin päivän pitämisestä pyhänä, joka on viikon seitsemäs päivä, Lauantai. Nykyään useimmat kristityt pyhittävät Sunnuntain, koska kirkko (Rooman katolinen) on sen meille saattanut päivänvaloon ulkopuolelta Raamatun "  Catholic Virginian Oct. 3, 1947, p. 9, art. "To Tell You the Truth."

-
"Olen toistuvasti tarjonnut $1.000 sille joka voi todistaa minulle yksin Raamatusta, että minut on sidottu pitämään Sunnuntai pyhänä. Raamatussa ei ole sellaista lakia. Se on yksin katolisen kirkon pyhä laki. Raamattu sanoo, 'Muista pitää sapatinpäivä pyhänä. ' Katolinen kirkko sanoo: 'Ei. Jumalallisen voimani kautta minä lakkautan sapatinpäivän ja käsken sinua pitämään pyhänä viikon ensimmäisen päivän. ' Koko sivistynyt maailma kumartaa kunnioittaen kuuliaisesti pyhän katolisen kirkon käskyä. "
T. Enright, C.S.S.R., in a lecture at Hartford, Kansas, Feb. 18,1884.

-
"Kysymys: Mikä on sapatin päivä?
"Vastaus: Lauantai on sapatin päivä.
"Kysymys: Miksi me noudatamme Sunnuntaita Lauantain sijasta?
"Vastaus: Me noudatamme Sunnuntaita Lauantain sijasta, koska katolinen kirkko vaihtoi Lauantain Sunnuntaiksi. "
Peter Geiermann, C.S.S.R., The Converts Catechism of Catholic Doctrine (1957), p. 50.

Maria ei ole Jeesuksen vaimo, eikä seurakunnan jatkaja

Maria Magdaleena ei ole Graal, eikä Jeesuksen aviopuoliso. Väitteet Jeesuksen vaimosta perustuvat apokryfisiin teksteihin, joilla ei ole Raamatun kaanonin arvovaltaa. Samaten Da Vinci-koodi väittää, että Jeesus olisi tehnyt Magdalan Mariasta seurakunnan johtajan. Herra Jeesus Kristus on itse seurakunnan pää ja hän antoi UT:n opetuksen mukaan seurakunnan jatkamisen kahdentoista apostolin harteille, ei Magdalan Marian, eikä Pietarin, vaan kaikkien kahdentoista apostolin harteille.

Opetuslapsi jota Jeesus rakasti. Valheellisen väitteen mukaan Maria Magdaleena oli Jeesuksen vaimo. Maria Magdaleena ei ollut Jeesuksen vaimo, koska Jeesuksella ei ollut vaimoa. Tämän Raamattu todistaa selvästi:

Joh 19:
25 Mutta Jeesuksen ristin ääressä seisoivat hänen äitinsä ja hänen äitinsä sisar ja Maria, Kloopaan vaimo, ja Maria Magdaleena.
26 Kun Jeesus näki äitinsä ja sen opetuslapsen, jota hän rakasti, seisovan siinä vieressä, sanoi hän äidillensä: "Vaimo, katso, poikasi!"
27 Sitten hän sanoi opetuslapselle: "Katso, äitisi!" Ja siitä hetkestä opetuslapsi otti hänet kotiinsa.

Luuk 23:49 Mutta kaikki hänen tuttavansa seisoivat taampana, myöskin naiset, jotka olivat seuranneet häntä Galileasta, ja katselivat tätä.

Valheellinen informaatio kertoo Maria Magdaleenan olevan se opetuslapsi, jota Jeesus rakasti. Mutta Raamattu kumoaa tämän. Lähellä Jeesuksen ristiä seisoivat kaikki hänen tuttavansa (opetuslapset) H
änen äitinsä (Maria) ja hänen äitinsä sisar ja Maria, Kloopaan vaimo, ja Maria Magdaleena. Jeesus roikkui ristillä ja katsoi äitiinsä ja opetuslapseen, jota Hän rakasti sanoen äidillensä:
"Vaimo, katso, poikasi!" Nuo Jeesuksen sanat paljastavat sen ettei kysymyksessä ollut nainen (Maria Magdaleena), vaan mies, joka oli opetuslapsi Johannes.

Samoin Magdalan Marian vetäminen seurakunnan jatkajaksi perustuu epäraamatullisten gnostilaisten evankeliumien varaan, jolla ei ole Raamatun todistuksen arvovaltaa.

Katolinen kirkko opettaa myös väärin Pietarista paavina vedoten  Matteuksen evankeliumin 16:18 olevaan kohtaan. Katolisen kirkon opetus on seuraavanlainen;

- Pietari on kallio jolle seurakunta rakennetaan. Tästä on seurannut sellainen katolinen oppi, että paavi on Pietarin ainoa oikea seuraaja Rooman piispanistuimella ollen kirkon näkyväinen päämies, pyhä isä paavi.

Tällainen oppi on täysin vastoin Raamattua. Raamatullinen paimenuus tarkoittaa sitä, että paikallisseurakuntaa johtavat vanhmimmat, joista Raamattu käyttää myös nimitystä kaitsijat, paimenet ja johtajat. Yksi mies ei siis johda seurakuntaa, vaan seurakunnan johto on aina paikkakunnan sisällä olevalla seurakunnalla, eikä sen ulkopuolella. 100- luvulla jkr. Ignatios, joka vaikutti Antiokian seurakunnassa vaati itselleen yhden johtajan asemaa, jonka seurauksena hän nousi yli muiden vanhimpien sekä alkoi käyttämään itsestään nimitystä piispa.   Piispa-sana kehittyi kreikan kielen sanasta episkopos, joka tarkoittaa kaitsijoita (vanhempia, paimenia). Piispa Ignatioksen alaisuuteen jääneistä vanhimmista käytettiin nimitystä presbyteros, joka tarkoittaa vanhimpia. Piispa sana tarkoitti silloin siis vain yhtä paikallisseurakunnan vanhimmista. Seuraavaksi piispa asetettiin kokonaisen maakunnan tai suuremman alueen johtoon.  Piispan vastuulla oli silloin useita eli enemmän kuin yksi seurakunta. Tällainen luopuminen seurakuntien itsenäisyydestä mahdollisti kehityksen, jonka tuloksena syntyi valtakunnallisia ja kansainvälisiä kirkkoja ja herätysliikkeitä kirkkokuntajohtajineen vastoin Raamatun sanaa. Kun katolisen kirkon aikana syntyi paavius, niin sitä perusteltiin tällä vääristyneellä piispan asemalla. Harhapolusta kehittyi suuri eksytys. 

Viimeinen ateria. Dan Brown väittää kirjassaan, että Jeesuksen vieressä istui viimeisellä aterialla Maria Magdaleena, joka oli Jeesuksen puoliso. Jokaisen neljän evankeliumin mukaan viimeisellä ehtoollisella oli mukana kaksitoista opetuslasta, Jeesuksen valitsemat apostolit, jotka olivat kaikki miehiä. Raamatun todistus kumoaa Dan Brownin kirjan väitteen valheeksi, sillä paikalla oli vain miehiä.

