¨¨Nature

Etusivulle | Raamatunopetuksia | Anna palautetta
SaulusMedia |
Petri - Youtube    


Ylöstempaus luopumus suuri ahdistus

Herran Jeesuksen tulemuksesta ja seurakunnan ylöstempauksesta on monenlaista oppia sekä jopa kiistoja ja riitoja, jotka erottavat Herran Jeesuksen opetuslapsia toinen toisistaan. Tarkoitukseni ei ole aiheuttaa lisää riitaa ja kinaa, vaan pyrkiä saamaan Herran omia tutkimaan tätä tärkeää aihetta Raamatun sanasta. Jos eri näkemys Herran Jeesuksen tulemuksesta ja seurakunnan ylöstempauksesta tuo riitaa uskovien välille tai erottaa heidät toinen toisistaan, niin silloin se, joka riitelee tästä asiasta ja hylkää uskon sisarensa ja veljensä erilaisen näkemyksen takia on lihan vallassa ja epäterveessä uskossa. Raamatun opetus Herran Jeesuksen opetuslasten keskinäisestä rakkaudesta on tuntomerkki, josta heidät tunnetaan Jumalan lapsiksi. Rakkaus totuuteen uskossa Herraan Jeesukseen auttaa meitä myös ymmärtämään sen mitä Raamattu opettaa Herran Jeesuksen tulemuksesta ja seurakunnan ylöstempauksesta.

Voimme olla eri mieltä joistakin Raamatun opetuksista, mutta se ei saa johtaa riitaan ja eroon toinen toisistamme. Voimme ja saamme tutkia, koetella toinen toisiamme, mutta sen tulee tapahtua keskinäisen kunnioituksen ja rakkauden sekä sävyisyyden Hengen kautta. Kirjoitukseni on tällä kertaa aika pitkä, mutta asian tärkeyden sekä siihen liittyvien asioiden tähden en pystynyt nyt tällä kertaa kirjoittamaan lyhyemmin. Tutki ja koettele kirjoitukseni Jumalan sanan totuuden kautta rukouksen kera.

 

Sisällys:
Historia puoltaa Jeesuksen tulemusta suuren ahdistuksen jälkeen
Raamatun todistus Jeesuksen tulemus ja ylöstempaus tapahtuvat suuren ahdistuksen jälkeen
Paavalin todistus ennen Jeesuksen tulemusta tulee antikristus
Raamatun todistus Herran päivä on sama tapahtuma kuin Jeesuksen toinen tulemus
Jumala ei ole määrännyt meitä vihaan
Loppusanat




Historia puoltaa Jeesuksen tulemusta suuren ahdistuksen jälkeen

Rooman katolinen kirkko on antikristillinen porttokirkko organisaatio, joka opettaa moninkertaista valhe-evankeliumia, eikä uskovan ole hyvä pyrkiä etsimään Raamatun opetusta katolisesta kirkosta. Katolisen kirkon New Advent katolinen ensyklopedia on teos, jossa esitellään kirkon oppia, mutta myös erilaisia Raamattuun liittyviä oppeja, joihin on uskottu historian saatossa. Katolista ensyklopediaa voin käyttää lähteenä siinä mielessä, kun katson siitä esimerkiksi millaisiin Raamatun oppeihin kautta historian ihmiset ovat uskoneet.

Katolinen ensyklopedia kertoo General Judgement (yleinen tuomio) otsikon alla siitä mikä on ollut historiassa yleinen käsitys Jeesuksen toisesta tulemuksesta. Seuraavaksi otan esille suoran lainauksen katolisesta ensyklopediasta englanninkielisenä:

A great apostasy
As to this event St. Paul admonishes the Thessalonians (2 Thessalonians 2:3) that they must not be terrified, as if the day of the Lord were at hand, for there must first come a revolt (he apostasia).The Fathers and interpreters understand by this revolt a great reduction in the number of the faithful through the abandonment of the Christian religion by many nations. Some commentators cite as confirmatory of this belief the words of Christ: "But yet the Son of man, when he cometh, shall he find, think you, faith on earth?" (Luke 18:8).

The reign of Antichrist
In the passage above mentioned (2 Thessalonians 2:3 sqq.) St. Paul indicates as another sign of the day of the Lord, the revelation of the man of sin, the son of perdition. "The man of sin" here described is generally identified with the Antichrist, who, says St. John (1 John 2:18), is to come in the last days. Although much obscurity and difference of opinion prevails on this subject, it is generally admitted from the foregoing and other texts that before the Second Coming there will arise a powerful adversary of Christ, who will seduce the nations by his wonders, and persecute the Church.

Katolinen ensyklopedia sanoo kuinka isät (kirkkoisät) ja tulkitsijat (Raamatun tulkinta) ymmärtävät tämän kapinan ja uskollisten määrän vähentymisen, kristinuskon hylkäämisen tapahtuvan ennen kuin Herran päivä on käsillä, sillä ennen sitä täytyy ensin tapahtua kapina (luopumus).

Katolinen ensyklopedia sanoo Paavalin osoittaneen toisen merkin Herran päivään, joka on synnin ihmisen (laittomuuden ihminen) ja kadotuksen lapsen ilmestyminen (antikristus). Ensyklopedia jatkaa sanoen laittomuuden ihmisen olevan yleisesti tunnistettu antikristukseksi, joka tulee viimeisinä päivinä. Ensyklopedia sanoo, vaikka tästä aiheesta on epäselviä ja erilaisia mielipiteitä, niin yleisesti on myönnetty edellä mainituissa ja muissa teksteissä, että ennen Jeesuksen toista tulemusta tulee nousemaan voimallinen Kristuksen vastustaja, joka viettelee kansoja ihmeidensä kautta ja vainoaa seurakuntaa.

Katolinen ensyklopedia kertoo kuinka edellä mainituissa (viittaus 2 Tess 2) ja muissa teksteissä opetetaan, että ennen Jeesuksen toista tulemusta tulee antikristus. Tämä on katolisen ensyklopedian historiallinen lausunto, jonka mukaan historiassa on ollut yleinen opetus kuinka ennen Jeesuksen toista tulemusta tulee tapahtumaan luopumus ja antikristuksen ilmestyminen. Tämä tarkoittaa sitä, että historiassa vallitseva ja yleinen opetus koskien seurakunnan ylöstempausta ja Jeesuksen tulemusta on ollut ensin luopumuksen tapahtuminen ja antikristuksen ilmestyminen, jonka jälkeen tapahtuu Jeesuksen tulemus ja seurakunnan ylöstempaus.

Tämä tilanne muuttui noin 1800-luvulla, kun oppi Jeesuksen tulemuksesta ennen antikristusta alkoi syrjäyttämään sitä ennen vallitsevan opetuksen, jonka mukaan antikristus tulee ennen Jeesuksen tulemusta ja seurakunnan ylöstempausta.

Raamatun opetus tästä asiasta on se kaikkein tärkein, jota katsomme ja tutkimme myöhemmin, mutta ennen sitä käyn läpi, mitä varhaiset tekstit sanovat Jeesuksen toisesta tulemuksesta ja seurakunnan ylöstempauksesta.

Didakhe luvussa 16 sanotaan kuinka viimeisinä päivinä tulee vääriä profeettoja ja eksyttäjiä, lampaat muuttuvat susiksi ja rakkaus muuttuu vihaksi. Laittomuuden lisääntyessä he (uskovat) vihaavat toisiaan, vainoavat toisiaan, antavat ilmi toisiaan. Tämän jälkeen maailman eksyttäjä (antikristus) ilmestyy "jumalan poikana" tehden ihmeitä ja maailma annetaan hänen käsiinsä, ja hän tekee laittomia tekoja, joita ei ole ennen tapahtunut.