Leonardo Da Vincin teos viimeinen ateria on hänen mielikuvituksensa tulos, eikä esitä oikeasti itse tapahtumaa eikä siinä esiintyviä henkilöitä, vaan on Leonardon mielikuvituksen tuotetta, jossa hän myös saanut "apua" gnostilaisista taruista ja hän on sen perusteella kuvannut Marian mukaan ehtoolliselle. Leonardo loi oman mielikuvituksen mukaan jokaisen teoksessa olevan henkilön, eikä yksikään heistä näyttänyt oikeasti siltä miten hän ne kuvasi, sillä Leonardo ei maalannut teostaan elävien mallien kautta, vaan tapahtuman, joka oli tapahtunut n. 1400 vuotta ennen Leonardon syntymää.

Miten Uusi Testamentti syntyi? Brown sanoi Konstantinuksen koonneen nykyisen Raamatun. Alkuseurakunta luki jo olemassa olevia kirjoituksia, joista tietysti ensimmäisenä oli Vanhan Testamentin kirjat. Sen jälkeen seurakuntaan levisi UT:n tekstit, joista viimeisin oli valmis vuonna 96 jKr. Raamattu kertoo apostoleiden kirjeiden kiertäneen seurakunnissa, joka merkitsee sitä että jo hyvin varhain heidän kirjeensä olivat Jumalan seurakuntien luettavissa. Paavali tiesi Pietarin kirjeiden olemassaolosta ja samoin Pietari tiesi Paavalin kirjeiden olemassaolosta. Jo paljon ennen Rooman katolisen kirkon syntymistä kaanon oli siis kuitenkin valmis ja seurakunnan käytössä.  Rooman katolinen kirkko ei synnyttänyt kaanonia, vaan otti käyttöönsä jo olemassa olevat ja muiden tunnustamat kirjat ja kirjeet, jotka olivat alkuseurakunnalla kokonaisuudessaan käytössä. Apostoli Pietari kirjoitti kirjeensä Vähä-Aasiassa ja Aasiassa oleville uskoville. Pietarin kirjoituksesta käy ilmi, että Paavalin kirjeitä luettiin Pontossa, Galatiassa, Kappadokiassa, Aasiassa ja Bityniassa. Eli niin Paavalin kuin Pietarin kirjeitä luettiin Vähä-Aasian ja Aasian seurakunnissa. Myös Johanneksen ilmestyskirjaa luettiin Aasian seitsemässä seurakunnassa sen jälkeen, kun se valmistui vuonna 96 jKr. Edellä olevista jakeista käy ilmi, että apostolien kirjeitä kopioitiin ja lähetettiin olemassa oleviin seurakuntiin. Paavali kertoi kolossalaisille, että hänen kirjeensä tuli toimittaa luettavaksi Laodikean seurakuntaan. Apostolien kirjeet siis levitettiin olemassa oleviin Jumalan seurakuntiin ja pikku hiljaa ne tietenkin levisivät kaikkialle, missä oli Jumalan seurakuntia. Esimerkiksi Kleemens Aleksandrialainen (n. 150-n. 215 jKr.) tunsi kaikki Uuden Testamentin tekstit ja piti niitä Jumalan sanana. Jumalan sana ja sen opetus on siis ollut koko ajan Jumalan seurakunnan käytössä kautta sen historian. Rooman katolinen kirkko kanonisoi Raamatun ja antaa sen kuvan, että se on antanut Raamatun ihmiskunnalle, koska tämän kautta se pitäisi monopoli asemaa Raamatun tulkinnassa ja sen opetuksessa. Rooman kirkko ei ole antanut meille UT:n kaanonia, vaan Jumala sen antoi UT:n kirjoittajien kautta. Rooman kirkko kanonisoi siis jo olemassa olevat kirjat seurakunnassa olevien kirjeiden perusteella. UT:n kanonisoinnilla kirkko haluaa sinetöidä sen valheen, jota he "totuutena" markkinoivat ihmiskunnalle. 

Markion, jonka sanottiin olevan gnostilainen harhaoppinen (eli n. 85-160 jKr.) teki oman Uuden Testamentin kanonisoinnin. Markion hyväksyi kaanoniinsa vain Luukkaan evankeliumin ja kymmenen Paavalin kirjettä.   Totean tähän, että meillä on aika yksipuolinen "kirkkohistoria", sillä Rooman katolinen kirkko tappoi vastustajiaan sekä hävitti heidän teoksiaan sekä on antanut sen leiman vastustajilleen, jota saamme historiasta lukea. Rooman katolisen kirkon historian todistuksia voidaan siis pitää puolueellisina, koska se on hävittänyt aikoinaan olemassa olevia tekstejä. Katolisen kirkon toimenpiteet ja sen historian todistuksia ei voi siis kaikilta osin pitää luotettavina.  En kuitenkaan ota kantaa Markioniin hyvässä enkä pahassa, mutta sen sanon, että gnostilaisuus on harhaopetusta. Markionin epätäydellinen kaanon oli kuitenkin eräs voimakkaimmista tekijöistä, joka johti myöhemmin kirkon kaanonin virallistamiseen. Markionin epätäydellinen kaanon sekä harhaoppisuus oli se lähtölaukaus, joka sai Rooman katolisen kirkon virallisesti kanonisoimaan Uuden Testamentin tekstit. Rooman katolinen kirkko nousi vastustamaan harhaoppeja ja siksi se virallisti kaanonin, mutta kuitenkin itse samaan aikaan ennen ja jälkeen kaanonin virallistamisen Rooman katolinen kirkko opetti mm. näitä harhaoppeja:

375 jKr. aloitettiin enkelien ja kuolleitten pyhimysten palvonta.


378 jKr. roomalainen piispa Damascus peri  keisarilta uskonnollisena johtajana Pontifex Maximum ja  Vicarius Christi arvonimet. Näin Rooman paavin istuimesta tuli Baabelista alkaneen ylipappi kultin perillinen. Tästä lähtien kaikilla Rooman piispoilla(paaveilla) on ollut nämä arvonimet. Heti kun Damascuksesta oli tullut Pontifex Maximum tulivat Rooman katoliseen kirkkoon babylonialaiset seremoniat hallitsevaan asemaan ja myös muiden pakanauskontojen oppikäsityksiä alkoi tulla sisälle Rooman kirkkoon.


381 jKr. alkoivat epäviralliset rukoukset neitsyt Marialle Jumalan äidille ja taivaan kuningattarelle.

Noiden vuosilukujen jälkeen myös yhä useammat ja useammat pakanalliset opit siirtyivät katolisen kirkon opetuksiksi. Se mikä on huomattavaa, on se että vuonna 1546 Rooman katolinen kirkko kanonisoi apokryfikirjat, joita kirkkoisät pitivät harhaoppisina. Rooman kirkon raamattu pitää sisällään siis myös harhaoppisten teoksia.