Tämän jälkeen Didakheen 16 luku kertoo Jeesuksen tulemuksesta, tulemuksen merkistä taivaalla, pasuunan äänestä, kuolleiden ylösnousemuksesta. Jeesuksen tulevan pyhiensä kanssa ja maailma näkee Herran tulemuksen taivaan pilvissä.

Didakheen mukaan ensin tulee antikristus, jonka jälkeen tulee Jeesuksen tulemus ja ylöstempaus. Didakhe on kirjoitettu ensimmäisen vuosisadan lopulla.

Irenaeus kirjoitti kirjassaan Against Heresies (Harhaoppeja vastaan) kirjassa viisi luvussa 30 kuinka kun antikristus on tuhonnut kaikkia asioita tässä maailmassa, niin hän hallitsee kolme ja puoli vuotta ja istuu Jerusalemin temppeliin; ja sitten Herra tulee taivaan pilvissä, Isän kunniassa, lähettäen tämän miehen (antikristus) ja ne, jotka häntä seuraavat tuliseen järveen, mutta tuo vanhurskaille kuningaskunnan ajat.

Irenaeus, joka eli 100-luvulla jKr. opetti, että ensin tulee antikristus, jonka jälkeen tulee Jeesuksen tulemus ja ylöstempaus.

Justinos (Justinus) Marttyri, joka eli 100-luvulla jKr. kirjoitti teoksessaan Dialogue with Trypho luvussa 110, että Kristuksen kaksi tulemusta on ilmoitettu, ensimmäinen, missä Hän tulee esille kärsivänä ja ristiinnaulittuna. Toisessa Hän tulee taivaasta kunniassa, kun laittomuuden ihminen, joka puhuu outoja asioita Kaikkein Korkeinta vastaan, tekee laittomia tekoja maan päällä meitä kristittyjä vastaan, jotka olemme oppineet todellisen Jumalan palvonnan lain opetuksesta ......

Justinos Marttyyrin kirjoituksesta saa selvästi sellaisen kuvan, että hän opetti ensin tulee antikristus, jonka jälkeen tulee Jeesuksen tulemus ja ylöstempaus.

Tertullianus,  joka eli 100-luvun puolesta välistä jKr. 200-luvun alkuun jKr. kirjoitti On the Resurrection of the Flesh (lihan ylösnousemus) luvussa 22 näin: "Nyt, siitä lähtien kun meidän aikamme koko toivo on määrätty Pyhässä Kirjoituksessa, ja koska meillä ei ole lupaa asettaa sen täyttymistä, kuten ymmärrän, ennen Jeesuksen tulemusta, rukouksemme ovat suunnattu kohti tämän maailman loppua, sen häviämiseen suurena Herran päivänä - Hänen vihan ja koston (päivä) - viimeiseen päivään, joka on kaikilta salattu, jota ei tiedä kukaan muu kuin Isä, vaikkakin on julistettu etukäteen ihmein ja merkein, alkuaineiden hajotessa ja kansojen konflikteissa."

Tertullianus kirjoitti On the Resurrection of the Flesh luvussa 25 seuraavasti:"Johanneksen ilmestyksessä, taas, näiden aikojen järjestys on avattu näkymään, jossa marttyyrien sieluja opetetaan odottamaan alttarin alla, samalla kun he hartaasti rukoilevat kostoa ja tuomiota: Ilm 6:9,10. Opettaa, sanon odottavat, paikallaan, että maailma ensin juo pohjasakan vitsaukset, jotka odottavat enkelien maljoissa, Ilm 16 ja, että haureuden kaupunki vastaanottaa kymmeneltä kuninkaalta ansaitsemansa tuomion, Ilm 18, ja että antikristus peto valheprofeettansa kanssa käy sotaa Jumalan seurakuntaa vastaan; ja että, saatanan syvyyteen heittämisen jälkeen hetken päästä, Ilm 20:2 siunattu ensimmäisen ylösnousemuksen etuoikeus on määrätty valtaistuimelta.

Kun luemme Tertullianuksen tekstiä, niin näemme, että hän uskoi seurakunnan olevan antikristuksen ajassa, joka tarkoittaa hänen uskoneen antikristuksen tulevan ennen Jeesuksen tulemusta ja ylöstempausta. Tertullianus uskoi myös Herran päivän, vihan ja koston päivän olevan sama päivä kuin Jeesuksen toinen tulemus.

Herran päivä ja Jeesuksen tulemuksen päivä on vihan ja koston päivä, koska Jeesus tulemuksessaan tuhoaa antikristuksen ja antikristuksen kannattajia, mutta pakanakansojen tähteet jäävät eloon Jeesuksen tulemuksessa.

Hippolytus, joka eli 100- ja 200 luvuilla jKr. kirjoitti teoksessa Fragments from the Scriptural Commentaries of Hippolytus (Katkelmia Hippolytuksen Raamatullisista selityksistä) kohdassa Second fragment Of the visions (Toinen fragmentti näyistä) näin: "Kun ajat täyttyvät, ja kymmenen sarvea nousevat pedosta viimeisinä aikoina, silloin antikristus ilmestyy heidän keskuuteensa. Kun hän (antikristus) käy sotaa pyhiä vastaan, ja vainoaa heitä, niin silloin voimme odottaa Herran ilmestymistä taivaasta."

Hippolytus sanoi suoraan, että seurakunta on antikristuksen ajassa, jossa antikristus käy sotaa seurakuntaa vastaan ja vainoaa seurakuntaa, ja kun nämä tapahtuvat, niin voimme odottaa Jeesuksen toista tulemusta. Toisin sanoen Hippolytus uskoi, että antikristus tulee ensin ja sen jälkeen tulee Jeesuksen tulemus ja seurakunnan ylöstempaus.

Cyprianus, joka eli 200-luvulla jKr. kirjoitti kirjeessään (epistola) 55, että meidän pitäisi tietää ja uskoa, ja pitää sitä varmana, että ahdistuksen päivä on alkanut, ja maailmanloppu ja antikristuksen aika on lähellä, joten meidän tulee valmistautua taisteluun, älä mieti mitään muuta kun iankaikkisen elämän kirkkautta ja Herran tunnustuksen kruunua.

Cyprianus kirjoitti myös kirjeessä 55 kuinka kukaan rakkaista veljistä ei saisi pelätä tulevaa vainoa tai uhkaavan antikristuksen tulemista ..... antikristus on tulossa, mutta hänen yläpuolellaan tulee myös Kristus.

Cyprianus kirjoitti kirjeessään 54, että jopa antikristus, kun hän tulee, hän ei tule seurakunnan sisälle, kun hän uhkaa, emmekä me alistu hänen uhkaansa ja vääryyteensä, sillä hän julistaa tuhoavansa meidät jos vastustamme häntä.

Cyprianus uskoi seurakunnan olevan antikristuksen ajassa, joka tarkoittaa sitä, että hän uskoi luopumuksen ja antikristuksen tulevan ennen Jeesuksen tulemusta ja ylöstempausta.

Victorinus, joka eli 200-luvulla jKr. kirjoitti Commentary on the Apocalypse (Ilmestyskirjan kommentaari) luvussa 20 kuinka pieni aikakausi merkitsee kolmea vuotta ja kuutta kuukautta (3,5 vuotta), jossa paholainen kaikella voimallaan antikristuksen kautta kostaa seurakunnalle.

Koska Victorinus uskoi paholaisen kostavan seurakunnalle antikristuksen kautta kolmen ja puolen vuoden ajan, niin hän uskoi antikristuksen tulemuksen olevan ennen Jeesuksen tulemusta.

Katolinen ensyklopedia kirjoitti kuinka ennen Jeesuksen toista tulemusta  tulee nousemaan voimallinen Kristuksen vastustaja, joka viettelee kansoja ihmeidensä kautta ja vainoaa seurakuntaa ja, että tämä on yleisesti myönnetty myöskin muissa teksteissä. Tämä tarkoittaa, että katolinen ensyklopedia toi esille kuinka historiassa on yleisesti uskottu antikristuksen tulevan ennen Jeesuksen tulemusta ja ylösnousemusta.

Kuten olemme nähneet niin monet varhaiset kristityt, niin sanotut "kirkkoisät" uskoivat antikristuksen ilmestyvän maan päälle ennen Jeesuksen tulemusta ja seurakunnan ylöstempausta ja tämä kuuluu siihen historian yleiseen todistukseen Jeesuksen tulemuksesta sen jälkeen, kun antikristus on ensin ilmestynyt. Jotkut, jotka uskovat Jeesuksen ja ylöstempauksen tapahtuvan ennen ahdistuksen aikaa ja ennen antikristuksen ilmestymistä sanovat, että alkuseurakunta ja varhaiset kristityt odottivat Jeesuksen välitöntä palaamista, joka tarkoittaisi sitä, että Jeesus voisi palata milloin tahansa ja ennen ahdistuksen aikaa ja ennen antikristuksen ilmestymistä oleva pre-tribulation oppi olisi Raamatun opetus Jeesuksen tulemisesta ja ylöstempauksesta.

Kuten olemme omin silmin nähneet, niin monet ns. "kirkkoisät" uskoivat kyllä Jeesuksen pikaiseen paluuseen, joka voisi jopa tapahtua heidän aikanaan, mutta he uskoivat, että ennen Jeesuksen pikaista paluuta antikristus ilmestyy ja seurakunta käy läpi suuren ahdistuksen ajan.

Raamatun todistus Jeesuksen tulemus ja ylöstempaus tapahtuvat suuren ahdistuksen jälkeen

Käsittelen tämän otsikon alla Matteuksen evankeliumin lukua 24, jossa Herra Jeesus kertoi milloin Hänen tulemuksensa tapahtuu. Emme voi tietää sitä päivää ja hetkeä, jonka Isä yksin tietää, mutta Jeesuksen antamista merkeistä voimme tietää milloin Hänen tulemuksensa on lähellä. Kirjoitan myös tämän otsikon alla Ilm 7 luvun muutamasta jakeesta, jotka puhuvat samasta asiasta kuin Matteuksen evankeliumin 24 luku.

Matteuksen evankeliumin 24 luvun jakeessa 3 on kreikankielen UT:ssa sana parusia, joka merkitsee läsnäoloa, tuloa ja tulemusta ja parusia sana esiintyy myös aina tarkoittamaan Jeesuksen toista tulemusta,m jollin tapahtuu seurakunnan ylöstempaus. Ennen kuin tutkimme Matteuksen evankeliumia luvusta 24 ja Ilmestyskirjan lukua 7, niin tuon esille laajasti UT:n tekstistä sanan parusia esiintymisen, koska siten pääsemme ymmärtämään, että parusia sana yhdistettynä Jeesuksen tulemukseen tarkoittaa Jeesuksen toista tulemusta, niin Matt 24 luvussa kuin muuallakin Raamatussa:

Matt 24:37  Sillä niinkuin oli Nooan päivinä, niin on Ihmisen Pojan tulemus (parusia) oleva.

Matt 24:39  eivätkä tienneet, ennenkuin vedenpaisumus tuli ja vei heidät kaikki; niin on myös Ihmisen Pojan tulemus (parusia) oleva.

1 Kor 15:23  mutta jokainen vuorollaan: esikoisena Kristus, sitten Kristuksen omat hänen tulemuksessaan (parusia);

1 Tess 2:19  Sillä kuka on meidän toivomme tai ilomme tai meidän kerskauksemme kruunu? Ettekö myös te, meidän Herramme Jeesuksen edessä hänen tulemuksessaan (parusia)?

1 Tess 3:13  vahvistaaksensa teidän sydämenne nuhteettomiksi pyhyydessä meidän Jumalamme ja Isämme edessä, meidän Herramme Jeesuksen tulemuksessa (parusia), kun hän tulee kaikkien pyhiensä kanssa.

1 Tess 4:15  Sillä sen me sanomme teille Herran sanana, että me, jotka olemme elossa, jotka jäämme tänne Herran tulemukseen (parusia), emme suinkaan ehdi ennen niitä, jotka ovat nukkuneet.

1 Tess 5:23 ¶  Mutta itse rauhan Jumala pyhittäköön teidät kokonansa, ja säilyköön koko teidän henkenne ja sielunne ja ruumiinne nuhteettomana meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen tulemukseen (parusia).

2 Tess 2:1 ¶  Mutta mitä tulee meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen tulemukseen (parusia) ja meidän kokoontumiseemme hänen tykönsä, niin me pyydämme teitä, veljet,

2 Tess 2:8  niin silloin ilmestyy tuo laiton, jonka Herra Jeesus on surmaava suunsa henkäyksellä ja tuhoava tulemuksensa (parusia) ilmestyksellä,

Jaak 5:7  Niin olkaa kärsivällisiä, veljet, Herran tulemukseen (parusia) asti. Katso, peltomies odottaa maan kallista hedelmää, kärsivällisesti sitä vartoen, kunnes saa syksyisen sateen ja keväisen.

Jaak 5:8  Olkaa tekin kärsivällisiä, vahvistakaa sydämenne, sillä Herran tulemus (parusia) on lähellä.

2 Piet 3:4  ja sanovat: "Missä on lupaus hänen tulemuksestansa (parusia)? Sillä onhan siitä asti, kuin isät nukkuivat pois, kaikki pysynyt, niinkuin se on ollut luomakunnan alusta."

1 Joh 2:28 ¶  Ja nyt, lapsukaiset, pysykää hänessä, että meillä hänen ilmestyessään olisi turva eikä meitä häpeällä karkoitettaisi pois hänen tyköänsä hänen tulemuksessaan (parusia).

Kuten näemme niin Raamattu UT:n kreikan alkutekstissä käyttää sanaa parusia Jeesuksen tulemuksesta, jolloin tapahtuu myös seurakunnan ylöstempaus.

Matt 24:
1 ¶ Ja Jeesus lähti ulos pyhäköstä ja meni pois; ja hänen opetuslapsensa tulivat hänen tykönsä näyttämään hänelle pyhäkön rakennuksia.
2 Niin hän vastasi ja sanoi heille: "Ettekö näe näitä kaikkia? Totisesti minä sanon teille: tähän ei ole jäävä kiveä kiven päälle, maahan jaottamatta."
3 Ja kun hän istui Öljymäellä, tulivat opetuslapset erikseen hänen tykönsä ja sanoivat: "Sano meille: milloin se tapahtuu, ja mikä on sinun tulemuksesi (παρουσιας perusmuoto παρουσία parousia - parusia) ja maailman lopun merkki?"
.......
21 Sillä silloin on oleva suuri
(μεγαλη megale perusmuoto megas)  ahdistus (θλιψις thlipsis perusmuoto thlipsis), jonka kaltaista ei ole ollut maailman alusta hamaan tähän asti eikä milloinkaan tule.
22 Ja ellei niitä päiviä olisi lyhennetty, ei mikään liha pelastuisi; mutta valittujen tähden ne päivät lyhennetään.
......................................
27 Sillä niinkuin salama leimahtaa idästä ja näkyy hamaan länteen, niin on oleva Ihmisen Pojan tulemus (παρουσια parusia).
28 Missä raato on, sinne kotkat kokoontuvat.
29 Mutta kohta niiden päivien ahdistuksen
(θλιψιν thlipsin perusmuoto thlipsis) jälkeen aurinko pimenee, eikä kuu anna valoansa, ja tähdet putoavat taivaalta, ja taivaitten voimat järkkyvät.
30 Ja silloin Ihmisen Pojan merkki näkyy taivaalla, ja silloin kaikki maan sukukunnat parkuvat; ja he näkevät Ihmisen Pojan tulevan taivaan pilvien päällä suurella voimalla ja kirkkaudella.
31 Ja hän lähettää enkelinsä suuren (μεγαλης megales perusmuoto megas) pasunan (σαλπιγγος salpingos perusmuoto salpinks) pauhatessa (φωνης phones), ja he kokoavat hänen valittunsa neljältä ilmalta, taivasten ääristä hamaan toisiin ääriin.