Gnostilaiset evankeliumit

Niin sanotut Uuden Testamentin apokryfikirjat (gnostilaiset evankeliumit) eivät kuulu Raamatun kirjoihin ja suurin osa niistä (apokryfikirjoista) on kirjoitettu toisella vuosisadalla tai myöhemmin; eli ne ovat syntyneet paljon myöhemmin kuin UT:n kanoniset tekstit. Viimeisin kanoninen teksti Ilmestyskirja näki päivänvalon n, 96 jKr. Ilmestyskirja päätti Jumalallisten ilmoitusten ketjun; sen sanoma oli siihen hetkeen ja aina maanpäällisen ihmiskunnan historian loppuhetkeen asti, eikä näin enää tarvittu uusia ilmoituksia, sillä ilmoitus oli jo annettu koskemaan koko ihmiskunnan historiallista aikakautta. Ja sitä ennen oli jo kaikki muu oleellinen sanottu ja tuotu esiin. UT:n apokryfiset kirjat ovat syntyneet paljon myöhemmin kuin Ilmestyskirja, tämäkin kertoo että uudet ilmoitukset olivat ihmisestä lähtöisin, eivätkä omanneet Jumalallista arvovaltaa, sillä Jumalan Raamatullinen ilmoitushistoria päättyi Ilmestyskirjaan. UT:n apokryfikirjoilla on yksi yhteinen piirre, ne ovat gnostilaisvaikutteisia. Gnostilaisille teksteille on myös ominaista seuraavat piirteet; gnostilaisuus asetti itsensä korkeampaan asemaan kuin kristinusko sekä gnostilaisuus ei uskonut Jeesuksen olevan Jumala. Nuo edellä olevat seikat jo itsessään todistavat sen ettei gnostilaisapokryfisilla teksteillä voida todistaa Raamatun opetusta, sillä gnostilaisuus asetti itse itsensä kristinuskoa korkeammalle sekä uskominen Jeesukseen tavallisena ihmisenä teki heistä ihmisiä, joilla ei ollut halua Raamatulliseen uskoon, vaan pikemminkin he halusivat todistaa sen vääräksi korottamalla omaa uskoaan.  Näin gnostilaisia tekstejä ei voida mitenkään pitää kristinuskon alkuperäisinä teksteinä tai kristinuskoon kuuluvina teoksina, sillä gnostilaiset pitivät kristinuskoa vihollisenaan ja gnostilaiset olivat "oikeaoppisia". Tosiasiassa gnostilaiset olivat samassa eksytyksen veneessä kuin kirkkolaitos, kumpaisellakin oli vain erilaiset opetukset, mutta opetuksen innoitus tuli samasta lähteestä, eli pimeyden päämajasta.

Alkuseurakunta ei pitänyt Raamatullisina Brownin mainitsemia Filippuksen- ja Magdalan Marian evankeliumeja, koska ne eivät olleet kanonisia. Marian evankeliumi näki päivänvalon 200-luvulla ja siitä ilmestyi hiukan toisenlainen versio 400-luvulla, jossa naisen asema opetuslapsena oli hiukan muuttunut, lisäksi Marian evankeliumi on gnostilais-egyptiläistä kristillisyyttä, joten sillä ei ole Raamatun arvovaltaa. Näin raukeaa tyhjiin myös Brownin väite muuttumattomista teksteistä. Marian evankeliumi on myös syntynyt yli sata vuotta sen jälkeen, kun viimeinen Raamatullinen teksti syntyi. Marian evankeliumi kuuluu UT:n apokryfikirjoihin eikä sillä ole Raamatullista arvovaltaa, joten sen sanoma on hylättävä, eikä sillä ole mitään tekemistä totuuden kanssa. Filippuksen (on sama kuin Filippos) evankeliumin synty sijoitetaan varhaisintaan 180-250 jKr. joten sekin on syntynyt paljon myöhemmin kuin Raamatulliset tekstit. Filippuksen evankeliumi on täynnä gnostilaisia ajatuksia. Filippuksen evankeliumissa vaimosta käytetään sanaa sime, mutta Brownin esiin ottamassa kohdassa sana koinonos, joka esiintyy kreik. UT:ssa yhdeksän kertaa, ei yhdessäkään kohtaa tarkoita vaimoa, vaan toveria ja kalastuskumppania. Kaiken edellä esitetyn valossa Da Vinci antaa jälleen kerran väärän lausunnon, sana kumppani ei tarkoita vaimoa, eikä Maria ollut Jeesuksen vaimo. Dan Brown sysää Jeesuksen vähäiseen sivurooliin ja asettaa Magdalan Marian ja pyhän naiseuden kirjan sankaruudeksi.

Gnostilaisuudessa oli monenlaista vaikutusta esim. jotkut gnostilaiset opettivat, että jumalallisuus saavutetaan miehen ja naisen ykseydellä. Tämä ajatus johti myös jotkut gnostikot tavoittelemaan jumaluutta miehen ja naisen seksiaktin kautta. Mutta oli myös olemassa gnostilaisia, jotka pidättäytyivät sukupuolisuhteista. Kun tiedämme sen tosiasian, että gnostilaiset pitivät kristittyjä vihollisinaan sekä he pitivät itseään kristittyjä parempina ja he halusivat kaikella tavalla osoittaa kristinuskon vääräksi, niin sen tähden syntyivät ns. gnostilaiset evankeliumit, joiden tarkoituksena oli mustamaalata ja vääristää oikea evankeliumi. Gnostilaiset menivät niin pitkälle tässä, että he kirjoittivat evankeliumit "uusiksi" väärentämällä ne; joissa he kuvasivat Jeesuksen tavalliseksi mieheksi, joka yhtyi jumalallisuuteen Maria Madgaleenan kautta. Tuo gnostilainen väite, että Maria Madgaleena oli Jeesuksen vaimo sopi gnostilaisille, koska sillä tavalla he pyrkivät väittämään oman oppinsa oikeaksi ja saivat tukea ajatuksilleen. Ajatus Jeesuksen naimisissa olosta (yhtyminen jumalallisuuteen naisen kanssa) on gnostilaista evankeliumia. Samoin myös tuo toinen seksuaalikielteinen ryhmä sai lisää vettä myllyynsä väittäen "uusien" evankeliumien kautta, että Jeesus vietti synnillistä ja paheellista seksielämää. Näin nuo molemmat ryhmittymät saivat itselleen "uusista evankeliumeistaan" oivia puhemiehiä, joilla he hyökkäsivät kristittyjä ja Raamatun sanomaa vastaan. Se oli ovela juoni toisten mustamaalaamiseksi, mutta onneksi tiedämme sen, että näiden gnostilaisten tekstien innoituksen lähde on ollut pimeyden päämajassa, ja että Raamatussa on totuus siitä kuinka asiat ovat. Raamattu ei kerro Jeesuksen olleen naimisissa, eikä Hän ollutkaan naimisissa, koska Hän ei syntynyt maailmaan naimisiinmenoa varten, vaan siksi, että kuolisi syntiuhrina maailman synnin tähden.

Dan Brownin kirjan sanoma. Danin kirjasta käy ilmi, että hän haluaa muuttaa historian itselleen suotuiseksi (gnostilaisuuden mukaiseksi). Monien uskontojen opiskelijana hän ei kirjoita vain pelkkää fiktiota, sillä huolimatta kirjan virheistä liittyen Raamattuun ja Jeesukseen oli kirjassa myös historiallista tosiasiaa. Dan myös hengellisyyden opiskelijana (sanoo opiskelevansa kaikkia uskontoja) romaanin kautta markkinoi (tyrkyttää) uskoaan muille, perin ovelaa, eikä olekin?