Matthew 24:
21 εσται γαρ τοτε θλιψις μεγαλη οια ου γεγονεν απ αρχης κοσμου εως του νυν ουδ ου μη γενηται
......
29 ευθεως δε μετα την θλιψιν των ημερων εκεινων ο ηλιος σκοτισθησεται και η σεληνη ου δωσει το φεγγος αυτης και οι αστερες πεσουνται απο του ουρανου και αι δυναμεις των ουρανων σαλευθησονται

Ilm7:
13 ¶ Ja yksi vanhimmista puhui minulle ja sanoi: "Keitä ovat nämä pitkiin valkeihin vaatteisiin puetut, ja mistä he ovat tulleet?"
14 Ja minä sanoin hänelle: "Herrani, sinä tiedät sen". Ja hän sanoi minulle: "Nämä ovat ne, jotka siitä suuresta (μεγαλης megales perusmuoto megas) ahdistuksesta
(θλιψεως thlipseoos perusmuoto thlipsis) tulevat, ja he ovat pesseet vaatteensa ja valkaisseet ne Karitsan veressä.

Revelation 7:14 και ειπον αυτω κυριε μου συ οιδας και ειπεν μοι ουτοι εισιν οι ερχομενοι εκ της θλιψεως της μεγαλης και επλυναν τας στολας αυτων και ελευκαναν [αυτας] εν τω αιματι του αρνιου

Matteuksen evankeliumin luvussa 24 opetuslapset kysyvät mikä on Jeesuksen tulemuksen (parusia) ja maailman lopun merkki (aikakauden vaihtumisen merkki)? Matteuksen evankeliumin 24 luku puhuu ja opettaa mitkä ovat ne merkit, jotka tapahtuvat ennen Jeesuksen toista tulemusta (parusia) ja näitä merkkejä Jeesus antoi useita, mutta käsittelen tässä vain muutaman, jotka Jeesuksen mukaan tapahtuvat juuri vähän ennen Hänen tulemustaan (parusia).

Herran Jeesuksen mukaan Matt 24 luvussa ennen Hänen tulemustaan (parusia) tulee tapahtumaan suuri ahdistus, jonka kaltaista ei ole ollut eikä tule olemaan, mutta ne päivät on lyhennetty valittujen (seurakunnan) tähden. Sen takia ne päivät ovat lyhennetyt, koska valitut (seurakunta) on mukana näissä ahdistuksen päivissä, saatanan ja antikristuksen vihan kohteina, mutta myös Jumalan rakkauden kohteina. Jumalan totuuteen perustuva rakkaus on suurempi voima kuin saatanan valheeseen perustuva viha.

Herra Jeesus sanoi kuinka tämän suuren ahdistuksen jälkeen on Ihmisen Pojan tulemus (parusia). Matt 24 käyttää sanaa parusia, joka yhdistettynä Jeesuksen tulemukseen (parusia) tarkoittaa Hänen toista tulemustaan (parusia), jolloin myös tapahtuu seurakunnan ylöstempaus. Herra Jeesus sanoi kuinka niiden ahdistusten päivien jälkeen (tarkoittaa suurta ahdistusta) taivaitten voimien järkkyessä (aurinko pimenee, kuu ei anna valoansa ja tähtiäkin putoaa taivaalta), niin silloin Ihmisen Pojan merkki (Jeesuksen tulemus) näkyy taivaalla ja kaikki sukukunnat näkevät Jeesuksen tulevan taivaan pilvien päällä suurella voimalla ja kirkkaudella. Herra Jeesus sanoi, että Hänen tulemuksensa (jolloin myös tapahtuu seurakunnan ylöstempaus) tapahtuu suuren ahdistuksen jälkeen, joka tarkoittaa seurakunnan olevan antikristuksen ajassa, mutta sielläkin seurakunta on Jumalan suuren rakkauden kohteena.

Matt 24:31 Ja hän lähettää enkelinsä suuren (μεγαλης megales perusmuoto megas) pasunan (σαλπιγγος salpingos perusmuoto salpinks) pauhatessa (φωνης phones), ja he kokoavat hänen valittunsa neljältä ilmalta, taivasten ääristä hamaan toisiin ääriin.

1 Kor 15:52 yhtäkkiä, silmänräpäyksessä, viimeisen pasunan (σαλπιγγι salpingi perusmuoto salpinks) soidessa; sillä pasuna soi, ja kuolleet nousevat katoamattomina, ja me muutumme.

1 Tess 4:16 Sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasunan (σαλπιγγι salpingi perusmuoto salpinks) kuuluessa, ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin;

Kun Jeesus puhui Matt 24 tulemuksestansa (parusia) suuren ahdistuksen jälkeen, niin Jeesus sanoi kuinka Hänen enkelinsä kokoavat Jeesuksen valitut suuren pasuunan pauhatessa. Me tiedämme Raamatusta, että kun seurakunnan ylöstempaus tapahtuu, niin silloin kuuluu suuren pasuunan ääni (viimeisen pasuunan), josta myös Jeesus kertoi Matt 24:31 jakeessa.

Kun tutkimme Matt 24 lukua ja Ilmestyskirjan lukua 7, niin näemme kuinka ne puhuvat molemmat suuresta ahdistuksesta käyttäen samoja alkukielen sanoja: suuri (megas) ja ahdistus (thlipsis). Ilmestyskirjan luvussa 7 kerrotaan kuinka pitkiin ja valkeisiin vaatteisiin puettujen joukossa oli niitä, jotka tulevat siitä suuresta ahdistuksesta, ja Jeesus myös kertoi tästä samasta suuresta ahdistuksesta Matteuksen evankeliumin luvussa 24. Jeesuksen ja Raamatun todistuksen mukaan Jeesuksen tulemus (parusia) ja seurakunnan ylöstempaus tapahtuvat suuren ahdistuksen jälkeen.

Paavalin todistus ennen Jeesuksen tulemusta tulee antikristus

Paavalin kirjeessä 2 Tess 2:3 jakeessa on kreikankielen sana apostasia, joka tarkoittaa kapinaa, uskottomuutta ja luopumusta. Jotkut uskovat ihmiset, jotka sanovat Jeesuksen tulemuksen tapahtuvan ennen antikristuksen tulemista sanovat, että apostasia sana ei tarkoittaisi luopumusta, vaan lähtemistä. Kun he sanovat apostasia sanan tarkoittavan lähtemistä, niin sen kautta he sanovat 2 Tess 2:3 opettavan, että apostasia sana tarkoittaisi lähtemistä, pois lähetmistä, eli seurakunnan ylöstempausta ennen antikristuksen ilmestymistä. 2 Tess 2:3 ei kuitenkaan opeta seurakunnan ylöstempausta, sillä apostasia sana tarkoittaa luopumusta. Ennen kuin käyn läpi 2 Tess 2 luvun opetuksen, niin tuon esille sen miten apostasia sana esiintyy Raamatussa, Septuagintassa (juutalaisten hepreasta kreikkaan kääntämä VT:n teksti) ja kreikankielen Uudessa Testamentissa:

Vanhan Testamentin kreikankielinen Septuaginta Raamattu käyttää apostasia (αποστασια) sanaa muun muassa seuraavasti:

Jos 22:22 ο θεος θεος εστιν κυριος και ο θεος θεος κυριος αυτος οιδεν και ισραηλ αυτος γνωσεται ει εν αποστασια επλημμελησαμεν εναντι του κυριου μη ρυσαιτο ημας εν ταυτη  

Joos 22:22 "Jumala, Herra Jumala, Jumala, Herra Jumala, hän tietää sen, ja Israel myöskin tietäköön sen: jos me olemme kapinamielessä tai uskottomuudesta (apostasia) Herraa kohtaan-älä meitä silloin tänä päivänä auta-

2 Ch 29:19 και παντα τα σκευη α εμιανεν αχαζ ο βασιλευς εν τη βασιλεια αυτου εν τη αποστασια αυτου ητοιμακαμεν και ηγνικαμεν ιδου εστιν εναντιον του θυσιαστηριου κυριου

2 Aik 29:19 Kaikki kalut, jotka kuningas Aahas hallitusaikanansa uskottomuudessaan (apostasia) saastutti, me olemme panneet kuntoon ja pyhittäneet, ja katso, ne ovat Herran alttarin edessä."