Brownin kirjasta nousee esiin selvästi sellaiset elementit, että kristinusko on muuttanut maailmassa vallinneet alkuperäiset arvot ja meidän tulisi palata takaisin näihin arvoihin. Nämä palautettavat asiat ovat:

- jumalatar uskon palauttaminen
- pyhän naiseuden palauttaminen
- hylkää uskosi Raamattuun, usko gnostilaiseen uskoon

Raamatun profeetallisuus. Raamattu profetoi, että lopun aikana tapahtuvat samat asiat kuin mikä on Dan Brownin kirjan sanoma. Raamattu osoittaa ne luopumuksen hedelmäksi ja pimeyden teoksi, Dan Brown taas pitää niitä jumalallisena "valaistumisena".

Dan Brown osoittaa tietä kohta jumalattaren palvontaa. Raamattu profetoi ihmiskunnan olevan monien porttojen (uskontojen) vallassa, joiden voimanlähteenä on äiti uskonto, joka korottaa itsensä kuningattareksi. Tämä äiti uskonto tekee naisesta jumalattaren, joka tarkoittaa sitä, että muinainen jumalatar usko palautuu eksyttämään ihmiskuntaa. Rooman katolisen kirkon opetukseen se käy mainiosti, sillä Rooman kirkko on opettanut koko historiansa aikana Marian olevan taivaan kuningatar. Babyloniassa tämä taivaan kuningatar oli Semiramis, hän oli myös jumalatar. Babyloniasta alkoi jumalatar kultti, joka oli Egyptissä Isis, Foinikiassa Astarte, Kreikassa Afrodites ja Roomassa Venus (Roomassa palvottiin myös Isistä). Rooman katolisen kirkon opetus Mariasta on ihan samanlainen kuin edellä lueteltujen uskontojen. Katolinen kirkko sanoo vain kunnioittavansa Mariaa ei palvovansa, mutta tosiasia on kuitenkin se, että katolisen kirkon eräissä rukouksissa Maria kuvataan pelastuksen välittäjäksi, jonka esirukousten tähden katolinen pääsee ylösnousemuksen kirkkauteen. Tämän tähden katoliset rukoilevat ja (palvovat) Mariaa.

2 Tim 3:
1 ¶ Mutta tiedä se, että viimeisinä päivinä on tuleva vaikeita aikoja.
2 Sillä ihmiset ovat silloin itserakkaita, rahanahneita, kerskailijoita, ylpeitä, herjaajia, vanhemmilleen tottelemattomia, kiittämättömiä, epähurskaita,
3 rakkaudettomia, epäsopuisia, panettelijoita, hillittömiä, raakoja, hyvän vihamiehiä,
4 pettureita, väkivaltaisia, pöyhkeitä, hekumaa enemmän kuin Jumalaa rakastavia;
5 heissä on jumalisuuden ulkokuori, mutta he kieltävät sen voiman. Senkaltaisia karta.

Dan Brownin esiintuoma ajatus pyhästä naiseudesta, johon kuuluu jumalatar usko ja miehen naiseen yhtymisen kautta saavutettava jumalallisuus. Raamattu opettaa lopun ajan ihmiskunnan olevan hekuman (kreik. philedonos- hedonismin ystävä) vallassa ja he rakastavat hekumaa enemmän kuin Jumalaa. Raamattu jatkaa suoraan hekumasta siihen, että ihmisillä on jumalisuuden ulkokuori, mutta he kieltävät sen voiman. Lopun ajan ihmiskunta on seksihekuman vallassa, jossa melkein kaikenlainen seksuaalisuus on ihmisten mielestä hyväksyttyä myös homoseksuaalisuus.

Dan Brownin nettisivulla on hänen haastattelunsa Da Vincin-koodi kirjan tähden. Tässä haastattelussa Dan Brown sanoo olevansa kaikkien uskontojen opiskelija. Tämä hänen lausuntonsa kuvaa juuri sitä millaisia lopun ajan ihmiset ovat, heissä on jumalisuuden ulkokuori, mutta he kuitenkin hylkäävät todellisen voiman ja todellisen Jumalan. Raamattu kuvaa juuri näin lopun ajan ihmisiä, he pitävät itseään jumalallisina, mutta heille ei kelpaa Jumalan voima, vaan he valitsevat eksytyksen ja luopumuksen voiman. Lopun ajan ihmisille kelpaa mikä tahansa uskonto ja uskomus paitsi usko Raamatun Jumalaan. Lopun ajan ihmiskunta on siis polyteistisen (monijumalaisuus) suvaitsevuuden hengessä, jossa itse kukin saa omaan korvasyyhynsä valita itsellensä oman tavan uskoa, ja kaikki käy paitsi Raamatun Jumala. Jeesus sanoi kaikkien kansojen vihaavan lopun ajalla Hänen opetuslapsiaan. Varmasti osin myös siksi koska Jeesuksen opetuslapset eivät anna hyväksyntäänsä lopun ajan väärälle polyteistiselle jumalisuudelle.

Raamattu Jumalan henkeyttämä

Da Vinci-koodi kertoo Raamatun olevan ihmisen kirjoittama, ei Jumalan. Hänen mukaansa Raamattu on muuttunut aikojen saatossa lisäysten ja korjausten takia.


Raamattu itse todistaa Raamatun Jumalan olevan oikea Jumala ja muiden jumalien olevan epäjumalia. Se tulee esille siinä, että Raamattu kertoo maailman synnystä ja ihmisen luomisesta ja ihmiskunnan alkuhistoriasta aina sen loppuun saakka. Muut uskontojen ilmoitukset eivät tähän pysty. Raamattu myös kertoo, että eräänä päivänä Jeesus tulee takaisin toisen kerran, jolloin kaikki maailman ihmiset saavat Hänet nähdä. Raamattu myös kertoo suurista mullistuksista maan päällä ennen Messias Jeesuksen takaisin tuloa. Elämme lähellä niitä aikoja, jolloin Jeesus saapuu takaisin sen kertoo meille ajan merkit, lue Matteuksen evankeliumi 24 luku.

Syntiinlankeemus. Da Vinci-koodin mukaan syntiinlankeemus on ihmisen oma keksintö. Tällä väitteellä Dan Brown ilmaisee tukensa sille Jumalan kielteiselle ajatusmaailmalle, jonka vallassa suurin osa ihmiskuntaa on. Samoin Brownin väite johdattelee ihmisten omiatuntoja synnin paatumukseen toteuttamaan kaikkinaisia synnillisiä himoja ja tekoja. Syntiinlankeemus on Raamatullinen tosiasia, jonka todistaa todeksi mm. se, että Jeesus sanoi maailman ihmisten vihaavan Jeesusta ja Hänen seuraajiansa, koska synnintekijä vihaa valkeutta, eikä halua syntiensä paljastumista. Tämä on totta. Tämän maailman ihminen on suvaitsevainen silloin kun uskonto "siunaa" hänen syntinsä, mutta kun elävä usko osoittaa synnin synniksi, niin silloin alkaa voimakas hyökkäys- ja mustamaalauskampanja Jumalaa ja elävää uskoa vastaan.

Raamattu on totta. Muutamat hämmästyttävän tarkat toteutuneet profetiat osoittavat Raamatun olevan Jumalan sana, sillä ihminen ei kykene osumaan tässä suhteessa napakymppiin profetioiden toteutumisen suhteen:

Israelin kokoaminen ja maan jälleenrakentaminen

Hesekiel 34:13  Minä vien ne pois kansojen seasta ja kokoan ne muista maista, tuon ne omaan maahansa ja kaitsen niitä Israelin vuorilla, puronotkoissa ja kaikissa maan asuttavissa paikoissa.

- (kirjoitusajankohta 593-571 eKr. – toteutunut 1800-luvun lopusta vuoteen 2006 ja siitä eteenpäin ….):

Juutalaiset olivat monta vuosisataa maanpaossa hajaantuneina kaikkialla kansojen seassa. Mutta 1800- luvun loppupuolella alkoi juutalaisten paluu profetioiden mukaisesti heidän omaan maahansa. Hesekiel 34:13 kertoo sen mitä on tapahtunut eli Jumala on jo koonnut ison osan juutalaisia omaan maahansa. 1948 juutalaiset virallisesti perustivat Israelin valtion!

Amos 9: 14   Silloin minä käännän kansani Israelin kohtalon, ja he rakentavat jälleen autiot kaupungit ja asuvat niissä, he istuttavat viinitarhoja ja juovat niiden viiniä, he tekevät puutarhoja ja syövät niiden hedelmiä. 15  Minä istutan heidät omaan maahansa, eikä heitä enää revitä pois maastansa, jonka minä olen heille antanut, sanoo Herra, sinun Jumalasi.

- ( kirjoitettu noin 750 eKr.)Jer 32:43  Vielä ostetaan peltoja tässä maassa, josta te sanotte: ‘Se on oleva autio, vailla ihmisiä ja eläimiä, kaldealaisten käsiin annettu’.44  Peltoja ostetaan rahalla, kauppakirjoja kirjoitetaan ja sinetöidään ja todistajia otetaan Benjaminin maassa, Jerusalemin ympäristössä ja Juudan kaupungeissa, Vuoriston, Alankomaan ja Etelämaan kaupungeissa, sillä minä käännän heidän kohtalonsa, sanoo Herra."

- (kirjoitettu noin 626 - 586 eKr. – toteutunut ennen ja jälkeen 1948)

Amoksen kautta tullut profetia puhuu samasta kuin Hes 34:13. Mutta Amos 9:14,15 on tarkka kuvaus siitä mitä tapahtui kun israelilaiset palasivat omaan maahansa. Turkkilaishallinto hallitsi Israelin maata noin 400 vuotta, jona aikana alueella kasvavat puut pantiin verolle. Tämän seurauksena puita hävitettiin, koska ei haluttu maksaa niistä veroa. Tämän seurauksena isot alueet soistuivat ja kuivuivat. Kun sitten Israelin valtio syntyi 1948, niin juutalaiset maksoivat kallista hintaa mm. näistä suo- ja kuivista alueista. Israelilaiset sen jälkeen alkoivat viljellä maata sekä rakensivat autiot kaupungit ja istuttivat viinitarhoja jne.. Eli Tämä Amoksen profetia on toteutunut täydellisesti kirjoitusten mukaisesti!

Jes 51: 3 Niin Herra lohduttaa Siionin, lohduttaa kaikki sen rauniot, hän tekee sen erämaasta kuin Eedenin ja sen arosta kuin Herran puutarhan; siellä on oleva riemu ja ilo, kiitos ja ylistysvirren ääni.

- (kirjoitettu noin 701-681 eKr.- toteutunut jo suurelta osin)

Profeetta Jesaja sanoi, että Herra palauttaa Israelin maan entiselleen ja tekee siitä paratiisiin. Tämä on jo suurelta osin toteutunut Israelin maassa. 1900 luvulla juutalaiset ovat maanviljelyksellään palauttaneet maata takaisin hedelmälliseksi viljelyalueeksi. Israelin maan monet suoalueet, jotka ovat olleet malarian saastuttamina on muokattu hedelmällisiksi viljelymaiksi. Galilean merestä (Gennesaretin järvi) on johdettu vettä erämaahan, joka on tämän seurauksena alkanut kukoistaa ja muuttunut hedelmälliseksi maaksi. On osia Israelin maassa, jotka eivät vielä kukoista, mutta isot alueet Israelin maalla ovat jo muuttuneet hedelmälliseksi maaksi. 1800 luvun lopussa Israelia kuvattiin erämaaksi, mutta nykyisin Israel on ruoantuottajana monille maille sekä yli 200 miljoona puuta on istutettu Israelin maalle jälkeen 1800 luvun lopun.

Jumala kokoaa Israelin kansan kaikista maista

Hes 34:13  Minä vien ne pois kansojen seasta ja kokoan ne muista maista, tuon ne omaan maahansa ja kaitsen niitä Israelin vuorilla, puronotkoissa ja kaikissa maan asuttavissa paikoissa.

- (kirjoitettu n. 593-571 eKr. – alkoi toteutua 1800- luvun loppupuolella)

Hes 34:13 alkoi toteutua 1800- luvun loppupuolella. Vuonna 1948 Israel itsenäistyi ja Israelin valtio perustettiin, jonka jälkeen alkoi juutalaisten voimakas muuttoliike Israeliin. Juutalaisten muuttoliike Israeliin on käynnissä koko ajan. Näin myös tämä profetia on toteutunut ja osittain jo toteutunut.

Isa 43:5,6 Fear not: for I am with thee: I will bring thy seed from the east, and gather thee from the west; I will say to the north, Give up; and to the south, Keep not back: bring my sons from far, and my daughters from the ends of the earth;

Jes 43:5,6 Älä pelkää, sillä minä olen sinun kanssasi; minä tuon sinun siemenesi päivänkoiton ääriltä, päivän laskemilta minä sinut kokoan. Minä sanon pohjoiselle: Anna tänne! ja etelälle: Älä pidätä! Tuo minun poikani kaukaa ja minun tyttäreni hamasta maan äärestä-

- (kirjoitettu noin 701-681 eKr.- toteutunut jo suurelta osin)

Profetta Jesaja sanoi, että juutalaiset palaavat kotimaahansa idästä, lännestä, pohjoisesta ja etelästä. On muistettava, että Jesaja eli noin 2700 vuotta sitten ja mitä on tapahtunut juutalaisille ja Israelin maalle sen jälkeen! Vuonna 732 assyrialaiset veivät Israelin pohjoisen kuningaskunnan pakkosiirtolaisuuteen. Sitten Nebukadnessar tunkeutuu Juudaan ja kansa viedään pakkosiirtolaisuuteen. Vuonna 605 eKr. vietiin ensimmäinen osa Juudaa babyloniaan. Vuonna 588 eKr. Jerusalemin valtauksen jälkeen vietiin lisää Juudan heimon jäseniä pakko-siirtolaisuuteen. Sitten vuonna 70 jKr. roomalaiset tuhosivat Jerusalemin kaupungin ja tappoivat monia sekä karkoittivat satoja tuhansia juutalaisia pois omasta maastansa Siitä lähtien juutalaiset ovat olleet hajaantuneina lähes joka maahan maailmassa. Mutta 1900 luvulla miljoonat juutalaiset ovat palanneet kotimaahansa Israeliin idästä, lännestä, pohjoisesta sekä etelästä.