Jer 2:19 παιδευσει σε η αποστασια σου και η κακια σου ελεγξει σε και γνωθι και ιδε οτι πικρον σοι το καταλιπειν σε εμε λεγει κυριος ο θεος σου και ουκ ευδοκησα επι σοι λεγει κυριος ο θεος σου

Jer 2:19 Sinun pahuutesi tuottaa sinulle kurituksen, ja luopumuksesi (apostasia) saattaa sinut rangaistukseen; niin tiedä ja näe, kuinka onnetonta ja katkeraa se on, että sinä hylkäät Herran, sinun Jumalasi, etkä minua pelkää, sanoo Herra, Herra Sebaot.

Jer 3:8 και ειδον διοτι περι παντων ων κατελημφθη εν οις εμοιχατο η κατοικια του ισραηλ και εξαπεστειλα αυτην και εδωκα αυτη βιβλιον αποστασιου εις τας χειρας αυτης και ουκ εφοβηθη η ασυνθετος ιουδα και επορευθη και επορνευσεν και αυτη

Jer 3:8 Ja minä näin, että, vaikka minä olin lähettänyt pois tuon luopiovaimon, Israelin, juuri sen tähden, että hän oli tehnyt aviorikoksen, ja olin antanut hänelle erokirjan (biblion apostasu), ei kuitenkaan uskoton Juuda, hänen sisarensa, peljännyt, vaan meni ja harjoitti haureutta hänkin.

Juutalaisten hepreasta kreikankieleen käännetty Septuaginta käyttää sanaa apostasia tarkoittamaan luopumusta ja uskottomuutta. Muutamassa kohdassa Septuaginta käyttää biblion apotasu tarkoittamaan erokirjaa, jonka sai antaa uskottomuuden tähden.

Uuden Testamentin teksti- ja asiayhteys todistaa selkeästi apostasia sanana tarkoittavan luopumusta.

Ac 21:21 κατηχηθησαν δε περι σου οτι αποστασιαν <apostasia> διδασκεις απο μωυσεως τους κατα τα εθνη παντας ιουδαιους λεγων μη περιτεμνειν αυτους τα τεκνα μηδε τοις εθεσιν περιπατειν

Apt 21:21 Mutta heille on kerrottu sinusta, että sinä opetat kaikkia pakanain seassa asuvia juutalaisia luopumaan (apostasia) Mooseksesta ja kiellät heitä ympärileikkaamasta lapsiaan ja vaeltamasta säädettyjen tapojen mukaan.

Apostolien tekojen 21 luvun 21 jae kertoo kuinka juutalaiset sanoivat Paavalin opettavan pakanoiden seassa asuvia juutalaisia luopumaan uskosta Moosekseen (vanhan liiton järjestys Jumalaan uskominen). Tässäkään ei ole kyse fyysisestä pois lähtemisestä jne. vaan uskosta luopumisesta.

2 Tess 2:3 μη τις υμας εξαπατηση κατα μηδενα τροπον οτι εαν μη ελθη η αποστασια <apostasia> πρωτον και αποκαλυφθη ο ανθρωπος της αμαρτιας ο υιος της απωλειας

2 Tess 2:3 ¶ Älkää antako kenenkään vietellä itseänne millään tavalla. Sillä se päivä ei tule, ennenkuin luopumus (apostasia) ensin tapahtuu ja laittomuuden ihminen ilmestyy, kadotuksen lapsi,

Paavali opetti uskovien luopumuksesta (luopuvat uskosta Raamatun Jumalaan) ja antikristuksen ilmestymisestä maan päälle. Tässäkään kohdassa Raamattu ei opeta fyysistä pois lähtemistä, vaan uskon luopumuksesta, uskovien luopumisesta uskosta Raamatun Jumalaan.

Raamatun oman todistuksen mukaan sana apostasia tarkoittaa luopumusta, eikä lähtemistä, eikä ylöstempausta. Kun nyt olemme nähneet Raamatun oman todistuksen siitä, että apostasia sana tarkoittaa luopumusta, ja jos joku vielä väittää apostasia sanan tarkoittavan lähtemistä, eikä luopumusta, niin silloin on jo kyse epärehellisyydestä.

Jotkut sanovat, että kun joissakin englanninkielisissä Raamatunkäännöksissä 2 Tess 2:3 apostasia sana on käännetty sanalla departure (lähtö, lähteminen), niin apostasia sana ei tarkoittaisi luopumusta, vaan lähtemistä. Jos jossakin Raamatunkäännöksessä apostasia sana on väärin käännetty, niin väärin käännetty sana ei tietenkään ole todiste siiitä mitä sana ihan oikeasti tarkoittaa. Edellä on nähty niin VT:n kuin UT:n tekstissä kreikankielestä oikein käännettynä, että apostasia sana tarkoittaa Raamatussa luopumusta.

2 Tess 2:
1  Mutta mitä tulee meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen tulemukseen (parusia) ja kokoontumiseemme hänen luokseen, me pyydämme teitä, veljet,
2  ettette anna minkään hengen tai sanan tai minkään muka meidän lähettämämme kirjeen pelästyttää itseänne, niin että heti menetätte malttinne, ikään kuin Herran päivä olisi jo käsillä. 
3  Älkää antako kenenkään millään tavoin eksyttää (exapatao - pettää) itseänne. Ensin näet tapahtuu luopumus (apostasia) ja ilmestyy laittomuuden ihminen, kadotuksen lapsi,
4  tuo vastustaja, joka korottaa itsensä yli kaiken, mitä jumalaksi tai palvottavaksi kutsutaan, niin että hän asettuu Jumalan temppeliin ja julistaa olevansa Jumala.
5  Ettekö muista, että puhuin teille tästä, kun vielä olin luonanne?
6  Ja te tiedätte, mikä häntä nyt pidättää, niin että hän vasta ajallaan ilmestyy.
7  Laittomuuden salaisuus on jo vaikuttamassa, kunhan vain poistuu tieltä se, joka sitä on vielä pidättämässä.
8  Silloin ilmestyy tuo laiton, jonka Herra Jeesus on surmaava suunsa henkäyksellä ja tuhoava tulemuksensa (parusia) kirkkaudella. Raamattu Kansalle

Paavali opettaa 2 Tess 2:1 kohdassa Herran Jeesuksen tulemuksesta (parusia) ja meidän uskovien kokoontumisesta Jeesuksen luokse. Kun Herran Jeesuksen tulemus (parusia) tapahtuu niin tuo meidän kokoontuminen Jeesuksen luokse tarkoittaa ylöstempausta, jossa maan päällä olevat Jeesuksen opetuslapset kootaan ylöstempauksen kautta Jeesuksen luokse yhdessä Jumalassa kuolleiden kanssa ja Jumalassa kuolleet ja maan päällä oleva seurakunta temmataan pilvissä Herraa Jeesusta vastaan yläilmoihin. Jeesuksen tulemuksessa (parusia) ensin Jumalassa kuolleet nousevat ylös ja sitten seurakunta yhdessä heidän kanssaan temmataan Herraa Jeesusta vastaan.