Idästä: Monet juutalaiset lähi-idässä muuttivat Israeliin 1900 luvun alussa.

Lännestä: 1900 luvun keskivälin paikkeilla sadat tuhannet juutalaiset, jotka asuivat lännessä (Eurooppa ja Yhdysvallat) alkoivat muuttamaan Israeliin.

Pohjoisesta: Entinen Neuvostoliitto (Venäjä) on pohjoisessa Israelista käsin katsottuna. Neuvostoliitto (Venäjä) ei sallinut juutalaisten muuttavan Israelin maahan, vaan kielsi sen. Mutta monet maat ovat vuosia painostaneet Neuvostoliittoa (Venäjä) päästämään juutalaiset omaan maahansa. Neuvostoliitto (Venäjä) vihdoin vuonna 1980 salli juutalaisten paluun takaisin Israelin maahan. Tähän asti, sadat tuhannet Venäjän juutalaiset ovat muuttaneet Israeliin.

Etelästä: Etiopia, joka on etelässä Israelista katsottuna, myös kielsi juutalaisilta paluun Israelin maahan. Mutta kuitenkin vuonna 1985 Etiopia teki päätöksen, että juutalaiset saavat palata kotimaahansa Israeliin. Toukokuun 25 päivä vuonna 1991 14,500 Etiopian juutalaista lennättettiin Israelin maalle.

Jesajan profetia osui oikeaan sillä hän sanoi: Minä (Herra) sanon pohjoiselle: Anna tänne! ja etelälle: Älä pidätä! Niin tämäkin on jo kirjaimellisesti täyttynyt, sillä niin Neuvostoliitto kuin Etiopia joutuivat taipumaan ja päästämään juutalaiset takaisin omaan maahansa ja koko ajan Venäjältä muuttaa juutalaisia Israeliin.

Jesajan profetia osui myös oikeaan siinä, että juutalaiset palasivat maa äärestä takaisin kotimaahansa Israeliin. Viimeisen sadan vuoden aikana Kiinasta, Yhdysvalloista, Etelä- Afrikasta sekä skandinaviasta on juutalaisia muuttanut takaisin Israeliin, eli todellakin maan äärestä (ends of the world).

Jerusalem on pakanakansoille juovuttava malja sekä väkikivi

Biblia Sak 12
1 ¶ Tämä on Herran sanan kuorma Israelista: Herra, joka taivaat venyttää, ja maan perustaa, ja tekee ihmisen hengen hänessä, sanoo:
2 Katso, minä tahdon Jerusalemin tehdä unimaljaksi kaikille kansoille siinä ympärillä; sillä sen pitää myös Juudaa kohtaaman, kuin Jerusalem piiritetään.
3 Ja sillä ajalla tahdon minä Jerusalemin tehdä kaikille kansoile (am) kuormakiveksi; niin monta kuin häntä siirtää (amas) tahtovat, pitää itsensä siihen rikki repimän; sillä kaikki pakanat (gojim) maan päällä kokoontuvat häntä vastaan.
4 Silloin, sanoo Herra, tahdon minä kaikki hevoset pelkuriksi saattaa, ja heidän ratsastajansa tyhmäksi; mutta Juudan huoneelle tahdon minä avata minun silmäni, ja kaikki kansain hevoset lyödä sokeudella.
5 Ja Juudan päämiesten pitää sanoman sydämessänsä: olkoon Jerusalemin asuvaiset vain hyvässä turvassa, Herrassa Zebaotissa, heidän Jumalassansa.
6 Sillä ajalla tahdon minä panna Juudan päämiehet niinkuin tulipätsiksi puiden sekaan, ja niinkuin tulisoiton jalallisen, syömään sekä oikialta että vasemmalta puolelta kaikki kansat ympäriltä; ja Jerusalem asutaan taas siallansa Jerusalemissa.
7 Ja Herra on vapahtava Juudan majat niinkuin alustakin, ettei Davidin huoneen kunnia ylen paljo kerskaisi, eikä Jerusalemin asuvaisen kunnia, Juudaa vastaan.
8 Niinä päivinä on Herra Jerusalemin asuvaiset varjelevat; ja on tapahtuva, että se, joka silloin heidän seassansa heikko on, on oleva niinkuin David, ja Davidin huone on oleva niinkuin Jumalan huone, niinkuin Herran enkeli heidän edessänsä.
9 ¶ Silloin ajattelin minä hukuttaa kaikkia pakanoita, jotka ovat lähteneet Jerusalemia vastaan.
10 Mutta Davidin huoneelle ja Jerusalemin asuvaisille tahdon minä vuodattaa armon ja rukouksen hengen; sillä heidän pitää katsoman minun puoleeni, jonka he lävitse pistäneet ovat; ja pitää valittaman, niinkuin joku valittaa ainokaista poikaansa, ja heidän pitää häntä murehtiman, niinkuin joku itkis esikoistansa.

- (kirjoitettu noin 520 - 518 eKr.)

Viimeisinä päivinä Jerusalem tulee juovuttavaksi maljaksi kaikelle Israelin kansalle, sillä tekstissä on sana am, joka tarkoittaa Israelin kansaa, mutta tässä yhteydessä Juudaa. Tämä juopuminen tarkoittaa sitä, että siitä tulee kiistakapula ja Jerusalemiin keskittyy kaikki saatanan valhe ja viha ja siksi myös juutalaiset tulevat kokemaan maailman painostuksen Israelia ja Jerusalemia vastaan. Samoin kaikki pakanakansat (gojim=pakanat) kääntyvät Israelia vastaan. Jae 2 kertoo, että Jerusalem tulee myös Juudalle juovattavaksi maljaksi, eli Israelin maan sisällä tapahtuu sellaista, että jotkut juutalaiset hyväksyvät Jerusalemin tuhoamisaikeet. Tuhoamisaikeilla en tarkoita kaupungin pommittamista maan tasalle, vaan sen jakamista, jota muslimit havittelevat. Lopun aikana tullaan painostamaan Jerusalemin kaupunkia ja sen jakamista, mihin myös jotkut juutalaiset suostuvat, mutta Jumala tulee lopulta estämään tämän hankkeen lopullisen toteutumisen.. eli tuo siirtäminen tullaan tekemään, mutta lopulta Jumala sen tuomitsee ja palauttaa Jerusalemille sen ykseyden ja samalla myös tuo pelastuksen juutalaiselle kansalle.

Jae 3 puhuu Jerusalemin siirtämisestä ja alkutekstissä on sana amas joka tarkoittaa kuormata ja kuljettaa. Eli lopun ajalla on kysymys, siitä että osa Jerusalemia siirrettäisiin ("kuormattaisiin") palestiinan arabien haltuun, mutta Jumala sanoo sanassaan näin: Alkutekstin mukainen käännös Ps 122:3 (AV) Jerusalem is builded as a city that is compact together; Jerusalem on rakennettu (Davidin aikaan)kaupungiksi, joka muodostui ylä- ja alakaupungista, jotka liitettiin yhteen, joka on yksi kaupunki. Psalmissa Jumala vahvistaa, että Jeruslamia ei saa jakaa, sillä se on liitetty yhdeksi. Lopulta kuitenkin Jumala asettaa asiat tahtonsa mukaisesti ja Jerusalem on todellakin kerran jakamaton kaupunki! Tämä profetoi myös osoittaa sen, että Jerusalem tulee olemaan olemaan juovuttava malja ja väkikivi (33/38 kirkkoraamattu) kansoille ja sitä se on totisesti ollut. Jumala on tämänkin etukäteen ilmoittanut sanassaan.

Jeesuksen Jumaluus

Dan Brown kirjoittaa kirjassaan, että Nikean kirkolliskokous teki Jeesuksesta Jumalan, eikä Raamattu. Vuonna 325 jKr. Nikeassa torjuttiin aivan oikein Areioksen opetus harhaoppina, että Kristus on luotu, jonka johtopäätöksenä Areios päätteli, että Kristus ei ole Jumala.

Raamattu
todistaa Jeesuksen olevan Jumala ja Raamattu on kirjoitettu kauan ennen kuin Nikean kirkolliskokous pidettiin.

- Jeesus sanoi hänelle: "Nouse, ota vuoteesi ja käy". Ja mies tuli kohta terveeksi ja otti vuoteensa ja kävi. Mutta se päivä oli sapatti.  Sentähden juutalaiset sanoivat parannetulle: "Nyt on sapatti, eikä sinun ole lupa kantaa vuodetta".  Hän vastasi heille: "Se, joka teki minut terveeksi, sanoi minulle: 'Ota vuoteesi ja käy'."  He kysyivät häneltä: "Kuka on se mies, joka sanoi sinulle: 'Ota vuoteesi ja käy'?"  Mutta parannettu ei tiennyt, kuka se oli; sillä Jeesus oli poistunut, kun siinä paikassa oli paljon kansaa.  Sen jälkeen Jeesus tapasi hänet pyhäkössä ja sanoi hänelle: "Katso, sinä olet tullut terveeksi; älä enää syntiä tee, ettei sinulle jotakin pahempaa tapahtuisi". Niin mies meni ja ilmoitti juutalaisille, että Jeesus oli hänet terveeksi tehnyt. Ja sentähden juutalaiset vainosivat Jeesusta, koska hän semmoista teki sapattina. Mutta Jeesus vastasi heille: "Minun Isäni tekee yhäti työtä, ja minä myös teen työtä". Sentähden juutalaiset vielä enemmän tavoittelivat häntä tappaaksensa, kun hän ei ainoastaan kumonnut sapattia, vaan myös sanoi Jumalaa Isäksensä, tehden itsensä Jumalan vertaiseksi. Niin Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: Poika ei voi itsestänsä mitään tehdä, vaan ainoastaan sen, minkä hän näkee Isän tekevän; sillä mitä Isä tekee, sitä myös Poika samoin tekee. Sillä Isä rakastaa Poikaa ja näyttää hänelle kaikki, mitä hän itse tekee; ja hän on näyttävä hänelle suurempia tekoja kuin nämä, niin että te ihmettelette. Sillä niinkuin Isä herättää kuolleita ja tekee eläviksi, niin myös Poika tekee eläviksi, ketkä hän tahtoo. Sillä Isä ei myöskään tuomitse ketään, vaan hän on antanut kaiken tuomion Pojalle, että kaikki kunnioittaisivat Poikaa, niinkuin he kunnioittavat Isää. Joka ei kunnioita Poikaa, se ei kunnioita Isää, joka on hänet lähettänyt. Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka kuulee minun sanani ja uskoo häneen, joka on minut lähettänyt, sillä on iankaikkinen elämä, eikä hän joudu tuomittavaksi, vaan on siirtynyt kuolemasta elämään,
Joh 5:8-24

Juutalaiset jotka hyvin tunsivat kirjoitukset, niin he näkivät Jeesuksen  toiminnan ja puheet ja he sanoivat Jeesukselle, sinä olet tehnyt itsesi Jumalan vertaiseksi. Mielenkiintoinen seikka on se, ettei ketään vanhan liiton profeettoja tai Moosesta, eikä ketään Jumalan palvelijaa koskaan syytetty siitä, että he olisivat tehneet itsestänsä Jumalan vertaisia. Se tässä onkin mielenkiintoista, koska Elian toiminnankin aikana  heräsi kuolleita ja sairaat tulivat terveiksi. Ja Mooseksenkin kautta Jumala toimi väkevästi ja monien muiden kautta myös, muttei koskaan heitä vastaan esitetty tällaista syytöstä. Se syy miksi Jeesukseen kohdistui nämä syytökset onkin se, että Jeesus ei ollutkaan tavallinen ihminen niin kuin kaikki muut olivat kuten Elia, Mooses, ym. Jeesus on Jumala ja Jumalan Poika ja siksi Hän toimi ja käyttäytyi sillä tavoin, että juutalaiset syyttivät häntä Jumalanpilkasta.

- Minä ja Isä olemme yhtä." Niin juutalaiset ottivat taas kiviä maasta kivittääksensä hänet.  Jeesus vastasi heille: "Minä olen näyttänyt teille monta hyvää tekoa, jotka ovat Isästä; mikä niistä on se, jonka tähden te tahdotte minut kivittää?"  Juutalaiset vastasivat hänelle: "Hyvän teon tähden me emme sinua kivitä, vaan jumalanpilkan tähden, ja koska sinä, joka olet ihminen, teet itsesi Jumalaksi". Joh 10:30-33

Jeesus sanoi olevan yhtä Isänsä kanssa. Kreik. tekstissä on jakeessa 30 sana yksi, esim. King James version kääntää kohdan tarkasti alkukielen mukaan: KJV, I and my Father are one, John 10:30.

Juutalaiset sanoivat Jeesuksen olevan ihminen, joka tekee itsensä Jumalaksi. Jeesus sanoi siis olevansa yksi Isän kanssa ja sen tähden juutalaiset halusivat kivittää Jeesuksen Jumalanpilkan tähden. Jeesus ja Isä on todella yksi. Raamattu opettaa, jotta Jumala on yksi. tuo yksi sana on hebr. echad, joka tarkoittaa yksi, ensimmäinen, joku, ainut, yhdistetty. Jeesus sanoi olevansa Isän kanssa yksi, joka tarkoittaa todella, että Jeesus Kristus on Jumala. Tämä ei tarkoita, että Jeesus on Isä, niin kuin joissakin piireissä opetetaan. Raamattu ilmoittaa Jumalan olevan yksi Isässä ja Pojassa sekä Pyhässä Hengessä. Koska Jeesus Kristus ei ole Isä, on Hän myös Jumalan Poika.