Paavali toi esille 2 Tess 2:2 kohdassa ettei mikään hengen ilmoitus tai sanan opetus saa meitä pelästyttää, ikään kuin Herran päivä olisi jo käsillä. Herran päivällä Paavali tarkoitti Jeesuksen tulemusta (parusia), jota tutkimme enemmän myöhemmin tässä opetuksessa. 

2 Tess 2:3 kohdassa olevan sanan exapatao tarkka käännös olisi pettää, ei eksyttää, mutta koska pettäminen on sama asia kuin eksyttäminen, niin Raamattu Kansalle käännöksen eksyttää on parempi käännös kuin 33/38 oleva vietellä sana.

Paavali toi esille 2 Tess 2:3 kohdassa ettei kukaan saisi pettää uskovia millään tavalla, sillä ensin tapahtuu luopumus (apostasia) ja laittomuuden ihminen, kadotuksen lapsi (antikristus) ilmestyy. Tällä Paavali tarkoitti sitä, että Jeesuksen tulemus (parusia) ja seurakunnan ylöstempaus (kokoontuminen Herran tykö) ei tapahdu ennen kuin ensin on tapahtunut luopumus (apostasia) ja antikristuksen ilmestyminen maan päälle.

Apostoli Paavali toi esille ettei mikään hengen ilmoitus ja sanan opetus saa pettää meitä luulemaan, että Jeesuksen tulemus (parusia) voisi tapahtua ennen kuin ensin on tapahtunut luopumus (apostasia) ja antikristuksen ilmestyminen. Toisin sanoen Paavali tarkoitti, että jos joku sanoo saaneensa hengen ilmoituksen tai opettaa Raamatun sanasta Jeesuksen tulemuksen (parusia) ja seurakunnan ylöstempauksen tapahtuvan ennen luopumuksen ja antikristuksen ilmestymistä, niin sellainen hengen ilmoitus ja sanan opetus on seurakunnan pettämistä, eli eksyttämistä, koska Raamatun sanan totuuden mukaan ensin tulee luopumus ja antikristus ilmestyy, jonka jälkeen tapahtuu Jeesuksen tulemus (parusia) ja seurakunnan ylöstempaus.

Paavali kertoi 2 Tess 2 luvussa minkä jälkeen Jeesuksen tulemus (parusia) tapahtuu ja mikä asia pidättää antikristuksen ilmestymistä. Paavali sanoi tarkoittaen antikristusta, että "Ja te tiedätte, mikä häntä nyt pidättää, niin että hän vasta ajallaan ilmestyy. Laittomuuden salaisuus on jo vaikuttamassa, kunhan vain poistuu tieltä se, joka sitä on vielä pidättämässä."

Paavali kertoi 2 Tess 2:3 jakeessa asian, jonka täytyy tapahtua ensin, että antikristus voi ilmestyä, joka on luopumus (suuri luopumus uskovien keskuudessa). Koska Paavali sanoi, että te tiedätte mikä häntä nyt pidättää, niin sillä hän tarkoitti sitä, että niin pitkään kun uskovien keskuudessa ei tapahdu luopumusta, niin antikristus ei voi tulla, mutta kun luopumus tapahtuu, niin silloin pidättäjä poistuu ja antikristus ilmestyy. Antikristuksen ilmestymistä pidättävä tekijä on uskovien rakkaus totuuteen, mutta kun uskovien keskuuteen tulee suuri luopumus, niin pidättävä tekijä poistuu ja antikristus ilmestyy. Danielin kirja kertoo tästä samasta asiasta:

Dan 8:
19 Sitten hän sanoi: "Katso, minä ilmoitan sinulle, mitä on tapahtuva viimeisenä vihan aikana; sillä lopun aikaa tämä tarkoittaa.
...........
23 Ja heidän valtansa lopulla,
kun luopiot ovat täyttäneet syntiensä mitan, nousee kuningas, kasvoilta röyhkeä ja juonissa taitava.
24 Ja väkevä on hänen voimansa, vaikka ei tosin hänen omasta voimastaan, ja ihmeellisen paljon hän saa aikaan hävitystä; ja hän menestyy siinä, mitä hän tekee, ja hän tuottaa turmion väkeville ja pyhien kansalle.
25 Ja hänen oveluutensa tähden onnistuu petos hänen kädessään. Hän hautoo suuria sydämessään, ja keskellä rauhaa hän tuottaa turmion monille. Ruhtinasten ruhtinastakin vastaan hän nousee, mutta ilman ihmiskättä hänet muserretaan.

Danielin kirja kertoo viimeisestä vihan ajasta, lopunajasta, jolloin luopiot ovat täyttäneet syntiensä mitan, joka tarkoittaa samaa asiaa kuin 2 Tess 2 luvun luopumus (apostasia). Kun luopumus uskovien keskuudessa lopunajassa etenee siihen pisteeseen, että luopiot ovat täyttäneet syntiensä mitan (jonka vain Jumala itse määrittelee milloin syntien mitta täyttyy), niin silloin nousee kuningas (antikristus), josta Raamattu käyttää tässä yhteydessä nimitystä kuningas, koska antikristus matkii ja jäljittelee Jeesusta, joka on kuningasten Kuningas ja herrojen Herra. Dan 8:23 puhuu samasta asiasta kuin 2 Tess 2:3, jossa ensin tulee luopumus ja sitten antikristus.

Danielin kirjan luvusta 8 sekä 2 Tess 2 luvusta näimme ettei antikristus voi tulla ennen kuin ensin tapahtuu suuri luopumus uskosta uskovien keskuudessa ja kun tämä luopumus on tapahtunut, niin pidättävä tekijä poistuu ja antikristus ilmestyy maan päälle. Seurakunnan ylöstempaus ei ole pidättävä tekijä, niin kuin jotkut väärin opettavat.

2 Tess 2:3 sanoo Jeesuksen tuhoavan ja surmaavan antikristuksen tulemuksensa (parusia) kirkkaudella suunsa henkäyksellä. Dan 8:25 kertoo saman asian sanomalla, että antikristus muserretaan (tuhotaan) ilman ihmiskättä.

Apostoli Paavalin opetus on johdonmukainen Jeesuksen opetuksen kanssa (Matt 24), sillä ensin tulee antikristuksen ilmestyminen (suuren ahdistuksen aika), jonka jälkeen tapahtuu Jeesuksen tulemus (parusia) ja seurakunnan ylöstempaus.

Raamatun todistus Herran päivä on sama tapahtuma kuin Jeesuksen toinen tulemus

Raamattu puhuu Herran päivästä useammassa merkityksessä, joista eräs merkitys on sama asia kuin Herran Jeesuksen toinen tulemus (parusia). Paavali opetti 2 Tess 2 luvussa Herran päivän olevan sama tapahtuma kuin Jeesuksen tulemus (parusia) ja uskovien kokoontuminen Herran luokse (seurakunnan ylöstempaus), jota jo aikaisemmin käsittelin. 

Matt 24:29 Mutta kohta niiden päivien ahdistuksen (θλιψιν thlipsin perusmuoto thlipsis) jälkeen aurinko pimenee, eikä kuu anna valoansa, ja tähdet putoavat taivaalta, ja taivaitten voimat järkkyvät.

Raamattu opettaa, että ennen Herran päivän tulemista, ennen Jeesuksen tulemusta (parusia) aurinko pimenee, eikä kuu anna valoansa, joka kertoo meille Jeesuksen tulemuksen läheisyydestä, mutta tarkkaa päivää ja hetkeä emme voi tietää. Jo aikaisemmin tässä opetuksessa näimme kuinka Matteuksen evankeliumin 24 luku opetti ja opettaa Jeesuksen toisen tulemuksen (parusia) tapahtuvan suuren ahdistuksen jälkeen ja kuinka ennen Jeesuksen toista tulemusta (parusia) aurinko pimenee, eikä kuu anna valoansa.

Raamattu opettaa myös muualla auringon pimenevän, eikä kuu anna valoansa, käyttäen tästä samasta asiasta ja tapahtumasta sanoja: aurinko muuttuu pimeydeksi ja kuu vereksi. Esimerkiksi Jooelin kirjan toinen luku kertoo tästä samasta asiasta. Ennen kuin käyn tätä läpi Jooelin kirjan toisen luvun kautta, niin tuon esille erään tärkeän ja oleellisen asian liittyen Jooelin kirjan toisen luvun opetukseen:

Jooel 2:
23 Ja te, Siionin lapset, iloitkaa ja riemuitkaa Herrassa, teidän Jumalassanne, sillä hän antaa teille syyssateen, vanhurskauden mukaan, vuodattaa teille sateen, syyssateen ja kevätsateen, niinkuin entisaikaan.
..........
27 Ja te tulette tietämään, että Israelin keskellä olen minä. Ja minä olen Herra, teidän Jumalanne, eikä toista ole. Eikä minun kansani joudu häpeään, iankaikkisesti.
28 ¶ Näitten jälkeen minä olen vuodattava Henkeni kaiken lihan päälle, ja teidän poikanne ja tyttärenne ennustavat, vanhuksenne unia uneksuvat, nuorukaisenne näkyjä näkevät.
29 Ja myös palvelijain ja palvelijattarien päälle minä niinä päivinä vuodatan Henkeni.
30 Minä annan näkyä ihmeitä taivaalla ja maassa: verta ja tulta ja savupatsaita;
31 aurinko muuttuu pimeydeksi ja kuu vereksi, ennenkuin Herran päivä tulee, se suuri ja peljättävä.
32 Ja jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu. Sillä Siionin vuorella ja Jerusalemissa ovat pelastuneet, niinkuin Herra on sanonut; ja pakoonpäässeitten joukossa ovat ne, jotka Herra kutsuu.

Jooelin kirjan 2 luvussa (on erilaisissa Raamatuissa eri kohdassa) oleva Herran lupaus syyssateen ja kevätsateen vuodattamisesta koskee vain, niitä juutalaisia, jotka helluntaipäivänä ja päivien lopussa vastaanottavat pelastuksen uskon kautta Herrassa Jeesuksessa. Pakanatkin pääsevät osalliseksi Pyhän Hengen vuodatuksesta uskon kautta Herran Jeesukseen, jonka aikakausi pakanoille alkoi Korneliuksen kodista (Apt luku 10).

Jooelin kirjan luvun 2 (tai 3) Herran lupaus syyssateen ja kevätsateen vuodattamisesta (Pyhän Hengen vuodatus) on annettu juutalaiselle kansalle. Tämä tulee esille siitä kun Jooel 2:23,27 puhuu alkutekstin mukaan Israelista (juutalaiset - Israelin kansa) joiden keskellä Herra on. Herra lupasi vuodattaa Israelille (juutalaisille) syyssateen ja kevätsateen, sillä Herra puhuu Jooel 2:23:ssa Israelista ja sanoo antavansa heille (juutalaiset) syyssateen ja kevätsateen (Pyhän Hengen vuodatus).

Koska Jooelin kirja puhuu kahdesta Hengen vuodatuksesta israelilaisille, syyssateesta ja sen jälkeen tapahtuvasta toisesta Hengen vuodatuksesta (kevätsade), joka tapahtuu tämän maailmanajan lopussa, niin siksi Jooelin kirja puhuu pelastuneista, jotka ovat Siionin vuorella ja Jerusalemissa, koska viimeinen Hengen vuodatus  (kevätsade) tapahtuu juutalaisille, jonka tapahtuma ajankohta on vähän ennen Herran Jeesuksen toista tulemusta.

Pietari ymmärsi helluntaipäivän olevan Jooelin kirjan profetian täyttymistä, sillä hän siteeraa (Apt 2:20) Jooelin kirjan toista lukua (3 lukua), joka kertoo syyssateen ja kevätsateen Hengen vuodatuksista. Helluntaipäivänä toteutui profetian ensimmäinen osa kun syyssade (ensimmäinen Hengen vuodatus) vuodatettiin Jeesukseen uskoneiden juutalaisten sydämiin, josta myöhemmin pakanat pääsivät osallisiksi Korneliuksen kodissa (Apt 10 luku). Kun ensimmäinen Hengen vuodatus (syyssade) oli vuodatettu, niin siitä seuraa automaattisesti toinen sade, kevätsade, toinen Hengen vuodatus päivien lopulla israelilaisten sydämiin (kolmasosa). Tästä syystä Pietari siteerasi koko profetian toteutumista, vaikka helluntaina tapahtui syyssade, ensimmäinen Hengen vuodatus, joka tulee johtamaan toiseen Hengen vuodatukseen päivien lopussa, kun israelilaisten jäljelle jäänyt jäännös (kolmasosa) pelastuu uskon kautta Herraan Jeesukseen.

Israelissa sadekausi alkaa syyssateena (joreh), joka murtaa ja pehmittää kesän kovettamaa maata. Israelissa noin pääsiäisen aikoina alkaa kevätsateet (malkosh), joka kypsyttää viljan ja maan sadon. Jumalan säätämistä sadekausista Israelin maalla voidaan nähdä myös Jumalan sanan profeetallinen sanoma, sillä helluntaipäivänä (syyssade) pelastui pieni jäännös juutalaisia. Helluntaipäivänä ei Pyhää Henkeä vuodatettu yhdenkään pakanan sydämeen, vaan kaikki helluntaipäivän Pyhän Hengen vuodatuksen vastaanottaneet ihmiset olivat juutalaisia Herraan Jeesuksen opetuslapsia. Päivien lopulla tapahtuu kevätsade - Pyhän Hengen vuodatus jäljelle jääneen juutalaisen kansan jäännöksen (kolmasosa) sydämeen, jotka uskovat Jeesuksen olevan Messias, Herra ja Pelastaja. Kevätsateen tarkoitus on viljan kypsyttäminen, joka johtaa sadonkorjuuseen. Kevätsateen Pyhän Hengen vuodatus vuodatetaan kaikkien jäljelle jääneiden (jäännös - kolmasosa) juutalaisten sydämiin Siionin vuorella ja Jerusalemissa. Näin maan sato - juutalaisen kansan kolmasosan pelastuminen tulee tapahtumaan varmasti päivien lopussa.

Syysadetta ja kevätsadetta ei saa väärin yhdistää pakanoihin, koska on kyse Herran lupauksesta juutalaisille, Israelin kansalle. Pakanatkin pääsevät osallisiksi Pyhän Hengen vuodatuksesta uskon kautta Herraan Jeesukseen, mutta syyssade ja kevätsade on Herran erityinen lupaus juutalaiselle kansalle Pyhän Hengen vuodatuksesta, joka vuodatetaan tiettyinä aikoina juutalaisten sydämiin, jotka uskovat Herraan Jeesukseen. Pakanat pääsevät myös osalliseksi Pyhän Hengen vuodatuksesta, joka alkoi Korneliuksen kodista (Apt 10:1).

Jooelin toisen luvun opetuksen mukaan ennen kevätsateen vuodatusta (Pyhän Hengen vuodatus) juutalaisen kansan jäännöksen (kolmasosa) sydämiin ja ennen Herran päivän tulemista (Herran Jeesuksen tulemusta - seurakunnan ylöstempausta) aurinko muuttuu pimeydeksi ja kuu vereksi. Israelin kansan jäännös (kolmasosa) temmataan yhdessä tuuliin ja pilviin pakanaseurakunnan uskovien kanssa Herran Jeesuksen tulemuksessa (parusia).