- Ja kahdeksan päivän perästä hänen opetuslapsensa taas olivat huoneessa, ja Tuomas oli heidän kanssansa. Niin Jeesus tuli, ovien ollessa lukittuina, ja seisoi heidän keskellään ja sanoi: "Rauha teille!" Sitten hän sanoi Tuomaalle: "Ojenna sormesi tänne ja katso minun käsiäni, ja ojenna kätesi ja pistä se minun kylkeeni, äläkä ole epäuskoinen, vaan uskovainen". Tuomas vastasi ja sanoi hänelle: "Minun Herrani ja minun Jumalani!" Jeesus sanoi hänelle: "Sentähden, että minut näit, sinä uskot. Autuaat ne, jotka eivät näe ja kuitenkin uskovat!" Paljon muitakin tunnustekoja, joita ei ole kirjoitettu tähän kirjaan, Jeesus teki opetuslastensa nähden; mutta nämä ovat kirjoitetut, että te uskoisitte, että Jeesus on Kristus, Jumalan Poika, ja että teillä uskon kautta olisi elämä hänen nimessänsä, Joh 20.26-31.

Opetuslapsetkin sanoivat Jeesuksen olevan Herra ja Jumala. Jeesus vahvistaa Tuomaksen todistuksen sanomalla;  "Sentähden, että minut näit, sinä uskot. Autuaat ne, jotka eivät näe ja kuitenkin uskovat!" Tuomas olisi tehnyt Jumalanpilkan sanomalla Jeesusta Jumalaksi jos Jeesus ei olisi Jumala, niin Jeesuksen olisi pitänyt nuhdella Tuomasta Jumalanpilkasta. Mutta koska Jeesus on Jumala, niin Hänen ei tarvinnut nuhdella Tuomasta, Jeesus vain vahvisti Tuomaksen sanat; ” Minun Herrani ja minun Jumalani”, sanomalla; sinä uskot, että olen sinun Herrasi ja Jumalasi ja sen tähden, että näit Minut, sinä uskot. Autuaat ovat ne, jotka eivät näe minua ja kuitenkin uskovat. Me jotka emme nähneet Jeesusta Hänen lihansa päivinä, mutta uskomme, että Jeesus on Herra ja Jumala, me olemme autuaita. Jeesus on Jumala Raamatun ilmoituksen mukaan.

Raamattu sanoo Jumalan luoneen ihmisen omaksi kuvaksensa:

1Mo 1:26 Ja Jumala sanoi: "Tehkäämme ihminen kuvaksemme, kaltaiseksemme; ja vallitkoot he meren kalat ja taivaan linnut ja karjaeläimet ja koko maan ja kaikki matelijat, jotka maassa matelevat".

Tehkäämme ihminen sisältää sen viestin, että Poika teki Isänsä kanssa ihmisen Jumalan kuvaksi. Luomisen perusteellakin Jeesus Kristus on Jumala.

Raamattu kertoo Pojan (Jeesuksen) olleen Isänsä kanssa luomassa taivasta ja maata (sekä ihmisen):

Kol 1:12-22; kiittäen Isää, joka on tehnyt teidät soveliaiksi olemaan osalliset siitä perinnöstä, mikä pyhillä on valkeudessa, häntä, joka on pelastanut meidät pimeyden vallasta ja siirtänyt meidät rakkaan Poikansa valtakuntaan. Hänessä meillä on lunastus, syntien anteeksisaaminen, ja hän on näkymättömän Jumalan kuva, esikoinen ennen kaikkea luomakuntaa. Sillä hänessä luotiin kaikki, mikä taivaissa ja mikä maan päällä on, näkyväiset ja näkymättömät, olkoot ne valtaistuimia tai herrauksia, hallituksia tai valtoja, kaikki on luotu hänen kauttansa ja häneen, ja hän on ennen kaikkia, ja hänessä pysyy kaikki voimassa. Ja hän on ruumiin, se on: seurakunnan, pää; hän, joka on alku, esikoinen kuolleista nousseitten joukossa, että hän olisi kaikessa ensimmäinen. Sillä Jumala näki hyväksi, että kaikki täyteys hänessä asuisi ja että hän, tehden rauhan hänen ristinsä veren kautta, hänen kauttaan sovittaisi itsensä kanssa kaikki, hänen kauttaan kaikki sekä maan päällä että taivaissa. Teidätkin, jotka ennen olitte vieraantuneet ja mieleltänne hänen vihamiehiänsä pahoissa teoissanne, hän nyt on sovittanut Poikansa lihan ruumiissa kuoleman kautta, asettaakseen teidät pyhinä ja nuhteettomina ja moitteettomina eteensä.

Johtopäätös lukijalle

Dan Brownin todistus Jeesuksen kuolevaisuudesta ja ettei Hän ole Jumala ja että Hän oli naimisissa Magdalan Marian kanssa ovat todistetut valheiksi. Sen sijaan Raamattu ja historia ja tulevaisuus todistavat Raamatun Jumalan sanaksi. Jumalaan uskovan ei tule siis siinä kohden sanoa amen, missä Dan Brownin kirja eksyttää. Samoin niissä kohden missä Dan Brown on osunut oikeaan uskovan tulisi nöyrtyä ja uskoa Raamattua eikä tukea pakanallisia jäänteitä, jotka ovat valhepuvun verhoamina monessa kohtaa kirkkolaitoksen opetuksessa.

Sinä joka et vielä ole pelastunut, sinut Herra Jeesus haluaa pelastaa. Raamattu opettaa, että kaikki ihmiset ovat Jumalan kirkkautta vailla. Raamattu opettaa, että synnin orjuuden palkka on iankaikkinen kuolema eli kadotus, jonne joutuvat kaikki ne, jotka eivät halua vastaanottaa pelastusta, joka on Jeesuksessa Kristuksessa. Jeesus Kristus kuoli sinun puolestasi Golgatan keskimmäisellä ristillä, jotta sinä saisit iankaikkisen elämän.

Ristinkuolema ei tuo ihmiselle automaattisesti syntien anteeksisaamista. Ensin julistettiin ristinsanomaa ja ne, jotka tekivät parannuksen ja ottivat Sanan vastaan ja uskoivat Jeesukseen vain niille on risti syntien anteeksisaamisen paikka. Niille jotka eivät tee parannusta eivätkä usko Jeesukseen, heille risti  julistaa kuolemaa ja kadotustuomiota. Tee siis parannus elämässäsi ja ota vastaan Jumalan ilmainen lahja, joka on pelastus Jeesuksessa Kristuksessa. Parannuksen tekeminen tarkoittaa sitä, että käännyt pois synti elämästä ja alat Jumalan armosta vaeltaa uudessa elämässä Jumalan armovaikutuksen kautta. Ihminen ei voi siis pelastua muutoin kuin Jeesuksen ristinkuoleman kautta, joka luetaan niiden hyväksi, jotka tekevät parannuksen ja kääntyvät pois syntiä harjoittamasta. Tämä on Raamatun opettama Jumalan armo, joka vain voi pelastaa ihmisen synnin orjuudesta.


Petri Paavola 2013

https://www.kotipetripaavola.com/Da Vincin koodin sanoma


 


 

 

 





eXTReMe Tracker