Jooel 2:31 aurinko muuttuu pimeydeksi ja kuu vereksi, ennenkuin Herran päivä tulee, se suuri ja peljättävä

Matteuksen evankeliumin 24 luku opettaa, että Herran Jeesuksen tulemus (parusia) tapahtuu suuren ahdistuksen jälkeen ja ennen Herran Jeesuksen tulemusta (parusia) aurinko pimenee, eikä kuu anna valoansa. Jooelin kirjan 2 luku puhuu täysin samasta asiasta ja tämäkin todistaa sen, että 2 Tess 2 luvun Herran päivä tarkoittaa Jeesuksen tulemusta (parusia) ja seurakunnan ylöstempausta.

Jumala ei ole määrännyt meitä vihaan

Jotkut opettavat ja ajattelevat Jeesuksen tulemuksen (parusia) ja ylöstempauksen tapahtuvan ennen antikristuksen ilmestymistä, koska Raamatussa sanotaan, että Jumala on luvannut pelastaa meidät vihasta. Se on totta, että Jumala on luvannut pelastaa meidät vihasta, mutta sitä Jumala ei ole luvannut, että hän pelastaisi meidät siitä vihasta, jossa saatana vihaa meitä ja vaikuttaa maailman ihmisiä vihaamaan meitä. Jumala ei ole myöskään luvannut pelastaa meitä kohtaamasta antikristuksen vihaa. Jumala on luvannut pelastaa meidät kohtaamasta Jumalan vihaa. Jos ei ymmärrä ja näe Raamatusta edellä olevia asioita, niin silloin ei osaa erottaa sitä mistä vihasta Jumala on luvannut meidät pelastaa.

Room 1:18 Sillä Jumalan viha ilmestyy taivaasta kaikkea ihmisten jumalattomuutta ja vääryyttä vastaan, niiden, jotka pitävät totuutta vääryyden vallassa,

Raamattu opettaa Jumalan vihan ilmestyvän taivaasta kaikkea ihmisten jumalattomuutta ja vääryyttä vastaan. Toisin sanoen Jumalan viha on koko ajan jumalattomuuden ja synnin yllä.

1 Tess 5:
8 Mutta me, jotka olemme päivän lapsia, olkaamme raittiit, ja olkoon pukunamme uskon ja rakkauden haarniska ja kypärinämme pelastuksen toivo.
9 Sillä ei Jumala ole määrännyt meitä vihaan, vaan saamaan pelastuksen Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta,
10 joka on kuollut meidän edestämme, että me, valvoimmepa tai nukuimme, eläisimme yhdessä hänen kanssaan.

Tässä kohdassa 1 Tess 5:8-10 Raamattu sanoo kuinka pelastuksen vastaanottaminen uskon kautta Herrassa Jeesuksessa asettaa meidät pois Jumalan vihasta, sillä vain jumalattomat synnin vääryyden kautta ovat Jumalan vihan alla, mutta Herran Jeesuksen opetuslapset eivät ole Jumalan vihan kohteena. Sen jonka Jumala on armossaan pelastanut, niin häntä ei ole määrätty kohtaamaan Jumalaa vihaa, vaan saamaan pelastuksen Herran Jeesuksen Kristuksen kautta. Tässä kohden tämä, että ei ole määrätty vihaan, ei tarkoita ylöstempauksen kautta maailmasta pois pääsemistä tai ettei seurakunta kohtaisi antikristuksen vihaa, vaan ettei Jumalan lasta ole määrätty kokemaan Jumalan vihaa, joka on jumalattomuutta vastaan.

Room 5:
8 Mutta Jumala osoittaa rakkautensa meitä kohtaan siinä, että Kristus, kun me vielä olimme syntisiä, kuoli meidän edestämme.
9 Paljoa ennemmin me siis nyt, kun olemme vanhurskautetut hänen veressään, pelastumme hänen kauttansa vihasta.
10 Sillä jos me silloin, kun vielä olimme Jumalan vihollisia, tulimme sovitetuiksi hänen kanssaan hänen Poikansa kuoleman kautta, paljoa ennemmin me pelastumme hänen elämänsä kautta nyt, kun olemme sovitetut;
11 emmekä ainoastaan sovitetut, vaan vieläpä on Jumala meidän kerskauksemme meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta, jonka kautta me nyt olemme sovituksen saaneet.

Room 5:8-11 opettaa samasta asiasta kuin 1 Tess 5:8-10. Me olimme Jumalan vihollisia jumalattomina ollessamme ja nyt kun Jumala on armostaan pelastanut meidät, niin me emme ole enää Jumalan vihan alaisia.

1 Tess 1:10 ja odottamaan taivaista hänen Poikaansa, jonka hän on herättänyt kuolleista, Jeesusta, joka pelastaa meidät tulevasta vihasta.

2 Tess 2:8 niin silloin ilmestyy tuo laiton, jonka Herra Jeesus on surmaava suunsa henkäyksellä ja tuhoava tulemuksensa ilmestyksellä,

1 Tess 1:10 opettaa taas siitä, että me odotamme taivaista Jeesuksen tulemusta (parusia) ja kun Jeesus tulee ja ylöstempaa seurakuntansa tuuliin ja pilviin, niin silloin meidät pelastetaan siitä tulevasta vihasta, jolloin Jumalan vihan kautta Herra Jeesus tulemuksessaan (parusia) surmaa laittomuuden ihmisen, eli antikristuksen, niin kuin 2 Tess 2:8 opettaa. Tämä on Jumalan viimeinen vihan vuodatus maan päällä jumalattomuutta ja synnin vääryyttä vastaan, jolloin seurakunta ei ole enää maan päällä, sillä ylöstempaus on tapahtunut, koska se tapahtuu Jeesuksen tulemuksen (parusia) yhteydessä.

Loppusanat

Olisin voinut ottaa esille vielä vaikka kuinka monta asiaa, jotka liittyvät Jeesuksen tulemukseen (parusia) ja seurakunnan ylöstempaukseen ja niissä kaikissa kun ne oikein ymmärretään on sama opetus: Ensin tulee luopumus ja antikristus, jonka jälkeen tulee Herran Jeesuksen tulemus (parusia) ja seurakunnan ylöstempaus. Emme odota antikristusta, vaan Herraa Jeesusta, mutta emme voi mitään sille tulemusten järjestykselle, jonka Herra on itse asettanut ja määrännyt.

Tästä aiheesta ei saa tehdä riitakysymystä, vaan meillä tulisi olla tutkiva mieli ja sydän sekä Jumalan vaikuttamaa nöyryyttä uskoa se mitä Raamattu opettaa. Rakastetaan ja kunnioitetaan toinen toisiamme Herran Jeesuksen opetuslapsina ja kun rakastamme Jeesusta totuudessa, niin Jumalan armosta pääsemme mukaan ylöstempaukseen Herran tulemuksessa (parusia), jos olemme ja elämme silloin maan päällä riippumatta siitä olemmeko ymmärtäneet kaikilta osin oikein Raamatun opetusta Jeesuksen tulemuksesta (parusia) ja seurakunnan ylöstempauksesta. Jumala on luvannut rakastaa ja pitää meistä hyvää huolta kaikissa historian ajanjaksoissa myös lopunajassa viimeisenä vihan aikana, jos kunnioitamme ja rakastamme totuudessa Jumalaa uskon kautta Herrassa Jeesuksessa. Saamme kiittää Isä Jumalaa, Messias Jeesuksen verestä, pelastuksesta, lunastuksesta ja sovituksesta sekä Jumalan armosta, rakkaudesta ja totuudesta.

 

 

Petri Paavola 2.9.2021

Lähteet:
Raamattu 33/38
Biblia 1776
King James Version 1769
Septuaginta
Bysantin teksti (UT)
Katolinen ensyklopedia General Judgement

Didakhe luku 16
Irenaeus Against Heresies kirja viisi luku 30
Justinos Marttyyri Dialogue with Trypho luku 110
Tertullianus On the Resurrection of the Flesh
Hippolytus: Fragments from the Scriptural Commentaries of Hippolytus
Cyprianus kirje 55
Cyprianus kirje 54
Victorinus Commentary on the Apocalypse

 


 

 

 





eXTReMe Tracker